Kirjoittaja Aihe: 307 - Hiukkassuodattimen lisäaineen lisääminen (HDi)  (Luettu 19410 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

esal

  • Vieras
Auto: 2003 307 SW 2,0 HDi FAP.

Mistä Eolys-säiliön täyttö tapahtuu, onko sisä vai ulkopuolella? Säiliö näkyy oik. takapyörä takana polttoainetankin täyttöputken kyljessä.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen lisäaineen lisääminen (HDi)
« Vastaus #1 : 11.12.2008, 19:16:44 »
Muistaakseni sisälokasuoja otetaan irti niin täyttöaukko näkyy.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=26950.0
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

esal

  • Vieras
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen lisäaineen lisääminen (HDi)
« Vastaus #2 : 08.01.2009, 20:10:18 »
Mistä Eolys-säiliön täyttö tapahtuu, onko sisä vai ulkopuolella? Säiliö näkyy oik. takapyörä takana polttoainetankin täyttöputken kyljessä.

Tarkennus/ korjaus:
Se säiliöhän ei tietenkään näy oikealta puolelta vaan polttoainetankin täyttöputken osia. Fap lisäainesäiliö on vasemmalla puolella tankin takakulmalla suunnilleen takaistuimen alla. Säiliö täytetään auton alta putkiliitoksia irroittelemalla, mitään erillistä täyttöputkea ei juuri 307 ole. Nosturilta tai montusta voisi periaattessa täyttää itse, omalla kohdalla sääolot löi vastaan. Autot joissa 80 tkm fap huoltoväli on anturi joka antaa litkun vähyydestä ilmoituksen. 120 tkm huoltovälillä on edelleen anturi mutta sitä ei käytetä vaan fap-ecu laskee ja pitää lukua aineen määrästä kun lisäyksen yhteydessä lisätty määrä syötetään fap-eculle. Polttoainetankin korkkia tarkkaillaan magneettikytkimellä jotta systeemi tietää tankkauksen ja laskee tarvittavan lisäaineen määrän tankkiin. Autostani oli juuri tuo magneettikytkin rikki ja ruikki vähän millon sattuu fap-lisäainetta tankkiin, siksi suurehko lisäaine kulutus. Ja taas maksoin fap kustannuksia lisää. Näin sen olen ymmärtänyt...

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen lisäaineen lisääminen (HDi)
« Vastaus #3 : 09.01.2009, 07:49:44 »
Siis kuvitteleeko fap ecu että joka kerta kun korkki aukaistaan tankataan auto myös täyteen? Eli periaatteessa jos ostaa vaikkapa 10-20l per kerta systeemin saa sekaisin?

Ei auto mitään kuvittele, vaikka korkki aukaistaisiin ei lisäainetta eikä mitään tankata ei lisäainetta lisätä. Järjestelmä mittaa polttoainemäärän muutoksen polttoaine tankissa olevalla anturilla ja lisää lisäainetta tarpeen mukaan. Juttu perustuu siis siihen että paljonko polttoainetta oli kun auto sammutettiin ja paljonkon sitä on kun auto käynnistetään seuraavan kerran. Tässä on muistaaksen joku minimi muutos jonka alle ei lisäainetta lisätä vaikka määrä olisi muuttunut jos tietty minimimuutos ei ylity.

120 tkm lisäysväli autoissa Lisäaine säiliössä ei ole tosiaan anturia vaan lisäainetta on laskennallisesti riittävästi. Lisäaineen kulutus on tosin täysin kiinni ajoista eli myös polttoaineen kulutuksesta. esim 307 180 tkm hiukkasloukun vaihtoväli on nk varman päälle suositus, jos kulutus on erityisen pinetä tuolle matkalle voi olla että loukulla pääseekin hiukan pidemmälle. Tosin kulutus nousee kokoajan ja lopulta laite toteaa ettei ole enää mitään järkeä polttaa hiukkasia jatkuvalla syötöllä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

esal

  • Vieras
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen lisäaineen lisääminen (HDi)
« Vastaus #4 : 09.01.2009, 08:29:59 »
Juttu perustuu siis siihen että paljonko polttoainetta oli kun auto sammutettiin ja paljonkon sitä on kun auto käynnistetään seuraavan kerran.

Tuli vaan mieleen jos moottorin sammutuksella on jokin vaikutus tuohon laskentaan, niin sen lisäaineen lisäyksen voisi saada sekaisin tankaten moottori käynnissä. Tuo on joillain aika systemaattinen tapa. Tankkausta varten on "tyhmä" avain aina mukana.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen lisäaineen lisääminen (HDi)
« Vastaus #5 : 09.01.2009, 09:42:49 »
Eikös tuossakin ollut joku juttu, että auto ei rekisteröi tuota muutosta jos auto on käynnissä? Eli auto ei muuta polttoaineen määrää vaikka tankkaisikin täyteen auton käydessä?

Joo, polttoaine mittari ei ala näyttää oikeaa lukemaa jos tankkaa auton sen ollessa käynnissä.

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=5370.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=24733.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=26382.0
« Viimeksi muokattu: 10.03.2011, 01:20:34 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen lisäaineen lisääminen (HDi)
« Vastaus #6 : 28.07.2009, 21:07:42 »
Voisko joku tarkentaa mistä lisäaineesta on kyse? Paljonko sitä kuluu per 100/1000km tai jotain.Onko kaikissa hdi koneissa Fap-suodatin,kuuluuko sen vaihto normaaliin huolto-ohjelmaan? Kyseessä on 307 hdi-04,90 hp versio.

Eolys lisäaine, sitä kuluu muutama litra / 120 tkm. Ei, kaikissa HDi moottoreissa ei ole FAP loukkua. Nyrkkisääntönä voidaan pitää maahantuojan tuomien mallien kohdalla 100 hevosvoiman rajaa. Yhdessäkään alle 100 hv mallissa ei ole FAP loukkua. Yi 100 hv monessa on mutta ei kaikissa. Tulevaisuudessa alle 100 hv mallitkin ovat varmaan loukullisia, niitä on jo olemassa mutta ei ole vielä tuotu suomeen.

Ei ole hiukkasloukkua:
1.4 HDi (8HZ) 50 kW / 70 hv
2.0 HDi (RHY) 66 kW / 90 hv
1.6 HDi 90 (9HX) 66 kW / 90 hv
2.0 HDi (RHZ) 81 kW /110 hv

On loukku
1.6 HDi 90 (9HV) 66 kW / 90 hv
2.0 HDi (RHS) 79 kW / 107 hv
1.6 HDi 110 (9HZ) 80 kW / 109 hv
2.0 HDi 136 (RHR) 100 kW / 136 hv
2.0 HDi 150 (RHE) 110 kW / 150 hv
2.0 HDi 163 (RHH) 120 kW / 163 hv
2.2 HDi (4HX) 98 kW /133 hv
2.2 HDi 170 (4HT) 125 kW / 170 hv
2.7 HDi V6 (UHZ) 150 kW / 204 hv
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

radiaani

  • Vieras
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen lisäaineen lisääminen (HDi)
« Vastaus #7 : 23.09.2009, 17:02:49 »
Polttoainetankin korkkia tarkkaillaan magneettikytkimellä jotta systeemi tietää tankkauksen ja laskee tarvittavan lisäaineen määrän tankkiin. Autostani oli juuri tuo magneettikytkin rikki ja ruikki vähän millon sattuu fap-lisäainetta tankkiin, siksi suurehko lisäaine kulutus.

Auto: 2003 307 SW 2,0 HDi (FAP, ESP).

Tankin korkin magneettikytkimessä näyttäisi olevan vikaa. Onko nyt niin, että lisäainetta ei annostella lainkaan niin kauan kuin vika on päällä? Kannattaisiko lisäainetta ruikkia suoraan tankkiin esim. 20 ml/tankillinen, kunnes kytkimen saa korjattua?

FAP:n säiliö on myös tyhjenemässä. Lopettaako pumppu lisäaineen annostelun vaikka säiliön täyttäisi ellei lisäaineen laskuria nollata?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen lisäaineen lisääminen (HDi)
« Vastaus #8 : 24.09.2009, 15:19:43 »
Tankin korkin magneettikytkimessä näyttäisi olevan vikaa. Onko nyt niin, että lisäainetta ei annostella lainkaan niin kauan kuin vika on päällä? Kannattaisiko lisäainetta ruikkia suoraan tankkiin esim. 20 ml/tankillinen, kunnes kytkimen saa korjattua?

FAP:n säiliö on myös tyhjenemässä. Lopettaako pumppu lisäaineen annostelun vaikka säiliön täyttäisi ellei lisäaineen laskuria nollata?

Käsittääkseni lisäainetta ei lisätä jos järjestelmä ei "haista" polttoainesäiliön korkin olleen auki ja polttoaineen lisääntyneen. Sitä en tiedä onnistuuko manuaalinen lisäys, voihan tuota koittaa, meinaan jos lisäainetta ei lisätä lainkaan menee loukku mitä suurimmalla todennäköisyydellä tukkoon.

Laskuri piti muistaakseni nollata, taisi olla jopa niin että jos sitä ei nollata niin lisäaineen annostelu loppuu koska järjestelmä luulee että lisäaine on loppu.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Aksu-82

  • Vieras
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen lisäaineen lisääminen (HDi)
« Vastaus #9 : 09.03.2011, 17:28:02 »
Auto: 2006 307 2,0 HDi.

Vähän vanha ketju mutta liippaa niin läheltä ongelmaani.

Minulla on 307, joka valittaa että partikkelisuodattimen lisäaine on vähissä. Ko. ainetta on säiliössä täysi pussillinen ja on ollut jo pitkään eli auto ei ole sitä käyttänyt. Paikallisessa korjaamossa joka on erikoistunut ranskalaisiin autoihin ovat yrittäneet ECU:lta lisäainelaskuria nollata siinä kuitenkaan onnistumatta. Osaako joku kertoa pystyykö sitä laskuria nollaamaan itse ELM327 piirillä varustetulla datapiuhalla ja minkä tietokone ohjelman se vaatisi silloin?

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen lisäaineen lisääminen (HDi)
« Vastaus #10 : 09.03.2011, 18:10:10 »
Merkkihuollon testeriin kiinni.
Peugeot 3008 hybrid

Elazi

  • Vieras
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen lisäaineen lisääminen (HDi)
« Vastaus #11 : 20.03.2011, 17:11:58 »
Auto: 2001 307 2,0 HDi XSi.

Lueskelin jostain, että kaikissa autoissa ei ole tätä hiukkassuodatinta/-loukkoa, mahtaako tuossa mun autossa olla? Nyt alkaa olla 243tkm mittarissa, ja pitäs ainakin aineita lisäillä jos semmoinen on.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen lisäaineen lisääminen (HDi)
« Vastaus #12 : 20.03.2011, 17:34:24 »
^ Onko 90hv vai 107hv malli ? Jos on 90hv malli, niin ei ole hiukkasloukkua.
Peugeot 3008 hybrid

pepasa

  • Vieras
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen lisäaineen lisääminen (HDi)
« Vastaus #13 : 04.06.2011, 09:23:40 »
Auto: 2006 307 SW 1,6 HDi 110 FAP.

Näkyykö muilla 307 omistajilla tuo lisäainesäiliö kun katsoo auton alle takaoven kohdalta? Käytin vasta huollossa jolloin lisättiin ainetta mutta nyt syttyy taas varoitus "particle filter additive level too low". Eilen kun vilkaisin auton alle niin tuo ko. pönttö näkyi roikkuvan hieman irrallaan ja liittimet oli ihan kivenhakkaamia täynnä ja osittain myös rikki joten en yhtään ihmettele miksi tuo varoitus syttyi taas. Kesäkummeja vaihtaessa en kyllä tuota huomannut. Pitäisikö tuossa olla päällä jokin suoja? Huollossa jäänyt kiinnittämättä?

pepasa

  • Vieras
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen lisäaineen lisääminen (HDi)
« Vastaus #14 : 06.06.2011, 13:58:14 »
Käytin autoa samaisessa huollossa jossa ainetta lisättiin hiljattain. Tuo säiliö pitäisi tosiaan olla suojalevyn alla joka sen pitää myös paikallaan. Olivat unohtaneet mainita että suoja puuttuu. Nyt pönttö on "virityksellä" kiinni mutta johdot ja liittimet on sen verran pahasti hapettuneet ja vioittuneet että joutuu varmaan piakkoin uusimaan koko pöntön uusine litkuineen. >:(

Kellään kokemusta säiliön vaihdosta/hinnasta?