Kirjoittaja Aihe: 309 - Vaelteleva tyhjäkäynti  (Luettu 8759 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jucca

  • Vieras
309 - Vaelteleva tyhjäkäynti
« : 25.06.2008, 17:50:35 »
Auto: 1990 309 1,6.

Tyhjäkäynti on kylmällä koneella 2000-2500 välillä, lämpimänä (n. 70 astetta) alkaa aaltoilla voimakkaasti ja jatkuvasti 1500-2500 välillä. Ruisku on kalibroitu ja ei vaikuttanut ollenkaan, mitä seuraavaksi? Kun lisäilmaluistin (vai mikä se oli?) johdon ottaa irti niin tyhjäkäynti tippuu johonkin 600-700.. Mitä kannattaisi tehdä?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 - Vaelteleva tyhjäkäynti
« Vastaus #1 : 25.06.2008, 20:40:28 »
Kun lisäilmaluistin (vai mikä se oli?) johdon ottaa irti niin tyhjäkäynti tippuu johonkin 600-700.. Mitä kannattaisi tehdä?

Tyhjäkäyntisolenoidiventtiilin mittaamisesta, puhdistamisesta ja kenties säätämisestä kannattaa varmaan aloittaa, mikäli muut tyhjäkäyntiin vaikuttavat perusasiat on tarkistettu. Lisätietoa:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=25411.0

Myös mahdolliset vikakoodit voit itse tarkistaa, koska ne voivat antaa viitteitä vian aiheuttajasta:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=1236.0
« Viimeksi muokattu: 25.06.2008, 20:50:40 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 - Vaelteleva tyhjäkäynti
« Vastaus #2 : 26.06.2008, 17:46:49 »
Yritin lukea vikakoodeja noiden ohjeiden mukaan, mutta ei jostain syystä onnistunut.. Mitä tapahtuu jos maadoittaa väärän liittimen tuosta pistokkeesta?

Toisesta liittimestä saa muistaakseni diagnostiikkalaitteella ulos dataa kuten anturitietoja jne. (vaatii siis käytännössä merkkihuollon testerin). Itse maadoitin tuon vihreän liittimen väärän johtimen 306:n MM8P-ohjausjärjestelmän tapauksessa, eikä siitä ainakaan mitään havaittavaa vikaa aiheutunut, mutta parempi varmaan olla kokeilematta...

Vaikka vikakoodimuisti olisi tyhjä, pitäisi aina testin alku- ja loppukoodien välähtää (12 ja 11). Kannattaa varmistaa, että kyseessä on nimenomaan tuo vihreä liitin ja että johdin on oikea (2). Johtimet on merkitty pienillä numeroilla liittimen violettiin sisäosaan, joten niitä ei tarvitse arpoa liittimen asennosta.

Maadoituksen pitää kestää riittävän pitkään eli vaikkapa 3-5 sekuntia. Liian lyhyt maadoitusaika ei siis käynnistä testiä. Kokeile pidempää tai lyhyempää aikaa, jollei heti onnistu.
« Viimeksi muokattu: 26.06.2008, 17:56:46 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 309 - Vaelteleva tyhjäkäynti
« Vastaus #3 : 02.07.2008, 03:05:54 »
Maadoituksen pitää kestää riittävän pitkään eli vaikkapa 3-5 sekuntia. Liian lyhyt maadoitusaika ei siis käynnistä testiä. Kokeile pidempää tai lyhyempää aikaa, jollei heti onnistu.

Kokeilin etsiä tuota sopivaa aikaväliä erään auton (1995 306 ST 1,8, MM8P) kanssa eilen. 3-7 sekuntia on maadoitusaika, jolla toimii. 2 sekuntia on liian lyhyt ja 8 sekuntia liian pitkä aika.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

hoodeeii

  • Vieras
Vs: 309 - Vaelteleva tyhjäkäynti
« Vastaus #4 : 21.04.2018, 10:39:23 »
Auto: 1991 309 1,6 GR.

Potilas on vasta hankittu 1991 -mallinen 1.6i GR jonka tyhjäkäynti on melkoisen erikoista.

Käyntiin lähtee normaalisti jonka jälkeen muutaman hetken käy korotettua tyhjää kunnes yht´äkkiä kierrokset tippuvat niin alas että meinaa sammua. Tästä hetken kuluttua kierrokset alkavat taas nousemaan vain laskeakseen jälleen sammumisen rajalle. Tätä jatkuu niin kauan kunnes pannu on käyntilämmöissä.

Kuulostanee lämpöanturin kenkkuilulta? Lämpömittari toimii oikein, onko ruiskulle oma erillinen anturinsa jossain?

hoodeeii

  • Vieras
Vs: 309 - Vaelteleva tyhjäkäynti
« Vastaus #5 : 23.04.2018, 19:54:24 »
Noniin, heti kun sain leima-ajan varattua niin hänpä päätti lopettaa käymisen kokonaan.

Jarruremontin jälkeisellä koeajolla kaikki toimi hienosti -> auto parkkiin ja lounaalle -> eipä käynnisty enää. Kipunaa tulee, bensapunpu käy pari sekuntia kun virrat vääntää päälle ja bensaletkuissa tuntuu paineen nousu. Ruskun suuttimesta vaan ei bensaa moottoriin mene, johtoliitin kyllä kastuu ja sille tulee 3.5v jännite. Onko jännite riittävä vai pitäisikö sitä olla enemmän?

Auto starttaa jos suihkin bräkleeniä kaasuläpälle joten bensanpuutoksesta uskon hänen kärsivän.

Apuja?

hoodeeii

  • Vieras
Vs: 309 - Vaelteleva tyhjäkäynti
« Vastaus #6 : 25.04.2018, 23:42:34 »
Lisää testiä tehty.
 
- Bensapumppu pyörii eikä pidä ihmeellistä ääntä, joskin kun akulla pyöritin pumppua ja sormella estin bensan kulkua letkun päästä, ei painetta oikein tunnu kertyvän. Toki 0.8-1.0 barin paine ei järin kova ole mutta kuvittelisin sen silti tuntuvan?
Bensapumpulle tulee 11.9v jännitettä myös startatessa.

- Moottoritilan maadoitukset käyty läpi ja putsattu.
- Sulakkeet käyty läpi
- Suuttimelle tulee startatessa 4,5v jännitettä kun mittaan yleismittarilla liittimen pinnistä toiseen, onko jännite riittävä?
- Bensapaineensäädin ja suuttimen tiheäverkkkoiset suodattimet pesty, suuttimen toiminta testattu 9v paristolla

Huomasin että kuskin puolella, runkopalkin etuosassa, vaihteiston ja jäähdyttimen välissä on musta muoviboksi jonka siältä löytyy kaksi relettä ja yksi sulake, osaako kukaan sanoa mikä boksi tämä voisi olla? Autossa on joskus tainnut olla hälytin, lieneekö boksi sen peruja?

hoodeeii

  • Vieras
Vs: 309 - Vaelteleva tyhjäkäynti
« Vastaus #7 : 22.05.2018, 21:09:25 »
Päivitys aiheeseen.
Auto seisoi pari viikkoa pihalla ja kun olin aikeissa laittaa hinausköyden lenkkiin kiinni ja lähteä siirtämään potilasta tallille, se jostain kumman syystä lähti yskähdellen käyntiin ja kävi kohtuullisen ontuvaa tyhjäkäyntiä hyvin pienillä kierroksilla. K-valo paloi mittaristossa samalla.
Auto kesti ajaa pari kilometriä lämpimäksi, ja kun sammuttelin ja starttailin se lähti laakista käyntiin.
Tosin, kun kaarsin kotipihaan, mokoma sammui eikä enää suostu starttaamaan.

Mikähän kumma tätä vaivaa, aika varmasti jossain on huono kontakti mutta kaikki liittimet on käyty läpi ja johtosarjoja heilutettu ihan reilulla kädellä startatessa.

Saa tulla auttamaan, auto asuu Järvenpäässä...