Kirjoittaja Aihe: 407 - Hidas reagointi kaasuun (HDi)  (Luettu 2319 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

407hdi06sw

  • Vieras
407 - Hidas reagointi kaasuun (HDi)
« : 10.04.2009, 22:45:15 »
Terve! Itselläni on 2006 mallin 407 SW 2,0 HDi Executive automaattilaatikolla. Auto tuntuu reagoivan epämääräisen hitaasti kaasupolkimen käskyihin. Tuntuu siltä, ettei kickdown ole välttämättä paras tapa saada autosta irti suurin teho, vaan rauhallisempi "kaasupolkimella houkuttelu". Usein käy myös niin, että auton antama teho vaihtelee huomattavasti, jolloin esimerkiksi nopea pujahtaminen liikenneympyrään ei onnistukaan niin kuin oli ajatellut. Auton tyhjäkäyntikin on usein epätasaista eikä riipu välttämättä moottorin lämpötilastakaan.

Autoon on vaihdettu moottori ja sillä on ehditty ajaa noin 9000 kilometriä. Onkohan tuo reagointihitaus jotenkin sisäänrakennettu ominaisuus vai mistä tuo voisi johtua? Kohtuullisen viiveen voin kyllä hyväksyä kun kyse on automaatista, mutta tuo tehon vaihtelu epäilyttää. Onkohan kellään jotain vastaavaa kokemusta asiasta?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Hidas reagointi kaasuun (HDi)
« Vastaus #1 : 11.04.2009, 10:54:28 »
Aavistuksen omainen tehon vaihtelu voi johtua hiukkasten poltosta, mutta normi sukankuluttajan ei pitäisi huomata mitään älytöntä puutumisongelmaa. Kuinka epätasaista on tyhjäkäynti? Kuinka paljon kierrokset vaihtelee?

Jos tuossa nyt on jotain vikaa niin sitä voisi etsiä EGR:n tai ahtimen siipien ohjauksen suunnalta. Sillä jos EGR jumittaa auki niin moottori kerää kierroksia huomattavan hitaasti. Taas jos ahtimen siivet jumittuu niin paineet nousevat hitaasti. Eli ei kovin iso vika laitteen kannalta mutta käyttäjälle erityisen kiusallinen.

2.0 90 hv versiossa EGR:n jämähtäminen auki teki sen että paikallaan kaasua polkaistessa kierrokset nousivat erittäin hitaasti ja putkesta tuli ihan tolkuton "nokitanko", FAP vehkeessä tuota ei varmaan pääse näkemään.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

407hdi06sw

  • Vieras
Vs: 407 - Hidas reagointi kaasuun (HDi)
« Vastaus #2 : 11.04.2009, 19:16:08 »
Kiitos vastauksesta! Tyhjäkäynnin epätasaisuus ei ole niin suurta, että näkyisi kierroslukumittarin arvojen muutoksina. Tärinän ja hytkytyksen tuntee ainoastaan vartalossaan. Kuitenkin tyhjäkäynti on välillä niin tasaista, että tuskin huomaa. Tuo ahtimen toimintaongelma on itselläkin käynyt mielessä, tosin koko ahdinkin on vaihdettu muistaakseni vuosi sitten. Vaihdon teki entinen omistaja. Voisiko moottorin ohjausyksikössä olla myös jotain mätää? Vien auton pikapuoliin huoltoon lähinnä öljynvaihtoon ja voisin samalla esittää noita ideoitasi.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 407 - Hidas reagointi kaasuun (HDi)
« Vastaus #3 : 11.04.2009, 19:38:02 »
Kiitos vastauksesta! Tyhjäkäynnin epätasaisuus ei ole niin suurta, että näkyisi kierroslukumittarin arvojen muutoksina. Tärinän ja hytkytyksen tuntee ainoastaan vartalossaan. Kuitenkin tyhjäkäynti on välillä niin tasaista, että tuskin huomaa. Tuo ahtimen toimintaongelma on itselläkin käynyt mielessä, tosin koko ahdinkin on vaihdettu muistaakseni vuosi sitten. Vaihdon teki entinen omistaja. Voisiko moottorin ohjausyksikössä olla myös jotain mätää? Vien auton pikapuoliin huoltoon lähinnä öljynvaihtoon ja voisin samalla esittää noita ideoitasi.

Tota, riippuu tietty huollosta mutta yleensä ne laittaa auton testeriin kiinni, jos härvelit ei näytä mitään niin sanotaan vaan että ei siinä ole vikaa. Solenoidin ohjaaman alipaine kellon väärää asentoa ei testerillä näe. Muistuu vaan niin elävästi mieleen kun 306 HDi:n vein erääseen pösö huoltoon, Sanoin asentajalle että siitä on mennyt EGR jumiin tai ahdin on hajonnut. Laittoivat testeriin kiinni ja sanoivat että ruiskutus arvot on kummallisia, että vika on suuttimissa ::) . No kun autossa oli takuu niin mulle oli ihan sama vaikka siitä olisi ollut koko moottori rikki ;D Kaksi päivää myöhemmin soittivat huollosta että nyt olisi kunnossa, oli EGR:n ohjausventtiili hajonnut.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

407hdi06sw

  • Vieras
Vs: 407 - Hidas reagointi kaasuun (HDi)
« Vastaus #4 : 20.04.2009, 20:55:31 »
Kiitos vastauksista! Esitän tuon EGR vaihtoehdon huollossa. Katsotaan sitten miten käy.