Ongelma:
Auto: 1996 406 2,0 ST (293 000 km).
Takapää (oikealla puolella) kolahtaa/kolisee kuoppaan/kuoppiin ajaessa. Luin kaikki asiian liittyvät kirjoitukset, mutta tämän haluaisin vielä lisätä. Kolahdus vaimenee tai katoaa kokonaan jos käsijarru on vedettynä päälle niin että renkaat kuitenkin pyörivät. Osaisiko joku kertoa tai rajata kolinan syitä tämän tiedon perusteella.
Syitä kolinaan:
1. Käsijarruvaijeri osuu jonnekkin
2. Koiranluu
3. Aurauksen säätötanko
4. Iskarin yläpään prikka
5. Iskarin alapään pusla
6. Iskunvaimentimen huono kunto (vuotanut iskari jos KAASU)
7. Poikittaistuen ulompi hela
8. Polttoainetankin kiinnitys löysällä
9. Kallistuksen vakaajan kiinnitys korin pohjassa.
Kun renkaaseen potkaisee kunnolla jompaan kumpaan reunaan niin oikealla puolella saattaisi lievä välys jossain olla verrattuna vasempaan, mutta mielestäni ero on tosi lievä.
Toinen seikka on että perstuntumalla voisin sanoa että kolahdus kuuluu silloin kun rengas liikkuu ylöspäin. Eli jos ajatellaan että ajetaan autolla pieneltä korokkeelta alas niin kolahdusta ei välttämättä kuuluisi vaan nimenomaan kun ajetaan kuopasta.
Ratkaisu:
Sain muijan autoa keinutteleen ja ite ryömin auton alle. Välykset löytyivät heti. Oikealla puolella kallistuksen vakaajan korihela väljä ja vasemmalla pystytangon yläpää hieman välyksellinen.
Loppuivat kolinat. Vaihdoin molemmat kallistuksenvakaajan korihelat ja vasemman puoleisen koiranluun. Katkesi korihelan pultti, mutta jäi onneksi sentin mittainen pultin natsa, että sai korihelan pannan kammettua paikoilleen lautaa ja lankkua apuna käyttäen että sai mutterin kierteille. Oikean puoleisen helan vaihdossa pitää irrottaa polttoainetankin täyttöputki, mutta ei paha rasti ollenkaan.
Kallistuksenvakaajan korihelojen välystä ei voi muuten todeta kuin autoa keinuttamalla ja siinä tarvitsee apurin autoa kiikuttamaan.