Kirjoittaja Aihe: 307 - Hiukkassuodattimen lisäaineen lisääminen (HDi)  (Luettu 19414 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pjokinen

  • Vieras
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen lisäaineen lisääminen (HDi)
« Vastaus #15 : 29.08.2011, 15:04:24 »
Tarkennus/ korjaus:
Fap lisäainesäiliö on vasemmalla puolella tankin takakulmalla suunnilleen takaistuimen alla. Säiliö täytetään auton alta putkiliitoksia irroittelemalla, mitään erillistä täyttöputkea ei juuri 307 ole. Nosturilta tai montusta voisi periaattessa täyttää itse

Lisäsin vaarin autoon (307 2.0 HDi -04 sw) just kanssa. Kolme litraa laitoin eli sen Walker Eolys176 pöntöllisen. Eka täyttö auton historiassa ja virhee koodia alkoi tulemaan noin 180 000 km kohdalla. Jäin vain miettimään että olisiko mennyt enemmänkin kun ei siitä huohotus putkesta tullut vielä mitään?

Tämä malli on kiitollinen itse lisäillä, kummatkin letkut (täyttö ja huohotus) tulevat siihen pöntön takapyörän puoleisessa takakulmassa olevaan kumiseen umpimötikkään, jossa kummatkin letkut ovat pikaliittimillä kiinni. Kumpikin letku vain reilusti irti. Paksumpi putki on täyttö putki ja ohuempi putki huohotin. Kannattaa ottaa kumpikin irti täytön ajaksi, niin saa siitä pöntöstä meneen kaikki aineet säiliöön, pitää kyllä puhaltaa täyttösäiliön mukana tulevasta putkesta kaikki sisään.. Puhaltaminen ei onnistu jos huohotinputki on kiinni tukikumissaan.

Itse pöntön pohjankautta kulkeva tukipanta/-rauta oli saanut myös kipeää, kuten myös pöntön suojana oleva alumiininen "suojapelti". On muuten aika naurettava viritelmä. Ei ihme että moni on valittanut että kyseinen alumiinisuoja on irronnut ennenkuin edes ekaa täyttöä tehdään. Myös itse rautainen kiinnitys panta on hieman typerästi auton alinkohta eli taatusti ottaa kiinni joka piakkaan kun ajelee hiukankin  möykkyisemmällä metsätiellä. Rauta tietysti myös venyy vuosien varrella joten suosittelen että samalla kun koplaa tuon säiliön kanssa, niin poraa uuden kiinitysreiän pari milliä etäämmälle kuin alkuperäinen panna kiinnitysruuvi on. Itse porasin parimillisen alkureiän ja laitoin uudella peltikattoruuvilla pannan hieman kireämmälle kuin se oli. Panta on nyt mukavan kireällä ja lisäainepönttö ei enää heilu kun sitä käsin koittaa heiluttaa. Luulisi että tämmöisellä pikku virityksellä saa itse pöntölle lisää elinaikaa.?.. Samalla kun panta oli auki, niin paukuttelin vasaralla sen alumiini suojankin alkuperäiseen muotoonsa :)

PesoMies

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 90
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen lisäaineen lisääminen (HDi)
« Vastaus #16 : 29.09.2011, 23:26:43 »
Auto: 2003 307 SW 2,0 HDi FAP (79 kW, ESP, n. 300 000 km).

Tähän omaan Pösööni on vaihdettu hiukkasloukku ja täytetty lisäainesäiliö n. 30 tkm sitten merkkihuollossa. Nyt kun pääsin PPS:llä asiaa tutkimaan, niin näyttäisi että lisäinetta ei olisi kulunut tuon täytön jälkeen oikeastaan yhtään. Jos tuota vauhtia aine hupenee, niin sillä ajaa varmaan 10x se, mitä oikeasti kuuluisi päästä? Hiukkaspolttojen väli näytti olevan n. 600 km, mikä taitaa kuulostaa oikealta?

Lisäksi PPS imoitti puuttuvasta polttoainesäiliön korkista. Korkissa itsessään näyttäisi oleva magneetit paikallaan, eli vika on jossain muualla.

Eli kysymys kuuluu, että jos tuota lisäainetta ei annostella oikein, niin miten voi olla mahdollista, että hiukkaspoltot näyttäisivät silti onnistuneen? Vai voisiko olla mahdollista, että tuo laskuri olisi jossain vaiheessa jotenkin seonnut/nollaantunut? Tuo herja puuttuvasta polttoainekorkista pitäisi kyllä myös selvittää.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen lisäaineen lisääminen (HDi)
« Vastaus #17 : 30.09.2011, 05:20:53 »
Mulla on sellanen muistikuva että jos korkin anturissa on vika ei lisäainetta annostella lainkaan.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PesoMies

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 90
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen lisäaineen lisääminen (HDi)
« Vastaus #18 : 30.09.2011, 11:36:31 »
Näin olen myös itse asian ymmärtänyt. Täytyypä katsoa ennen ja jälkeen tankkauksen vielä tuo laskurin ilmoittama lukema, niin näkee muuttuuko se miksikään.

Minkähän verran tuota lisäainetta pitäisi oikeasti annostella tankilliseen polttoainetta? Tuo PPS taisi ilmoittaa lisäaineen määrän grammoina eikä esim millilitroina, niin tuo vähän itseä askarrutti.

PesoMies

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 90
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen lisäaineen lisääminen (HDi)
« Vastaus #19 : 03.10.2011, 23:33:00 »
Edelleen on hiukan mysteeri tässä omassa autossani tuo lisäaineen annostelu.

Kävin tankkaamassa polttoainetta tankkiin 55 l, ja muutaman käynnistyksen jälkeen lisäainelaskurin lukema muuttui yhden gramman. Pian tankkauksen jälkeen teki myös hiukkaspolton, minkä vielä myöhemmin testerillä varmistin. Viiden viimeisen hiukkaspolton välien keskiarvoksi PPS ilmoitti tasan 600 km (viimeisin väli oli 640 km). Outoa että näyttää hiukkaspoltot onnistuvan, vaikka lisäainetta ei juuri kulukkaan. Eli autolla on ajettu n. 30 000 km lisäaineen lisäyksen ja laskurin nollauksen jälkeen, ja testeri ilmoitti ruiskutetun lisäaineen kokonaismääräksi 71 g. Eikös ainetta kuuluisi kulua huomattavasti enemmän?

Herja puuttuvasta polttoainekorkista ratkesi, kun vaihdoin täyttöputkessa olevan anturin, mutta tuon jälkeen en ole vielä autoa tankannut, joten nähtäväksi jää vaikuttaako tuo lisäaineen annosteluun. Tämä polttoainekorkin anturin vika on ollut päällä koko sen ajan, mitä auto on mulla ollut, mutta en ole siitä sen kummemmin välittänyt, kun on näyttänyt kuitenkin hiukkaspolttojakin tekevän. Seurataan tilannetta jälleen muutaman tankkauksen jälkeen.
« Viimeksi muokattu: 03.10.2011, 23:41:21 kirjoittanut PesoMies »

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen lisäaineen lisääminen (HDi)
« Vastaus #20 : 04.10.2011, 05:51:55 »
Pitäisi tietää sen aineen paino, mutta jos oletetaan että 3 litraa riittää missä tahansa tilanteessa (myös kaupunikulutuksella) joko 80 tai 120 tkm matkalle niin ei sitä ainetta ihan kamalasti mene. Ainettahan lisätään jokunen gramma/millilitra / kulutettu polttoaine tankillinen.
« Viimeksi muokattu: 04.10.2011, 05:55:02 kirjoittanut SamiK »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PesoMies

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 90
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen lisäaineen lisääminen (HDi)
« Vastaus #21 : 04.10.2011, 07:04:15 »
Tuossa vaan laskeskelin, että kovin pieneltä tuntuu tuo 70 g lisäaineen kulutus 30 tkm matkalle. Tuohan ei tekisi 120 tkm matkallakaan kuin vajaan 300 g. Laskelmani perustui siihen, että yksi millilitra ainetta painaisi edes lähelle yhden gramman (vrt esim. vesi), minkä mukaan tuota ainetta ei kuluisi kuin 0,3 l koko 120 tkm matkalla. Helpottaisi tietysti laskemista, jos tosiaan tietäisi, mitä tuo lisäaine oikeasti painaa.

Tuolla PPS:llähän ei näe muuta kuin viiden viimeisen hiukkaspolton keskimääräisen välin, mutta omien havaintojen perusteella hiukkaspolttojakin on tehnyt koko tuon 30 tkm ajan, eikä mitään herjaa niiden epäonnistumisista ole tullut.
« Viimeksi muokattu: 04.10.2011, 07:08:38 kirjoittanut PesoMies »

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen lisäaineen lisääminen (HDi)
« Vastaus #22 : 04.10.2011, 08:07:25 »
Mulla on yhden 307 1.6 HDi moottorin osalta lähes aukoton kirjanpito poltoista aina 80 tkm saakka. Polttoväli on pyörinyt normaalisti juuri siinä 500-650 km, paras oli jotain 780 km. Mulla on sellainen käsitys että tuo 3 l lisäainetta riittää siis aina ja ihan varmasti 120 tkm ajoon, eli myös suurimmalla kulutuksella. Ei tuo lisäaineen kulutus vaikuta olevan linjassa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PesoMies

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 90
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen lisäaineen lisääminen (HDi)
« Vastaus #23 : 19.11.2011, 10:41:12 »
Ei näyttänyt tuovan tuo polttoainekorkin anturin vaihtokaan muutosta tilanteeseen. Aivan samalla lailla laskurin mukaan annostelee ainetta vieläkin, eli ainoastaan gramman silloin tällöin. Edelleen näyttäisi kuitenkin tekevän hiukkaspolttoja n. 600 km välein.

Alkoi epäilyttämään, että tuo laskurin lukema ei voi näyttää oikein. Mutta sen varmistamiseksi ei taida olla muuta konstia, kuin selvittää että paljonko lisäainetta säiliöstä todellisuudessa on kulunut / paljonko sitä on jäljellä.

Anttikan1

  • Vieras
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen lisäaineen lisääminen (HDi)
« Vastaus #24 : 16.02.2018, 14:45:44 »
Auto: 2003 307 2,0 HDi.

Nii tällästä kyselisin, että mitä se aine on mitä sinne lisäainesäiloöön laitetaan. Jos ite tankkaisin sen säiliö jo irti ja ammottaa tyhjyyttä.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen lisäaineen lisääminen (HDi)
« Vastaus #25 : 16.02.2018, 18:04:27 »
Eolys tai infineum (power flex). Riippuu täyttöaukon renkaan väristä (vihreä, valkoinen tai sininen) mitä sinne laitetaan. Vaatii myös testerillä nollauksen että alkaa taas pelittää.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

307_D

  • Vieras
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen lisäaineen lisääminen (HDi)
« Vastaus #26 : 04.09.2018, 20:07:31 »
Tyhmä kysymys, mutta onko väliä kumpaanko letkuun kiinnitän sisäänvalutettavan Eolysin ja kumpaanko ylivuotopullon? En näe kunnolla auton alle kun käytössä on vain perustunkki..

307_D

  • Vieras
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen lisäaineen lisääminen (HDi)
« Vastaus #27 : 06.09.2018, 08:53:45 »
Vastaan itselleni että oli tosiaan tyhmä kysymys. Homma hoitui hyvin kun pääsi näkemään paremmin.

Osaako joku sanoa riittääkö nyt pelkkä vikakoodien luku ja kuittaus kun herja jäi päälle?

weugeot

  • Vieras
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen lisäaineen lisääminen (HDi)
« Vastaus #28 : 06.09.2018, 11:07:48 »
Moi,

itselläni aineen lisäys oli helppo, mutta ainetta vuoti jonkin verran yli säiliöstä ja tämän huomasin vasta ajaessa. Olin ajanut jo yli 100km eikä vuotoa näkynyt missään. Luulen, että vuoto tuli jostain liitoksesta, koska laatikossa ei ollut reikiä tms. Vuoto on jo loppunut ja säiliössä vielä noin 2,7l ainetta.

Kävin samalla nollaamassa ajotietokoneen.

Osaako joku kertoa paljonko virtaa pitäisi tulla Eolys-laatikon reunassa olevaan 12V liittimeen? Sain mitattua 3,9V. Vaihteleeko tuo sen mukaan onko Eolys-syöttö käynnissä vai miten?

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Vs: 307 - Hiukkassuodattimen lisäaineen lisääminen (HDi)
« Vastaus #29 : 18.06.2019, 11:52:12 »
Kysytäänpä tässä ketjussa, vaikka auto onkin 2009 308 1.6hdi lisäaine määrän.

Eli auton lisäainejärjestelmään ei pääse kiinni, että saisi nollattua lisäainemäärän. Kokeiltu pp:llä sekä dia:lla, sama lopputulos. Onko tässä jokin kikka kolmonen esim. tankinkorkki auki vai mikä mättää? Pumpun testin voi suorittaa, muttei nollausta, saati näkisi tietsarin mukaisen lisäainemäärän. Uusi pussikin kyllä olisi, mutta vanhassakin tavaraa näyttäisi olevan 1/4 osa. Auton mittarissa on jo 360tkm eli pussi varmaankin kertaalleen vaihdettu. Vähä helppiä kiitos.