Aurauksen säätö kotikonstein (raidetangon pää uusittu).
Vaihdoin raidetangon pään, laskin että 18,5 kierrosta piti pyöritellä poistaessa ja takaisin laittaessa, meni silti hieman pieleen - raidetanko kun vähän myös pyöri siinä ähertäessä. Kuulin että naruilla renkaan kylkeä pitkin mittamalla aurauksen (tai siis harituksen) saa about katsottua, tein siitä pari laskelmaa (PDF).
Tämän
http://www.peugeotlogic.com/workshop/wshtml/mechanic/307susp/307align/align307.htm sivun perusteella haritusta saisi olla 0,5 - 1,5mm eli 5 - 13 kulmaminuuttia eli 0,083 - 0,217 astetta (rengasta kohti).
Ekassa mittauksessa ennen säätöä about 5 metrin naruilla renkaat oli jotakuinkin suorassa, tai oikeastaan 5mm aurauksen puolella (siis siellä 5m päässä). Tosin se mittaustoleranssi vaikuttais olevan sen puoli senttiä tällaisessa naruhommassa..
1 kierroksen verran laitoin raidetangosta haritusta (onkohan se kierteen nousu 1,5mm?) --> uusi mittaus. Vaikutus oli 2-3 sentin luokkaa sen 5m päässä, eli nyt sen pitäisi olla toleranssin sisällä, laskin että 0,13 astetta olisi haritusta.
Ratti tuli tällä säädöllä ihan hiukan vinoon, eli täytynee ottaa toiselta puolelta vielä haritusta lisää ja mahd. kompensoida vaihdetulta puolelta vähän. Ennen vaihtoa ratti oli suorassa, joten tässä on nyt varmaan puoli kierrosta enemmän säätöä kuin ennen tangon pään vaihtoa. Kuulostaako meikäläisen laskut ja mittaukset oikealta?
Kuulemma auraus auttaa suoraan kulkemisessa mutta haritus parantaa ohjaustuntoa ja "halukkuutta" kääntyä mutkiin. Tämän lyhyen "kokeilun" perustella vaikuttaa todelta, sillä ohjaus tuntuu kivemmalta kyllä harituksella. Aurauksen puolella kun oli, niin oli hieman tahmean oloinen mutkissa.