Kirjoittaja Aihe: 307 - Ohjauskulmien säätö  (Luettu 1747 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jaeaetee

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
307 - Ohjauskulmien säätö
« : 31.03.2019, 20:00:43 »
Aurauksen säätö kotikonstein (raidetangon pää uusittu).

Vaihdoin raidetangon pään, laskin että 18,5 kierrosta piti pyöritellä poistaessa ja takaisin laittaessa, meni silti hieman pieleen - raidetanko kun vähän myös pyöri siinä ähertäessä. Kuulin että naruilla renkaan kylkeä pitkin mittamalla aurauksen (tai siis harituksen) saa about katsottua, tein siitä pari laskelmaa (PDF).

Tämän http://www.peugeotlogic.com/workshop/wshtml/mechanic/307susp/307align/align307.htm sivun perusteella haritusta saisi olla 0,5 - 1,5mm eli 5 - 13 kulmaminuuttia eli 0,083 - 0,217 astetta (rengasta kohti).

Ekassa mittauksessa ennen säätöä about 5 metrin naruilla renkaat oli jotakuinkin suorassa, tai oikeastaan 5mm aurauksen puolella (siis siellä 5m päässä). Tosin se mittaustoleranssi vaikuttais olevan sen puoli senttiä tällaisessa naruhommassa..

1 kierroksen verran laitoin raidetangosta haritusta (onkohan se kierteen nousu 1,5mm?) --> uusi mittaus. Vaikutus oli 2-3 sentin luokkaa sen 5m päässä, eli nyt sen pitäisi olla toleranssin sisällä, laskin että 0,13 astetta olisi haritusta.

Ratti tuli tällä säädöllä ihan hiukan vinoon, eli täytynee ottaa toiselta puolelta vielä haritusta lisää ja mahd. kompensoida vaihdetulta puolelta vähän. Ennen vaihtoa ratti oli suorassa, joten tässä on nyt varmaan puoli kierrosta enemmän säätöä kuin ennen tangon pään vaihtoa. Kuulostaako meikäläisen laskut ja mittaukset oikealta?

Kuulemma auraus auttaa suoraan kulkemisessa mutta haritus parantaa ohjaustuntoa ja "halukkuutta" kääntyä mutkiin. Tämän lyhyen "kokeilun" perustella vaikuttaa todelta, sillä ohjaus tuntuu kivemmalta kyllä harituksella. Aurauksen puolella kun oli, niin oli hieman tahmean oloinen mutkissa.

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Vs: 307 - Ohjauskulmien säätö
« Vastaus #1 : 31.03.2019, 21:50:12 »
Minä olen tehnyt merkit renkaisiin ja mitannut molemmin puolin (etu/taka) ja säätänyt tuolleen nollille/vähän auraukselle. Tuo narusysteemi ei näytä kovin luotettavalle... minusta.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 974
Vs: 307 - Ohjauskulmien säätö
« Vastaus #2 : 31.03.2019, 22:08:23 »
Jos on harituksen puolella, epäilen keventyvän renkaan kuluvan nopeasti. Jos säätää nollille, toimii hyvin.

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 185
  • Peugeot - ja maisemat muuttuu..
Vs: 307 - Ohjauskulmien säätö
« Vastaus #3 : 31.03.2019, 22:49:07 »
Helppo tapa on käyttää jonkinlaista teleskooppi vartta, esim. pesuharjan vatta ym.
* 605 x8, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 106 x2, 405 x2, 404 x2, 205 x2, Expert, Valmet 455
* 15 kaksipyöräistä

AJH63

  • Vieras
Vs: 307 - Ohjauskulmien säätö
« Vastaus #4 : 31.03.2019, 23:40:40 »
Omassa alkoi ulkoreunaa syödä apukuskin puolelta.

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 307 - Ohjauskulmien säätö
« Vastaus #5 : 01.04.2019, 11:53:38 »
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).