Laakerinvaihto onnistui parissa tunnissa Kaizun aiempaa ohjetta seuraten/mukaillen, osia putsaillen ja valokuvia samalla otellen:
- Rengas irti.
- Suojakuppi napamutterin päältä irti (esim terävällä ruuvarilla ympäriinsä pikkuhiljaa naputellen, jos haluat sen säästää)
- Napamutterin "kierteen lommo" pois (vasaralla+meisselillä sivuttain lyöden) ja napamutteri löysää (käsijarru päällä).
- Jarrusatula ja jarrupalat irti (muista löysätä kässäri). Minulla pienijarruisessa 13 ja 15 millin kiintolenkit. Irrotin jarruletkun kiinnikkeestään niin sai siirrettyä paremmin sivuun.
- Jarrulevy irti, on parilla TX30 ruuvilla kiinni.
- Napamutteri irti jos ei jo ole. Lähin löytyi 41mm hylsy. Kiinnitys on 3/4 tuumaa, joten 1/2 tuuman sarjaan vaati sovitteen. Käytin momenttiavainta (pitkä varsi) avaamiseen.
- Ulosvetäjällä (150mm) napa irti, lähtee laakerin ulko-osa. Itse vedin laipasta.
- Laakerin sisäosat jäivät akseliin. KUVAT 02 ja 03 => Dremelillä tein reilut kolot pienemmän ulosvetäjän (75mm) koukuille. KUVA 06.
- Laakerin sisäosa pienellä ulosvetäjällä irti. Omalla kohdalla epäilytti hetken josko ulosvetäjä antaa periksi ensin.
- Uusi napa paikalleen. Laitoin 41mm hylsyn laakeria vasten ja naputtelin kumivasaralla ympäriinsä, katsoen että laakeri on suorassa. Alun jälkeen joutui lyömään kovemmalla voimalla.
- "Naputtelemalla" niin kauan että kierre näkyy reilusti.
- Napamutteri kiinni. Edellä mainittu momentiksi 250Nm. Oma momenttiavain loppui 210Mn. Säädin täysille ja naksun jälkeen kiristin pienen nytkähdyksen (tai oikeastaan kaksi).
- Lyö "lommo" napamutteriin.
- Suojakuppi paikalleen.
- Jarrulevy paikalleen ruuveineen.
- Jarrusatula ja palat kiinni. Muista jarruletku kiinnikkeeseensä.
- Rengas kiinni.
Isomman ulosvetäjän kanssa oli sellainen ongelma että ei heti löytynyt sopivan pientä kestävää metallipalaa ulosvetäjän ruuvin ja akselin keskireiän väliin. Pitää sopia noin 50mm ympyrän sisälle (navan aukko). Lopulta käytin noin 17-20 mm hylsyä väärinpäin. Ulosvetäjän ruuvi ei mennyt sen läpi ja hylsyn kannassa oli tarpeeksi pinta-alaa akselin päätä vasten. Kunnon sopiva metallikiekko tms olisi varmaankin parempi.
EDIT: Itse asiassa, oisko tuon ulosvetäjän keskiruuvin vaan voinut ruuvata akselin sisään, näkyyhän siellä olevan siellä pohjakin jossain kohtaa...?
Kasausvaiheessa mokailin suojakupin kanssa. Ekalla kerralla ei meinannut mennä paikalleen, ja reunaa varoessani naputtelin kumivasaralla myös keskiosasta. Virhe! Kun olin saanut paikalleen, muistin että jäi lyömättä keskimutterin "lommo", joten suojakuppi irti. "Lommon" jälkeen suojakuppi takaisin paikalleen. Pyöritin napaa ja kuului aika ajoin laahaavaa ääntä. Ilmeni että kun olin hakkaillut suojakuppia kumivasaralla, keskiosa oli painunut sen verran lommolle että paikkapaikoin otti kiinni akselin päähän. Siispä uudelleen kuppi irti ja oikomista.
Muuten aika selkeä ja odotusten mukainen jobi.
Kuvassa 03 näkyy ABS anturi, siinä tyrkyllä. Kuvassa 04 uusi laakeri, ruskea osa on ABS anturin kehä. Laakerin mukana tuli napamutteri ja rasvakuppi/pölykansi. Mittasin samalla jarrulevyn paksuuden, 10,2 mm.
TEMP_ARKISTOON