Kirjoittaja Aihe: 605 - Kojelaudan irrotus  (Luettu 2437 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mitsu79

  • Vieras
605 - Kojelaudan irrotus
« : 07.05.2009, 06:15:12 »
Auto: 1990 605 V6 3,0 SV.

Autossa ilmastointi, lämmönsäätö servolla, mutta puhallussuunta vaijerilla ja tämä jumissa. Olen nyt kaksi päivää yrittänyt irrottaa kojelautaa, että pääsisi tutkimaan mikä jumittaa, mutta ei meinaa irrota. Täältä löytyneillä Benkun ohjeilla irroittelin ohjeissa mainitut pultit +20 muuta ruuvia/pulttia, mitkä tuntui ahistelevan, mutta ei vaan lähde irti, enkä enää keksi mistä vielä voisi olla kiinni, apua kaipailisin...

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Kojelaudan irrotus
« Vastaus #1 : 07.05.2009, 15:52:15 »
Kyseinen ohje on kojelaudan irroittamiseksi sen verran, että lämmönvaihdin kennon saa vaihdettua. Tavallaan kojelauta siis kääntyy hieman keskikiinnityksensä ympäri.

Koko kojelaudan irroitusta varten, pitää myös keskikonsolin molemmilla puolilla sijaitsevat - pystysuuntaisten lattiaan pultattujen tukirautojen, kiinnityspultit irroittaa.


mitsu79

  • Vieras
Vs: 605 - Kojelaudan irrotus
« Vastaus #2 : 08.05.2009, 06:22:21 »
Kyseinen rauta oli jo kuskinpuolelta alhaalta irti, tosin vänkkärin puolelta vastaavaa ei löydy, muutenkin näyttää jokusia pultteja puuttuvan, saattaa edellisestä remontista jääneen hiukan ylimääräisiä osia... mutta joka tapauksessa kojelauta ei irtoa, ajattelinkin jo että väännän puhalluksen jalkoihin ja tuulilasiin, kun vipuihin kuitenkin pääsin jo käsiksi, mutta eipäs lauta suostu enään painumaan edes takaisin paikoilleen, ahistaa ja pahasti, siiis apukuskin puoli, mikä loppuviimmeksi nousi irti kun aikansa "repi".
Jos jotakuta asiantuntevaa läheltä pohjoissatakuntaa kiinnostais lähtee laittaan kyseistä lämppäriä/kojelautaa kuntoon, niin bensat ja sopimuksella urakkahinnan maksan, alkaa ittellä hermot meneen kolmen yön jälkeen...

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Kojelaudan irrotus
« Vastaus #3 : 08.05.2009, 08:59:20 »
Muistuu mieleen pätkittäin (joskus vuosituhannen vaihteessa joutunut irroittamaan kojelaudan) että,
- hansikaslokeron valon takana on myös yksi poikittaiseen putkipalkkiin kiinnittävä pultti
- keskikonsolin katkaisinrivistön takana on myös ainakin yksi tai kolme tjsp.

Kannattaa tsekata kojelaudan alla kulkeva putki (löytyykö muita kiinnityskohtia).

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 605 - Kojelaudan irrotus
« Vastaus #4 : 08.05.2009, 10:17:16 »
605 (1. mallisarja), kojelauta

Varaosaluettelon kuvaan tosin ei ole jostain syystä merkitty yksittäisiä pultteja ja muttereita, joten siitä ei liene paljon hyötyä.
« Viimeksi muokattu: 03.08.2010, 01:24:04 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

mitsu79

  • Vieras
Vs: 605 - Kojelaudan irrotus
« Vastaus #5 : 18.05.2009, 03:59:25 »
Lähtihän se viimein irti. Saakohan noita puhallussuuntaa ohjaavien läppien akseleita mitenkään irti, saisi puhdistettua liukupinnat hiekkapölystä? Jalkatilaan ilmaa annosteleva akseli läppineen jumittaa ja siksi vivuston rattaat hyppii yli. Ei näyttäisi oikein saavan öljyttyäkään mistään raosta, enkä usko että tuo öljyäminen muutenkaan olisi kovin hyvä idea tässä tapauksessa...

Benkku

  • Vieras
Vs: 605 - Kojelaudan irrotus
« Vastaus #6 : 18.05.2009, 07:15:05 »
Purkamalla lämmityslaitteen hitsaussaumoistaan (muistaakseni liitokset ultraäänihitsattu) osiin. Autossa ei ilmeisesti ole käytetty sisäilman tulosuodatinta? Läppien nivelakselit voi kokeilla puhdistaa, myös paineilmalla 'ulkoa sisäänpäin'. Kuivavoiteluainetta ainoastaan, jos jotain voiteluainetta aiot laittaa.

Peukku

  • Vieras
Vs: 605 - Kojelaudan irrotus
« Vastaus #7 : 03.08.2010, 01:21:28 »
Auto: 1991 605 2,0 SLI.

Omassa pösössä on "vain tuulilasille" asento saavuttamattomissa, oiskohan tuo jotenkin korjattavissa kojetaulun alapuolelta. Tuota talviasentoa ei ole tarvinnut viimmeisen 7 vuoden aikana, joten eipä ihme.

Peukku 3

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 1
Vs: 605 - Kojelaudan irrotus
« Vastaus #8 : 11.07.2022, 11:20:16 »
Ja 12 vuotta myöhemmin ilmanohjain alkoi liikkumaan, mutta nuppi ei edelleenkään käänny ääri asentoihin. Ilmaa kuitenkin tulee nyt tuulilasille. Ne on nämä 30C helteet jolloin kannattaa kokeilla renkuttaa jos vaikka osat alkaa liikkumaan.