Kirjoittaja Aihe: 406 - Etujousien vaihtaminen  (Luettu 14773 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Late

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 493
Vs: 406 - Etujousien vaihtaminen
« Vastaus #60 : 12.04.2015, 18:26:48 »
Alapallo irtoo tukivarresta kun napauttaa lekalla tukivarteen muutaman kerran.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Etujousien vaihtaminen
« Vastaus #61 : 06.05.2015, 17:44:45 »
Sitten vielä kaiken tehdyn etupään remontin lisäksi katkesi etujousi. Ostin Motonetistä CS Germany nimiset jouset, jotka olivat irrallaan terkasteltuina ehjään vanhaan jouseen verrattuna lyhyemmät ja ohuemmat, mutta paikalleenlaitettuina keula nousi kolmisen senttiä, siis reilusti. Ajolleen ovat jäykemmät kun vanhat väsähtäneet jouset.

Nyt on alla uudet Lesjöforssit ja meno on paljon pehmeämpää, tien epätasaisuudet ei kantaudu rattiin kuten teki CS jousilla eli eivät ole pintakovat kuten CS:t. Myöskääin tien urat ei aiheuta niin paljon levottomuutta kuin edellisillä jousilla. Uudet jouset olivat sentin verran pidemmät kuin CS:t, jousitanko oli saman vahvuista mutta suurin ero oli yläpään kiertessä, uusissa viimeinen kierros jousta oli kierretty tiukempaan kuin CS:issä. Pitää seurata laskeeko keula alemmas kuin CS:illä kunhan asettuvat paikalleen. Piti vaihtaa myös kolme kuukautta vanha SKF kääntölaakeri kun kangerti pyöriessä pahoin, meni takuuseen.

purflux

  • Vieras
Vs: 406 - Etujousien vaihtaminen
« Vastaus #62 : 06.05.2015, 21:50:59 »
Piti vaihtaa myös kolme kuukautta vanha SKF kääntölaakeri kun kangerti pyöriessä pahoin, meni takuuseen.

Kuulemma laakerin saa auki jotta sinne laitetaan enemmän rasvaa. Yritin kerran avata mutta ei niin vaan auennut joten annoin olla. Onko joku onnistunut avaamaan SKF laakerin rikkomatta sitä?

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Etujousien vaihtaminen
« Vastaus #63 : 06.05.2015, 23:53:12 »
Miksi se pitäisi saada avattua? Tiivistehuulta raottamalla sinne saa kyllä rasvaa.

Skodisti

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 241
Vs: 406 - Etujousien vaihtaminen
« Vastaus #64 : 11.05.2015, 02:11:56 »
Jos joku tarvii niin lahjoitan ne vanhat jouset tieteelle, ei ainakaan ruosteessa ole, joku sais kokeilla miten ylös jää pösön takapää.

Hep! Täällä tarvittais vietereitä. Renkaanvaihdon lomassa huomasin toisen takajousen olevan poikki. Vahvasti sitä epäilinkin, koska kori näyttää aavistuksen olevan kallellaan. Onkohan missään mitään korkeusarvoja, mihin verrata, ku mun pösö keulii, kuin takamoottorinen Skoda?

thytonen

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 245
    • http://www.pugiukko.com
Vs: 406 - Etujousien vaihtaminen
« Vastaus #65 : 04.06.2015, 15:33:55 »
Tulin itsekin vaihdattaneeksi varalta uudet jouset eteen samalla kun oli tarvis vaihtaa kääntölaakerit. Kun jotain päälle päin pientä korroosion alkua noissa vanhoissa oli nähtävissä. Joskus tuohon on jouset aiemminkin vaihdettu siitä päätellen että siellä kierteen alapäässä oli se letku suojana. Lesjöforssit tuli ja hyvältä tuntuu ainakin muutaman ekan kilometrin jäljiltä.
Bonjour että pätkähti. Lentävä Pugiukko: Pösöllä posottelua jo vuodesta -99

Autot: 307 SW 2.0 -06, 405 SRI -88 & 205 1.9 GTI -91 Ex: 306 2.0 ST -96, 406 SR 2.0 -99, , 405 GL -89

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Etujousien vaihtaminen
« Vastaus #66 : 04.06.2015, 22:40:46 »
Vakiojousissa on alunperinkin vulkanoitu kumi, viimeiseen ala- ja yläkierteeseen.

thytonen

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 245
    • http://www.pugiukko.com
Vs: 406 - Etujousien vaihtaminen
« Vastaus #67 : 05.06.2015, 08:59:57 »
Ok, olin sitten väärässä käsityksessä kun muistelin lukeneeni että noita laiteltiin jälkikäteen estämään sitä pinnan rikkoutumista. Tai voihan se olla että noita on joku sitten tarvikejousiin laitellut jälkeenpäin jos orkkiksessa on jo vakiona. Itselläni se kumi oli liikkunut niin siksi oletin sen olevan joku jälkikäteen laitettu patentti.
Bonjour että pätkähti. Lentävä Pugiukko: Pösöllä posottelua jo vuodesta -99

Autot: 307 SW 2.0 -06, 405 SRI -88 & 205 1.9 GTI -91 Ex: 306 2.0 ST -96, 406 SR 2.0 -99, , 405 GL -89

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Etujousien vaihtaminen
« Vastaus #68 : 05.06.2015, 10:17:32 »
Minun kaikissa kolmessa kulkineessa on tuo kumi ollut erillinen pituussuuntaan halkaistu kumuletkun pätkä, kuka lienee laittanut.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 406 - Etujousien vaihtaminen
« Vastaus #69 : 08.08.2019, 23:19:35 »
Auto: 2001 406 x,x HDi (264 000 km).

Vaihdoin etujouset. Merkkiliikkeestä sai autoon kuuluvat jouset 130 €/kpl. Leikkasin kottikärrin sisärenkaasta sopivan kuminpalasen täyttämään rakoa, joka jää iskarin varren ja jousen ylävastakappaleessa olevan kumirenkaan välille n. 3cm. Nyt moska ei uskoakseni pääse kovinkaan helposti laakeria ruostuttamaan.

D`Artagnan

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 452
  • "The drive of your life"
Vs: 406 - Etujousien vaihtaminen
« Vastaus #70 : 09.08.2019, 00:02:57 »
^Tuo voi ollakin ihan toimiva patentti. Muutoin nuo laakerit ovat kyllä ihan kulutustavaraa. Toivottavasti tuo lisävuosia.
MB E250 cdi

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 406 - Etujousien vaihtaminen
« Vastaus #71 : 10.06.2021, 17:31:19 »
Auto: 406 Farmari 2004 1.8i (EW7) manuaali, ilmastoitu.

Onko kyseisen 5 ovisen farkkumallisen ja ilmastoidun Pösön etujousen oikea OEM varaosanumero 5002V0 ?

Vähän tuntuu olevan kiven alla tämän tiedon löytäminen.

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 406 - Etujousien vaihtaminen
« Vastaus #72 : 28.06.2021, 22:16:46 »
Yllä olevaan viestiin vielä liittyen. Mistä saa selville, onko auto ns. "Heavy duty" (kuten asia catcar.infossa on mainittu) alustalla? Täältä tai saman alan foorumilta muistan lukeneeni, että farkut olis aina tätä vankempaa sorttia, mutta onko tosiaan näin?