Kirjoittaja Aihe: 406 - Antipollution Fault (HDi)  (Luettu 25358 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #60 : 05.05.2012, 12:29:28 »
On melkoinen peltiseppä ollut asialla. Jälki on kyllä karmeeta. Kyllä tuosta vielä siistin saa kun vähän siistii ja tekee pellistä kannen.
Peugeot 3008 hybrid

Bugsneeze

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #61 : 08.05.2012, 07:27:32 »
Tässä vähän lisäinfoa ja tilannepäivitystä edelliseen viestiini viitaten.

Keltainen MIL-merkkivalo palaa edelleen, mutta auto pelaa aivan normaalisti kuten ennenkin. Torstaina on vikakoodinluku paikallisella korjaamolla. Saas nähä onnistuvatko koodit lukemaan ja kuittamaan, kun se tuntuu tähän vuosimalliin ja HDi:hin olevan kovin vaikeaa. 25 € aikoivat tuosta veloittaa, mikä ei mahdottoman kamalalta kuulostanut merkkikorjaamon (Pörhö) hinnan jälkeen (44 €). Tosin tuonnehan se on vietävä jos eivät torstaina onnistu vikoja lukemaan ja kuittaamaan.  :P

Joku veikkaili triidissä, että ANTIPOLLUTION FAULT -ilmoitus saattaa johtua myös viallisista hehkutulpistä. Tarkistin tulpat ja kaikki toimivat.

Tuli tuossa tänä aamuna mieleeni vielä yksi asia mieleen; kun tuo merkkivalo ilmaantui ensimmäisen kerran, niin minulla oli veljen peräkärry perässä ja kärryn valoissa on kuulemma ollut välillä jotain häikkää. Ehkä vähän kaukaa haettua, mutta olisiko tuo voinut aiheuttaa kyseisen virheilmoituksen?

Bugsneeze

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #62 : 11.05.2012, 09:38:28 »
Ja jälleen tilannepäivitys.

Paikallinen korjaamo yllätyksekseni sai kun saikin vikakoodit luettua ja poistettua. 3 kappaletta vikakoodeja sieltä löytyi:

__________________________________________________________________________________________________________________

Diesel (RHZ (VIN 6-8 = Moottorikoodi) - Bosch EDC 15C2(112pin Ecu) - MT/AT)

DTC - Kuvaus
  • P1519 - Ohjattu jäähdytystuulettimen toiminta (integroitu moottorin ECUun); yhdenmukaisuus tuulettimen nopeuden ja asetusten välillä
  • P0115 - Jäähdytinnesteen lämpötila-anturi; virheellinen lukema
  • P0221 - Kaasupolkimen signaali; yhdenmukaisuus johtimen 1 ja 2 välillä
__________________________________________________________________________________________________________________

MIL-merkkivalo sammui eikä toistaiseksi ole syttynyt uudestaan. Päivittelen tähän lirpakkeeseen taas jos tilanteeseen tulee muutos.

lassima

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #63 : 12.06.2012, 11:52:25 »
Poistuu muutaman "ehjän startin" jälkeen. Onko jälkikäyntiä sammutettaessa?

Mistä jälkikäynti on merkki? Sitä potee minun 406 hdi 80kW -01.

Automies125

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #64 : 09.06.2013, 20:46:54 »
Auto: 2002 406 2,0 HDi.

Joo viikonlopulla omaan 406:seen syttyi moottorihäiriön merkkivalo ja ajotietokone kertoi tämän "Antipollution fault". Sekä vakionopeuden säädin lakkasi toimimasta tämän tapahduttua, tosin se ei ollut päällä kun valo syttyi mutta valon palaessa ei säädin ole toiminut. Onko muilla ollut tämmöstä vikaa ja jos on niin mistä vikaa kannattaisi etsiä? Moottori käy normaalisti eikä vedot ole mihinkään kadonnut voisiko olla joku hetkellinen sähköhäiriö vai mitä luulette?

micco

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #65 : 10.06.2013, 08:19:54 »
Mahdoton tuota on arvailla, mutta veikataan kaasupolkimen potentiometriä. Vikakoodit lukuun!

Automies125

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #66 : 10.06.2013, 21:56:04 »
Auto: 2002 406 2,0 HDi.

Joo viikonlopulla omaan 406:seen syttyi moottorihäiriön merkkivalo ja ajotietokone kertoi tämän "Antipollution fault". Sekä vakionopeuden säädin lakkasi toimimasta tämän tapahduttua, tosin se ei ollut päällä kun valo syttyi mutta valon palaessa ei säädin ole toiminut. Onko muilla ollut tämmöstä vikaa ja jos on niin mistä vikaa kannattaisi etsiä? Moottori käy normaalisti eikä vedot ole mihinkään kadonnut voisiko olla joku hetkellinen sähköhäiriö vai mitä luulette?

Lisänä tähän aamulla kun lähdin töihin vakkari toimi normaalisti eli se ei kuulu siihen af:ään näin ollen. Pitää käyttää vikakoodien luvussa paikallisella korjaamolla ja kysyä mikä sillä on hätänä.

KalleS

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #67 : 24.02.2016, 14:20:17 »
Auto: 2002 406 2,0 HDi (80 kW).

Tervehdys!

Ajoneuvo päätti mennä vikatilaan. Vikakoodi P0230 eli p.aine ensiöpiirin toimintahäiriö. Moottorin sammuminen kestää normaalia kauemmin. Täällä käydyn viestivaihdon perusteella p.ainepaineensäädin vaikuttaisi todennäköiseltä vikakohteelta. Mutta eikös tama ole toisiopuolella? Millä saisi vian todennettua oikeaan paikkaan?

KalleS

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #68 : 24.02.2016, 17:08:12 »
Mutta eikös tama ole toisiopuolella?

Itseäni korjatakseni: eihän se ole, koska kyse on virta- ei p.ainepiiristä.

Mutta itse ongelma on edelleen akuutti: millä paikallistaa vika oikeaan komponenttiin? Muita häiriöitä ei ole kuin vikatila, eli auto ei kulje ja merkkivalo palaa, ja hidas sammuminen/jälkikäynti. Testerillä nollattaessa vika pysyi hetken pois ja tuli uudestaan autoa sammutettaessa.

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #69 : 25.02.2016, 08:54:50 »
Oletetuin vikakohde on korkeapainepumpun päässä oleva säädin, outoa kuitenkin on jos auto ei kulje. Yleensä auto toimii normaalisti, vain sammumisessa on jälkikäyntiä. Vikahäviää kolmen "ehjän" startin jälkeen itsestään. Tarkista että kaapelit on kunnolla kiinni. Kyseisen anturin puhdistus auttaa asiaan hetkeksi.

KalleS

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #70 : 08.03.2016, 14:35:50 »
Vika oli juuri tuo paineensäädin. France-Moteurin vikakoodilukija vahvisti arvaillun vian ja todellisuuskin vastasi tätä. Vanhassa oli selvää syöpymää, hitunen metallilastua ja yleistöhkää.

Auto oli ollut minulla vain viikon ennen kuin vika ilmeni. Autoliikkeen (AutoQ, Hämeenlinna) kunniaksi mainittakoon, että tulivat vielä vastaan 150 hyvityksellä, vaikka on tällaisesta halpisesta kyse, erinomaista toimintaa!

Nyt auto toimii, pitääkö uusi osa sopeuttaa testerillä tai muuten?

TEMP_ARKISTOON

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #71 : 08.03.2016, 18:03:33 »
Ei tarvitse sopeutuksia.

Mike

  • Vieras
Vs: 406 - Antipollution Fault (HDi)
« Vastaus #72 : 10.01.2022, 20:21:14 »
Auto: 2003 406 farmari 2.0 HDi , moottori  (ehkä) RHZ,  teho 110 hv

Meillä oli kerran tuo sama vikailmoitus. Oireet: Kierrosluku n. 1300 rpm, kaasupoljin ei reagoi painamiseen. Poika ajeli tuolla Norjasta Uumajan kautta Suomeen, kun ei kukaan tietysti ehtinyt korjaamaan, eikä kai olisi osannutkaan, eikä olisi ollut rahaakaan.

Kylän korjaamolla tutkitttiin sitten vikakoodeja ja ilmoitti jotain kaasupolkimen asennontunnistimesta (siis se mötikkä, mihin kaasuvaijeri on kiinnitetty, ja joka siis muuttaa mekaanisen asennon sähköiseksi signaaliksi). Niinpä käskin heti korjaajaa kokeilemaan kaasupolkimen asennontunnistimen sähköliitoksia. Pienen kitkuttelun jälkeen kierrokset putosivat normaaliin tyhjäkäyntiin. Kun sitten kokeiltiin kaasuttaa, niin, a'vot harasoo, kaasu reagoi normaalisti.

Sitten vain availin kaikki asennontunnistimen sähköliitokset ja putsasin ne kunnolla, Niinpä on toiminut kunnolla sen jälkeen.
Kun tuo elektroniikka on niin monimutkaista, niin vikakoodit ei osaa kertoa oikeaa syytä, koska virrat ei kulje oikein. Kannattaa siis epäillä kaikkia sähköliitoksia, jotka liittyvät niihin laitteisiin, joista voisi olla kyse. Vikakoodit voivat antaa osviittaa siihen, mihin laitteeseen ongelma voisi liittyä, kuten meillä tässä tapauksessa.