No niin. Homma tehty. Vähänkään asiaan perehtyneelle ei mikään paha rasti, muutama juttu huomioitava. Näinhän se suunnilleen menee, ilmiselvät esi-, väli- ja muut vaiheet jätetty erikseen kertomatta.
Vetarin mutteri irti. Pulttikone on hyvä apu koko hommassa, minulla on bilteman malli ja pelittää oikein hyvin. ABS-anturi irti, jarrusatula irti, jarrulevy pois, alapallo irti, raidetangon pää irti, iskari irti olkatuesta. Hyvällä tuurilla vetari lähtee navasta irti sormivoimin ja sitten onkin koko olkatukihökötys lattialla. Koska on noinkin helppo ottaa irti, niin ei kannata yrittää laakerinvaihtoa olkatuki paikallaan, vaikka olisi miten hyvät välineet. Joku pervo oli laittanut ruuvilukitetta satulan pultteihin ja niiden kanssa sai äheltää ihan tosissaan.
32mm hylsy on passelin kokoinen navan irrotukseen. Sopivasti ruuvipenkkiin ja napaa mäiskimällä se tippuu pois. Laakerin sisäkooli jää napaan kiinni. Dremelillä tms kunnon viilto kooliin ja taltalla sen saa halkaistua, sitten irtoaa nätisti.
Lukkorengas pois. Vanhan laakeri irrotus olkatuesta on v.....inen vaihe. Ulkokoolista ei näy reunaa mitä vasten voisi saada ulosvetosarjan prikan. Ulkokoolin keskellä on harjanne, joka näkyy kun kuulat ja muut on kaivettu pois. Siitäkään ei ole apua kun sitä vasten laitettu prikka ei jaa voimaa oikealla tavalla, todennäköisesti jopa pullistaa koolia, joten ei hievahdakaan. Kunnon prässissä varmaan lähtee tälläkin tavalla. Ruuvisysteemistä loppuu voima. Dremelillä viiltelin kooliin viiltoja ja aikanaan sain ABS-anturin kohdalta koolista hakattua irti kolmionmallisen palasen. Sitten se alkoi luovuttaa kun toiselta puolelta hakkasi. Hiukan laakeripesän reuna sai osumaa, mutta sen myöhemmin siistin ja matka ei kyllä tuon takia katkea, se on varma.
Kun vanha on vihon viimein saatu pois ja pesä putsattu, niin on uuden vuoro. Laakeri on tietysti ollut pakastimessa kutistumassa. Laakeri hollille ja etukäteen on jo valittu sopivat holkit ja muut releet laakerin painamiseksi sisään. Minulla on ao kuvan mukainen sarja, jolla puristamalla uusi laakeri meni ihan suosiolla paikalleen. Napa sisään samoilla opeilla, huomaa että vastakappale ottaa tukea vain uuden laakerin sisäkoolista, muuten käy huonosti. Sitten onkin jäljellä enää kasaus. Alapallo, vetari, raidetanko ja iskari. Tässä järjestyksessä meni melko sovinnolla. Sopivassa välissä myös ABS-anturi paikalleen, unohtamatta jarrulevyä ja -satulaa. Ja muistaa kiristää kaikki ennen kuin laittaa renkaan takaisin.
Itse kunkin harkinnassa sitten on, tekeekö itse vai teettääkö. Kyllä tässä palkoille pääsee, jos on sopivat releet valmiina.