Kirjoittaja Aihe: 307 - Etupyörän laakerin vaihto  (Luettu 19449 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

starship

  • Vieras
Vs: 307 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #15 : 23.05.2015, 22:25:37 »
Halvimman korjaamon tarjous kuskinpuolen laakerin vaihdosta oli 200€.Olen kyllä sitämieltä et ei kannata yrittää tehä ite tätä hommaa jos ei satu rakastamaan voimasanojen käyttöä..Täydellä korjaamo varustuksella ei alle 3 tuntiin selviä..No nyt kaikki on kasattu Kuparitahnalla.

Kukaan tässä ketjussa ei ole puhunut laakerin laipassa olevasta pölysuojasta mikä kannattaa ottaa varoen irti kun uutta ei varaosassa tule.

325turbo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: 307 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #16 : 13.09.2017, 21:30:41 »
Auto: 2004 307 SW 2,0 (automaatti).

Olikos näissä niin päin, että laakeri lähtee pois sisään päin painamalla, eikä ulospäin vetämällä, niin kuin oikeissa autoissa? Hommasin taannoin tätä tarkoitusta varten tehdyn prikka-kuppi-kierretankosatsin ja ainakin baijerilaisen takalaakerit vaihtuivat sen avulla ihan suosiolla. Siis koko homma hoitui pyöräkotelossa touhuten, mitään ei tarvinnut irrottaa työpöydälle prässättäväksi tms.

Vetoakseli pitää kuitenkin ottaa pois, mahtuuko se tulemaan sovinnolla vai tarvitseeko esim torni irrottaa alatukivarresta?

Muuta huomioitavaa?
-04 307 SW 2.0
-01 BMW 330Xi Touring
-94 BMW 325i Cabriolet

325turbo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: 307 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #17 : 14.09.2017, 18:01:11 »
No niin. Homma tehty. Vähänkään asiaan perehtyneelle ei mikään paha rasti, muutama juttu huomioitava. Näinhän se suunnilleen menee, ilmiselvät esi-, väli- ja muut vaiheet jätetty erikseen kertomatta.

Vetarin mutteri irti. Pulttikone on hyvä apu koko hommassa, minulla on bilteman malli ja pelittää oikein hyvin. ABS-anturi irti, jarrusatula irti, jarrulevy pois, alapallo irti, raidetangon pää irti, iskari irti olkatuesta. Hyvällä tuurilla vetari lähtee navasta irti sormivoimin ja sitten onkin koko olkatukihökötys lattialla. Koska on noinkin helppo ottaa irti, niin ei kannata yrittää laakerinvaihtoa olkatuki paikallaan, vaikka olisi miten hyvät välineet. Joku pervo oli laittanut ruuvilukitetta satulan pultteihin ja niiden kanssa sai äheltää ihan tosissaan.



32mm hylsy on passelin kokoinen navan irrotukseen. Sopivasti ruuvipenkkiin ja napaa mäiskimällä se tippuu pois. Laakerin sisäkooli jää napaan kiinni. Dremelillä tms kunnon viilto kooliin ja taltalla sen saa halkaistua, sitten irtoaa nätisti.

Lukkorengas pois. Vanhan laakeri irrotus olkatuesta on v.....inen vaihe. Ulkokoolista ei näy reunaa mitä vasten voisi saada ulosvetosarjan prikan. Ulkokoolin keskellä on harjanne, joka näkyy kun kuulat ja muut on kaivettu pois. Siitäkään ei ole apua kun sitä vasten laitettu prikka ei jaa voimaa oikealla tavalla, todennäköisesti jopa pullistaa koolia, joten ei hievahdakaan. Kunnon prässissä varmaan lähtee tälläkin tavalla. Ruuvisysteemistä loppuu voima. Dremelillä viiltelin kooliin viiltoja ja aikanaan sain ABS-anturin kohdalta koolista hakattua irti kolmionmallisen palasen. Sitten se alkoi luovuttaa kun toiselta puolelta hakkasi. Hiukan laakeripesän reuna sai osumaa, mutta sen myöhemmin siistin ja matka ei kyllä tuon takia katkea, se on varma.



Kun vanha on vihon viimein saatu pois ja pesä putsattu, niin on uuden vuoro. Laakeri on tietysti ollut pakastimessa kutistumassa. Laakeri hollille ja etukäteen on jo valittu sopivat holkit ja muut releet laakerin painamiseksi sisään. Minulla on ao kuvan mukainen sarja, jolla puristamalla uusi laakeri meni ihan suosiolla paikalleen. Napa sisään samoilla opeilla, huomaa että vastakappale ottaa tukea vain uuden laakerin sisäkoolista, muuten käy huonosti. Sitten onkin jäljellä enää kasaus. Alapallo, vetari, raidetanko ja iskari. Tässä järjestyksessä meni melko sovinnolla. Sopivassa välissä myös ABS-anturi paikalleen, unohtamatta jarrulevyä ja -satulaa. Ja muistaa kiristää kaikki ennen kuin laittaa renkaan takaisin.



Itse kunkin harkinnassa sitten on, tekeekö itse vai teettääkö. Kyllä tässä palkoille pääsee, jos on sopivat releet valmiina.
-04 307 SW 2.0
-01 BMW 330Xi Touring
-94 BMW 325i Cabriolet

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 966
Vs: 307 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #18 : 14.09.2017, 18:43:25 »
Luulisi prässillä irtoavan. Mitä jos olisit laittanut kuulat ja ehjän sisäkoolin paikalleen, olisko siitä saanut paremman otteen kuin sarjan työkalulla? Olisko vetotanko sietänyt sellaista voimaa?

Eniten aikaa menee jumittuneiden paikkojen irrottamiseen, hyvin sait yhdessä illassa tehtyä :)

325turbo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: 307 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #19 : 14.09.2017, 20:20:25 »
Vaikea sanoa. Ehdottomasti paras tulos tulee, kun saa ulkokehän päälle prikan ja siihen vetoa. Tässä se ei onnistu. Ja siellä olkatuen sisäpuolella vahvikkeet haittaavat myös "kupin" asemointia. Ei saa aseteltua kunnolla mitenkään päin kun reiän ympärillä ei ole tarpeeksi tasaista tilaa. Em viestin kakkoskuvassa näkyy juuri reiässä kello kolmessa kyseinen kohta. Pitäisi tehdä kuppiin kolo.

4 tuntia meni. Pari viikkoa sitten harjoittelin toisen auton takapyörien laakereilla. :)
-04 307 SW 2.0
-01 BMW 330Xi Touring
-94 BMW 325i Cabriolet

325turbo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 54
Vs: 307 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #20 : 16.09.2017, 20:37:22 »
Kun vaihtaa uuden laakerin paikalleen, niin kannattaa ottaa vaikka valokuva missä asennossa se lukkorengas oli. Ei meinaan ole kovin paljon pelivaraa kun siihen katkon kohdalle tulee juuri tuo anturi.

Tämä on erittäin tärkeä huomio. Tuli tuossa karvaasti todettua.

Ei näin:



Vaan näin:



Tämä siis apumiehen puolella, kuskin puoli lienee toisinpäin. Anturi jäi renkaan päälle ja vinoon. Seurauksena koko auton täydellinen sekoaminen. Vaihteisto (aut),  mittaristo, ABS:t...
-04 307 SW 2.0
-01 BMW 330Xi Touring
-94 BMW 325i Cabriolet

ajaaskel

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: 307 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #21 : 26.05.2022, 02:14:40 »
Olisi kiva nähdä nuo valokuvat.  Itsellä meni kaikki liki ok, mutta ongelmaksi jäi ABS / ESP virhe. Arvaan, että vikana on juuri lukkorenkaan väärä asento, jonka takia anturi ei toimi, mutta valokuva oikeasta asennosta saattaisi auttaa paljon.

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 233
Vs: 307 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #22 : 26.05.2022, 07:09:50 »
Onhan laakeri oikeinpäin? Laakerissa oleva magneettikehä anturiin päin? Anturin kärki tulee jäädä lukkorenkaan katkoksen kohdalle. Asennus näkyy esimerkiksi https://www.youtube.com/watch?v=gvolKC2KMjw
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 307 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #23 : 26.05.2022, 10:14:19 »
No onpas. Foto  :o
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 966
Vs: 307 - Etupyörän laakerin vaihto
« Vastaus #24 : 26.05.2022, 13:59:49 »
Kiva katsella laakerin vaihtoa vaikka siinä vedetään mutkia suoraksi.