Kirjoittaja Aihe: 607 - Vaihdelaatikko-ongelma (ZF HP20)  (Luettu 7177 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

607hdi22

  • Vieras
607 - Vaihdelaatikko-ongelma (ZF HP20)
« : 23.05.2010, 10:28:28 »
Auto: 2004 607 2,2 HDi (420 000 km).

Torstaina hiljentäessä risteykseen kun tomaatti vaihtoi ukköselle meni loota "jumiin". Oli kuin olis polkassu jarrut pohjaan keskelle risteystä. D ja R vaihteilla on loota jumissa ja kun laittaa N lähtee hyvin laiskasti liikkeelle ja kun saavuttaa vauhdin jossa kakkonen pitäs mennä päälle lyö vapaalle ja silloin voi laittaa d:lle niin löytyy 2-3-4 ihan oikein ja vetää hyvin.

Avasin laatikon juuri (pirulaista ei saanu pois ku koneen kanssa, meni päivä kun otin irti.. >:( ) ja se on kuin uusi sisältä. (420.000km ajettu ja ei ennen avattu.) Nyt kysymys kuuluukin onko kellään tullu vastaavaa eteen? Alkaa tuntua et taitaa olla tietokone vika. Ainoa mitä oli niin eteenmeno kytkin oli hiukan hangannut päätylevyyn eli päittäistä hiukan liikaa mut ei se tuota aiheuta. 2.5v auto ollu ja laatikko pelannu loistavasti koko ajan. Edes vika valo ei ole ku kerran vilahtanu laatikolle joskus vuosi sitten. Toisaalta jos tietokone vika luulis sen ilmoittavan et jotain häikkää on.

Rommitommi

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 149
Vs: 607 - Vaihdelaatikko-ongelma (ZF HP20)
« Vastaus #1 : 23.01.2017, 09:25:34 »
Auto: 2003 607 3,0 V6 (4HP20-automaattivaihteisto, 152 000 km).

Eli autossa 4HP20 automaatti ja vaihtaa ylöspäin aivan loistavan nätisti, vaihtoja ei juuri edes tunne ja muutenkin toiminta on suurimmaksi osaksi erittäin sujuvaa mm. kickdownissa.

Pari pientä ominaisuutta kuitenkin ihmetyttää:

-Välillä 20-30kmh vauhdissa ylämäessä iskee pientä vaihdetta silmään ja kierrättää n. 3000rpm asti, ja vasta sitten vaihtaa isommalle, ei nyi tai mitään muutakaan, mutta kytkee mielestäni liian innokkaasti pienen vaihteen ja pitää sen päällä

-toinen ärsyttävämpi ominaisuus on nykäys jarruttaessa, kun jarruttaa normaalisti liikennevaloihin esim. ruuhkassa, niin jossain 10-20kmh välillä vaihtaa pienemmälle (vapaalle?) ja nykäisee tömähdyksen kanssa ennen pysähdystä. Mitä nopeammin jarruttaa, sitä tuntuvampi on tömäys. Ihan kuin alasvaihto olisi liian hidas ja pienempi vaihde kytkee tömähtäen tms. 
Jos manuaalisesti vaihtaa vaihteita pienemmälle, niin ei mitään ongelmaa, vaihtuvat ilman nykäyksiä. Ja jos jarruttaa oikein hellästi, niin silloin myös välttyy tältä nykäykseltä.

Onko nämä ominaisuuksia vai vikoja, ja voiko näille halvalla tehdä jotain? 

Voiko kulunut vetari vaikuttaa tähän?
Volvo V70 2.5T -04

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 607 - Vaihdelaatikko-ongelma (ZF HP20)
« Vastaus #2 : 23.01.2017, 19:44:30 »
Onkohan laatikkoon vaihdettu öljyjä koskaan? Muistelen että ilmamäärätunnistimen puhdistus voisi myös auttaa tuohon alaspäinvaihtamiseen?

Rommitommi

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 149
Vs: 607 - Vaihdelaatikko-ongelma (ZF HP20)
« Vastaus #3 : 30.01.2017, 20:28:53 »
Tuli plärättyä auton dokumentteja läpi, ja näköjään 2010 on öljyt vaihdettu 100tkm kohdilla, nyt mittarissa 152tkm, eli kilsoina ei ihan mahdottomasti, mutta aikaa seitsemisen vuotta. Uudet öljyt kyllä jo hankittu, vielä kun saisi aikaiseksi vaihtaa.

Mistä kohtaa ilmamäärätunnistin löytyy?

Tuntuu muutenkin olevan vähän päiväkohtaista toi toiminta, pari kertaa kun suoritti "jalka suoraksi" kiihdytyksen, niin se tuntui sekoittavan laatikon hetkeksi, mutta nyt kun on taas ajellut nätisti, niin laatikkokin vaihtaa ihan nätisti.
Volvo V70 2.5T -04

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 607 - Vaihdelaatikko-ongelma (ZF HP20)
« Vastaus #4 : 30.01.2017, 20:44:26 »
Ilmamäärämittari on ilmansuodatinkotelosta seuraava komponentti josta lähtee moniriviliitin.

Vaihda öljyt ainakin kahteen tai mielellään kolmeen kertaan. Yksi vaihto on 3-3,5litraa. Ajoa öljynvaihtojen välissä ja sen jälkeen pitäisi vaihteisto sopeuttaa pp2000 -ohjelman avulla. Voin luvata että toimii tämän jälkeen täysin eri tavalla ellei siellä ole jotain sitten hajalla.

Myös kaasupolkimen sopeutus saattaa auttaa. Ohje oli muistaakseni näin; Kaasupoljin pohjaan, virrat päälle, pidetään pohjassa minuutin, virrat pois ja poljin ylös. Korjatkaa jos en muistanut oikein. Foorumilta löytyy ohjeet myös.
Audi A4 Tdi Q

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Vaihdelaatikko-ongelma (ZF HP20)
« Vastaus #5 : 30.01.2017, 21:12:05 »
Ei ole tuossa ES9J4S koneessa ilmamäärämittaria, siinä on map.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 607 - Vaihdelaatikko-ongelma (ZF HP20)
« Vastaus #6 : 30.01.2017, 21:34:02 »
Jaa se moottori. No sitten.
Audi A4 Tdi Q

urosleijona

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: 607 - Vaihdelaatikko-ongelma (ZF HP20)
« Vastaus #7 : 29.08.2020, 20:59:57 »
Auto: 2004 607 3,0 V6 (4HP20-automaattivaihteisto, 212 000 km).

Kyseinen auto tuli laatikko vikaisena hankittua. Laatikko öljyjen vaihon jälkheen lakannut pelaamasta ei tapahu milhään aluheela mithään. Onko laatikon vaihto eessä.?

406Coupe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: 607 - Vaihdelaatikko-ongelma (ZF HP20)
« Vastaus #8 : 29.08.2020, 22:53:58 »
Valitettavasti, jos ei kerta millään valitsimen asennolla tapahdu mitään ja laatikossa on öljyä oikea määrä, on jotain oltava pahasti vialla, eli laatikkoa vaan irti autosta ja auki.

Näihin saa nykyään valitettavan huonosti osia, mitä olen itse katsellut. Momentinmuunnin on ainakin varmasti huollettava ts. momentinmuuntimen lukituskytkimen kitkapinnat vaihdettava ja mahdollisesti myös muut jarru- ja levykytkinpakat.

Turbiini näistä kaiketi porsii ensimmäisenä ja sieltä liikkeelle lähtevä materiaali tukkii suodattimen jolloin paineet alenee, laatikko alkaa luistaa tietyissä tilanteissa ja silloin laatikko alkaa olla jo 'valmis'. Harmillista sinänsä että muuten varsin nerokkaaseen vaihteistokonstruktioon suodatin ei ole käytännössä vaihdettavissa helposti, eli se vaatii laatikon halkaisun. Uskallan väittää, että suodattimen säännöllisillä vaihdoilla tämä laatikko olisi ns. ikuinen eli kestäisi ongelmitta sen mitä muukin auto laatikon ympärillä.

Itsellä 470 tkm ajettu samanlainen loota toimii vielä joskin vähän tökkivästi, ja olen vähän ennalta varautuen katsellut uutta laatikkoa tai turbiinia sisuskaluja. Valitettavan heikkoa tahtoo olla saatavuus ulkomaillakin...
« Viimeksi muokattu: 29.08.2020, 23:05:42 kirjoittanut 406Coupe »
Nykyinen: Mercedes-Benz E320 CDI -03 (W211)

Entiset:
Peugeot 406 Coupé 2.0 -98, XU10J4R
Peugeot 607 2.2 HDi aut. -02, DW12TED4

urosleijona

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: 607 - Vaihdelaatikko-ongelma (ZF HP20)
« Vastaus #9 : 30.08.2020, 07:16:29 »
Pitääpä ottaa laatikko irti ko joutaa ja katella jos löytys ehjä. Auto muuten tekniikaltaan kunnossa.

urosleijona

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: 607 - Vaihdelaatikko-ongelma (ZF HP20)
« Vastaus #10 : 30.08.2020, 08:49:30 »
Uuet öljyt vaihoin etheenpäin metri ja taakse 50m sitten ei mihinkhään. Laatikosta kuuluu pientä kolinaa ja välillä jurinaa.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Vaihdelaatikko-ongelma (ZF HP20)
« Vastaus #11 : 30.08.2020, 09:35:23 »
Auto: 2004 607 3,0 V6 (4HP20-automaattivaihteisto, 212 000 km).
Kyseinen auto tuli laatikko vikaisena hankittua. Laatikko öljyjen vaihon jälkheen lakannut pelaamasta ei tapahu milhään aluheela mithään. Onko laatikon vaihto eessä.?

Simppeli vika, vivusto irronnut temmeltäessä. Ilmaputsari pois ja laatikon vivusto liike sekä pistokkeet. Seuraavaksi vikakoodit, joka kertoo laatikosta melko monta asiaa. Ehkä ei niin paljoa, kuin AM6. En irrottaisi laatikkoa 406Coupen ohjeilla, vaan vain päätykansi auki voi tullakin kuntoon.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

406Coupe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 103
Vs: 607 - Vaihdelaatikko-ongelma (ZF HP20)
« Vastaus #12 : 30.08.2020, 18:50:53 »
Auto: 2004 607 3,0 V6 (4HP20-automaattivaihteisto, 212 000 km
Uuet öljyt vaihoin etheenpäin metri ja taakse 50m sitten ei mihinkhään. Laatikosta kuuluu pientä kolinaa ja välillä jurinaa.

No ei laatikosta nyt jurinaa ja kolinaa kuulu jos vaihdevalitsimen vaijeri on irronnut eikä saa kuulua missään muussakaan tilanteessa. Mitään sen kummempaa 'vivustoa' ei 4HP20 - laatikossa ole, vaan kepiltä tuleva vaijeri kääntää osaa joka sitten liikuttaa yhtä karaa venttiilipöydässä. Vikakoodit toki kannattaa lukaista, esim. mahdollinen luisto niistä kyllä ilmenee. Solenoidiventtiilien läpi menevää virtaa, meno- ja ulostulopyörintänopeutta sekä valitsimen asentoa voi seurata tietokoneella, paineita ei valitettavasti. Solenoidiventtiilien testit kannattaa kyllä ajaa ja kuulostella naksuuko I/O-tyyppiset venttiilit ja iniseekö PWM-ohjatut, hyvällä tuurilla selviää yhden solenoidiventtiilin vaihdolla, ja voi vaihtaa laatikon ollessa paikallaan.

Muussa tapauksessa, ikävä kyllä, vaikuttaa pahalta mekaaniselta vauriolta.
Nykyinen: Mercedes-Benz E320 CDI -03 (W211)

Entiset:
Peugeot 406 Coupé 2.0 -98, XU10J4R
Peugeot 607 2.2 HDi aut. -02, DW12TED4

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 874
  • 407 3.0 V6 Sport
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

urosleijona

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: 607 - Vaihdelaatikko-ongelma (ZF HP20)
« Vastaus #14 : 30.08.2020, 21:13:13 »
Kiitoksia vinkeistä työ kiireet helpottaa niin paneutua asiaan.
Lukijalla kerkesin vähän lukea aika huono niissä mutta lukija sano että 1 solenoid ei ole aktiivinen. Viittaako siihen että se on jumissa?