Auto: 2006 307 1,6 (2. mallisarja, TU5JP4, VF33HNFUC84425031, DAM 10564/11.10.2005).
Muutama vastaava otsikko näyttää palstalla olevan jo ennestään, mutta ehkä tänne yksi vielä mahtuu.
Pösön käynnistyksessä ilmeni parin viikon seisotuksen jälkeen sellainen ongelma, että käynnistinmoottori pyörittää normaalisti parin-kolmen sekunnin ajan aina kerrallaan, mutta lyö sitten pois päältä. Starttaus loppuu kuin seinään, eikä yritäkään käyntiin.
Muutama oletus mahdollisesta viasta:
- Akku tyhjä
- Ei saa bensaa
- Käynnistyksenesto päällä
- Kampiakselin asentoanturi sökö (tätä näytetään tarjoavan syyksi moneen vikaan)
Akku ja startti on vaihdettu uusiin pari kuukautta takaperin, joten luulisin että niissä ei olisi vikaa. Akun tosin varmuuden vuoksi latasin nyt vielä täyteen. Virrat kun vääntää päälle alkaa jostain kuulua surinaa, jonka oletan lähtevän bensapumpusta. Eli sen pitäisi pyörittää. Saa siis bensaa? Käynnistystä olen koittanut myös vara-avaimella, jolla ei ollut vaikutusta tilanteeseen. Oletan siis että vika ei ole avaimissa/käynnistyksenestossa? Ostin lisäksi halvan vikakoodin lukijan, joka kertoo pelkät moottorin vikakoodit, mutta sieltä ei tullut mitään. Oletan siis että kampiakselin asentoanturi on kunnossa... Kai se koodinlukija sen edes ilmottaisi, jos siinä olisi vikaa?
Kojetaulussa ei pala mikään varoitusvalo ja kaikki mittarit näytti heräävän eloon normaalisti, ennen kuin meni economy mode päälle. Moottoritilan sulakkeet näyttäisivät kaikki olevan kunnossa.
Seuraavaksi pitää hinata auto korjaamolle, molle, ellei täältä sitten löydy hyviä vinkkejä mitä kannattaa vielä tsekata.