Kirjoittaja Aihe: Partner - Taka-akseliston takimmaisen kumityynyn kiinnityksen korjaaminen  (Luettu 18707 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Ari39

  • Vieras
Auto: 1998 Partner 1,8.

Taka-akseliston vaihdon yhteydessä takimmaisen kumihelan torx-pultti jumahti ja vastamutteri lähti pyörimään. Pultti on ilmeisesti päästään ruosteessa, kuten luultavasti palkin pohjakin. Irrotin kumityynyn akselista, joten vanha akselisto on jo pois, ainoastaan kumityynyn jämä on auton pohjassa kiinni. Etuhelojen perusteella palkin sisällä on peltinen kotelo pitämässä neliömutteria paikallaan. Kotelo on pistehitsattu kotelon pohjaan ja hitsit ovat pettäneet. Miten tuo kannattaa korjata. Itse pohdiskelin kahta tapaa. Palkin pohjasta voisi sahata palan pois, korjata mutterin kiinnityksen ja hitsata palan takaisin. Toinen vaihtoehto olisi leikata tavaratilan pohjaan aukko, jonka kautta tekisi fiksauksen ja hitsaisi palan takaisin. Pultti mennee vaihtoon, sen verran kanta on kärsinyt. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa kiinnitysreikä säilyisi varmasti kohdallaan.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Partner, jousitus
Partner, pohja

Olisiko tavaratilan puolella noiden kiinnityskohtien kohdalla esim. kumitulpilla peitetyt aukot?
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Ari39

  • Vieras
Tavaratilan puolelta näkyy poikittaispalkin pistehitsit samoin kuin pyöräkotelon vierestä kulkevan pitkittäispalkinkin. Niistä pystyy paikallistamaan kiinnityskohdan. Rälläköin siihen reiän. Pultista piti putsata ruosteet näkyvästä kierreosasta sekä väännellä mutterin peltipidike oikoiseksi. Sitten naputtelin pari pihtiä tukemaan peltiläystäkettä ja sain väännettyä pultin auki.

Sellainen havainto siitä palkista, että potero johon pultti menee onkin umpinainen. Vaikka poikittaispalkissa näkyy massausreiät keskellä, ei kotelosuoja pääse poteroon asti. Potero oli tietysti täynnä moskaa ja hyvässä alkavassa ruosteessa. Pohjan ja palkin välistä sinne saanee öljyt sisään, toinen vaihtoehto on tehdä massausreikä vaikka tavaratilan pohjaan tai itse palkkiin. Ei sieltä vesikään pois pääse.