Auts! Sininen ei kyllä koskaan kuulu asiaan, ei edes esikammio-nokivasarassa. Jos se jotain puskee, niin mustaa nokea ja siitä ei tartte sinällään huolestua, vaan sininen = öljyä = huonompi juttu - varsinkin jos et ole sitä 2t-öljyä kerennyt tankkiin vielä lisäämään
Tuo kielisi moottorin väljähtymisestä, mutta taas toisaalta se kyllä usein näkyy dieselissä myös heikkona käynnistyvyytenäkin ja/tai dieselin sekoittumisena moottoriöljyyn ja/tai öljyn nopeahkona katoamisena. Ehkä helpoimmin tuo voisi tulla venakoneiston kautta, venttiilivarsien kumien väljähtymisenä ja jos näin on, niin erityisesti startissa yleensä tuprauttaa sinisen pilven, vaikka varsinaisesti ajossa ei enää niin runsaasti sinistäisikään
Yksi vaihtoehto voi olla myös että öljyä pääsee palotilaan kansipahvin kautta, mutta tuo taasen näkyisi öljytikun reiästä runsaana roiskimisena kun osa sylinterin paineistakin katoaa tällöin öljytilaan ja tästä taas tulee noita em. käynnistysvaikeuksia kun puristukset ei ole sitä mitä pitäisi
Tuossa noin ensihätään mitä aiheesta mieleen tulee. Mutta siis tuo sininen kannattaa joka tapauksessa tutkia, mistä se johtuu kun vieläpä varsinaiset pakkasetkin on vasta tulossa. Ja jos kerran tupruttaa sinistä, se voi tietää ylimääräisiä hankaluuksia talven pakkasissa