Kirjoittaja Aihe: 205 - Käynnistinmoottorin hiilten vaihto (TU)  (Luettu 19827 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

abasement

  • Vieras
205 - Käynnistinmoottorin hiilten vaihto (TU)
« : 22.09.2015, 09:40:54 »
Auto: 1990 205 1,1 (TU1M, HDZ).

Hei, tämä on ensimmäinen Peugeotini ja olen uusi täällä.

Autostani siis lakkasi startti toimimasta aivan yllättäen. Naksui vain, eikä mitään tapahtunut. Mäkistartilla käynnistyi. Oli kiire korjata autoa, eikä valitettavasti ollut aikaa ottaa kuvia. Kerron mahdollisimman selkeästi koko homman.

Yritin etsiskellä tietoa ympäri internetiä ja sekä Haynesin että Alfamerin kirjoista, josko jostain olisi edes löytynyt kuva koko startin sijainnista. Ei löytynyt. Startti siis sijaitsee koneen takapuolella imusarjan alla. Irrottaakseen sen, on poistettava tieltä ilmanpuhdistinhärpäkkeet. Ne lähtevät helposti. Vain klemmareita availemalla.

Irrota akun miinuskaapeli.

Startti on kolmella pultilla kiinni ja näihin pääsee käsiksi auton vasemmalta puolelta. Ennen pulttien avaamista, irrota startista johdot. Yksi lähtee vetämällä liitin irti. Toiseen tarvitsee 13 mm:n avaimen. Startin pulteista kaksi on kiinnitetty startista kytkinkoteloon päin ja yksi päinvastaiseen suuntaan. Nämä avaamalla startti irtoaa ja se on helppo nostaa esiin. Nämäkin pultit ovat avainkooltaan 13 mm.

Startin moottori on laitteessa oleva isompi sylinteri. Tämän toisessa päässä on kahdella 8 mm:n mutterilla kiinni peltinen hattu, joka avataan. Hatun alla on muovinen (vai mitä lie bakeliittia), kiinnitysalusta, jossa hiilet ovat jousikuormitettuna paikallaan. Jousia kampeamalla tai kärkipihdeillä avaamalla, hiilet saa pois. Uudet hiilet ovat 18 mm pitkät ja mittasin vanhat, jotka olivat 14 mm. Vanhojen olisi pitänyt vielä toimia. Ainakin silmämääräisesti tarkasteltuna olisi jousen liikevaraa ollut vielä joitakin millejä alaspäin. Toinen hiili on johdolla kytketty solenoidiin (pienempi sylinteri). Tämä irrotetaan.

Muovinen alusta irtosi itsekseen ja siinä oli jonkun verran murtumaa ja paloja irronneina. Olisivatko nämä ehkäisseet vanhojen hiilien kontaktia. Koska alusta irtosi, teki se uusien hiilien asennuksesta hieman mielenkiintoisempaa. Ehkä alustan paikallaan pysyminen kannattaa varmistaa teipillä, nippusiteillä tai muulla keinoin.

Uudet hiilet jousikuorman alle ja väliin mukana tuleva suojalappu. Hattu paikoilleen ja mutterit kiinni. Paikalleen asennus tapahtuu käänteisessä järjestyksessä.

Startti paikalleen, mutterit kiinni, johdot paikalleen, akun kaapeli kiinni. Tässä vaiheessa kannattaa jo kokeilla, starttaako. Jos starttaa, ilmanputsari takaisin paikalleen ja homma on selvä.

Uudet hiilet ostin Motonetistä hintaan 8,90 e (11-8164). Tai oikemmin tämä oli hiilisarja, jossa on kaikki osat mukana, jousi mukaan lukien. Startin kyljessä lukee Valeo D6RA.

Tämä siis toimi. En tiedä oliko hiilien välissä muovisilppua, vai oliko valohoidon tarve, vai vaatiko se niitä uusia hiiliä. Joka tapauksessa siis startti ainakin toimii nyt.