Kirjoittaja Aihe: Peugeot 308 GTi  (Luettu 32460 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jamo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 211
  • 24 Heures, 1440 minutes, 86400 secondes...
Peugeot 508 GT HDi 2.2
Peugeot 607 2.2i ebene
Peugeot 307 XSi 2.0
Peugeot 206 RC
Peugeot 405 Mi16

Jamo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 211
  • 24 Heures, 1440 minutes, 86400 secondes...
Peugeot 508 GT HDi 2.2
Peugeot 607 2.2i ebene
Peugeot 307 XSi 2.0
Peugeot 206 RC
Peugeot 405 Mi16

Jamo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 211
  • 24 Heures, 1440 minutes, 86400 secondes...
Vs: Peugeot 308 GTi
« Vastaus #2 : 04.10.2015, 09:22:20 »
Tuulilasin koeajossa Peugeot 308 GTi – "pesee priimukset"

http://www.tuulilasi.fi/ensikoeajot/koeajossa-peugeot-308-gti-pesee-priimukset

« Viimeksi muokattu: 04.10.2015, 09:25:55 kirjoittanut Jamo »
Peugeot 508 GT HDi 2.2
Peugeot 607 2.2i ebene
Peugeot 307 XSi 2.0
Peugeot 206 RC
Peugeot 405 Mi16

tmex

  • Vieras
Vs: Peugeot 308 GTi
« Vastaus #3 : 04.10.2015, 13:14:10 »
Pösöstä on näemmä kirjoitettu positiiviseen sävyyn.Onkos  Ketonen jo eläkkeellä ?

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: Peugeot 308 GTi
« Vastaus #4 : 04.10.2015, 13:58:13 »
Kyllähän ne vanhat pierut alkaa pikkuhiljaa häviämään...
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Jamo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 211
  • 24 Heures, 1440 minutes, 86400 secondes...
Vs: Peugeot 308 GTi
« Vastaus #5 : 13.10.2015, 13:27:33 »
Peugeot 508 GT HDi 2.2
Peugeot 607 2.2i ebene
Peugeot 307 XSi 2.0
Peugeot 206 RC
Peugeot 405 Mi16

Jamo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 211
  • 24 Heures, 1440 minutes, 86400 secondes...
Vs: Peugeot 308 GTi
« Vastaus #6 : 06.11.2015, 17:53:09 »
Peugeot 508 GT HDi 2.2
Peugeot 607 2.2i ebene
Peugeot 307 XSi 2.0
Peugeot 206 RC
Peugeot 405 Mi16

Jamo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 211
  • 24 Heures, 1440 minutes, 86400 secondes...
Peugeot 508 GT HDi 2.2
Peugeot 607 2.2i ebene
Peugeot 307 XSi 2.0
Peugeot 206 RC
Peugeot 405 Mi16

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: Peugeot 308 GTi
« Vastaus #8 : 22.12.2015, 22:09:33 »
Ei ole paha hinta! RCZ-R taisi olla yli 50t€...
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: Peugeot 308 GTi
« Vastaus #9 : 23.12.2015, 02:37:57 »
54 377,09 € viimeinen hinnastohinta R:lle.

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 869
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: Peugeot 308 GTi
« Vastaus #10 : 08.02.2016, 15:12:57 »
http://www.peugeot.fi/uutiset/voima-puhuu-leijonan-aanella-308-gtin-myynti-alkaa/

Voima puhuu Leijonan äänellä - 308 GTi:n myynti alkaa

Peugeot Sportin kädenjälki muutti 308:n entistä suorituskykyisemmäksi. 308 GTi by Peugeot Sport-mallin myynti alkaa nyt myös Suomessa. 270-hevosvoimaisen sportin suorituskyky nostaa uutuuden oikopäätä GTi-luokan huipulle.

Sen jälkeen kun Peugeot esitteli legendaarisen 205 GTi:n, näitä vakiomalleja sporttisempia erikoisversioita on myyty yli 800 000 kappaletta. Peugeot-entusiastien tuntemia mallinimiä sarjassa ovat 309 GTi, 405 Mi16, 306 S16, 208 GTi sekä RCZ R. Uusimpana Peugeot nostaa 308-mallistonsa suorituskyvyn ja haluttavuuden toiseen potenssiin 308 GTi by Peugeot Sport –mallillaan.

”Kehittäessämme 308 GTi by Peugeot Sportia otimme huomioon kaikki auton ominaisuudet: painon, alustan ja jarrujen tehon, moottorin suorituskyvyn sekä istuinmukavuuden”, Peugeot Sportin toimitusjohtaja Bruno Famin kertoo.

Tulokkaassa yhdistyvät urheiluautomainen suorituskyky, luokkansa taloudellisin moottoriteknologia, asiantuntijan katseen kiinnittävä ulko- ja sisämuotoilu sekä pidäkkeetön suorituskyky kaikissa olosuhteissa. Mallin omapaino on (tankattuna) ainoastaan 1205 kiloa, ja teho-paino-suhde on pienimmillään vain 4,46kg/hv.

Suomeen myyntiin vain tehokkaampi versio

308 GTi by Peugeot Sportista on tuotannossa tarjolla kaksi tehoversiota, malliversiosta riippuen 250 tai 270 hevosvoimaa. Vääntömomentti on aina 330 Nm, ja se on käytettävissä laajalla 1900–5500 kierroksen alueella. 250-hevosvoimaisena auto kiihtyy 0­–100 kilometriin 6,2 sekunnissa, 270-hevosvoimaisena vain 6 sekunnissa. Molempien huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 250 kilometriin tunnissa. Suomeen tuodaan vain 270-hevosvoimaista versiota.

308 GTi 270 tarjoaa luokassaan poikkeuksellisen suorituskyvyn, sillä teho–paino-suhde on ainoastaan 4,46 kiloa hevosvoimaa kohti. Korkeasta tehosta huolimatta yhdistetty polttoaineen kulutus on 6 litraa 100 kilometrillä, mikä vastaa 139 gramman CO2-päästöjä kilometrillä. Autossa on kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Päästöjä kaupunkiliikenteessä suitseva Start&Stop-teknologia on vakiovaruste.

Vaihteistossa käytetään alunperin NASA:n kehittämää Liquit Nitrogen-käsittelyä, jolla hammasrattaat ja akseliston on vahvistettu kestämään moottorin tuottama 330 Nm:n vääntömomentti. Käsittelyssä osat upotetaan – 152 asteiseen (305 F) nestemäiseen typpiliuokseen.

Kilpailuissa testattuja ratkaisuja

Litrateholtaan 170-hevosvoimaisessa voimanlähteessä käytetään useita huippuluokan teknisiä ratkaisuja. Nelisylinterisessä, kahdella säätyvällä kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustetussa moottorissa käytetään Mahle Motorsportin toimittamia taottuja mäntiä, jotka on valmistettu samasta alumiiniseoksesta kuin Mahlen F1- moottorivalmistajille toimittamissa osissa hyödynnetään. Lujien mäntien ansiosta puristussuhde on voitu nostaa arvoon 9,2:1. Moottorin hengitystä tehostetaan säätyvien nokka-akselien ohella myös muuttuvalla venttiilien nousulla molemmissa nokka-akseleissa.

Turboahtimena käytetään kaksikanavaista Borg Wagnerin valmistamaa twin-scroll-tyyppistä ahdinta. Suurin ahtopaine on 1,5 bar. Turboahtimen laakereiden jäähdyttämistä varten moottori on varustettu erillisellä sähkötoimisella vesipumpulla, joka pyörii vaikka moottori olisi sammutettu esimerkiksi S&S-järjestelmän toimesta.

Polttoaineensyötöstä vastaa kahdella polttoainepumpulla varustettu bensiinin suoraruiskutus ja oikea-aikaisesta vahvan kipinän tuottamisesta neljällä puolalla varustettu suorasytytys. Moottorin voimantuottoa räätälöitäessä ei ole unohdettu urheiluautolle tärkeää äänimaailmaa: erikoisimusarja tuo voimakkaassa kiihdytyksessä sopivan möreät imuäänet myös kuljettajan ja matkustajan kuultaviksi.

Ainutlaatuisen tarkka ajotuntuma silloinkin kun vauhti kasvaa

308 GTi by Peugeot Sportia kehitettäessä autolle asetettiin selkeät tavoitteet. Uutuuden oli määrä olla turvallinen, atleettinen ja ajettavuudeltaan erinomainen tulokas kaikkein suorituskykyisimpien kompaktimallien luokkaan. Uutuusmalli perustuu hyvin muuntelukykyiselle PSA-konsernin EMP2-pohjarakenteelle. Auton mitat ovat (pituus/leveys/korkeus): 4253/1804/1446 mm.

308 GTi käyttäytyy täsmällisesti ja johdonmukaisesti kaikissa ajotilanteissa. Etujousitus on toteutettu McPherson-joustintuin. Takana käytetään yhdystukiakselistoa, jonka sisään on asennettu kallistuksenvakain. Kaarreajoa helpottaa voimakkaasti negatiivinen pyörän sivukallistuma. Camber-kulma on 308 GTi:ssä –1,67 astetta, kun se 308:ssa normaalisti on –0,6. Jousitus, alustan vaimennus ja iskunvaimentimien kiinnityspisteet ovat jäykemmät ja vahvemmat kuin 308:n perusmallissa. Keveyttä on haettu käyttämällä alumiinista valettuja tukivarsia.

GTi 270:n varustukseen kuuluva lukollinen Torsen-tasauspyörästö on yhdistetty vaihteistoon helpottamaan kaarreajoa ja nopeuttamaan kiihdytyksiä. Tasauspyörästön suurin lukitus on 35 %. Tasauspyörästön rajoitinta varten räätälöidyn ohjaustehostimen ohjelman ansiosta ohjaustuntuma on erittäin tarkka, jotta kuljettaja voi joka hetkiä aistia auton ohjaavien pyörien liikkeet mahdollisimman täsmällisesti. Ajamisen iloa lisää 308 GTi:n pienikokoinen ohjauspyörä. ESP –ajovakauden hallintajärjestelmä on viritetty urheilullisesti sallimaan normaalia suurempi korin liike ja kulkukulman muutos ennen kuin ESP puuttuu kuljettajan toimiin. ESP on säädetty ottamaan itsestään sen enempää ääntä pitämättä ”tilanne haltuun” olosuhteiden ja ajonopeuden niin edellyttäessä. Urheilullisen ajonautinnon maksimoimiseksi ajovakauden- ja pidonhallinnan voi myös kytkeä kokonaan pois toiminnasta.

Suuri teho vaatii myös korkealuokkaiset jarrut, joiden toimittaja on autourheilussa kannuksensa hankkinut Alcon. Alcon mm. toimittaa jarrut Peugeot 208 T16 R5- ja Citroën DS3 WRC-ralliautoihin. Etujarruissa käytetään halkaisijaltaan 380-millisiä rei´itettyjä jarrulevyjä, joita puristavia jarrupaloja kiilataan levyjä vastaan neljän männän (2 x 41 mm ja 2 x 38 mm) välityksellä. Takana levyjen halkaisija on 268 milliä, jarrusatulat ovat kaksimäntäiset. Jarrusatuloina käytetään punaisia, valkoisilla Peugeot Sport-teksteillä varustettuja satuloita.

Peugeot Sportin rooli tuotekehityksessä

Peugeot Sport (PSP), Peugeotin kaikesta kilpailutoiminnasta, kilpa-autojen tuotekehityksestä ja niiden markkinoinnista vastaava osasto on ollut kiinteästi uuden Peugeot 308 GTi-mallin tuotekehityksessä mukana projektin alusta alkaen. PSP:n vastuulla on jousituksen räätälöinti, moottorin ja sen ohjausohjelman virittäminen, pakoputkiston optimointi, tasauspyörästön Torsen-luistonrajoittimen säätäminen ja vaihteiston muuttaminen vastaamaan urheilullisen ajon vaateita.

Voimakasta GTi-muotoilua niin ulkona kuin sisällä

308 GTi by Peugeot Sport tuo omaan kokoluokkaansa aimo annoksen ranskalaista tyylikkyyttä ja hienostunutta yksinkertaisuutta. Keulan voimakasta ilmettä korostavat led-ajovalot ja –suuntavilkut sekä kiiltävän musta jäähdyttimen säleikkö. Puskurin alle on sijoitettu kaksi etuspoileria, jotka parantavat myös auton aerodynaamista suorituskykyä. Auton ilmanvastusta kuvaava SCx-arvo on 0.69. Kiiltävänmustasta takapuskurista pistävät esiin kaksoispakoputken päät. Näyttävät GTi-signeeraukset etulokasuojissa ja takana viimeistelevät auton ilmeen.

Peugeotin pelkistetty ja erittäin ergonominen i-Cockpit nousee GTi-mallissa uudelle laatutasolle. Punaiset tikkaukset kojelaudassa, verhoilussa, ovissa ja matoissa sekä alumiiniset polkimet ja vaihteenvalitsimen pää korostavat auton poikkeuksellisia ominaisuuksia. Nahalla ja kromatulla GTi-logolla kuorrutettu ohjauspyörä on napakan kokoinen, halkaisijaltaan korkeussuunnassa 329 millimetrinen ja leveyssuunnassa 351-millinen.

Vakiona oleva Driver Sport Pack –varustepaketti, joka nostaa kuljettajan pulssia entisestään. Keskikonsolin Sport-nappi kytkee Dynamic-asetukset päälle ja muuttaa mittariston päävärin valkoisesta punaiseksi sekä tarjoaa kuljettajan käyttöön moottorin tuottamat teho- ja vääntölukemat sekä auton kiihtyvyysarvot. Sport-toiminto muuttaa myös moottorin käyntiääntä ja kaasupolkimen asetuksia.

Kilpailukykyisesti hinnoiteltu

Peugeot 308 GTi on houkuttelevasti hinnoiteltu. Suositushinta ilman paikkakuntakohtaisia toimituskuluja on ominaisuuksiin nähden maltilliset 41 936 €.
Peugeot RCZ HDI FAP

turpo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 34
Vs: Peugeot 308 GTi
« Vastaus #11 : 05.03.2016, 20:16:56 »
Tänään käyty koeistumassa kyseinen laitos. Kyllä on vaan hieno peli, herättää jopa voimakkaita omistushaluja. Siinä meni auton ympärillä pyöriessä 30min nopsasti, joka paikka piti tutkia läpi kuin pikkulapsi konsanaan. Vaimo ja tytär olivat myös mukana - kumpainenkin ihastuivat sporttiseen ranskattareen.

Tulihan tuosta tehtyä myös vaihtotarjous, saas nähdä onko tässä talossa kohta uusi pösö entisen vanhan lisäksi - 406 on jo perheenjäsenen asemassa (ollut meillä jo vuodesta 2003).
Peugeot 406 sv 2.0t owned since 9/2003, Audi a4 3.0tdi, Volvo v90 cross country

karvanoppa

  • Vieras
Vs: Peugeot 308 GTi
« Vastaus #12 : 06.03.2016, 12:14:45 »
Kyllä on pikkasen himottanu tuo laite.Kävitkö ollenkaa ajolenkillä turpo? Olis kiva tietää ajofiiliksistä,Rauhallinen vai sporttisen rauhallinen.... ;D No täytynee jonkin aikaa odottaa aineski jotta käytettyä alkaa saamaan.

turpo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 34
Vs: Peugeot 308 GTi
« Vastaus #13 : 06.03.2016, 21:44:07 »
Autoja vasta 2 kpl suomessa joten ei vielä mahdollisuutta kokeilla, toinen täällä Oulussa ja toinen eteläsuomessa. Saa nähdä miten on keväämmällä, joko autoja olisi kokeilla asti. Kovasti ovat kehuja antaneet mitä katsoo noita koeajo videoita maalimalta.
Peugeot 406 sv 2.0t owned since 9/2003, Audi a4 3.0tdi, Volvo v90 cross country

bxsport

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: Peugeot 308 GTi
« Vastaus #14 : 06.03.2016, 22:31:18 »
Tampereen Veholla tuollaista ihmettelin.