Kirjoittaja Aihe: 607 - Lisäilmapumpun vaihto ja vikakoodit P0413 ja P0341  (Luettu 3818 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jackal

  • Vieras
Auto: 2005 607 2,2 (156 kW).

Koodia pukkaa. Poiston jälkeen uusiutuu muutaman käynnistyksen jälkeen. Pumpun oikosulku kenties? Niihin vissiin kertyy ajan kanssa vettä ja läppä jäätyy kylmällä/liitännöistä ottaa oikoset?

P0341 taitaa liittyä myös huonoon maadoitukseen. Onko kokemuksia? Kukaan vaihtanut toisioilmapumppua itse?

Jackal

  • Vieras
Vs: 607 - Lisäilmapumpun vaihto ja vikakoodit P0413 ja P0341
« Vastaus #1 : 13.06.2018, 09:58:28 »
Päivitelläänpä tähän. P0413 siis lisäilmapumpun oikosulku (polttaa myös pumpun sulakkeen) eli läppä jäätyy pakkasella kiinni, mikäli pumpun sisään on kertynyt kosteutta. Pumppuun voi ilmeisesti tehdä pohjaan poralla pari reikää, jolloin ylimääräinen kosteus pääsee pois. Itsellä toimi sulakkeen vaihdon jälkeen seuraavan talven ilman ongelmia.

P0341 eli nokka-akselin asentotunnistimen toimintahäiriö. Kylmänä kone starttaa aina hyvin. Uudelleenkäynnistys kuumalla moottorilla (noin parin minuutin sisään sammuttamisesta) on joskus ongelmallista. Tällöin antaa koodin uusiksi. Käynnistyy kuitenkin aina normaalisti parin yrityksen jälkeen. Käyttää ilmeisesti kampiakselin anturia varalla, jonka tunnistus sytytykseen on hieman rouheampaa.

Nokka-akselin asentotunnistin helposti itse vaihdettavissa. Yleensä anturin hinta hujakoi 50-60e. Alvadista löytyyy myös epäilyttävän edullista Maxgear-tunnistinta jonka hinta noin 15e: http://alvadi.ee/fi/varaosat/peugeot/607-9-1999/tunnistin-nokka-akselin-ajoitus/?tdType=14533
Onko kenelläkään kokemusta niistä?

pjotrthegreat

  • Vieras
Vs: 607 - Lisäilmapumpun vaihto ja vikakoodit P0413 ja P0341
« Vastaus #2 : 01.01.2019, 21:10:38 »
Korjaantuiko vika muuten tuolla nokka-akselin asentoanturin vaihdolla? Minulla 2.2 bensakoneella oleve 807 ja tismalleen samat koodit.

Vaari1960

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 42
Vs: 607 - Lisäilmapumpun vaihto ja vikakoodit P0413 ja P0341
« Vastaus #3 : 02.01.2019, 08:23:19 »
Kolmas talvi menossa ilman lisäilma pumppua,oli aikanaan niin paha ääninen,,hyvin on toiminut,eikä ole vikakoodeja tullut,autona 406 2.2 vm-01

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 607 - Lisäilmapumpun vaihto ja vikakoodit P0413 ja P0341
« Vastaus #4 : 02.01.2019, 08:50:29 »
Samoin kun itselläni oli vielä 406 2,0 vm 2001, niin lisäilmapumppu oli pois käytöstä vajaan vuoden, eikä minkäänlaisia vikakoodeja antanut. Laitoin kuitenkin rompparilta ostamani pumpun, koska ajattelin, että auto on siinä kunnossa, kuin se on suunniteltu olevan. Eihän tuolla pumpulla muuta merkitystä ole kuin että kylmänä syöttää lisäilmaa pakosarjaan ja vähentää kylmäkäynnistyksen päästöjä.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

Jackal

  • Vieras
Vs: 607 - Lisäilmapumpun vaihto ja vikakoodit P0413 ja P0341
« Vastaus #5 : 04.01.2019, 21:15:28 »
Pumppu toiminut normaalisti sulakkeen vaihdon jälkeen kohta 2 vuotta. En porannut, vaihtanut tai tehnyt mitään. Nokka-akselin asentoanturia en ole edelleenkään vaihtanut (laiskuuttaan unohtanut kun eihän se siitä vikavaloja sytyttele.) Katsastukseen poistanut aseman pihalla koodin ettei ole setää haitannut. Jotenkin tottunut siihen Pözön omistajana, ettei ihan joka tuuttia sillä sekunnilla lähde korjaamaan 😄 Korjaantuvat sitten itsestään kun kelit kuivuvat ja/tai lämpenevät.

pjotrthegreat

  • Vieras
Vs: 607 - Lisäilmapumpun vaihto ja vikakoodit P0413 ja P0341
« Vastaus #6 : 04.01.2019, 23:34:27 »
Vaihdoin tuon nokka-akselin asentoanturin - vartin homma. Nyt ei anna siitä koodia ja käynnistyy kunnolla lämpimänäkin.

Jackal

  • Vieras
Vs: 607 - Lisäilmapumpun vaihto ja vikakoodit P0413 ja P0341
« Vastaus #7 : 05.01.2019, 10:41:44 »
Oi hienoa. Oli ilmeisesti vain yhdellä ruuvilla kiinni ed. kats. kannessa oikealla takana. Minkä/mistä anturin laitoit?

pjotrthegreat

  • Vieras
Vs: 607 - Lisäilmapumpun vaihto ja vikakoodit P0413 ja P0341
« Vastaus #8 : 05.01.2019, 11:42:17 »
Ihan motonetistä, joku perustarvikeanturi - oli tässä 2.2 bensakoneessa tulipeltiä lähempänä olevan nokan päällä kuskinpuoleisessa päädyssä. Vähän joutu tässä 807:ssa peilin kanssa kattelemaan että sai avaimen osumaan oikeaan reikään. "Normaali" autossa vielä helpompi.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - Lisäilmapumpun vaihto ja vikakoodit P0413 ja P0341
« Vastaus #9 : 16.12.2021, 00:00:09 »
Tuota, katsastuksessa oli toisena vikana nokkakselin asentotunnistin EW12J4:a En ole vuoteen vikakoodeja lukenut, kun moottorin valo ei ole palanut. Pari kysymystä tuosta. Vaikuttaako tämä mahdollisesti käynnistykseen lämpimänä. Minulla arpoo noin joka neljännellä, kerralla ja pitää pyörittää pariin kertaan ja odottaa, jonka jälkeen lähtee. Olen ajatellut sitä antenniviaksi. Että siinä olis semmoinen, että se siirtyis lukemaan kampiakselin asentotunnistinta jos ei saa nokalta tietoa. Liekkä perää. Toinen on sitten että pysyykö pois jos tyhjentää vikakoodin ennen katsastusta. Anturin vaihdoin viime kesänä kun entinen oli eltaantunut ja Kiinasta sen muutamalla kopeekalla sai. Ensimmäinen Kiinan anturi niin ei lähtenyt käyntiin. Toisella lähti, mutta näemmä tekee vikakoodia. Tilasin uuden alkuperäisen tori.fi autoliikkeen jäämistöstä niin pitäis olla hyvälaatuinen. Eli meniskö niin, että anturi paikoilleen ja Motomaatin kautta katsastukseen. Toinen vika tai korjauskehotus oli kallistuksenvakaajan kumi. Mikä lopulta löyty Virosta. Näkyy vähällä pääsevän tänä vuonna katsastuksesta. Tosin on tullut tänä vuonna etukäteen laitettua, että ei ihan yllätys ollut.
« Viimeksi muokattu: 16.12.2021, 00:04:04 kirjoittanut PeugeotDriver »

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Lisäilmapumpun vaihto ja vikakoodit P0413 ja P0341
« Vastaus #10 : 16.12.2021, 08:59:10 »
Hyvä juttu, eikun hanaa  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - Lisäilmapumpun vaihto ja vikakoodit P0413 ja P0341
« Vastaus #11 : 20.12.2021, 16:26:41 »
Eli mennäänkö perinteisesti. Vaihan autokaupan jäämistön anturin ja sitten varaan ajan jälkitarkastukseen. Sitten Motomaatin kautta mahdollisimman varovaisesti, loivilla kaarteilla ja pienella kaasulla, suoraan katsastukseen autoa sammuttamatta kertaakaan. Viimeksi ainakin toimi tämä koreografia. Silloin oli oikeatakin vika ja vikavalo silloin tällöin vilkahteli.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - Lisäilmapumpun vaihto ja vikakoodit P0413 ja P0341
« Vastaus #12 : 20.12.2021, 22:17:51 »
Vaihoin nokkakselin anturan alkuperäiseen. Ja kas pari kertaa kun käynnistin niin se empiminen katosi. En ole vielä niin paljon ajanut, että olis havaintoja loppuiko tyhjän pyöritys startissa. Se selviää piakkoin. Tuota se ei siis ODB vikakoodia nollaa jos akun irrottaa. Vai riippuuko se vuosimallista ja autosta. Nollaako katsastuksessa? Onko niin, että on aktiivinen ja ei aktiivinen vikakoodi. Onko siinä mitään perää. Ja lueskelin että ei häviä vaikka kymmenen onnistunutta starttia? Mikähän näistä tiedoista pitää paikkansa?

Tuota lueskelin tuota ODB2 ja ajonouvon verkottuminen opinäytetyötä ja sieltähän se löytyy. Olen täällä aikasemminkin tavannut tuota. Mutta siellä on siis. Ja opinäytetyöthän ovat julkisia asiakirjoja.

Vikakoodista riippuen ohjainyksikkö voi myös itsenäisesti hävittää vikakoodin,
jos vika ei ole tallentunut uudelleen vähintään 40 moottorin lämmitysjakson ai-
kana. (Bosch 2003, 5).
Akun irrotus poistaa useimmiten vikakoodit, mikäli järjestelmästä on virta pois yli
viisi minuuttia. Tämä on kuitenkin ajoneuvokohtaista. Samalla osajärjestelmä-
testit nollaantuvat aina vikamuistin tyhjentämisen yhteydessä. (Peugeot koulu-
tusmateriaali 2004, 16.)

Elikkä joo ja ei. Mitenkähän se 607 tapauksessa? Ja riippuu vikakoodista. Arvatenkin pottoaineensyöttöön liityvät vikakoodit ovat niitä jotka viimeksi nollautuvat. Ja sitten kun on nollattu se vaatisi yhden ajosuoritteen jotta osajärjestelmätestit menevät läpi. Ja se taasen menee näin, ettei liian helpoksi menisi.

1. Kylmäkäynnistys. Ehto täyttyy, kun moottorin lämpötila on alle 50 °C ja
eroaa vähintään 6 °C imuilman lämpötunnistimen arvosta.
2. Käynnistämisen jälkeen moottoria tulee käyttää joutokäynnillä 2-3 mi-
nuuttia. Tällöin ohjainlaite tarkastaa happitunnistimen lämmityksen, syty-
tyskatkokset ja mikäli suljettu lambda-säätö saavutetaan, lambdasäädön
sopeutumat.
3. Ajoneuvo tulee kiihdyttää 80 km/h nopeuteen. Kiihdytyksen aikana ajo-
neuvo tarkastaa lambdasäädön sopeutumat ja sytytyskatkokset.
4. Maantienopeus (80 km/h) tulee pitää vakaana noin kolme minuuttia. Täl-
löin tarkistetaan lambdatunnistimien vasteaika, sytytyskatkokset ja
lambda-säädön sopeutukset.
5. Tasaisen ajon jälkeen nopeuden tulee hidastua noin 30 km/h käyttämällä
moottorijarrutusta samalla vaihteella.
6. Ajoneuvo tulee kiihdyttää uudelleen noin 80 km/h nopeuteen, jolloin teh-
dään kolmannen kohdan tarkastuksen uudelleen.
7. Maantienopeus (80 km/h) tulee pitää tasaisena noin viiden minuutin ajan.
Ohjainlaite suorittaa katalysaattorin tarkastuksen. Lisäksi suoritetaan nel-
jännen kohdan tarkistuksia uudelleen.
8. Ajoneuvon nopeuden on annettava hidastua. Tällöin suoritetaan uudes-
taan kohdan viisi testejä. Yksi ajosykli on saatu suoritettua. (Peugeot
koulutusmateriaali 2004, 12.)
« Viimeksi muokattu: 20.12.2021, 23:00:22 kirjoittanut PeugeotDriver »

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - Lisäilmapumpun vaihto ja vikakoodit P0413 ja P0341
« Vastaus #13 : 21.12.2021, 17:25:00 »
Kyllä vain se pieni käynnistyksen arpominen on nyt taakse jäänyttä elämää. AJelin tuossa sen verran. Pitäskö kuitenkin ajaa ihan suorilta katsastukseen. Oisko tuo kuitenkin häipynyt?

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - Lisäilmapumpun vaihto ja vikakoodit P0413 ja P0341
« Vastaus #14 : 22.12.2021, 21:00:44 »
Noniin, kävin jäkitarkastuksessa ja ei ollut vikakoodia. Ensin otin öljynpainevalon liittimen irti. sitten kävin ODB testin Motomaatilla vikakoodien poistolla. Ja siinä se oli lopussa sähköpostin lähetyksen jälkeen että niitä neljää osatestiä ei voinut suorittaa. Se on siinä viimeisessä ruudussa. No ei tietenkään voinut tehdä kun pakkanen paukkuu. Ja sitten ainakaan kymmenellä ajosuoritteella ei ollut tuo vikakoodi poistunut ja se oli ihan asiaa mennä poistamaan sitä. Kun ensin suunnittelin että menisin suoraan katsastukseen. Sitten kysyin katsastuksessa asiasta. Ja hän ei siis osannut sanoa mitään. Elikkä onko niin, että osatestit tulee olla suoritettuna vain niissä auotoissa joissa pelkkä ODB seuranta ilman pakokaasumittausta. Katsastus otti vielä pakokaasutestin josta en tulostetta saanut mutta vilkaisin sen olevan kylmällä katilla seittemänkympin hujakoilla tyhjäkäynnillä. Eli varsin hyvä. Siis tämä hiilivetyjen osuus. Näin sen kun katsastushenkilä kysyi minulta pistokkeen paikkaa ja käväsin hallissa ja poistuin siten. Sitten selvesi, että kallistuksenvakaaja ulompi takoitaa yhdystankoa eli koiranluuta eikä tangon kiinnityskumeja. En viitsinyt sillä vaivata. Mutta aikasemmin on ollut yhdystanko. Siitä jäi sitten harmiksi se korjaukehoitus sinne sitten. Niin ja sitten hain vielä joulukuusen ja se ei maksanut mitään ettei ihan tyhjin käsin kotia tarvinnut hiipiä. Kirves vain olis pitänyt teroittaa. Että ei ihan putkeen mennyt tämäkään reissu.

AutoDr -raporttisi
automaatti@autodr.fi
   
18.42 (2 tuntia sitten)
   
Hyvä asiakas,

Tässä ajoneuvosi MOTOTESTI-raportti.
================================================================================
AJONEUVOTIEDOT                            |     TAPAHTUMATIEDOT                 
Rekisteritunnus: PEU-DRI                  |     Aika: 2021-12-22 18:40:04       
Merkki: Peugeot                           |     Paikka: Motonet Rovaniemi       
Malli: 4D 607 SEDAN 2.2I 16V-9D3FZB/280   |     Motomaatti: 02002               
Vuosimalli: 2001                          |
Moottorikoodi (Tec Doc): 3FZ (EW12J4)     |
================================================================================
OBD-TESTAUS
Auton vikamerkkivalo (MIL) ei pala.
Autostasi löytyi  1  päästöihin liittyvä vikakoodi:
 *P0341   Nokka-akselin asentotunnistin A, virtapiirin alue/teho (lohko 1 tai yksittäinen tunnistin)


Toimintavalmiustestin osatestit:
ok                  Sytytyshäiriö (Moottorin ohjausmoduuli)
ok                  Polttoainejärjestelmä (Moottorin ohjausmoduuli)
ok                  Peruskomponentti (Moottorin ohjausmoduuli)
ok                  Katalysaattori (Moottorin ohjausmoduuli)
ok                  Toisioilmajärjestelmä (Moottorin ohjausmoduuli)
ok                  Happianturi (Moottorin ohjausmoduuli)
ok                  Happianturin lämmitin (Moottorin ohjausmoduuli)
================================================================================
VIKAKOODIEN POISTO

Vikakoodien poistokomento on suoritettu; tähdellä merkitty koodi (*)
tarkoittaa, että vikakoodi on poistunut. Toimintavalmiuden osatestit on nollattu.
Huutomerkki (!) koodin edessä tarkoittaa, että koodi on uusi nollauksen jälkeen.
================================================================================
Auton huoltoon ja korjaukseen liittyvissä asioissa pyydämme ottamaan yhteyttä:
MOTONET KORJAAMO ROVANIEMI
HP AUTOHUOLTO OY
Osoite: Teollisuustie 19, 96320 Rovaniemi
Matkapuhelinnumero: 0400419140
Sähköposti: rovaniemi@motonetkorjaamo.fi

Kiitos palvelun käytöstä ja tervetuloa uudelleen!

Palvelun tuotti AutoDr Oy


   
« Viimeksi muokattu: 22.12.2021, 21:08:53 kirjoittanut PeugeotDriver »