Kirjoittaja Aihe: 5008 - Uuden tai käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet (2016-)  (Luettu 28817 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jr-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 23


Olisiko heittää mielipiteitä, kiitos.

Korimallista en osaa niin sanoa, mutta moottorista. Tosiaan kannattaa pysyä pois Puretech moottoreista niin autoilu on vaivattomampaa. Mieti vielä vaihtoehtona isoon autoon 2l diesel konetta, meillä sellainen 308 farmarissa. Tosi maukas kone, vie vähän ja  pieni vero. Meillä takana 1-vuosi ja 40tkm. Apulaitehihnan kiristin tuli tiensä päähän 180tkm kilometrilukemalla ja edellinen omistaja on vaihdattanut NOX- anturin sekä juuri tuon adblue säiliön. Hinta ollut 433€ ostopaikkana https://www.eurofrance.pl/.

https://www.nettiauto.com/peugeot/5008/12823434

Oman kokemuksen mukaan kilometrejä ei kannata pelätä.


SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
https://m.nettiauto.com/peugeot/5008/12753669

Hinta tuntuu vähän korkealta. Autoliike tosin huollattaisi tämän ennen kaupantekoa.

Olisiko heittää mielipiteitä, kiitos.

Minusta hinta on kohdallaan kun huomioi ajomäärän, noi halvat saman ikäiset on ajettu 100-200 tkm enemmän ja samassa hinta luokassa kalliimpia paljon enemmän ajettuja. Diesel on nyt kuitenkin edullisempi hankkia kun ei ole välttämättä markkinassa niin menekki tuote. Jos auto on omaan käyttöön sopiva niin eiku kaupoille ja sitten kokemuksia tänne ;)
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

marko_k

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 11
Käyttökokemusraportti 2018-2021 Peugeot 3008/5008 Allure BlueHDi 130 EAT8-automaatista. Pohjautuu 3008:n osalta 90409 kilometriin ja 5008:lla ajettuihin 137450 kilsaan.

Moottori ja suorituskyky

Päädyin 1.5-litraiseen dieseliin hieman kompromissimielellä, koska haluamaani 2-litraista ei saanut 150-heppaisena automaattina ja 177-heppaisena vain kovin kalliiseen GT-varusteluun sidottuna. Ensivaikutelma moottorista on, että suorituskyky on tyydyttävä, mutta pieneltä pettymyksen tunteelta en ole voinut välttyä.

Jos suoraa teho/painosuhdetta vertaa aiempaan Grand C4 Picassooni, niin ero ei näytä dramaattiselta: 130 hevosen kuvittelisi vievän 1505 kiloa vain aavistuksen rauhallisemmin kuin mitä 150 hevosvoimaa vei 1550 kiloa. Käytännössä ero on kuitenkin tuntuvampi, mikä selittynee pitkälti tehokäyrien eroilla. Siinä missä Picasso saavutti tuon 150 hevosvoiman tehon jo 3100 rpm kohdalla ja antaa maksimitehon tasaisesti 4100 rpm asti, on 3008:n tehohuippu käytössä vasta 3700 rpm kohdalla nyykähtääkseen jo 4000 rpm kohdalla. Tuo yhdistettyä jo sinänsä matalampaan tehoon on harmillista. Ero on tuntuvimmillaan moottoritienopeuksien kiihdytyksissä, kun myös Peugeotin hieman suurempi ilmanvastus ottaa osansa.

Sammutusautomatiikka toimii loistavasti dieselversiossa, eikä sen olemassaoloa huomaa ollenkaan. Jalkaa ei ehdi siirtää jarrulta kaasulle niin nopeasti, etteikö kone olisi jo käynnissä, kun jalka kaasulle ehtii. Nappisuoritus! Niin pitkälle asti, että itseäni jopa häiritsee, kun 3008 adaptiivinen vakionopeudensäädin käytössä ei ruuhkassa pysähtyessään konetta sammutakaan.

Voimansiirto

Uusi 8-vaihteinen automaatti on todella eleettömän mukava. Ei vanha 6-vaihteinenkaan huono ollut, mutta erityisesti alaspäin vaihtaessaan se oli hivenen "kulmikas". Reagointi on tässä nopeaa ja kuitenkin samaan aikaan täysin huomaamattoman pehmeää. Ainoan pienen nykäisyn tuntee jos nitkuttaa liki nollavauhtisessa ruuhkassa, vuoroin kaasua painaen ja päästäen. Ominaisuus on osin kuskin kaasujalassa, koska adaptiivinen cruise päällä tuota ei huomaa.

Taannoin koeajolla vanhemmalla voimalinjalla (1.6 HDI 120 + 6-vaihteinen) vetopito oli liikkellelähdöissä mutkissa ohut sisäkurvin puoleisella pyörällä, mutta näissä omissa en ole vastaavaa havainnut lainkaan.

Matka-ajo

Suuntavakaus on 3008:ssa kunnossa, joskin isoveljensä 5008 on vielä aavistuksen vakaampi pitkän akselivälin ansiosta. Toisaalta vaikkapa parkkipaikkapyöritys on 3008:lla helpompaa, joskin 5008 on myös akseliväliinsä suhteutettuna varsin ketterä. Kokonaisuutena matka-ajo on todella rentouttavaa -- kumpikin auto on levollinen ajettava ja alusta toimii hyvin. Talviajosta on vielä vain lyhyet kokemukset, mutta 5008:lla olen päässyt jäällä ja sohjolla jo ajelemaan, eikä huomautettavaa löytynyt. Vakaa ja looginen myös liukkaalla.

Parhaimmillaan auto olisi ohjaus sport-tilassa eli hieman jäykempänä, mutta valitettavasti sitä ei saa kytkettyä päälle ilman että myös vaihteisto siirtyy sport-tilaan, jossa taas kierrokset ovat matka-ajoon turhan korkeat, kun vaihteisto käyttää pienempää vaihdetta.

Adaptiivinen vakionopeudensäädin toimii erinomaisesti eikä ole kertaakaan tehnyt mitään hölmöyksiä, joita muinainen toisenmerkkinen autoni ajoittain teki. Moottoritiellä ACC täytyy tosin huomioida siinä mielessä, että ohituksiin joutuu lähtemään hivenen aiemmin kuin normaalisti, ettei auto ala proaktiivisesti adaptoimaan nopeuttaan ohitettavan mukaan.

5008:n peruscruisekin toimii, mutta ACC:n muun toiminnallisuuden lisäksi siitä puuttuu kyky hidastaa nopeutta jarruilla alamäessä valitun nopeuden säilyttämiseksi, ja lisäksi sitä voi käyttää vasta 40 km/h nopeudesta ylöspäin, kun adaptiivinen kytkeytyy päälle jo 30 km/h nopeudesta.

Ajamisen hauskuus AKA mutka-ajo

Kumpaakaan auto ei ole tähän tarkoitukseen hankittu. Kuitenkin myös kiemurtelevat pikkutiet ovat ihan ongelmattomia ajella, vaikka vauhtia olisi reippaamminkin. Kuitenkin niin, että auton korkeuden aivan selvästi huomaa, eli kallistelua ei voi olla huomaamatta. Vaihdikkaissa mutkissa kumpikin on myös havaittavasti aliohjaava ja puskeva eli tämä ei ole auton ominta aluetta.

Talviajo

Erityisesti lumisissa olosuhteissa autojen pienet erot korostuvat. 5008 on pidemmän akselivälinsä ansiosta selkeästi vakaampi ja levollisempi etenijä ja tunteettomampi esimerkiksi sohjovalleille ja muille tien epätasaisuuksille. Eron huomaa kesälläkin, mutta talvella se korostuu.

Talvisissa olosuhteissa aktiivinen kaistallapitoavustin on sopivissa olosuhteissa perin ärsyttävä ja kytkinkin sen pois käytöstä. Kun esimerkiksi tien piennar on luminen mutta ajokaista lumeton, mutta lumen takia normaalia kapeampi, kaista-avustin aiheuttaa turhaa kohinaa ohjaukseen, kun se yrittää pitää autoa kaukana sekä lumisesta pientareesta että keskiviivasta. Muhjuisissa oloissa avustin tuolloin turhaan heikentää suuntavakautta.

Melutaso

3008 on hyvin hiljainen ja erityisesti pidän siitä, että äänitaso ei vaihtele ja äänimaailma on muutoinkin todella hälytön ja rauhallinen. Mitään ylimääräisiä resonansseja ei kuulu.

5008 on selkeästi meluisampi, vaikka ero ei ole dramaattinen. Melutaso on korkeampi ja hälyisempi. Eroa en erityisesti rengasäänissä, vaikka molemmissa sekä kesä- että talvirenkaat ovat identtiset. Äänimaisema myös vaihtelee 5008:ssa enemmän. Häiritsevä äänilähde 5008:ssa ovat keskirivin reunapaikkojen turvavyöt -- elleivät ne jää käyttäjältä oikeaan asentoon käytön jälkeen, pitävät ärsyttävää kolinaa tyhjänä istuimen ja seinä välissä. Suunnitteluvirhe, jota ei ole korjattu, vaikka sama ominaisuus oli jo Picassossa.

En osaa arvioida, miten suuri vaikutus melutasojen eroihin on Focalien mukana tulleilla laminoiduilla laseilla, jotka siis on 3008:ssa, mutta ei 5008:ssa.

Ergonomia

Lisävarusteiset sähkösäätöiset AGR-penkit ovat erittäin hyvät. Säädöt ovat kattavat ja istuma-asennon saa hyväksi. Muistitoiminto helpottaa useamman ihmisen käyttöä -- kun säätöjä on paljon, manuaalinen jumppa olisi muutoin hankalaa. Muisti muistaa myös sivupeilien asetukset, käytännössä ainoat käsin säädettävät asiat ovat istuinosan pituus ja taustapeili.

Pieni ohjauspyörä ja sen yläpuolelle asettuva mittaristo sopivat itselleni täydellisesti. Pidän yleensäkin ohjauspyörää varsin alhaalla ja tässä autossa se on hyvin luontevaa.

Hallintalaitteet ovat hienosti kuljettajan ulottuvissa. Osa asioita tapahtuu kosketusnäytön kautta, jonka osa ihmisistä kokee hankalaksi, mutta itselleni se on luontevaa. Ainoa ärsyttävä asia on mittariston kirkkaudensäädön piilottaminen monen painalluksen taakse. Erityisesti talviaikaan tuolle on tarvetta, kun sysipimeässä näytöt ovat muutoin turhan kirkkaat -- ja aurinkoisessa päivässä taas himmein asento turhan pimeä.

Puhelimen toimintojen käyttö Apple Carplayn kautta on loistava käytettävyyttä lisäävä ominaisuus, mutta sen toimintaan liittyy ajoittaista epävakautta ja häiriöitä, joiden syyn lähde on epäselvä; vaikea tietää, onko vika puhelimessa vai autossa. Ilmenee esimerkiksi satunnaisena GPS-sijainnin vaelteluna, joka kestää minuutin, pari, kunnes tokenee.

Tilat ja monikäyttöisyys

3008 ei ole suuren suuri auto. Monikäyttöisyys kuitenkin parantaa tilankäyttöä, ja vaikkapa eri korkeuksille asettuva tavaratilan pohja tai vaakatasoon kaatuva pelkääjän penkin selkänoja ovat ihan hyviä juttuja. Itse paljon polkupyörää kuljettavana arvostan myös esimerkiksi sähköistä takaluukkua potkutunnistimella ja takakontin puolelta napista kaadettavaa selkänojaa.

5008:ssa taas tilaa on oleellisesti enemmän. Toisaalta muokattavuus on hivenen kömpelömpää, kun keskirivin penkit pitää kaataa käsin yksi kerrallaan, eikä hattuhyllyrullalle ole samanlaista loogistaa piilopaikkaa kuin 3008:n hattuhyllylle. Samoin tavaratilan pohja on kmpelömpi -- eikä sen alla ole piilojemmaa, kun siellä on ne kolmannen rivin istuimet. Ovat toki irroitettavissa, mutta se veisi niistä vähän idean.

Valot ja näkeminen

Ledvalot vaikuttavat asiallisilta. Lyhyet ovat kohdalleen säätämisen jälkeen erittäin hyvät, hyvä kantama, erinomainen leveys. Pitkät ovat leveyden osalta loistavat, ja säätöjen jälkeen kantamakin kunnossa.

Kaukovaloautomatiikka toimii hyvin matalista nopeuksista alkaen eikä vaadi myöskään mitään säkkipimeyttä toimiakseen. Pisteet siitä. Sen sijaan satunnaisesti tuo tekee ihmeellisiä pitkien väläyttelyjä vastaantulijoille, mikä on hieman kiusallista.

Näkyvyys molemmista autoista ulos on kohtuullinen, takaviiston hieman vajaa. Koska autossa on varsin kattava katveavustus ja kamerat pysäköintiä varten, tuo ei kuitenkaan käytännössä ole ongelma.

Kulutus

Kesänopeuksilla erityisesti moottoritievauhdeissa kulutus on ollut varsin korkea. Sen sijaan talvirajoituksilla ja talvirenkailla kulutus on ollut hyvinkin maltillinen. 3008:n keskilutus oli meillä reilun 6 litraa sataselle koko omistusajalta, 5008:n noin 5,5.

Erityishuomiona ainakin 3008:n ylioptimistinen range-näyttö. Sillä ei todellakaan ajeta nollaan, vaan tankki on tyhjä jo silloin, kun rangea pitäisi olla vielä parikymmentä kilsaa. Erittäin typerä ominaisuus!

AdBlueta 3008 alkoi pyytää ensimmäisen kerran lisää, kun mittarissa oli 9900 km. En tiedä, onko tankki ollut luovutushetkellä täysi.

Pienet suunnittelufibat

Kun autojen kanssa on takana pidempi matka, on kertynyt myös kokemusta siitä, mikä voisi olla paremminkin. Ei isoja juttuja, mutta sellaisia jotka olisi ollut hyvin pienellä vaivalla tehtävissä toisin.

- Ajovalopesurien puute. Vaikka keulan muotoilu tuntuu pitävän ajovalot suht puhtaana, niin ei tätä silti pysty perustelemaan millään muulla kuin sniiduilulla. Tämä oli yksi niistä asioista, jotka etukäteen mietityttivät todella paljon, kun kokemusta oli autoista joissa ajovalot likaantuivat todella herkästi ja niitä sai olla jatkuvasti pyyhkimässä lasinpesureista huolimatta. Syystä tai toisesta todellisessa käytännön ajotilanteessa en ole kaivannut lopulta pesureita kertaakaan! Syitä voi olla parikin; keulan muotoilu tuntuu olevan sellainen, etteivät ajovalot juurikaan likaa kerää. Ja toisaalta, ehkä led-valo on valaisevalta pinta-alaltaan niin paljon linssimäistä xenonia laajempi, ettei lika satunnaisissa kohdissa vaikuta oleellisesti valaisutehoon. Oli niin tai näin, on pakko niellä sanansa ja todeta, että näköjään ilmankin pärjää. En olisi uskonut. (Ja silti -- sniiduilua noiden poisjättäminen silti on. Varsinkin kun ajovalojen merkintöjen mukaan lumenit kyllä menevät sen rajan yli, että pesurit olisivat pakollisetkin.)

- Pesunesteen vähäisyyden ilmoitus. Tai siis ettei sitä ole. Kun liemi loppuu, se loppuu. Loppupelissä tätä suurempi "ongelma" on ollut säiliön koko. Siis se että tuo pesuneste ei tunnu loppuvat IKINÄ. Kun ajovalonpesureita ei ole ja tuulilasi pestään pyyhkijöihin integroiduilla suuttimilla, niin tuo liemi todellakin kestää iäisyyden. Hyttyslasoliin pääsin vaihtamaan heinäkuun alussa, siihen asti pesin ruutua talven -25 liemellä, kun se ei loppunut millään. Lopulta tyhjensin sen väkisin tuulilasille.

- Mukitelineiden sijainti. Aivan turhan takana käyttöä ajatellen. Vielä suurempi harmi on se, että ovat liian lähellä toisiaan sivuttaissuunnassa, eikä kaksi huoltiskahvimukia meinaa millään mahtua vierekkäin.

- Radion herkkyys. Radion kuuluvuus on surkeinta mitä olen missään autossa kohdannut -- radio on likipitäen käyttökelvoton, kun kanavat rätisevät ja häipyvät. Itse kuuntelen joka tapauksessa aina puhelimen kautta musiiikin, mutta jollekulle joka haluaisi käyttää tuota auton viritintä, niin hyvin tympeä ominaisuus.

- 5008, keskirivin reunapaikkojen turvavyöt. Sama dilemma kuin oli jo Picassossa ja edellisessä 5008:ssa -- turvavyö jää irroitettaessa helposti kierteelle, jonka jälkeen se kolisee ja rämisee seinää vasten ärsyttävästi. Vielä suurempi fiba on se, että vyö jää todella helposti roikkumaan niin löysälle, että se jää oven väliin. 5008:n takaovet ja rengasholvin päälliosa oven sisäpuolelta muistuttavatkin nykyään lähinnä perunapeltoa, kun ovia on paiskottu kiinni lukko-osa välissä..

Laatuvaikutelma, äänentoisto ja tunne

Pidän suuresti laatuvaikutelmasta ja visuaalisesta ilmeestä niin auton ulkopuolella kuin erityisesti sisällä. Erityisesti sisustuksessa käytetyt materiaalit ja muotoilu ovat mieleeni. Mitään moitittavaa en viimeistelyssä tai sovituksissa huomannut.

Ensimmäisen talven kovilla pakkasilla kumpikin autoista jätti samalla välille. Molemmissa sama syy: imuilman mukana tullut kosteus (pöllyävä lumi?) päätyy sulana välijäähdyttimen pohjalle jossa se sitten pakkasen kiristyessä -20 kylmemmälle puolelle jäätyy ja johtaa ahtopaineiden romahtamaiseen. Ajoa voi periaatteessa jatkaa, mutta käytännössä se on vaikeaa, kun auto on käytännössä vapaastihengittävä puolitoistalitrainen diesel ja menohalut sen mukaiset. Homma korjaantuu oikean etukulman ilmanottoaukon peitteellä. Vaivaa vain 1.5-litraista.

3008:n lisävarusteinen Focal-äänentoisto soi hienosti. Ei pärjää taannoin E-sarjalaisessani olleelle äänentoistojärjestelmälle, mutta toisaalta soi paljon paremmin kuin Octavian paketti. Ääntä irtoaa kiitettävästi eikä mikään lähde resonoimaan mukaan. Ehkä ylä-äänet voisivat soida aavistuksen puhtaammin.

5008:ssa vakioäänentoisto, joka on selkeästi tunkkaisempi -- mutta paljon parempi kuin taannoin koeajoyksilössä. Radion herkkyys on perin surkea. Yleensä kuuntelenkin radion puhelimen sovelluksen kautta.

Tunnepuolella kumpikin auto sai itsessäni aikaa positiivisia viboja. Matkaan on mukava lähteä, ja tien päällä viihtyy.

---

Kokonaisuutena pidin molemmista autoista suuresti, vaikkakin moottorit saisivat olla naksun tehokkaampia. Optimaalinen ristisiitos itselleni olisi 5008:n tilat ja mitat yhdistettynä 3008:n ulkoiseen muotoiluun ja tavaratila/takapenkkiratkaisuun -- ja Picasson moottori.

3008 korvautui meillä MB EQA:lla. Ja 5008 5008:lla -- nyt sillä isommalla 177-heppaisella koneella GT-varusteltuna eli sillä mitä en 2018 raaskinut ostaa.
Ajossa: Renault Megane E-Tech -23 | Mercedes-Benz EQA -21  | Peugeot Kisbee -19 ....... Tulossa: Mercedes-Benz EQB -23 | Škoda Enyaq -23

Pyörät: Kona Sutra LTD -21 | Trek Procaliber 6 -19 | Trek Fuel EX 9.x -18 | On-One Rango 29+ -17 | Trek One 1.5C H2 -15 | 2 x Scott Peak -90 | Miyata Seven Ten -85

uhkavaimahdollisuus

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 2
Kiitos kaikille kommenteista.

mekabyte

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 83

Talvisissa olosuhteissa aktiivinen kaistallapitoavustin on sopivissa olosuhteissa perin ärsyttävä ja kytkinkin sen pois käytöstä. Kun esimerkiksi tien piennar on luminen mutta ajokaista lumeton, mutta lumen takia normaalia kapeampi, kaista-avustin aiheuttaa turhaa kohinaa ohjaukseen, kun se yrittää pitää autoa kaukana sekä lumisesta pientareesta että keskiviivasta. Muhjuisissa oloissa avustin tuolloin turhaan heikentää suuntavakautta.


- Mukitelineiden sijainti. Aivan turhan takana käyttöä ajatellen. Vielä suurempi harmi on se, että ovat liian lähellä toisiaan sivuttaissuunnassa, eikä kaksi huoltiskahvimukia meinaa millään mahtua vierekkäin.


Pari poimintaa ansiokkaasta raportista. Tuo kaista-avustin tekee kaistapäiseksi, etenkin talvella. Kesällä erinäiset kuopat/reiät asvaltissa pakottavat pujottelemaan, mikä ei sovi ko avustimelle ollenkaan. Aika usein kytken sen pois päältä.

Mukitelineet todellakin on liian takana. En tiedä kenen ranne asettuu noin, mutta pienellä testillä demoautossa tuon olisi voinut vaikka huomata jos olisi kiinnostanut. Tällä kertaa ei sitten vissiin. Pieni asia, mutta todella ärsyttävä. Edellinen auto oli mk4 Mondeo, jossa toki oli tilaakin enemmän, mutta oli ne mukitelineet paljon järkevämmin sijoitettu.
Peugeot 3008 Hybrid GT 225 -20

MrKi

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Lapset ei mahdu enää autoon niin 5008 kiikarissa. Kilometrejä tulee vuoteen n. 55 - 60tkm, auto on käytännössä työväline niin AdBlue pelleilyyn en halua lähteä. Bensalla päätetty mennä, mutta kone vielä mietityttää. Pienemmän Puretechin kävin koeajaa, kulutus vähän liikaa siinä. Isommissa 1.6 THP 165 ja PT 180 näyttäisi olevan vähän maltillisempi kulutus, mutta noista on todella ristiriitaista juttua kaikilla maailman foorumeilla. On tullut selväksi, että tuo THP 158 oli sysipaska ja sen myötä 165 on leimattu kusiseksi, mutta data puuttuu? Eli kokemuksia sen huonoudesta on tosi vähän, tälläkin foorumilla. Sitten tuosta PT 180 koneesta vielä vähemmän. Jotkut sanoo, että molemmat on samaa konetyyppiä, mutta eei nimitys. THP:llä on 6- vaihteinen automaatti ja PT:llä 8.

Markkinoilla olisi -18 vuoden THP koneita 2kpl, 80tkm ja 120tkm ajettu. Sitten olisi tuo Puretech 180:lla olevia 1kpl, sillä tykitelty 145tkm. Jos nyt ihan maalaisjärjellä ajattelisi niin olisiko tuo 145tkm PT 180 se kaikista "tervein" moottori tällä hetkellä?

Kiitos, jos joku kokemusta omaava kehtaa vastata.