Kirjoittaja Aihe: 605 - Etuapurungossa ruostereikä  (Luettu 5497 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Etuapurungossa ruostereikä
« Vastaus #15 : 02.06.2020, 10:15:06 »
Bassadone näyttää olevan nykyinen maahantuoja. Sen vaihteen kautta sain sähköpostin asiakaskyselyt.huolto@auto-bon.fi. Pyysin sieltä korjausohjetta. Odotellaan.

Soitin myös merkkihuollon varaosatiskille. Tehtaalta ei osaa enää saa.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Etuapurungossa ruostereikä
« Vastaus #16 : 02.06.2020, 13:28:02 »
Voisiko tämä olla sopiva? http://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Osat/Peugeot/PEUGEOT-605/Kaikki/Etuakselisto-&-Jousitus-&-Ohjauslaitteet/Etuakselipalkki/Kaikki/

Vaikea kyllä uskoa, että 8 vuotta vanhemman auton palkki olisi edes yhtä hyvässä kunnossa. Vai onko nuo Keski-Euroopasta tuotuja purkuautoja?

Sanokaas nyt millainen homma tuo oikeasti on ulkona tehtynä? Siis auto pukeikeille ja ilmeisesti ainoa mahdollinen paikka pukeille on kynnyskotelon nostokohdat. Lähteekö tarvittavat pultit jotenkin järkevästi auki tai siis mikä on todennäköisyys, että lähtevät vääntämällä ehjänä auki? Saako tuon yhdessä illassa auton alla ryömien irti? Ei ole siis nosturia eikä kuoppaa.

Ja moottoriko on niin paljon kiinni muualla, ettei tarvitse irrottaa pakoputkea, vetareita tms.? Antaa vain retkahtaa alas vai pitääkö tukea?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 534
Vs: 605 - Etuapurungossa ruostereikä
« Vastaus #17 : 02.06.2020, 15:58:31 »
Helpoimillaan apurungon irroitus on nosturilla kymmenissä minuuteissa, en tunne tarkoin Peugeotin apurunkoa mutta eiköhän se hyvin onnistu ulkona pukeilla. Yleensä se kuitenkin on helpompi mitä luulee.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 605 - Etuapurungossa ruostereikä
« Vastaus #18 : 02.06.2020, 17:32:10 »
Vaihteisto ja moottori on tuettu päältä, ne saa olla ihan rauhassa paikoillaan. Ainakaan tuossa 1995 mallisessa, josta itse olen apurungon korjannut niin kaikki pultit aukesivat ilman ongelmia. Itse laitoin pukit Heti apurungon taakse jäykistepalkkien kohdalle. Painaahan tuo jonkin verran, mutta kyllä se illassa pitäisi irrota, ei minullakaan auto ollut nosturilla, tallissa toki.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Etuapurungossa ruostereikä
« Vastaus #19 : 04.06.2020, 13:09:40 »
Bassadone näyttää olevan nykyinen maahantuoja. Sen vaihteen kautta sain sähköpostin asiakaskyselyt.huolto@auto-bon.fi. Pyysin sieltä korjausohjetta. Odotellaan.

Nyt tuli vastaus:

"ikävä kyllä valmistaja ei anna komponentille erillistä hitsaus/korjausohjetta vaan ainoastaan komponentin irroitus-asennus ohjeistuksen.

Alkuperäistä varaosaa ei kys.ajoneuvoon ole tällä hetkellä enää saatavilla."
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 605 - Etuapurungossa ruostereikä
« Vastaus #20 : 04.06.2020, 16:47:52 »
605/7:n etuapurunko on hyvin helppo tiputtaa alas mutta kun tällaisia korjauksia alkaa tulemaan, on se merkki siitä että auton järkevä käyttöikä alkaa valitettavasti olemaan hyvin lähellä exitusta. Sitä mieltä olen jos et pysty tällaista korjausta tekemään itse, ei se oikein kannata.
Audi A4 Tdi Q

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Etuapurungossa ruostereikä
« Vastaus #21 : 04.06.2020, 17:53:13 »
Kyse ei ole siitä pystyykö itse tekemään, vaan siitä onko työmäärä järkevä hyötyyn nähden. Eihän tuolla kuitenkaan montaa vuotta ajeta, mutta ehkä 1-3 v. Ja suurempana kysymyksenä meneekö katsastuksesta läpi korjattuna, kun nyt Trafin määräys selvästi sanoo, ettei saa hitsata ja tuo on vielä jo tullut auton katsastustietoihin. Jos apurunko on helppo tiputtaa, on siinä edelleen kohtuu paljon duunia naamioida korjaus ei hitsatuksi. Hitsaus tuskin veisi kahta tuntia kauempaa tuota irrottamattakaan, jos se kelpaisi.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 605 - Etuapurungossa ruostereikä
« Vastaus #22 : 04.06.2020, 19:18:11 »
Eli siis puhtaasti moraalinen korjausongelma! Eihän siinä jos saat paikattua niin että koko apurunko näyttää uudelta katsastuksessa ja sujuvasti tuijotat katsurin kanssa apurunkoa keskustellen siitä miten vaikeaa oli löytää uusi apurunko tämän ikäiseen. Ja onpa se sitten vielä erityisen hyvin massattukin, eipä alkuperäinen ollut ihan näin hieno.
Ja silti sen jälkeen on pidettävä autoa romu-ukolle asti, koska moraalisi ei enää kestä auton myymistä tieliikenteeseen.

Olinko yhtään jäljillä?  ;D
Audi A4 Tdi Q

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Etuapurungossa ruostereikä
« Vastaus #23 : 04.06.2020, 20:52:03 »
Olinko yhtään jäljillä?  ;D

Enpä tiedä. Helppo tuohon olisi paikka lätkäistä irrottamatta apurunkoa. Silloin tietysti näkee, että on hitsattu. Onhan se nyt kuitenkin varsin työläs operaatio irrottaa, hitsaa sen näköisesti, ettei näytä korjatulta, sekä puhdistaa, maalata ja massata niin, että näyttää uudelta tai hyväkuntoiselta käytettynä löydetyltä. Silti on jonkinlainen riski, että katsastaja alkaa nipottamaan, että täähän on hitsattu. Ja koko homma valuu hukkaan.

Ei tätä ole tarkoitus myydä. Eihän siitä kukaan maksa juuri mitään, hyvällä tuurilla muutaman satasen leimattuna. Käyttöarvo vaan on ollut loistava. Vikoja todella vähän, 1/10 607:sta. Ja tykkään tuolla ajella.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Pajari

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 123
Vs: 605 - Etuapurungossa ruostereikä
« Vastaus #24 : 04.06.2020, 21:03:22 »
Voisiko tämä olla sopiva? http://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Osat/Peugeot/PEUGEOT-605/Kaikki/Etuakselisto-&-Jousitus-&-Ohjauslaitteet/Etuakselipalkki/Kaikki/

Jos tuo mitä ehdottelit on käypäinen ja vaikka siinä olisi pieniä ruostereikiä, niin kunnosta/kunnostuta se huolella ja maalaa ja tervaa se hyvin. Kuittihan todisteeksi sinulle tulee tuon ostosta ja esitä se katsurille, vanha apurunko vaikka takakonttiin alibiksi, että tämä on nyt vaihdettu "uuteen".

Miihhali

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 211
Vs: 605 - Etuapurungossa ruostereikä
« Vastaus #25 : 04.06.2020, 22:19:29 »
Oliskohan vielä apua, käydä konttorilla asiasta juttelemassa ja näyttää inssille tuokin viesti, ettei uutta enää saa. Eli miten tuon kanssa toimitaan sitten jos uutta osaa ei saa ja käytetyt suurella todennäköisyydellä kaipaavat myös hitsiä. Eikös se nyt inssillekkin ole sama jos alla olevan hitsaa. Eikä tarvitsisi nähdä niin suurta vaivaa asian eteen. (katsella käytetty korjata se ja vaihtaa paikalleen) Vai meneekö vain hankalammaksi koko homma, no sitä ei tiedä. Mutta yksi näkökulma/vaihtoehto lisää.
Peugeot 307 SW HDi110 2003
Peugeot 605 2.0 16V "SV" 1996
Peugeot 607 2.0 HDi136 2007
purkuautot (407sw + 307sw + 605)

Nikki

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 145
Vs: 605 - Etuapurungossa ruostereikä
« Vastaus #26 : 05.06.2020, 00:09:57 »

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Etuapurungossa ruostereikä
« Vastaus #27 : 05.06.2020, 09:57:11 »
Oliskohan vielä apua, käydä konttorilla asiasta juttelemassa ja näyttää inssille tuokin viesti, ettei uutta enää saa.

Tuota olen miettinyt. Samoin Trafilta kysymistä. Yleensä konttoreilla on vaikea päästä jututtamaan katsastajia. Tuli vielä mentyä asemalle, jossa en ole ennen käynyt. Ensimmäistä kertaa ainakin 10 vuoteen minua ei päästetty mukaan katsastukseen, ilmeisesti koronan takia. Tosin lopuksi inssi näytti minulle tuon ongelmakohdan. Kysyin hitsaamisesta, mutta toivoa ei annettu.

En tiedä auttaisiko sitten nyt hiukan viisaampana kysyä uudestaan.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 605 - Etuapurungossa ruostereikä
« Vastaus #28 : 11.06.2020, 15:19:51 »
Soitin nyt vielä katsastajalle ja Trafin liikkennetekniikkaan, josta kolmas kaveri tunsi hyvin säännöt. Armoa ei tule, varsinkaan Trafilta, jonka kanta oli, että vain hitsaamaton palkki kelpaa. Ennen 2017 tässä autossa hitsattu olisi kelvannut, mutta toisesta autosta ei saa ottaa.

Siis olisi pitänyt hitsata se ennen katastusta ja väittää, että on hitsattu ennen 2017. Nyt on merkintä ja jos näyttää hitsatulta, on katasatajan armosta kiinni.

Katsastaja sanoi, ettei Trafi ole antanut selkeitä ohjeita ennen hitsattuihin.

Siis vaihtoehdoiksi jää yrittää korjata nykyinen niin siististi, ettei huomaa hitsatuksi tai hankkia purkuosa, joka ei ole hitsattu ja on ehjä.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 605 - Etuapurungossa ruostereikä
« Vastaus #29 : 11.06.2020, 22:14:59 »
Tässä nyt alkaa olla kyselty liikaa ja herätelty katsastusinssejä ja Trafia tarpeettoman paljon. Kuten täällä on jo todettu, niin siisti korjaus, maalaus ja massaus. Suomessa ei tarvitse esittää mitään kuitteja ja kuponkeja mistä se ehjä osa on tullut, eikä katsastuksessakaan tarvitse kaikkeen vastata rehellisesti tai ylipäätään ollenkaan. Voi olla myös tietämättä.

Nurmijärven A-Katsastuksessa Marko Pihamäki on Peugeot-ystävällinen katsastusinssi. Olikohan ihan merkin harrastaja itsekin, mutta ei ainakaan mikään ranskalaisten vihaaja. Pikemminkin ihailee autokalustoa jota siellä on tullut katsastutettua. Viimeksi kävin katsastamassa O2-luokan perävaunua ja oli enemmän kiinnostunut vetoautosta ja sen varusteista.