Kirjoittaja Aihe: 508 - hybrid sähköajo  (Luettu 30093 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #150 : 16.02.2022, 15:01:04 »
Kysehän on siitä millä se pyörittää lämppärin puhallinta. Se lämpöpumpun sisäkenno on kuitenkin samassa paikassa kuin polttiksessakin ja samalla puhaltimella sisälle puhalletaan. Sisäkierrossa on vaan moottorin hukkalämmön kierrätyksen lisäksi ilmalämpöpumppu.

Näillä plugareissa on kaikki muukin niin päälle liimattua, että näkyy kilometrin päähän, jos ovi tai konepelti on auki, että tuossa kohtaa ei varmasti ole mitään eroa tehty.

ArtZi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 76
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #151 : 16.02.2022, 15:13:36 »
Kysehän on siitä millä se pyörittää lämppärin puhallinta.

Näin varmaankin on ja ehkä juuri tuo puhaltimen käyttö syönyt lyijyakun tyhjäksi.

Olisi mielenkiintoista tietää miten muissa (muun merkkisissä) PHEV:eissä nämä on hoidettu. Tämä olisi ollut aika helposti hoidettavissa siten, että autossa olisi ajoakusta virtansa saava lyijyakkulaturi, jolloin bensamoottorista taas olis voinut jättää laturin pois.
Auto: 2020 508 SW Hybrid Allure

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #152 : 16.02.2022, 15:16:37 »
12V akun sippauksia on kaikissa hybrideissä (jopa toyotassa) ja täyssähköautoissa.
Peugeot 3008 hybrid

508phev

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 22
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #153 : 16.02.2022, 15:35:28 »
Lainaus
bensamoottorista taas olis voinut jättää laturin pois

ei nykyään missään taida olla laturia vaan polttiksen kyljessä on yhdistelmälaite startti-laturi, tosin tämän pellin alle en ole edes tarkemmin katsonut.. :-X
ex-508hybrid

ArtZi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 76
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #154 : 16.02.2022, 15:45:50 »
ei nykyään missään taida olla laturia vaan polttiksen kyljessä on yhdistelmälaite startti-laturi, tosin tämän pellin alle en ole edes tarkemmin katsonut.. :-X

Totta, toisaalta voisihan sen polttomoottorin käynnistää sillä ajosähkömoottorilla. Ainakin tässä PSA-toteutuksessa, jossa bensa- ja sähkömoottorit on rinnakkain ja yhdessä sarjassa automaatin kanssa tuo ehkä onnistuisi?
Auto: 2020 508 SW Hybrid Allure

iwontgofast

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #155 : 17.02.2022, 06:54:15 »
Jokusia viikkoja sitten mittasin 12v akkua konepellin alta, että auton ajoakun ollessa latautumassa, niin lataisi myös tuota käynnistysakkua. Takakontin akun lataamista ne ole vielä mitannut.
Täytyy vielä tarkistaa uudemman kerran, ettei tulisi leviteltyä perättömiä juttuja.
Mutta lataa käynnistysakkua vain kun ajoakkua ladataan, eli jos ajoakku ei ota latausta niin ei lataa myöskään tuota (tai molempia) 12v akku(j)a.
Ja jos auto suorittaa sitä "Automaattista toimenpidettä", niin ajoakku on kokoajan lähes täysi ja latausta ei tapahdu.

Mutta tuohon automaattiseen toimen piteeseen ei vaadita ajoa. 2 viikkoa sitten tuo meni taas päälle, kotiin noin matkaa 7km.
Pihassa aloin asentamaan ajokameraa ja samalla annoin polttomoottorin käydä joutokäyntiä. Välillä kokeilin pistää sähköajomoodia päälle ja 35-45min jälkeen se meni.
Eihän tuo pihassa käyttäminen tunnu äkkiseltään kovin järkevältä, mutta vei kuitenkin vähemmän polttoainetta kun lähteä vartavasten ajelemaan ympyrää saadakseen sähköajon taas käyttöön.
Itsellä viikottaiset työ- ja muut ajot, menee pelkällä sähköllä jos kelit sen sallii. Joten mielummin jatkossa joutokäynnillä pihassa kuin viikonajan pätkäajoa polttomoottorilla. Kovilla pakkasilla viikko ei taida edes riittää.

Jossakin kohtaa testasin vaikuttaako tuo 12v akun varaus tuohon automaattiseen toimenpiteeseen ja latasin CTEKillä akun täyteen, mutta toimenpide jatkui siitä huolimatta.

Mutta kuten sanoin, täytyy vielä tarkistaa tuo lataus homma vielä uudestaan.
« Viimeksi muokattu: 17.02.2022, 07:01:55 kirjoittanut iwontgofast »
Ex Pesoot: 405 1.6 GL -89   405 1.6 GLi -94   306 1.6 HB -99 
307 SW 1.6 - 04(x2) -05    308 SW 1.6 Hdi -10 
208 e-Hdi 92 M5 (paku) -13  508 SW e-THP 165 A6 -15
208 Puretech 110 A6 -16
Nykyiset: 508 Hybrid 225 (FB) -21   e-2008 GT -22

ArtZi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 76
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #156 : 17.02.2022, 08:14:03 »
Välillä kokeilin pistää sähköajomoodia päälle ja 35-45min jälkeen se meni.

Itsekin tätä joskus kokeilin, mutta ei silloin riittänyt tunti pihalla käyttämistä. Mikäköhän tässä on mittari, jonka perusteella tuo kytkeytyy päälle ja pois? Joku laskennallinen moottorin lämpötilasummafunktio vai ehkä joku öljyanturi, joka tarkkailee öljyn kosteutta?

Tuleeko sinulle tästä "automaattisesta toimenpiteestä" joku ilmoitus? Itse en ole nähnyt mitään vika- tai toimenpideilmoitusta.
Auto: 2020 508 SW Hybrid Allure

iwontgofast

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #157 : 17.02.2022, 08:49:01 »
Tuleeko sinulle tästä "automaattisesta toimenpiteestä" joku ilmoitus? Itse en ole nähnyt mitään vika- tai toimenpideilmoitusta.

Kun yritän laittaa Drive Mode napista sähköajoa päälle, niin mittaristo näyttöön tulee hetkeksi "Elektroninen tila ei käytettävissä: Automaattinen toimenpide menossa"
Ex Pesoot: 405 1.6 GL -89   405 1.6 GLi -94   306 1.6 HB -99 
307 SW 1.6 - 04(x2) -05    308 SW 1.6 Hdi -10 
208 e-Hdi 92 M5 (paku) -13  508 SW e-THP 165 A6 -15
208 Puretech 110 A6 -16
Nykyiset: 508 Hybrid 225 (FB) -21   e-2008 GT -22

Rohmu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 107
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #158 : 17.02.2022, 10:53:07 »
Jokusia viikkoja sitten mittasin 12v akkua konepellin alta, että auton ajoakun ollessa latautumassa, niin lataisi myös tuota käynnistysakkua. Takakontin akun lataamista ne ole vielä mitannut.
Täytyy vielä tarkistaa uudemman kerran, ettei tulisi leviteltyä perättömiä juttuja.
Mutta kuten sanoin, täytyy vielä tarkistaa tuo lataus homma vielä uudestaan.
Piti käydä testaamassa, ja tosiaan näyttää lataavan 12V akkua kun ajoakku on latauksessa. Kun latausjohto oli irti, konepellin alla olevan akun napajännite oli 12.83V. Kun ajoakku oli latauksessa, jännite oli 13.78V.
Eli selvästi korkeajännitejärjestelmä ja 12V järjestelmä keskustelevat. Voi olla, että kyse on vain siitä, että varmistetaan latauksen ohjauksen toimivuus 12V järjestelmää tukemalla, mutta virtaa 12V akkuun on tarjolla niin vähän, että akku ei varsinaisesti lataudu.

Käyttöohjeen  mukaan  12V järjestelmää ladataan kytkemällä latauskaapelit konepellin alla olevaan akkuun, ilmeisesti takakontin akku latautuu samalla. Akut on on ilmeisesti kytketty rinnan jonkinlaisen ohjauspiirin kautta, kun akkujen kytkentä ja irrotus pitää tehdä tietyssä järjestyksessä.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #159 : 17.02.2022, 17:06:47 »
Totta, toisaalta voisihan sen polttomoottorin käynnistää sillä ajosähkömoottorilla. Ainakin tässä PSA-toteutuksessa, jossa bensa- ja sähkömoottorit on rinnakkain ja yhdessä sarjassa automaatin kanssa tuo ehkä onnistuisi?

Näin se tässä plugarissa ymmärtääkseni toimiikin

ArtZi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 76
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #160 : 17.02.2022, 20:32:12 »
Näin se tässä plugarissa ymmärtääkseni toimiikin

Ahaa, eli startti hoidetaan tuolla ajomoottorilla, mutta käyttäen 12V akkua... Ilmankos herjasi sähkövedon vikaa vaikka ajoakku oli täpötäynnä.
Auto: 2020 508 SW Hybrid Allure

iwontgofast

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #161 : 18.02.2022, 09:17:42 »
Moottori käy hetken n1km. Ja voi vaihtaa electric tilaan. Tosin tänään - 11 pakkasella oli moottorilämmitin (öljypohjan lämmitin) päällä, niin lähti electric tilalla heti.

Moottorinlämmittimen ajattelin asentaa, kunhan pohjolantallista lumet sulaa, tai sitten kun saan autotallin siivottua. Jos se auttaisi tuota sähköajon pysymistä paremmin pakkaskeleillä.

Kaikista kunnianhimoisin suunnitelma ja samalla epätodennäköisin asennukselle on seuraava:
Latauskaapelistahan tulee ymmärtääkseni ihan vaihesähköä. Jos siitä saisi heti autopuoleisen pistokkeen jälkeen ryöstettyä 230ac öljypohjan lämmittimelle. Öljy lämpiäisi samalla kun auto latautuu.
Ja väliin vaikka defan bluetooth ohjattu kontaktori, jos haluaa välillä säädellä lämmitysaikaa tai jättää lämmityksen helposti pois.
Tässä vaan tarvisisi latauksen ja lämmityksen ajastuksien kanssa tarkkana.
Tämän asennuksen todennäköisesti viimeistään latausautomatiikka torppaa, varmaankin seuraa aika tarkasti mitä seinälaturi syötää ja mitä auton laturi ottaa vastaan. Ja sähköjen liitokset ovat tod.näk hyvin suojattuja ja/tai plugi tyyppisiä.
Myös täytyisi tutkia jos vaikka tuo 230ac tulisi jo valmiiksi konehuoneen puolelle 12v akkulaturia varten. Mutta jos tuleekin niin johdotus ei varmaankaan ole mitoitettu satojen wattien kulutukselle.


Plan B:
Defan lämmittimen miniplug kojepistorasian asennus auton latausluukun alle. En ole mittaillu mahtuuko se luukun alle tai onko verhoilun alla sisäpuolella edes tuolle tilaa.
Mutta tässä ei tarvitsisi kierrellä autoa kytkemässä johtoja. Ja lämmitysjohdon kiinni unohtumisen riski olisi todella pieni.
Tässä voisi myös käyttää tuota Defan Bluetoothia tai normi pistorasia-ajastinta.
Luksusversiossa vaihtaisin tuon nykyisen kotilatausaseman Wallbox Pulsar Plussan Charge Amps Haloon. Siinä on schuko pistorasia samassa ja veikkaisin, että sitä saa myös ajastettua Charge Ampsin apilla.
Tuosta Pulsaristakin voisi ehkä saada otettua syöttö schukopistorasialle, jolloin lämmitys toimisi samalla kun auto ottaa latausta vastaan.
« Viimeksi muokattu: 18.02.2022, 09:37:58 kirjoittanut iwontgofast »
Ex Pesoot: 405 1.6 GL -89   405 1.6 GLi -94   306 1.6 HB -99 
307 SW 1.6 - 04(x2) -05    308 SW 1.6 Hdi -10 
208 e-Hdi 92 M5 (paku) -13  508 SW e-THP 165 A6 -15
208 Puretech 110 A6 -16
Nykyiset: 508 Hybrid 225 (FB) -21   e-2008 GT -22

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Peugeot 3008 hybrid

ArtZi

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 76
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #163 : 28.02.2022, 20:53:54 »
Käytin autoa viime viikon lopulla Metroautossa. Autosta löytyi huollon mukaan "aikamoinen määrä" vikakoodeja. Autoon tehtiin kampanjana oleva moottorin ohjausyksikön päivitys. Sähköajo alkoikin toimimaan paljon paremmin tuon päivityksen jälkeen. Ajotuntuma parani ja B-asennossa auto jarruttaa sähköllä, vaikka akku olisi jo täysi. Myös hybridiajossa tuntuisi olevan enemmän "älyä" kuin aiemmin.

Uutena harmina on tullut tosin se, että välillä latausjohtoa ei saa irrotettua autosta kun lataus on kesken ja autossa on etäohjattu sisätilan lämmitys päällä. Johdon avausnappikaan ei irrota johtoa. Ainoa keino saada johto irti autosta on irrottaa koko latauslaite seinästä.
Auto: 2020 508 SW Hybrid Allure

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Vs: 508 - hybrid sähköajo
« Vastaus #164 : 28.02.2022, 22:15:45 »
Käytin autoa viime viikon lopulla Metroautossa. Autosta löytyi huollon mukaan "aikamoinen määrä" vikakoodeja. Autoon tehtiin kampanjana oleva moottorin ohjausyksikön päivitys. Sähköajo alkoikin toimimaan paljon paremmin tuon päivityksen jälkeen. Ajotuntuma parani ja B-asennossa auto jarruttaa sähköllä, vaikka akku olisi jo täysi. Myös hybridiajossa tuntuisi olevan enemmän "älyä" kuin aiemmin.

Uutena harmina on tullut tosin se, että välillä latausjohtoa ei saa irrotettua autosta kun lataus on kesken ja autossa on etäohjattu sisätilan lämmitys päällä. Johdon avausnappikaan ei irrota johtoa. Ainoa keino saada johto irti autosta on irrottaa koko latauslaite seinästä.

Eikö keskuslukituksen avaus avaa latausjohdon lukitusta? Huomenna olisi 3008 hybrid päivityskampanja päivitys.
Peugeot 3008 hybrid