Auto kyllä mittaa akun sisäisiä arvoja jo omatoimisesti jonka mukaan akun kunto määritetään, mm akun sisäinen resistanssi on yksi valvonnan kohde. Voihan tuota akkua mitata, jos haluaa, mutta auto määrittelee sen kunnon muilla kriteereillä.
Ainakin 508:n e-Hdi tapauksessa S&S järjestelmä käyttää käynnistyksen yhteydessä apuna "superkondensaattoria", joten S&S käynnistykset eivät rasita ainoastaan akkua. Ja onhan Agm akku suunniteltu jo tällaiseen käyttöön joten se kestää ko. rasitusta paremmin kuin perus lyijyakku. Meidän autossa on alkuperäinen Agm akku jolla on nyt ikää n. 7 vuotta ja edelleen toimii aika hyvin. S&S on toiminut muuten moitteetta mutta nyt viime aikoina useiden päivien seisonnan jälkeen ei enää S&S aktivoidu heti vaan se vaatii hieman pidempää ajoa. Eli akun varaustaso laskee ja se aiheuttaa sen ettei järjestelmä aktivoidu. Muita syitä järjestelmän aktovoitumiselle tai sen estolle on suuri matkustamon lämmityksen tai jäähdytyksen tarve, turvavyön käyttö, yms. En tosin tiedä eri mallien eroja, niitäkin varmasti on.
Kannattaa varmasti käydä myyjän kanssa juttelemassa korvauksesta ja vastuista, sillähän se selviää. Akun kuntoon kun vaikuttaa niin moni käyttäjästäkin riippuva asia, mm. millaista ajoa autolla ajetaan ja kuinka usein. Huonossa tapauksessa ei uusikaan akku toimi kauaa. Onhan esim. uusien matkapuhelinten takuun osalta akulla huonompi takuu kuin itse puhelimella, ymmärrättevistä syistä.