Kirjoittaja Aihe: 308 - Stop & Start akun lataaminen  (Luettu 2784 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Vs: 308 - Stop & Start akun lataaminen
« Vastaus #15 : 18.11.2021, 12:48:55 »
Uskallan edelleen olla sitä mieltä, että entisen psa:n akun latauksen logiikassa mättää jokin. Ensimmäinen akku 508:ssa oli valmis reilussa vuodessa. Sain takuisiin uuden. Seuraavassa huollossa kun akun vaihdosta oli kulunut kaksi viikkoa sain käteeni lapun jonka mukaan akku olisi ladattava. Varaus alle tason x. Ei voi olla noin. Kyllä auton oman latauksen pitää pystyä pitämään varausta yllä autossa jolla ajetaan 40 tkm. vuodessa. Veikkaan että lähtöjään liian alhaisena pidettävä varaustaso on syy akkujen huonoon kestoon. Kunnon pakkanen vaikkapa 80 prosentin varauksella ei tee hyvää.
« Viimeksi muokattu: 18.11.2021, 12:54:40 kirjoittanut ves_ku »

forceman

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 22
Vs: 308 - Stop & Start akun lataaminen
« Vastaus #16 : 18.11.2021, 13:26:18 »
Ittellä akku oli kaput 3v ja 100tkm kohdalla. Laitoin jännitemittarin tupakkaliittimeen. Käytännössä tuossa ei ole mitään logiikka, aina kun moottori pyörii, pyörii laturi ja syöttää 14,6V jännitettä akulle.

Onko vika sitten Start-Stopissa, akussa tai laturissa, en tiedä. Nyt välttelen uudella akulla Start-Stopin käyttöä, katotaan 3v päästä miten käy.

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 632
Vs: 308 - Stop & Start akun lataaminen
« Vastaus #17 : 18.11.2021, 13:45:13 »
Lämpötilakompensointi on lataussäätimissä ollut ainakin siitä saakka kun releistä luovuttiin, Tosin se on säätimessä eikä akun navassa, mutta ainakin matkan aluksi lämmöt ovat samat ja ehkä lopuksikin.
Minä tarkoitin ulkoista akkulaturia kuten Ctek.
Eilen viimeksi latasin Ctekillä Experttiä ja kyllä laturin lämpö nousi aika nopeasti yli kädenlämmön. Siellä laturin sisällä oleva tunnistin ei tedä mitään akun lämpötilasta, vaan tunnistaa vain laturin lämmön. Tämä 7A Ctek lataa pakkasellakin alle 15V latauksella.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 308 - Stop & Start akun lataaminen
« Vastaus #18 : 18.11.2021, 13:47:28 »
Uskallan edelleen olla sitä mieltä, että entisen psa:n akun latauksen logiikassa mättää jokin. Ensimmäinen akku 508:ssa oli valmis reilussa vuodessa. Sain takuisiin uuden. Seuraavassa huollossa kun akun vaihdosta oli kulunut kaksi viikkoa sain käteeni lapun jonka mukaan akku olisi ladattava. Varaus alle tason x. Ei voi olla noin. Kyllä auton oman latauksen pitää pystyä pitämään varausta yllä autossa jolla ajetaan 40 tkm. vuodessa. Veikkaan että lähtöjään liian alhaisena pidettävä varaustaso on syy akkujen huonoon kestoon. Kunnon pakkanen vaikkapa 80 prosentin varauksella ei tee hyvää.

Epäilen ihan samaa. Ainakin 2017 308 SW Gt HDi:n akun napajännite on yllättävän alhainen todella usein. Jos lataa ylläpitolaturilla akun täyteen ja ei aja autolla, niin napajännite pysyy nätisti hyvissä lukemissa, mutta jos autolla ajelee aktiivisemmin niin napajännite tippuu (vaikka olisi ajanut pitkää siivua). Tuossa pakotetuiden etätöiden aikaan tuota tuli seurattua REMUCin sovelluksen kautta.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

antsu

  • Vieras
Vs: 308 - Stop & Start akun lataaminen
« Vastaus #19 : 18.11.2021, 16:22:15 »
Minä tarkoitin ulkoista akkulaturia kuten Ctek.
Eilen viimeksi latasin Ctekillä Experttiä ja kyllä laturin lämpö nousi aika nopeasti yli kädenlämmön. Siellä laturin sisällä oleva tunnistin ei tedä mitään akun lämpötilasta, vaan tunnistaa vain laturin lämmön. Tämä 7A Ctek lataa pakkasellakin alle 15V latauksella.

Ctek ei tietenkään tiedä akun lämmöstä mitään, se on selvää.

Nykyään akkua ei ladata enää täyteen muulloin kun pitkässä alamäessä. Näin säästetään polttoainetta. Akkuja tosin menee enemmän, mutta sitä ei huomioida hiilidioksidipäästöjä määriteltäessä WLTP,-testissä.

Aakku

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 632
Vs: 308 - Stop & Start akun lataaminen
« Vastaus #20 : 18.11.2021, 17:06:27 »
Ctek ei tietenkään tiedä akun lämmöstä mitään, se on selvää.

Nykyään akkua ei ladata enää täyteen muulloin kun pitkässä alamäessä. Näin säästetään polttoainetta. Akkuja tosin menee enemmän, mutta sitä ei huomioida hiilidioksidipäästöjä määriteltäessä WLTP,-testissä.
Siinä se ongelma on.
Asensin Experttiin 100 Ah lisäakun, mutta tuo latauksen äly ei lataisi sitä koskaan täyteen. Nyt latauksen hoitaa Ctek booster laturi, joka nostaa jännitteen  12 voltista riittäväksi ja on siten tunnoton auton älylle.
Peugeot Expert 2.0 BlueHDi 180 EAT-6 -17
Fiat Scudo 1.6 JTD -07

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 801
Vs: 308 - Stop & Start akun lataaminen
« Vastaus #21 : 18.11.2021, 17:26:44 »
Kovin on eri tavalla toteuttettu nämä akun latauksen eri pösöissä. Minulla on 2015 vuoden 508 GT, eikä ole akun kanssa ongelmaa ollut. No, tässä ei ole stop-startia, mutta sitten webasto kyllä huutaa kaiken talvea ennen ajoa ja ajossa. Huomasin eilen liikennevaloissa että valoihin jarruttaessa, kun auto pysähtyy, kytkeytyy laturi pois päältä eli säästetään polttoainetta siinä tyhjäkäyntiä louskuteltaessa, kun ei sitä S&S:ia ole. Kun oikein pitkään joutui valoissa seisomaan, niin jossain vaiheessa laturi meni takaisin päälle, mutta heti kun aloin nostamaan jalkaa jarrulta, se meni taas pois päältä. Laturihan ei tässä ole päällä koskaan kiihdytettäessä. Hiukkaspolton ollessa päällä, näyttää myös lataus olevan päällä.

Nykyisin enemmän kuin yleisiä nämä ratkaisut, joissa laturi ei ole jatkuvasti päällä. Otetaan energiaa talteen jarrutuksissa ja pienennetään kulutusta muulloin.

kurkimies

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 282
Vs: 308 - Stop & Start akun lataaminen
« Vastaus #22 : 15.01.2022, 12:35:01 »
No tuohan on sitten jo ultimate-versio, harvalla mitään akun lämmittimiä on, hyvä jos edes minkään sortin viimalta suojauksiakaan. Tosin joillain tuota viimasuojaa on jo tehtaalta lähtiessäkin, eikä ole kovin kallis keksintö tuokaan ???

Itsellä olikin se takana, että monella on lämmitystolppa käytössä ja uudemissa lämmitysaika on se 2-3 tuntia. Joten tällä saadaan varsinkin polttoainelämmitin käytettäessä pidennettyä akun kestoikää.