Kirjoittaja Aihe: 206 - alatukivarren irrottaminen pyörän navasta  (Luettu 3124 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pakettiauton_kuljettaja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Auto: 206

Olen aikeissa vaihtaa 206:n iskunvaimentimet ja pyörän laakerit, mutta koko touhu tuntuu jumiutuvan kun en meinaa saada alatukivarren palloniveltä irti pyörän navasta. Onko kellään ideoita? Pitäisikö raidetangon pää olla kiinni, minkälaista talttaa olette käyttäneet pyörännavan kiinnityskohdan levittämiseen?

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 206 - alatukivarren irrottaminen pyörän navasta
« Vastaus #1 : 29.12.2021, 18:23:50 »
Alapallo irtoaa navasta tarkoitukseen suunnitellulla ulosvetäjällä helposti eikä ole edes kallis työkalu :)


Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 233
Vs: 206 - alatukivarren irrottaminen pyörän navasta
« Vastaus #2 : 29.12.2021, 18:35:20 »
206:den alapalloon ei taida tuollainen ulosvedin oikein käydä. https://www.youtube.com/watch?v=9nNx8cxXjF4
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

LionRouge

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 292
  • "ihanaa leijonat ihanaa ..."
Vs: 206 - alatukivarren irrottaminen pyörän navasta
« Vastaus #3 : 29.12.2021, 18:48:13 »
Näitä irrotustyökaluja on hivenen eri kokoja ja laatuja. Itsellä on sellainen jossa on hivenen pitemmät varret. Myös haarukoiden sopivuudessa pallonivelen tyveen on vähän eroja. Ei kannata ostaa halvinta ...
Jos nivel ei napsahda auki kohtuullisella työkalun kiristämisellä, sopiva napautus vasaralla kiristettyyn niveleen usein auttaa: moska tai pikkuleka pallonivelen kohdalle tukivarteen kiinni ja vasaralla napautus tukivarren toiselle puolelle, niin että tukivarsi "litistyy" moskan ja vasaran väliin. Ei tarvita mitään älytöntä mäiskimistä .... metalli elää sen verran, että liitos aukeaa.

Jos taas kysyjä tarkoitti varsinaista palloniveltä niin siihen on oma hylsynsäkin olemassa. Tietysti voi hitsata jonkin apuraudan nivelen kylkeen ja koputtelemalla kiertää nivelen auki ...
« Viimeksi muokattu: 29.12.2021, 18:52:14 kirjoittanut LionRouge »
(2006) 407SW 2.2Hdi, VF36E4HTH21566xxx DAM10971CJ

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 233
Vs: 206 - alatukivarren irrottaminen pyörän navasta
« Vastaus #4 : 29.12.2021, 19:14:03 »
206:ssa ei taida olla erikseen vaihdettavaa alapalloa kuten esim. 405,406,307. Vai onko tuossa tullut jossain välissä muutos rakenteessa? Pallonivel on alatukivarren puolella ja pallonivelen kiinnitystappi on olka-akselissa olevassa hahlossa yhdellä pultilla kiinni.
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

Pakettiauton_kuljettaja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: 206 - alatukivarren irrottaminen pyörän navasta
« Vastaus #5 : 29.12.2021, 19:46:01 »
206:den alapalloon ei taida tuollainen ulosvedin oikein käydä. https://www.youtube.com/watch?v=9nNx8cxXjF4

Tuon filmin alatukivarsi jo muutenkin koko akselisto on samanlainen kuin omassa kärryssäni. Ja tuosta saa hyvän kuvan prosessista.

Itse pääsin kohtaan 12 ja sitten laitoin rautakangen alatukivarren ja muun alustan väliin sekä roikuin siinä koko massallani (115 kg). Sain sen liikkumaan noin 15 mm alaspäin, mutta nivelen tappi ei tullut ulos porauksestaan. Joten puoliksi irroitettu on yhtä kuin edelleen kiinni...

Haen paremman taltan ja yritän huomenna uudestaan.
« Viimeksi muokattu: 29.12.2021, 19:54:41 kirjoittanut Pakettiauton_kuljettaja »

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 206 - alatukivarren irrottaminen pyörän navasta
« Vastaus #6 : 29.12.2021, 21:29:28 »


Itse pääsin kohtaan 12 ja sitten laitoin rautakangen alatukivarren ja muun alustan väliin sekä roikuin siinä koko massallani (115 kg). Sain sen liikkumaan noin 15 mm alaspäin, mutta nivelen tappi ei tullut ulos porauksestaan.


Yksi syy jumiutumiseen saattaa olla että kara on eri kulmassa vedon kanssa eli kara osoittaa loivasti autosta ulospäin mutta veto loivasti sisäänpäin. Kun karaan on sorvattu u-ura, sen kärkiosa "leikkaa kiinni" olka-asennelman reikään?

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 206 - alatukivarren irrottaminen pyörän navasta
« Vastaus #7 : 29.12.2021, 21:39:42 »
206:ssa pitäisi iskunvaimentimet olla hieman sisäänpainettuina kun alapalloa irrottaa. Iskunvaimentimissa on ihan oma paikkanssa "kiristykseen" käytetyille vaijereille.

Ongelmana tuossa on se, että iskunvaimennin pääsee niin pitkäksi, että vaikka alatukivartta vääntää alaspäin niin alatukivarsi alkaa ottamaan kiinni apurunkoon joka estää sen liikkeen alaspäin eikä alapallon tappi tahdo tulla pois pesästään. Paljosta tuo ei ole kiinni mutta hieman jos iskunvaimenninta saa painettua kasaan niin helpottaa työtä aika plajon.

harhuu

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: 206 - alatukivarren irrottaminen pyörän navasta
« Vastaus #8 : 29.12.2021, 22:05:37 »
Olen itse paininut useasti saman ongelman kanssa. Yleensä olen vain löysännyt apurungon pultteja hieman, on helpot paikat. Tosin tämä ei ole riskitön keino kun vanhoja availlaan, toiset puhuu että kelkka siirtyy (näin ei ole itselle koskaan käynyt) Tai sitten jousta kasaan.. Se tukivarsi ei ole ongelma vaan sieltä rungosta loppuu tila, tukivarsi painuu kiinni runkoon jolloin sen taipuminen on mahdottomuus. Lisätään vielä. Unohda pallon vaihto, koko varsi kerralla.
« Viimeksi muokattu: 29.12.2021, 22:10:48 kirjoittanut harhuu »

-irbe-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 58
Vs: 206 - alatukivarren irrottaminen pyörän navasta
« Vastaus #9 : 29.12.2021, 23:17:11 »
Moi, se on just niin. Eli joko puristat macpehrsoneita kasaan tai löysäät apurunkoa. Minä laitoin macphersoneita kasaan. t: Irfan

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 206 - alatukivarren irrottaminen pyörän navasta
« Vastaus #10 : 30.12.2021, 00:35:28 »
Alatukivarsi ei lähde irti helposti, jos auto on tunkattu ylös (lähtee mutta vaatii voimaa). Helpoiten lähtee kun irrottaa alapallon pyörän ollessa maassa kori tunkin varassa, jolloin lähtee rautakangella vääntämällä. Ei ole mitään syytä löysäillä apurunkoa tai puristaa jousia, jouset ovat riittävästi puristuneena kun rengas on maassa.

HiTec

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 027
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: 206 - alatukivarren irrottaminen pyörän navasta
« Vastaus #11 : 30.12.2021, 09:13:04 »
206:den alapalloon ei taida tuollainen ulosvedin oikein käydä. https://www.youtube.com/watch?v=9nNx8cxXjF4
Ups, my bad! :-[

Aikanaan Pökö 1007 alapallot kyllä vaihdoin tuossa autotallin luiskalla nykertäen, siinä kun pallot on kiinni alatukivarsissa 3x pultilla ja tuo pyörän navan kiinnitys oli samanlainen kuin 206. Tuolloin asettelin palikoita jarrulevyn alle maata vasten, laskin autoa hieman alas noiden palikoiden varaan ja näin sain siitä tukevan vastineen sorkkaraudalle vääntää alatukivarresta alapalloa irti pyörän navasta, eikä alatukivarren oman joustoliikkeen rajoituskaan tullut näin vielä vastaan :)

Tuossa vaan pitää olla melko tarkkana heti kun se alapallo irtoaa, ettei vetari samalla irtoa laatikon päästä ja näin askin öljyt lurahtaa ulos. Itse ensin toisella puolella tuon mokasin, mutta myös toisella puolella pääsi vähän lurahtamaan vaikka kuinka varovainen yritin olla. No alapallojen jälkeen sitten valuteltiin suosiolla ne loputkin askiöljyt propusta ulos ja täyteltiin uudet oikeat määrät sisään askin päältä, huohottimen reiästä kun varsinaista täyttöproppuahan tuossa ei ollut :-\
« Viimeksi muokattu: 30.12.2021, 09:16:08 kirjoittanut HiTec »

Citroën Berlingo III 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Dethleffs C'Go 495 QSK -16
Suzuki GSF 1250 SA GT Bandit -08

Pakettiauton_kuljettaja

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: 206 - alatukivarren irrottaminen pyörän navasta
« Vastaus #12 : 30.12.2021, 18:16:33 »
Noni, nyt lähti. Nivelen kara oli päässyt käänytmään ulospäin, koska olin purkanut ripustuksen muut osat ennen alatukivarren irroitusta.

Olen viisaampi toisen puolen kanssa ja aloitan alatukivarresta.

Soikku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 78
  • rasvasormi
Vs: 206 - alatukivarren irrottaminen pyörän navasta
« Vastaus #13 : 06.01.2022, 22:53:50 »
alapallonivel ei ole kartio eli irtoaa helposti kun lukituspultin poistaa. tunkilla nostin jarrulevystä ja sorkkaraudalla väänsin nivelen irti pukki oli auton alla. jousipuristin olisi varmaan ollu turvallisempi vaihtoehto mutta kun ei ollut sellaista saatavilla. vasen alatukivarsi meni vaihtoon ja tuo vetoakseli meinaa väkisin tulla vaihdelaatikosta ulos takaisin asentaessa. tähän joutu avuksi ottamaan räikkäliinan jonka kiristin toiselle puolelle autoa. vähän lurahti vaihteistoöljyä pihakivetykselle muuten meni ihan hyvin ;D
Pelit 🚖Dodge Polara 383 Magnum🚙Toyota corona Rt40🚕w124 Bensa Mersu🚗206 pösö 1.4 vihree 🚤Yamarin&yamaha 70 2t viritetty😜catamaran vauhtivene yamaha v6 200

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 969
Vs: 206 - alatukivarren irrottaminen pyörän navasta
« Vastaus #14 : 07.01.2022, 11:02:09 »
Viestissä #2 oli youtuubi jossa vetonivelen napamutteri irrotettiin ja nivel pukattiin sisemmäksi, näin öljy pysyi laatikossa.

Pahus, vetonivelen irrotus tekee sen ettei pyöränlaakeri välttämättä pysy kasassa kun jarrulevystä nostaa! Pattitilanne...
« Viimeksi muokattu: 07.01.2022, 11:32:38 kirjoittanut fluxpur »