Kirjoittaja Aihe: 508 - ohjausvaihde vuotaa  (Luettu 2406 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 250
  • Peugeot 508 SW GT -12 -EX Nyk. KIA Optima PHEV -21
Vs: 508 - ohjausvaihde vuotaa
« Vastaus #15 : 24.11.2022, 16:59:27 »
Kyllähän tuo purkaminen on mahdollista. Siinä vaan riskinä katkennet pultit, rungon hiusmurtumat yms. ja lisäaineita en lähtenyt laittelemaan mahdollisen tehostajan pumpun rikkoa ajatellen. Itsellä kun tuo auton tarve kuitenkin jatkuvaa.. Tuossa osviittaa purusta kun taitaa olla sama yksikkö kyseessä?  ???
https://youtu.be/wEI-3mlG4c4

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 924
Vs: 508 - ohjausvaihde vuotaa
« Vastaus #16 : 24.11.2022, 18:08:18 »
Auttaiskohan tuohon putsaus + vaseliini ulkoa parin vuoden välein estämään ruostumisen? Pääseekö ongelmakohdan näkemään jostain vai onko tuossa ohjausakseli päällä tms.?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 250
  • Peugeot 508 SW GT -12 -EX Nyk. KIA Optima PHEV -21
Vs: 508 - ohjausvaihde vuotaa
« Vastaus #17 : 25.11.2022, 08:25:26 »
Auttaiskohan tuohon putsaus + vaseliini ulkoa parin vuoden välein estämään ruostumisen? Pääseekö ongelmakohdan näkemään jostain vai onko tuossa ohjausakseli päällä tms.?

Ehkä... Vaseliinissa on vain se ongelma, että kerryttää kaiken sonnan itseensä joten hyöty varmaan melko mitätön. Toisekseen ainakin tuossa GT:ssä tuo ohjausvaihde on melko hyvin jemmassa tuolla rintapellin ja apurungon välissä, joten melko haasteellinen paikka puhdistella, kun osa paikallaan.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 924
Vs: 508 - ohjausvaihde vuotaa
« Vastaus #18 : 25.11.2022, 11:07:38 »
Eipä sitä tietysti edes pääse putsaamaan siitä kriittisestä kohdasta eli mihin stefa tiivistyy. Mutta ehkä vaseliini suojaisi juuri sen?

Onkos noita paljonkin mennyt? Millä kilometreillä ja vuosilla? Aika paha rasti, jos muutaman tonnin autoon tulee 2 tonnin korjaus.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 508 - ohjausvaihde vuotaa
« Vastaus #19 : 25.11.2022, 11:45:19 »
Kyllä tuon helposti pääsee puhdistamaan siitä rattiakselin läpiviennistä, jos haluaa. Tuo ei ole edes mikään työ ottaa irti mutta toinen kysymys on se kuka tuon viitsii tehdä tai edes ymmärtää tehdä.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 924
Vs: 508 - ohjausvaihde vuotaa
« Vastaus #20 : 25.11.2022, 13:41:18 »
Kyllä tuon helposti pääsee puhdistamaan siitä rattiakselin läpiviennistä, jos haluaa. Tuo ei ole edes mikään työ ottaa irti mutta toinen kysymys on se kuka tuon viitsii tehdä tai edes ymmärtää tehdä.
Tämän ketjun ansiosta minä ymmärtäisin ja viitsisin. Siis mitä kautta tuonne pääsee käsiksi?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

MarkusR

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 250
  • Peugeot 508 SW GT -12 -EX Nyk. KIA Optima PHEV -21
Vs: 508 - ohjausvaihde vuotaa
« Vastaus #21 : 25.11.2022, 13:52:20 »
Kyllä tuon helposti pääsee puhdistamaan siitä rattiakselin läpiviennistä, jos haluaa. Tuo ei ole edes mikään työ ottaa irti mutta toinen kysymys on se kuka tuon viitsii tehdä tai edes ymmärtää tehdä.

Tähän väittämään kyllä itsekkin haluaisin vähän tarkempaa selvitystä..  :o

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 508 - ohjausvaihde vuotaa
« Vastaus #22 : 25.11.2022, 15:01:54 »
Irrottaa sen rattiakselin läpiviennin tukkeena olevan lätkän..? On muistaakseni kiinni muutamalla M6 pultilla tai mutterilla. Siellähän se tiiviste ja rattiakselin pää näkyy rintapellin aukosta.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 924
Vs: 508 - ohjausvaihde vuotaa
« Vastaus #23 : 25.11.2022, 15:55:55 »
Irrottaa sen rattiakselin läpiviennin tukkeena olevan lätkän..? On muistaakseni kiinni muutamalla M6 pultilla tai mutterilla. Siellähän se tiiviste ja rattiakselin pää näkyy rintapellin aukosta.

Siis tuolta polkimien luota käsin kuljettajan jalkatilasta? Taisin tuohon laittaa 607:ssa opetuspolkimen vaijerin kiinni.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

am_tiainen

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 124
Vs: 508 - ohjausvaihde vuotaa
« Vastaus #24 : 02.12.2022, 18:36:38 »
Onkos noita paljonkin mennyt? Millä kilometreillä ja vuosilla?
Paljon ajetuissa menee enemmin tai myöhemmin rikki. Citroen C5 III sisarmallissa ihan samat ongelmat. Vanhempana mallina niistä alkoi ensin tulla foorumeille juttua. Nyt alkanut tulla 508 malleista alkanut enemmissä määrin tulla sama ongelma vastaan. Perus/tyyppivika kuten joku toinen tässä jo mainitsi.

Minulla ja veljellä kaksi 2016 vuoden 508 autoa joissa molemmissa ohjausvaihde alkoi vuotamaan nesteitä noin 350 000 km kohdilla.

Pitkään pystyy ajamaan vain lisäilemällä lisää ohjaustehostinnestettä, mutta aika likaiseksi tuo konehuoneen alaosa menee. Samoin alkaa pidemmän päälle ärsyttämään, että tehostinnesteitä täytyy jatkuvasti seurata/lisätä.

Hammastankoon/ohjainvaihteeseen tulee jotain hiusmurtumia niin siksi alkaa nesteet vuotaa pihalle. Ei korjaannu tiivisteiden vaihdoilla vaan paras ostaa koko osa uutena. Tai siis tehdaskunnostettuna jos haluaa saada sen järkevään hintaan. Maksaa uutena noin 1300€ ja tehdashuollettuna noin 200-400€ (+ pantti).
« Viimeksi muokattu: 02.12.2022, 18:46:15 kirjoittanut am_tiainen »

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 924
Vs: 508 - ohjausvaihde vuotaa
« Vastaus #25 : 03.12.2022, 12:01:26 »
Minulla ja veljellä kaksi 2016 vuoden 508 autoa joissa molemmissa ohjausvaihde alkoi vuotamaan nesteitä noin 350 000 km kohdilla.

Hammastankoon/ohjainvaihteeseen tulee jotain hiusmurtumia niin siksi alkaa nesteet vuotaa pihalle. Ei korjaannu tiivisteiden vaihdoilla vaan paras ostaa koko osa uutena. Tai siis tehdaskunnostettuna jos haluaa saada sen järkevään hintaan. Maksaa uutena noin 1300€ ja tehdashuollettuna noin 200-400€ (+ pantti).

Mitenköhän tuossa vaikuttaa kilometrit vs. ikä? Mulla on 2016 508 210 tkm. 350 tkm ei tule koskaan mun n. 10 tkm/v ajoilla.

Siis vika ei olekaan vain ruosteen rikkoma stefa? Murtumille ei liene mitään tehtävissä.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 508 - ohjausvaihde vuotaa
« Vastaus #26 : 03.12.2022, 21:17:31 »
Meillä alkoi hammastanko vuotaa rattiakselin stefan kautta, kilometrejä n 260tkm ja ikää n 8v.

Ei ainakaan tuossa ollut mitään hiusmurtumia vaan selvä vuoto akselista. Sitä en osaa sanoa oliko sitten kyse tyyppiviasta vai muuten vain oliko tiiviste pettänyt mutta ainakin selvästi oli syöpymää myös akselissa. Ja omaan vaihdoin kunnostetun ohjausvaihteen ja ei sitäkään mitenkään oltu koneistettu, eli tuskin on siinäkään mitään murtumia ollut kun on kiertoon tullut.

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 234
Vs: 508 - ohjausvaihde vuotaa
« Vastaus #27 : 03.12.2022, 21:35:46 »
Itse huomannut tuossa 407:ssa on saman tyyppinen rakenne. Omassakin on jonkin verran pintaruostetta tuossa hammastankoon menevässä akselissa. Netistä löytyy kuvia jossa näkyy miten tuo aseli on altistunut korroosiolle.

Edit: maailmalla tehneet näköjään modanneet lisäsuojausta https://frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?t=65021&start=30
« Viimeksi muokattu: 03.12.2022, 22:06:28 kirjoittanut powerpeugeot »
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

kurkimies

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 282
Vs: 508 - ohjausvaihde vuotaa
« Vastaus #28 : 24.03.2023, 18:51:34 »
Tulipas kalliiksi! Eikö tuota olisi voinut korjata? Vai mikä oli osan osuus tuossa?

Omissa autoissa ei ole koskaan tullut edes läheskään tonnin korjausta vastaan, tosin pääosin olen itse tehnyt enkä koskaan merkkihuollossa teettänyt. Kallein taitaa olla 405:n taka-akseli, joka maksoi itsekin vaihdettuna tolkuttomasti joskus 90-luvun puolivälissä. Oisko ollut 1800 mk Automaasta?

Äläs nyt, jäi katsastamatta aikanaan ex Nissan Primera p10, kun olisi pitänyt uusintanäyttöön vaihtaa osia. Niin osat olisi maksanut reilu 600€+työt, niin liikkeestä riippuen 1000€ molemmin puolin.
Tuli tuon jälkeen tuli ostettua katsastettu Ford Mondeo (maksoi vähemmän kuin tuo remontti) ja reippaasti pienemmillä km-lukemilla.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 802
Vs: 508 - ohjausvaihde vuotaa
« Vastaus #29 : 26.03.2023, 18:18:57 »
Näissä GT:issä alkaa tulla pikkuhiljaa ongelmaksi osien saatavuus, kun kaikkea ei saa tarvikkeena ja marmorilla hinnat on joko tähtitieteellisiä tai myydään ei-oota. Pre-faceliftiin ei periaatteessa tarvitse osia olla saatavilla enää lokakuusta 2024 alkaen, kun mallin valmistuksen päättymisestä tulee 10 vuotta. Faceliftissä ei onneksi ole hirveän paljon osia, jotka poikkeaisivat pre-faceliftistä ja siihen pitää olla saatavilla vielä noin viisi vuotta. Tämä on varmaan sitä kestävää kehitystä.