Kirjoittaja Aihe: 406 - Konepellin ruoste  (Luettu 48044 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pugfan

  • Vieras
Vs: 406 - Konepellin ruoste
« Vastaus #15 : 29.03.2005, 09:03:01 »
Lainaus käyttäjältä: "JS"
Homma vielä "vaiheessa", mutta mikä on palstalaisten mielipide asiaan? Kuuluuko moiset maalinkuplimiset mielestänne normaalin 2 vuoden takuun piikkiin, edellyttäen tietysti, ettei niitä itse ole aiheutettu (tai esim kivet)?


Periaatteessa maalitakuun (onko sitä enää erillistä?) pitäisi se kattaa.

Ruostetakuu (eh, siis ruostumattomuustakuu) sitä ei koske, se kun Peugeotilla (ja varmaan aika monella muullakin merkillä) kattaa vain kantavat rakenteet. Tai ainakin niin yksi merkkiliike väitti  :roll:

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 869
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 406 - Konepellin ruoste
« Vastaus #16 : 29.03.2005, 10:43:42 »
Lainaus käyttäjältä: "Pugfan"
Ruostetakuu (eh, siis ruostumattomuustakuu) sitä ei koske, se kun Peugeotilla (ja varmaan aika monella muullakin merkillä) kattaa vain kantavat rakenteet. Tai ainakin niin yksi merkkiliike väitti  :roll:


Eikös ruostumattomuustakuu kata minkä tahansa ruosteen jos ruoste on tullut sisältäpäin? Tämmöinen käsitys ainakin minulla on...

EDIT: Sori, se taisikin olla puhkiruostumattomuustakuu  :oops:
Peugeot RCZ HDI FAP

Pugfan

  • Vieras
Vs: 406 - Konepellin ruoste
« Vastaus #17 : 29.03.2005, 11:15:01 »
Lainaus käyttäjältä: "Pate"
Lainaus käyttäjältä: "Pugfan"
Ruostetakuu (eh, siis ruostumattomuustakuu) sitä ei koske, se kun Peugeotilla (ja varmaan aika monella muullakin merkillä) kattaa vain kantavat rakenteet. Tai ainakin niin yksi merkkiliike väitti  :roll:


Eikös ruostumattomuustakuu kata minkä tahansa ruosteen jos ruoste on tullut sisältäpäin? Tämmöinen käsitys ainakin minulla on...

EDIT: Sori, se taisikin olla puhkiruostumattomuustakuu  :oops:


Aivan... ja olen antanut itselleni ymmärtää että se takuukin kattaa vain kantavat rakenteet. Kantavaksi tuskin voi laskea esimerkiksi läpiruostunutta konepeltiä tai ovipeltiä...

JS

  • Vieras
Vs: 406 - Konepellin ruoste
« Vastaus #18 : 29.03.2005, 12:24:50 »
Nyt on tutkittu asiaa ja takuu- ja huoltovihko kertoo maalitakuun olevan 3 vuotta huoltovihkoon merkitystä luovutuspäivästä lukien. Käväisin merkkiliikkeessä näyttämässä konepeltiä eikä ollut mitään epäselvää siitä, että vikaa on. Epäselvää sensijaan oli heillekin tuon maalitakuun pituus, sillä 2 vuotta väittivät sen olevan. Huoltovihkon heille näytin ja kun siinä selvästi lukee 3 VUOTTA, niin se sitten heidänkin mielestä näin on, mutta kovasti olivat yllättyneitä??? Minulle tuolla ei ole VIELÄ vaikutusta, mutta ihme homma tuollainen tietämättömyys kumminkin. No, se vähän nyrppii, että koettavat hiomalla/paklaamalla/maalaamalla saada pellin kuntoon. Kunnollistahan tuollaisesta ei oikein taida saada, siinä kun on juuri tuo kahden pellin sauma, josta ruostetta ei saa pois millään. Pitää vaan katsoa ja kytätä tarkkaan, jos vähänkin kuplii taas niin heti takaisin.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Konepellin ruoste
« Vastaus #19 : 29.03.2005, 12:30:55 »
Lainaus käyttäjältä: "JS"
No, se vähän nyrppii, että koettavat hiomalla/paklaamalla/maalaamalla saada pellin kuntoon. Kunnollistahan tuollaisesta ei oikein taida saada, siinä kun on juuri tuo kahden pellin sauma, josta ruostetta ei saa pois millään. Pitää vaan katsoa ja kytätä tarkkaan, jos vähänkin kuplii taas niin heti takaisin.

Saa sen, mutta sauma pitää avata sen verran että sen pystyy hiekkapuhaltamaan, Sitten väliin korikittiä ja sauma takaisin kiinni. Lopuksi maalaus jne...   ...Saumaa ei ikinä saa kuntoon jos sitä ei avata ja kaikkea ruostetta poisteta ennen maalausta.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JS

  • Vieras
Vs: 406 - Konepellin ruoste
« Vastaus #20 : 29.03.2005, 12:46:15 »
Juu, epäilemättä sen saa kuntoon, jos haluaa (ainakin itse), mutta kun on korjaamoja ja "korjaamoja". Eiköhän tässäkin ole taas kyseessä sellainen hätäapukorjaus, jolla saadaan asiakas häipymään tontilta, toki muuta toivon. Varmuuden vuoksi suhtaudun erittäin pessimistisesti, niin ei tule ainakaan ikäviä yllätyksiä (joita on kyllä lähes joka korjaamokeikalla tullut, poikkeuksiakin on). Noooo, onhan minulla vielä yli vuosi aikaa tuota kyttäillä :wink:

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Konepellin ruoste
« Vastaus #21 : 29.03.2005, 13:34:10 »
Lainaus käyttäjältä: "JS"
Juu, epäilemättä sen saa kuntoon, jos haluaa (ainakin itse), mutta kun on korjaamoja ja "korjaamoja". Eiköhän tässäkin ole taas kyseessä sellainen hätäapukorjaus, jolla saadaan asiakas häipymään tontilta, toki muuta toivon. Varmuuden vuoksi suhtaudun erittäin pessimistisesti, niin ei tule ainakaan ikäviä yllätyksiä (joita on kyllä lähes joka korjaamokeikalla tullut, poikkeuksiakin on). Noooo, onhan minulla vielä yli vuosi aikaa tuota kyttäillä :wink:

Jos ja kun se alkaa hilseillä uudestaan sano niille että ottavat jonkun ammattilaisen tekemään sen homman :mrgreen: Sen verran noita saumoista alkaneita ruosteita on tullut korjaitua itse että siinä jo tietää miten se homma toimii. Asian tunteva automaalarikin sen tietää.

Katso sitten tarkkaan ettei ne ole vetäneet siihen päälle paksua kerrosta ruiskukittiä, sen alla kun mätä etenee sitä ei huomaa ennen kuin se kitti ottaa ja lohkeaa ja silloin pelti on jo tosipaksussa ruosteessa. Ja hiekkapuhallus on ainoa kunnon keino kun aletaan tollasta korjaamaan.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JS

  • Vieras
Vs: 406 - Konepellin ruoste
« Vastaus #22 : 29.03.2005, 14:26:26 »
Just näin.

Sauman avaamisesta, puhdistamisesta ja korikitistä olikin jo puhetta työnjohtajan kanssa, mutta mutta mutta, samaan hengen vetoon totesi, että "suoraan sanottuna eihän sitä täysin puhtaaksi saada" tjms.

Peltihommia olen itsekin muutaman kerran tehnyt, joten ihan mikä tahansa ei mene läpi. Jospa nyt on sen iloisen yllätyksen vuoro.

AnttiF

  • Vieras
Vs: 406 - Konepellin ruoste
« Vastaus #23 : 29.03.2005, 19:08:58 »
Lainaus käyttäjältä: "JS"

Sauman avaamisesta, puhdistamisesta ja korikitistä olikin jo puhetta työnjohtajan kanssa, mutta mutta mutta, samaan hengen vetoon totesi, että "suoraan sanottuna eihän sitä täysin puhtaaksi saada" tjms.


Tuossahan kuulostaisi olevan peruste uuden konepellin tinkimiseksi. Oletko yrittänyt?

JS

  • Vieras
Vs: 406 - Konepellin ruoste
« Vastaus #24 : 30.03.2005, 07:10:48 »
En ole yrittänyt. Olisi oikeastaan kiinnostavaa tietää, kuinka tuo samainen ongelma on muissa liikkeissä yleensä hoidettu. Saattaapi nimittäin olla tämän liikkeen ensimmäinen tapaus, vähän siltä kuulosti. Loppujen lopuksi takuusta vastaa kuitenkin ensimmäisenä myyjä ja nyt heidän ratkaisunsa on korjata. Epäilemättä uuteenkin peltiin lienee mahdollisuudet, jos jaksaisi metelöidä.


EDIT: Alkoi kiinnostamaan, miten asia ON AIKAISEMMISSA TAPAUKSISSA hoidettu, joten lähetin maahantuojalle kysymyksen asiasta.
Totuutta en tiedä, mutta olen nyt kuullut puhuttavan vain vaihdetuista konepelleistä, en vielä yhdestäkään korjatusta. Korjausajan perun ja asia saa olla hold:ssa, kunnes saan vastauksen.

JS

  • Vieras
Vs: 406 - Konepellin ruoste
« Vastaus #25 : 31.03.2005, 07:16:32 »
Vastaus tuli jo eilen (kiitettävän nopeaa toimintaa) ja konepellin vaihtoon ei ole estettä, jos se tarpeelliseksi todetaan, mutta liikkeen päätettävissä tietenkin.

Minun autoni konepeltiä tutkittiin tarkemmin ja maali kuplii tuosta ensimmäisestä taivutuksesta (luulin siinä kahden pellin yhtyvän, mutta näin ei ole), joten korjattavissa helpostikin.

jouvee

  • Vieras
Vs: 406 - Konepellin ruoste
« Vastaus #26 : 20.09.2005, 20:08:43 »
kylläpä tuollaiset kuplimiset pellistä löyty (ei tosin noin pahat, kun tossa kuvassa). Käväsin näyttään paikallisessa pökö-liikkeessä -> konepelti vaihtoon takuun piikkiin. Auto vm 2000.

wg

  • Vieras
Vs: 406 - Konepellin ruoste
« Vastaus #27 : 14.10.2005, 14:51:30 »
Meilläkin on ruostetta konepellin etureunassa (-99/00). Auto kävi paikallisessa merkkiliikkeessä ja nyt on uusi konepelti maalaamossa
Hienoa huomata, että tällaiset takuujutut  toimii tuonkin ikäisessä autossa moitteetta.
Samaan aikaan oli muuten työn alla uudenkarhea sedan-Focus. Oli maalattu ympäri asti. Kuulemma ovet eivät ole ainoa vikapaikka vaan myös konepelti ja takaluukku joudutaan korjaamaan....no, jäähän siihen vielä katto... :roll:

wg

  • Vieras
Vs: 406 - Konepellin ruoste
« Vastaus #28 : 17.10.2005, 16:12:03 »
Lainaus käyttäjältä: "ippes"
Miksi se koko pelti pitää vaihtaa? onko tuossa pellissä siis joku vika kun noin ruostuu? Eikö tuota kannattaisi ihan hioa ja korjata asiallisesti? Koko konepellin maalaaminen tuntuu turhalta kun tuo ei edes näy mihkään ja aina se jälkeenpäin maalattu pinta näkyy että on maalattu...

Firmalla on Mercedes Vito -99, siinä on samanlaista ongelmaa joka puolella, mutta miljonaa kertaa pahempana, mm.. kaikkien ovien alasaumat ovat ihan ruosteessa. Hyvää laatua. Autolla on ajettu 50000km. =)


Aikaisemmissa topiceissa oli juttua että nuo korjaukset eivät ole olleet kovin hyviä ja ruostuminen on alkanut pian uudestaan.
Itse en ainakaan valita, jos autoon saa uuden konepellin.

Jullikka

  • Vieras
Vs: 406 - Konepellin ruoste
« Vastaus #29 : 29.05.2006, 20:19:08 »
Konepellin sisäpuolen etusauman ruostuminen on melko yleistä 406:ssa. Itselläni on vm -03 ST Hdi GW ja etusauma kuplii, vaikka autolla ajettu vasta 60tkm. Pörhön autoliike Oulussa lupasi vaihtaa konepellin uuteen heti, kun kävin näyttämässä autoani. Kaikissa 406:ssa vikaa ei ole koska edellisessä vm -99 mallissa ei konepelti ruostunut (ajettu 240 tkm).