Kirjoittaja Aihe: 307 - Äänentoisto  (Luettu 5390 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

jleinonen

  • Vieras
307 - Äänentoisto
« Vastaus #15 : 14.04.2008, 14:45:17 »
Muistaakseni linkitin tähän tai vastaavaan ketjuun tuon alkuperäisen linkin webarchivesta, mihin lie hävinnyt... noh täältä siis löytyy
http://web.archive.org/web/20051015192131/http://www.fertf.com/307tuning/forum/index.php?board=6;action=display;threadid=3

alumiini

  • Vieras
307 - Äänentoisto
« Vastaus #16 : 22.05.2008, 19:47:02 »
No nyt kun alkoi itseänikin tympimään tuo äänenlaatu niin päätinpä vähän päivittää kaiutinpuolta. Etuoven paneelin irroitettuani hämmästys oli melkoinen; edellinenkin omistaja oli "päivittänyt" kajareita ja vetänyt ihmeellisiä piuhaviritelmiä sinne tänne. Lasinnostimien kanssa samasta johtonipusta on vedetty piuhat sokeripalan kautta kaiuttimelle ja auton alkuperäiset paksut johdot roikkuvat tyhjän panttina. Kysymys kuulukin että mitenkäs näiden kuuluisi olla? Niistä "paksuista" johdoista en saanut ääntä.

Takaovissa on vain alkup. piuhat, mutta en saa niistäkään ääntä ulos. Mankasta pitäisi olla asetukset kunnossa. Voikos vika olla soittimen johdotuksessa vai jossain muualla? Soittimesta on heräte ja virta vaihdettu, muuten pitäisi olla ihan normi liitännät.

Ongelma ratkaistu. Eli ne kaikki paksut piuhat oli edellisen omistajan vetämiä viritelmiä. Takaoviin ei mennyt ollenkaan alkuperäisiä piuhoja, mutta nehän oli helppo vetää kynnyslistojen alta. Pioneerin kajarit menii etu- ja takaoviin heittämällä kiinni. Äänenlaatu parani ainakin 500%. Suosittelen kaikille  ;D

samilang

  • Vieras
307 - Äänentoisto
« Vastaus #17 : 27.07.2008, 15:12:36 »
Itselläni on 307 Wagonissa alkuperäinen Clarionin CD ja Blaupunktin 5-levyn vaihtaja. Kajareina on alkuperäiset diskantit kojelaudan päällä, etuovissa on Clarionin 6,5" kajarit, takaovissa on vastaavat 5,25" Clarionit ja sokerina pohjalla apukuskin penkin alla Blaupunktin aktiivi subbari. Kaikki alkuperäisillä paikoillaan, ja mielestäni soi hyvin eikä ovet rämise. Jo pelkkä elementtien vaihto auttoi huomattavasti äänenlaatuun.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
307 - Äänentoisto
« Vastaus #18 : 27.07.2008, 16:20:31 »
Itselläni on 307 Wagonissa alkuperäinen Clarionin CD ja Blaupunktin 5-levyn vaihtaja. Kajareina on alkuperäiset diskantit kojelaudan päällä, etuovissa on Clarionin 6,5" kajarit, takaovissa on vastaavat 5,25" Clarionit ja sokerina pohjalla apukuskin penkin alla Blaupunktin aktiivi subbari. Kaikki alkuperäisillä paikoillaan, ja mielestäni soi hyvin eikä ovet rämise. Jo pelkkä elementtien vaihto auttoi huomattavasti äänenlaatuun.
Mulla oli 307:ssa samanlainen viritys ja soi aivan riittävän hyvin mun korvile.
Peugeot 3008 hybrid

koodi9

  • Vieras
307 - Äänentoisto
« Vastaus #19 : 29.07.2008, 15:13:08 »
Onko jollain kokemusta pioneerin deh p6000ub soittimesta siinä on ip-bus väylä jolla pitäis toimia myös rattikaukkari ja monitoiminäyttö vaati toki adapterin jonka hinta on 95€ ??? 
kiinnostais vaan vaihtaa alkuperäinen clarion cd-soitin tuohon kyseiseen malliin.

Bad_Taste

  • Vieras
307 - Äänentoisto
« Vastaus #20 : 12.09.2008, 19:26:50 »
Autostudio:sta rattikaken muutos srj. tingittynä 80e.

Automan

  • Vieras
307 - Äänentoisto
« Vastaus #21 : 17.09.2008, 22:32:33 »
Suurin syy heikkoon äänenlaatuun esim juuri 307:sa on alkuperäisten etuovikaiuttimien ja kojelaudan yläosaan sijoitettujen diskanttien asennuspaikka. Diskanttikaiuttimet tuulilasin alla ovat akustisesti erittäin huono paikka niille. Tuulilasi aiheuttaa todella pahan vääristymän alemmalle diskanttialueelle, pahin korostuma on 2-4kHz:n paikkeille ja etuovikaiuttimet ovat tietenkin mahdollisimman huonossa paikassa, kun harva meistä kuuntelee ääntä kojelaudan alla ja jalkatilassa... Ja sama ongelma on myös sitten hattuhyllyasennuksessa ainakin viistoperämallissa, takaikkuna heijastaa äänen tietenkin mukavasti, mutta samalla aiheuttaa siihen ikäviä korostumia. Myös auton melutaso aiheuttaa hampaiden kiristelyä, kun auton ollessa paikallaan ääni voi olla kerrassaan mainio, mutta heti auton liikahtaessa tienpäälle kaikki matalat taajuudet alle 300Hz:n katoavat lähes kuulumattomiin renkaiden aiheuttaman taajuudeltaan matalan jyminäjyrinän johdosta ja siinä sitten ollaan säätämässä lisää bassoa hifistä ja vakiolaitoksesta loppuu teho ikävän särön tuodessa oman värinsä ääneen. Näissä Pesoissa käytetyissä Blaukkarin ja Clarionin CD/radioissa ilmoitetut tehot ovat luokkaa 4X15W, mutta todellinen mitattu särötön( alle 1%thd) teho on vain 4-6W luokkaa per kanava. Tuo on suurin syy miksi pienelläkin erillisellä vahvistimella saa jopa auton vakiokaiuttimilla reilun parannuksen äänenlaatuun. Blaukkarin ja Clarionin laitteiden laatu muuten on mainio vaikka näissä uusissa on melkoisia digitaalisia äänen muokkauksia, perusasetuksilla toistovaste on CD soittimessa erittäin hyvää tasoa. Radion ääni on pilattu jo lähetyspäässä käytetyssä voimakkaassa kompressoinnissa.   

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
307 - Äänentoisto
« Vastaus #22 : 17.09.2008, 22:38:15 »
Automan on oikeassa ja lisäksi... Eiköhän se suurin syy ole kaiuttimen kiinnitys oviverhoiluun... Oveen sitä kaiutinta ei ole asennettu.
Peugeot 3008 hybrid

Muuan toinen

  • Vieras
307 - Äänentoisto
« Vastaus #23 : 18.09.2008, 20:39:05 »
Toden totta. Siinä ovimuovissa elementti saa tärisitellä aika vapaasti. Itse kyllä kittailin tiivistemassalla (taisi olla akryylíä) isompia rakoja umpeen ovimuovin /elementin väliltä ja fyllasin ilmatilaa vielä huopaelementin paloilla, mutta:
Onkos kukaan asennellut ovipeltiin elementtiä joillakin korotuspaloilla > paljonkohan siellä oven sisällä on tilaa, ennen kuin tulee esteitä vastaan. Samoin hieman arveluttaa mennä puhkomaan sitä muovia, ei kai sitäkään sinne ole ihan turhaan ilmatiiviiksi asenneltu. Liekö estämässä melua vai mitä? Asiantuntijoita kuulolla?

Automan

  • Vieras
307 - Äänentoisto
« Vastaus #24 : 19.09.2008, 22:19:00 »
Huomattavan parannuksen äänentoistoon saa myös jos malttaa,jaksaa,viitsii ja on kokeilunhaluinen rohkea pioneeri, niin leikkaamalla ovikaiuttimien edessä olevan akustisen tulpan pois ja korvaa sen esim akustisella vaahtomuovilla jolloin elementin päätehtävä eli tuottaa ääntä hyvin paranee huimasti. Vaikka kaiuttimen edessä oleva suojaritilä näyttää hyvinkin vapaasti virtaavalta, niin se aiheuttaa jälleen todella paljon eri taajuuksille pahoja resonansseja ja varsinkin keskialueelle ikävää korostusta( Ritilä muodostaa satoja pieniä akustisia torvia jotka muokkaavat ääntä...) Kaiutinelementti on todellakin saatava tukevasti siihen ovipeltiin kiinni jotta välttyy jälleen resonansseilta jotka ovat vielä yleensä vastakkaisvaiheessa kaiuttimen äänen ja aiheuttavat sitten sen, että resonanssipärinä kuuluu, mutta varsinainen ääni puuttuu siis säröä lähes 100%... Näiden ovikauttimien matalien taajuuksien toistoa tulisi rajoittaa noin 100Hz paikkeille joka onnistuu helposti kytkemällä elementin + johtimen väliin 100uF bibolaarinen kondensaattori( Se vaimentaa n 6dB oktaavi) ja antaa sitten esim lisäbasson huolehtia matalista taajuuksista tai asentaa hattuhyllyyn toiset kaiuttimet joilla on akustisesti selkeästi helpompi tehtävä tuottaa mobiiliin varsin mainio äänentoisto edullisin kustannuksin. Audiofiilistelijä tietenkin kytkee monikanavaisen vahvistimen varustettuna aktiivisella jakosuotimella ja nauttii mainiosta äänentoistosta alkaen n.500€ panoksella  8)       

Muuan toinen

  • Vieras
307 - Äänentoisto
« Vastaus #25 : 29.09.2008, 00:11:40 »
Noniin, Hifi-messuilla on käyty ja siitä inspiroituneena Pösön kaiutinritilöitä avarrettu: Eli alkuperäisten ovikaiuttimien ritilöihin porasin 10 mm reikiä puuporanterällä (piikki keskellä) vieriviereen. Annoin roikalla valoa ritllälle ja piikkasin n. 2 mm piikillä jokaisen valukennon keskelle avarretun reiän ja aloin akkuporalla tehdä reikiä noiden merkkien mukaan. Kannattaa irrottaa ovimuovi, niin saa hukkapalat helpommin pois kaiutintilasta. Ääni kyllä tuli hengittävämmäksi, stereokuva asettui ehkä lähemmäs lattiaa, mutta äänessä on selkeästi enemmän puhtia, vielä se aktiivisubi apparin penkin alle, niin liikkeelläolevaan autoon ei parempaa tarvii . Ehkä vielä joskus pulttaan sen 6,5" elementin oveenkin kiinni, jos jaksan.

Automan

  • Vieras
307 - Äänentoisto
« Vastaus #26 : 29.09.2008, 21:50:48 »
Kokeilehan vielä tuota ovikaiuttimen bassonleikkausta, niin pääset eroon ylimääräisistä resonassseista. Toinen kikkakakkonen on kytkeä + kaiutinjohtimen kanssa sarjaan yhdistelmä : kela,vastus ja kondensaattori. Tuolla kytkennällä saa poistettua sitä ylemmällä bassoalueella olevaa ikävää kuminaa ja se parantaa myös mukavasti ääntä n. 15€ kustannuksella. Sopivat komponenttien arvot 200Hz paikkeille ovat : Kela 2.2mH,kondensaattori 400uF/bibolaarinen elektrolyyttikondensaattori ja vastus 2-18ohmia/5w. Nuo kaikki rinnakkain kytkettynä ja tuolla vastuksen arvolla voi säätää tuota vaimennusta 200Hz kohdalla, mitä suurempi vastusarvo, niin sitä voimakkaampi vaimennus. Komponentteja voi ostaa esim Radioduo:sta tuolta Konalasta. Tuo kytkentä toimii hyvin varsinkin hieman pienemmissä mobiileissa. Vielä, kun saisi toimivan vastamelujärjestelmän autoon, niin johan olisi jotain ja olisi autossa, kuin kaiuttomassa huoneessa  ???

jounil

  • Vieras
307 - Äänentoisto
« Vastaus #27 : 30.09.2008, 07:03:21 »
Noniin, Hifi-messuilla on käyty ja siitä inspiroituneena Pösön kaiutinritilöitä avarrettu: Eli alkuperäisten ovikaiuttimien ritilöihin porasin 10 mm reikiä puuporanterällä (piikki keskellä) vieriviereen. Annoin roikalla valoa ritllälle ja piikkasin n. 2 mm piikillä jokaisen valukennon keskelle avarretun reiän ja aloin akkuporalla tehdä reikiä noiden merkkien mukaan. Kannattaa irrottaa ovimuovi, niin saa hukkapalat helpommin pois kaiutintilasta. Ääni kyllä tuli hengittävämmäksi, stereokuva asettui ehkä lähemmäs lattiaa, mutta äänessä on selkeästi enemmän puhtia, vielä se aktiivisubi apparin penkin alle, niin liikkeelläolevaan autoon ei parempaa tarvii . Ehkä vielä joskus pulttaan sen 6,5" elementin oveenkin kiinni, jos jaksan.

Laitas vähän fotoa :)

Muuan toinen

  • Vieras
307 - Äänentoisto
« Vastaus #28 : 30.09.2008, 21:30:24 »
Äh, en oikein hallitse noiden digikuvien siirtelyä ja nettiin laittoa (mustavalkonegoja oon kyllä joskus 1900-luvulla valmistellut...). Helpointa on irrottaa oviverhoilu ja irrottaa myös kaiutinelementti. Sieltä  oviverhoilun sisältä näkyy se muovissa oleva kahdeksankulmainen hunajakennosto. Niihin kennoihin kun poraa kymppimillin spiraalipuuporalla reiät keskelle niin se on aika simppeli juttu. Reikien reunat on hieman rosoiset, mutta eipä se juuri silmää haittaa ellei ole tapana mennä konttaamalla autoon :) Ehkä koitan joskus siistiä reikien reunat skidillä butaanitoholla.

Mites Automan noiden jakosuodinelementtien lisääminen suhteutuu erillissarjan mukana tulevaan jakosuotimeen. Mulla on joku Infinityn 160 mm reference 2-tie erillissarja ja siinä on oma jakoboksi. Eipä silti, ihan kivaahan se on laitteistoa säätää ja kokeilla. Pitää jättää kajarijohdon päät ovipahvin ulkopuolelle, niin voi siihen väliin lykkiä komponentteja ja hifistellä.

Automan

  • Vieras
307 - Äänentoisto
« Vastaus #29 : 01.10.2008, 21:33:06 »
Tuon yläbasson vaimennuskytkennän voi lisätä myös erillissarjaan, mutta mielellään siten, että se on kytkennässä sarjassa ennen erillissarjan jakosuodinta, niin se ei häiritse olemassa olevan jakosuotimen toimintaa. Samoin sen bassonleikkurin konkan voi lisätä ennen jakosuodinta.