Minulla oli viime talvena lämpiämisongelmia 308-mallin VTi 120-moottorissa. Tuntui yli 15 asteen pakkasissa, että moottori lämpiää taajama-ajossa hyvin hitaasti; lisäksi lämpöä rupesi kabiiniin tulemaan vasta, kun lämpömittarin neula kipusi pystyyn, ts. normaalilämmön lukemiin.
No, kesällä ei tietenkään ollut lämpiämisongelmia, mutta sitten eräänä päivänä Moottori- ja Pollution Fault-merkkivalot syttyivät, ja kone tuntui käyvän vaivalloisesti, ikään kuin 3 pytyllä. Ajelin hitaasti huoltoon, joka onneksi sattui olemaan lähellä. Siellä asiaa tutkittiin päivä, ja kerrottiin, että moottorin lämpötilan tunnistin oli pettänyt, ja jopa sillä tavalla fyysisesti, että liitos oli alkanut vuotaa, ja jäähdytysneste oli valunut johtoa pitkin ohjausyksikköön, joka oli kastunut, mennyt oikkariin ja hajonnut. 1,5 viikon aikana odoteltiin varaosia Ranskasta, ja lopulta asennettiin lämpötilan tunnistin, ohjausyksikkö sekä johtosarja. Kustannukset "tähtitieteellisiä", mutta menivät takuuseen, vaikka itse takuuaika oli muutama viikko aikaisemmin mennyt umpeen.
Pitää muistaa, että lämpötilan tunnistin vaikuttaa myös mm. vesipumpun toimintaan. Tänä talvena ei sitten lämpiämisongelmia olekaan ollut, ja lämmityslaite alkaa hönkiä lämmintä jo kauan ennen kuin moottori on saavuttanut normaalilämpönsä.
Loppukaneettina vielä: "lumisuoja" kannattaa pitää talvella keulalla, tuntui se sitten kuinka "rumalta" tahansa. Ei liity aiemmin kertomaani, mutta tärkeä juttu.