Kirjoittaja Aihe: 405 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet  (Luettu 47446 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jomppe2

  • Vieras
Vs: 405 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #15 : 26.06.2011, 22:14:29 »
Moro!

Minkäslainen  tällänen 405 mi16 92 vuoden etuveto on? Onko ihan toimiva koko vuoden auto? Jotain tästä olen jo lukenut mutta olisi mukava saada muitten kokemuksia autosta . Itselläni on tällä hetkellä 106 xr 95vuoden malli. Onko näissä yhtään samaa tekniikkaa?  paljon tuo 405 kuluttaa sataselle ja minkälaiset vakuutus maksut näissä on? kiitos jo etu käteen vastauksista.

3279

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 515

jomppe2

  • Vieras
Vs: 405 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #17 : 27.06.2011, 17:42:41 »
Paljonko tällänen 405 mi 16  kuluttaa sataselle?

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 405 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #18 : 28.06.2011, 12:16:26 »
Matka-ajossa jotain 8 litran luokkaa tai jopa 7:llä alkaviin kulutuslukemiin voi päästä. Toki polttoainekulut ovat yleensä se pienin menoerä näissä 20v vanhoissa "tehomalleissa".
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 405 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #19 : 28.06.2011, 22:09:08 »
Ainakin mun sporttinen ajotyyli näkyy tankilla ravattaessa. Tottakai voisin ajaa taloudellisemmin, mutta kun mi16 siitä vauhdista tykkää ja minä myös ;).
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 405 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #20 : 28.06.2011, 22:23:55 »
Riippuu yksilöstä, koska tuon ikäiset alkaa olla joko hyviä tai p**koja yksilöitä riippuen mm. kunnossapidon tasosta ja siitä kuinka p**kaksi se on jo poljettu matkan varrella.
Kuten ylempänä mainittiin niin polttoainekulut on oikeasti se pienin kuluerä kun puhutaan tämän tyyppisistä/luonteisista autoista. Hyviä puolia noissa on, ettei varaosat maksa maltaita ja kaiken pystyy tekemään itse, koska tekniikka on vielä yksinkertaista. Omassa Miss sixteenissä kulutus on ollut kyllä kympin pintaan enempikin sekalaisessa ajossa mutta matka-ajossa tuolla on pyyhkäisty jopa alle 7 litraa/100km eikä se ollut mitään rauhallisinta etenemistä.

Noista kannattaa tarkistaa korista helmojen takaosa joka puolelta sekä kontin pohja molemmin puolin (+pitkittäiset palkit) äänenvaimentimen kohdilta. Niissä on useimmiten mätäpaikat. Myös käsijarrun toimivuus kannattaa kokeilla. Moottoreissa harvemmin on ollut mitään maata mullistavaa, joten se on helppo tarkistaa kun kuuntelee ylimääräiset äänet. Taka-akselin kuntokin kannattaa tarkistaa itsestään selvyytenä.

Talvella tuollanen on hyvä auto. Nykyautoihin verrattuna tuo lämpenee todella nopeasti ja jäätävän kuumaksi.

Yhteistä näissä ei ole 106:sen kanssa muuta kuin mallimerkinnän nolla mutta tuo mämmii on todella hauska auto kun se toimii. Vakuutuksethan tuossa on aika kovat...
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

pera187

  • Vieras
Vs: 405 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #21 : 02.12.2014, 16:09:24 »
Totta, Mi16x4 on paljon yleisempi. Noista autoista voimansiirroltaan kestävimpiä varmaan ovat Audi ja Subaru. Grx4:ssä taitaa olla lukittavat keski- ja takatasauspyörästöt, Mi:ssä on viskolukko keskellä ja torsen takana. Voimanjako 53% eteen, loput taakse.

Omia kokemuksia Mi16x4 mallin voimansiirrosta: Vaihteiston ulostuloakselin ja jakovaihteiston välinen matala- ja tiheähampainen booritus ruostuu ajastaan ja heikkenee, kunnes lopulta hajoaa. Liitos ei ole kosteudelta suojattu, vaan ihan kuivana. Jakovaihteiston planeettapyörästöjen pikkurattaiden akselit olivat alkaneet myös irtoilemaan ~250tkm käytön jälkeen. Tuo booriliitoksen ongelma koskee kaikkia x4-malleja, jakovaihteisto tuossa grx4:ssä on erilainen tasauspyörästöiltään. Korjaus itse tehtynä vaatii tonnin verran osiin, sekä moottori/vaihteisto/jakovaihteisto paketin keulilta pois ottamisen.

Muuten tuo on ollut ihan mukava laitos, oikeastaan edellisten omistajien "korjailut" ovat hiukan päätä vaivanneet normaalien kuluvien osien vaihdon lisäksi. Takapään kaasunestejousituskin on hyvä varuste, kontti täyteen kuormaa, eikä takapää laske yhtään.

Ostaessa kannattaa tutkia toimiiko takapään jousitus, hyppää kontinreunalle istumaan. Noin 10s kuluttua takapään asennon tulisi korjautua takaisin ylös, sekä pois noustessa viiveen jälkeen laskea alas. Takakontin vasemmassa sivussa hätävilkkukatkaisija, jolla saa takapään maavaraa nostettua. Voimansiirron kuntoa voinee kuunnella hölläämällä kaasun ja painamalla sitä sitten reilusti. Jos kolinaa kuuluu, niin jossain klappia. Tuota booritusta ei voi purkamatta tutkia. Ostaessa minua ainakin vielä kiinnostaisi onko voimansiirtoon vaihdeltu öljyjä 20 tkm välein. Voimansiirron öljyvuodot voi olla aika työläitä korjata. Muuten viat ja ominaisuudet vastaa etuvetoisia malleja.

Pitääkö vielä vuonna 2014 paikkansa tuo touhutonni jos voimansiirto leviää, olisi '90 405 GRX4 tiedossa, matkamittari lähentelee 300 000. Entä miten tuon takajousituksen laita jos on paskana, onko osat kalliita?

Talvella (ja kesällä :D ) tulisi ajeltua hieman vauhdikkaammin tuon nelivedon turvin, siksi mietityttää tuo voimansiirron osien hinnat ja kestävyys, varsinkin kun autolla on ikää ja kilometrejä.
« Viimeksi muokattu: 02.12.2014, 16:13:41 kirjoittanut pera187 »

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 405 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #22 : 02.12.2014, 16:57:16 »
Kyllä se tonni menee vieläkin aika varmasti. Siinä vaiheessa kun purkaa jakolaatikon irti, niin on helppo uusia kaikkea muutakin kulunutta osaa. Pelkkään jakolaatikon ja vaihteiston akseleitten kunnostukseen riittänee muutama satanen vähemmän rahaa.

Takajousituksen kuluvat osat on oikeastaan aika edullisia, jos tietää mitä ostaa ja mistä. Esimerkiksi tukivarren laakeroi uudelleen alle 60€, tuonne käy ihan tavalliset kartiorullalaakerit laakeriliikkeestä hankittuna. Rikkoutunut laakeri ei myöskään tuhoa akselia kuten etuvetoisissa. Jousipallokaan tainnut maksaa kuin sen 60-70€, iskunvaimenninsylinterin (huollettava osa) kaikki tiivisteet taitaa olla luokkaa 50€. Jousituksen osia löytyy sitikoista. ;)

Kannattaa muistaa, että kyseessä on jo ~25 vuotias auto, joka ei uutenakaan ole ollut yleinen. Perus kuluvia osia löytyy kyllä lähimmistä varaosaliikkeistä, mutta osassa nelivetomallin omista osista saatavuus on jo olematonta.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

pera187

  • Vieras
Vs: 405 - Käytetyn hankkiminen, mahdolliset vikakohteet
« Vastaus #23 : 03.12.2014, 12:18:39 »
^
Joo, taitaa pitää jättää seuraavalle grx4 http://www.nettiauto.com/peugeot/405/6872488

Osien metsästys on tuttua puuhaa näiden vanhojen kulkineiden kanssa, internetin ihmeellinen maailma on helpottanut touhua kummasti, parhaimmillaan osia on tullut etelä-afrikasta :D
Mutta tuo tonni voimansiirron remppaamiseen on tällä hetkellä vähän liikaa.