Kirjoittaja Aihe: 307 - Käynnistinmoottorin vaihto (TU5JP4)  (Luettu 20430 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

poken

  • Vieras
307 - Käynnistinmoottorin vaihto (TU5JP4)
« : 14.05.2010, 19:12:16 »
Auto: 2003 307 Wagon 1,6 XS.

Pitäisi vaihtaa hajonnut starttimoottori eikä minulla ole kokemusta 307 moottorista joten kaipaisin vinkkejä sen vaihamiseen. (Esim. mitä kautta ja mitä purkaa, mistä löytää räjäytyskuvat).

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Käynnistinmoottorin vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #1 : 16.05.2010, 00:25:53 »
Varaosakuvat:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=28798.0
307 (1. mallisarja), INJECTION TU

Ei kai tuossa mitään sen ihmeellisempää pitäisi olla? En osaa sanoa, joutuuko edestä purkamaan paljonkin osia pois ennen kuin käynnistinmoottoriin pääsee käsiksi... Kannattaa ottaa kuvat johtojen paikoista jne., niin saa sitten kytkettyä ne takaisin oikein. Kun avaat ja kiristät johtoliittimet kiinnittävät mutterit, niin pidä toisella avaimella vastaan, koska muuten esim. solenoidin muovinen pääty saattaa murtua ja kierretanko irrota. Liitin tulee kahden mutterin väliin, koska kierretangon kiinnitystä ei ole suunniteltu kestämään mutterin avaamista ja kiristämistä.

Akku on syytä kytkeä irti vaihdon ajaksi (oikeaoppisesti).
« Viimeksi muokattu: 16.05.2010, 01:01:50 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

poken

  • Vieras
Vs: 307 - Käynnistinmoottorin vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #2 : 16.05.2010, 07:03:54 »
Tarkoitan juuri sitä että mitä kaikkea pitäää purkaa pois että pääsee vaihtamaan kun "parkkipaikan tietotoimisto" kertoi että on todella hankalassa paikassa.

powerpeugeot

  • Vieras
Vs: 307 - Käynnistinmoottorin vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #3 : 16.05.2010, 07:41:41 »
Itsekkään en ole moiseen starttia vaihtanut, mutta tässä koneessa taitaa olla pakosarja keulan puolella ja itse startti on rinta pellin puolella imusarjan alla. Ainakin yläpuolelta joutuisi purkamaan ainakin ilmansuodatin kotelon ja sen putken mikä menee kaasuläpälle, lisäksi akkun ja ehkä sen telineen. Startti varmaan näkyy kun alakautta katsoo moottori imusarjan alle ja voi olla myös helposti vaihdettavissa sitä kautta. (mutta luulo ei ole tiedon väärti).

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 307 - Käynnistinmoottorin vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #4 : 16.05.2010, 08:25:32 »
En ole joutunut myöskään tekemisiin tuon koneen kanssa, mutta jos se on kuten vanhemmat TU-moottorit, niin silloin starttimoottorin saa irrotettua alakautta ja muistaakseni tilaa oli melko reilusti. Muistaakseni.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 307 - Käynnistinmoottorin vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #5 : 16.05.2010, 09:03:21 »
307:n TU5JP4-moottorissa käynnistinmoottori on kuvan mukaan imusarjan alla rintapellin puolella vasemmalla (kuljettajan puoli). Service Box:sta en löytänyt ohjeita käynnistinmoottorin vaihtoon kuin 207:n TU5JP4-moottorille, jossa neuvottiin yksinkertaisesti irrottamaan imusarja... 307:ssä tilaa voi kuitenkin olla enemmän, joten kannattaa katsoa myös auton alta, onnistuisiko vaihtaminen sitä kautta tai jos vaihdon suorittaa yläkautta, niin riittäisikö esim. pelkän ilmanpuhdistinkotelon osien irrottaminen. Jollei paikkaan näe kunnolla, niin apuna voi käyttää peiliä.

Käynnistinmoottoria irrotettaessa ja asennettaessa pitää tarkistaa, että ohjainholkki (tai -holkit) on paikallaan.
« Viimeksi muokattu: 16.05.2010, 09:07:53 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

poken

  • Vieras
Vs: 307 - Käynnistinmoottorin vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #6 : 03.06.2010, 18:17:56 »
Tuliko käynnistinmoottori vaihdettua, onnistuiko ala- vai yläkautta ja mitä piti purkaa pois edestä? Muuta erityistä huomioitavaa?

Vaimo käytti korjaamolla, joten en tiedä, miten vaihtoivat.

Boldor

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 190
Vs: 307 - Käynnistinmoottorin vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #7 : 19.11.2010, 18:42:05 »
Startti on kolmella pultilla kiinni vaihdelaatikossa. Koneen puolelta tulee muistaakseni yksi pultti vaihdelaatikkoon aivan koneen takana vasemman vetoakselin tienoilla.

Jodl

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: 307 - Käynnistinmoottorin vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #8 : 29.04.2014, 22:07:11 »
Auto: 2005 307 Wagon 1,6 (1. mallisarja, 195 000 km).

Hankin uuden (="tehdaskunnostettu" ilmeisesti). 87 e+15 e pantti oli hinta. Lucas kehutaan olevan. Vanhan kunnostukseen ei tuntunut löytyvän osia ja ei ole kohtuuttoman kallis. Vaihtoon en vielä ryhtynyt. Korjauskirjakin sanoo, että alta ja päältä pitää tehdä ja niin se on. 2 pulttia näyttää olevan alta irroitettavissa, olisko joku 13 avain ja päältä yksi kuusiopultti. Tuossa oli jo ylempänä aavisteltu hyvin että ilmanoton letkun joutuu ainakin irroittamaan, samoin ehkä akun telineineen. Ilmeisesti akun irroitus on syytä tehdä oikein. Alussa oli linkkiä ohjeistukseen. Satuilen sitte tarkemmin vaihdon ja kuviakin jos onnistuu liittää.

Syy miksi olen toteuttamassa käynnistimen vaihtoa on ettei tahdo lämpimänä lähteä käyntiin. Solenoidi naksahtaa kuuluvasti mutta käynnistin ei pyörähdä. Kylmänä lähtee ihan normaalisti. Välillä havaitsin että jos hetkeksi kiertää virrat päälle, odottaa vähän ja sitten käynnistää niin saattaa lähteä paremmin. Toisaalta voin myös kuvitella tuon. Ei oo oikein faktaa tuosta. Jostain toisesta ketjusta luin että käynnistimessä olis vikaa tuollaisilla oireilla. Saksinosturista ollut ihan apua näissä auton ropailuissa.

Jodl

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: 307 - Käynnistinmoottorin vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #9 : 19.05.2014, 23:59:24 »
Käynnistin vaihdettu ja nyt lähtee taas käyntiin normaalisti. Ehti jo mennä sellaiseksi, ettei kylmänäkään lähtenyt ensimmäisellä. Satuilen tähän tuota vaihtoprosessia joku päivä ja yritän liittää kohtuullisia kuvia jos onnistun. Jos olis sitte jollekin muulle asiasta apua.

Jodl

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 92
Vs: 307 - Käynnistinmoottorin vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #10 : 20.05.2014, 08:53:48 »
Käynnistimen vaihto oli kieltämättä aika työläs jos ei vaikea kuitenkaan. Ongelma on päästä koko käynnistimeen käsiksi tai sen johtoihin.
- Auto nosturille, kuskin ikkuna auki, konepelti ylös, avain pois autosta, ovet kiinni (ei lukossa), vaihde vapaalla
- Odottelin >15min siten, ettei auton mikään sähkölaite tehnyt mitään, samalla irroitin ilmanoton kotelon ja letkun, irroitin myös koneen päällä olleen muovilätkän (tulpat alla) mutta ei ehkä tarvi
- ilmanoton kotelon alapuoli on telineessä jotenki muovihakasilla kiinni, ei tarvinnut avata ruuveja että sai suodattimen alapuolisen osan pois
- vedin syvään henkeä ja otin akun navan irti, sitten akun suojakotelo ja miinusnapa irti
- akun kiinnitysraudan pultti pois (olikon 10 avain) ja akku pois
- kuvista näkee, että akkuteline on kiinni vähintäänkin "riittävästi, pultteja on 5 ja 6. on lokasuojan puolella (avain 13), joten VE rengas pois ja sisälokasuoja auki
- myös pari torx ruuvia T30 löytyy
- nyt kun on tilaa, niin alkaa päästä starttiin kiinni eli päälipuolelta saa toisen reunapultin auki (avain 13) kunhan vaan on riittävä arsenaali hylsyjä ja jatkoja ja niveliä jne.
- kuvassa pultin kanta näkyy vissiin vesiletkun alta
- sitten alapuolelta saa keski- ja alapultit auki, väli on hankala kun vetoakseli menee juurikin tilan keskeltä läpi, muutoin on ihan "avaraa" toimia
- kun pultit irti käänsin käynnistintä niin, että sai avain 8 avattua pienemmän reikäliittimen mutterin ja avain 13 suuremman
- käynnistimen otin yläkautta pois ja laitoin uuden samaa tietä
- taas alakautta uuteen starttiin johdot kiinni ja sain kammettua startin suunnilleen sinne päin paikalleen, että sai yläkautta ensimmäisen pultin kiinni (oli keskimmäinen)
- sitte alakautta alapultti kiinni ja yläkautta reunapultti kiinni ja kaikkien kiristys, tilaa on vähän ja vaikea päästä yhtä aikaa molemmilla käsillä toimimaan
- akun kannake takaisin ja pultit kiinni, samoin torxit ja sisälokasuojan voi rakentaa paikalleen (ja rengas tietysti)
- akku paikalleen, miinusnapa kiinni ja suojakotelo päälle, samoin ilmanottoletku ja kotelo paikalleen, eli kaikki piti olla kasassa
- sitte akun napa kiinni
- kuskin ikkunasta käänsin valot hetkeksi päälle ja sitten pois.
- lopuksi avain paikalleen ja käynnistys.

Summa summarum: työläs homma, itsellä meni >3h kun piti purkaa, ihmetällä, purkaa vähän lisää ja sittenkin vielä oli vaikea päästä kohteeseen. Akun kun irroittaa, niin syytä noudattaa palstalla olevia ohjeita BSIn suhteen.  Työkaluarsenaali oli itsellä ainakin tosi leveälti käytössä. Että hylsyt saa kohteeseen, niin pitää olla kaiken maailman vääntiöitä ja jatkoja ja niveliä ja silti meinas tehdä tiukkaa saada vielä kädet mahtumaan. Ei mitenkään mahdoton homma, tosin auton alapuolelle ja yläpuolelle pitää päästä vuorotellen, joten nosturi helpotti omaa hommaa oleellisesti.

TEMP_ARKISTOON

petrile_83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 137
Vs: 307 - Käynnistinmoottorin vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #11 : 20.05.2014, 12:56:39 »
Hyvä ohje ja kuvat. Vajaa vuosi sitten tuli todettua vaihtoa tehdessä, että ahtaassa paikassa tuo startti on. Itse en saanut tuota akkutelinettä irti, todennäköisesti se pyöräkotelon pultti jäi löytämättä. Vaihto onnistuu myös ilman akkutelineen irroitusta, mutta halpottaa varmasti työtä. Startin kahden alapultin aukaisuun paras työkalu on pieni paineilmäräikkä, jos sellainen sattuu löytymään.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Vs: 307 - Käynnistinmoottorin vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #12 : 31.05.2016, 13:04:03 »
Auto: 2007 307 1,6.

Vaihdoin äsken 2007 malliin startin. Ei tarvinnu ottaa akkutelinettä irti, vaan akku ja ilmanputsarikotelon josta sai yläpultin irti. Alakautta kaksi pulttia ja kaksi mutteria jolla johot on kiinni. Hyvin oli tilaa alapuolella ja aikaa meni tunti, josta reilu vartti ajotietokonetta rassatessa päivämääriä ja kellonaikaa.

nimi62

  • Vieras
Vs: 307 - Käynnistinmoottorin vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #13 : 19.02.2018, 13:42:16 »
Ei tarvitse mennä alakautta eikä irrottaa etupyörää :

Startin kaikkiin 3 pultiin pääsee käsiksi yläkauttta ; tosin pitkää kättä ja jatkovarttaa hylsyyn ( vasemmalta puolelta edestä katsoen) joutuu käyttämään.
Myös oikealta puolelta ylettyy juuri ja juuri startin kaikkiin pultteihin.
Jos on käytettävissä "letkukamera" vaikkapa puhemeen siitä on apua tilanteen hahmottamisessa.

Kun ilmansuodatinkotelo, akku ja imusarjaan tuleva torvenpätkä on poistettu, pääsee molemmin puolin käsiksi starttiin kohtuudella.

Minusta alakautta sitäpaitsi on tosi vaikea edes nähdä starttia, joka paljastui pakoputken vaihdon yhteydessä.

13mm ns. räikkäliuska mallia Biltema on avuksi pultteja irrotettaessa. Startin päässä on 13mm ja 10mm mutterit, joka hoituu pienellä hylsysarjalla.

markok

  • Vieras
Vs: 307 - Käynnistinmoottorin vaihto (TU5JP4)
« Vastaus #14 : 25.09.2018, 20:01:14 »
Auto: 2007 307 SW 1,6 (TU5JP4).

Nyt kelien kylmettyä on ilmennyt ongelmia startin irtikytkeytymisessä. Käynnistyksen jälkeen startti jää joskus vinkumaan maksimissaan sekunnin ajaksi, jonka jälkeen ääni loppuu. Onko kellään ollut samanlaisia oireita? Meneekö startti vaihtoon vai voiko päälle jääminen johtua jostain muusta?