Kirjoittaja Aihe: 3008 - Etujarrulevyjen ja -palojen vaihto  (Luettu 6745 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

TKI

  • Vieras
3008 - Etujarrulevyjen ja -palojen vaihto
« : 20.02.2017, 15:40:36 »
Auto: 2012 3008 1,6 VTi 120 (64 000 km).

Etujarrupalat ovat aika lopuillaan. Myös jarrulevyjen vaihtoa voisi harkita. Bosch-merkkiset on ainakin edessä. Mistä näitä kannataisi tilailla, jos itse tai hovimekaanikkomme nuo vaihtaisi, eli varmaan jotkut on jo vaihtanut niin palat kuin levytkin, mistä tilasitte ja paljonko tuli maksamaan?

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 966
Vs: 3008 - Etujarrulevyjen ja -palojen vaihto
« Vastaus #1 : 20.02.2017, 19:22:27 »
Sparetolla on valikoimaa.
https://spareto.fi/t/vehicles/peugeot/peuge-3008-1-dot-6-vti/jarrut/levyjarrut

Itse laittaisin ATE:n pinnoitetut levyt (sivulla 3) ja Ferodon, ATE:n tai Bosch:in palat. Pääasia ettei laita kaikkein halvimpia.

Jos oikein ymmärsin, takalevyt on paketti johon kuuluu napa ja laakerit, siksi kalliimmat kuin etulevyt.

Motosta en ole katsonut, kannattaa vilkaista jos heillä olisi Brembon osia edullisesti.

TKI

  • Vieras
Vs: 3008 - Etujarrulevyjen ja -palojen vaihto
« Vastaus #2 : 22.02.2017, 12:28:56 »
Boschin palat laitoin tilaukseen. Sellaista piti vielä kysyä että onko tuo jarrusatula kiinni Torx-pulteilla ja jos niin minkä kokoiset mahtavat olla? Ne kaksi pulttia.

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Vs: 3008 - Etujarrulevyjen ja -palojen vaihto
« Vastaus #3 : 22.02.2017, 19:50:31 »
Noihin levyihin vielä palaten. Kannattaa tarkistaa halkaisija (ja muutkin mitat), kun nuo haut yleensä antaavat pari eri levyn halkaisijaa.

TKI

  • Vieras
Vs: 3008 - Etujarrulevyjen ja -palojen vaihto
« Vastaus #4 : 23.02.2017, 12:05:00 »
Tuossa mitä olen itse hakuja tehnyt on aina tullut se 283 mm etulevylle (Vti). Tarviiko mäntää pyörittää kun sen painaa sisään? Tuli näemmä ostettua sellainen työkalu joka pyörittää mäntää samalla kun painaa sen sisäänpäin.
« Viimeksi muokattu: 23.02.2017, 12:38:07 kirjoittanut TKI »

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 3008 - Etujarrulevyjen ja -palojen vaihto
« Vastaus #5 : 23.02.2017, 19:40:04 »
Edessä vaikkapa putkipihdeillä voi puristaa männän sisään, takana työkalulla kiertäen.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

TKI

  • Vieras
Vs: 3008 - Etujarrulevyjen ja -palojen vaihto
« Vastaus #6 : 06.03.2017, 15:35:15 »
Jarrupalat tuli vaihdettua etuakselille. Pari pulttia jotka on siellä sisäpuolella ne jäi avaamatta, ei bodi riittänyt. Millä ootte noita kiinni ruostuneita pultteja suostutelleet. Irrotusaine on yksi konsti mutta joskus sitä saa suihkia viikon ajan ennenkuin pultti suostuu aukeamaan. Jarrulevyt vaihdan lähiaikoina. Täytyy katsoa mitä on tarjolla kotimaassa ja sitten jos ei löydy sopivia voishan nuo tilata Saksastakin. Tulevat viikossa kotiosoitteeseen Upsilla.Sellainen keittiömestarin pikku kaasupullo vois olla kans hyvä pulttien kuumentamisessa.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 3008 - Etujarrulevyjen ja -palojen vaihto
« Vastaus #7 : 06.03.2017, 16:38:25 »
Tällä on kaikkien autojen jarrujen pultit lähteneet auki tähän mennessä mihin olen kajonnut:
http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasityokalut/Hylsy--ja-Veto-tyokalu/Lukkohylsyt-ja-vaantimet/Raikkavaannin-2000028489/
(Tuote 71314)

Nivelletty pää kääntyy ja myötää ahdasta tilaa lokarin sisällä. Yllättäen yksi parhaimmista työkaluista jota olen ostanut.
Audi A4 Tdi Q

TKI

  • Vieras
Vs: 3008 - Etujarrulevyjen ja -palojen vaihto
« Vastaus #8 : 06.03.2017, 19:54:16 »
Mulla on hyvin samannäköinen MTX-merkkinen räikkä. Ei tosin ole ihan noin pitkä varreltaan, joten momentti ei ole ihan samaa luokkaa. Täytyy laittaa harkintaan tuollainen.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 3008 - Etujarrulevyjen ja -palojen vaihto
« Vastaus #9 : 06.03.2017, 23:28:37 »
Pari pulttia jotka on siellä sisäpuolella ne jäi avaamatta, ei bodi riittänyt.

Tarkoitat ilmeisesti etujarrusatulan kehikon/kiinnitystuen kiinnityspultteja olkatukeen (M12, autosta riippuen joko sisä- tai ulko-torx-kannalla). Yleensä nuo pultit on varmistettu kierrelukitteella ja kiristetty melko suureen momenttiin, jonka vuoksi avaaminenkin voi olla haastavaa ilman sopivia työkaluja.

Asia on syytä varmistaa korjaamokirjallisuudesta ja menetellä ohjeiden mukaisesti myös kiinnitysvaiheessa. Ainakin erään virallisen 3008:n ohjeen mukaan etujarrusatulan kehikon kiinnityspultit pitäisi aina uusia avaamisen jälkeen. Kiristysmomentti on ilman aluslevyä oleville pulteille (ilmeisesti sisä-torx) 33 Nm + 45 astetta tai jos kyseessä ovat aluslevylliset pultit (ilmeisesti ulko-torx), on kiristysohje 90 Nm + 45 astetta. Uusissa pulteissa on ilmeisesti kierrelukite valmiina.
« Viimeksi muokattu: 06.03.2017, 23:33:56 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

TKI

  • Vieras
Vs: 3008 - Etujarrulevyjen ja -palojen vaihto
« Vastaus #10 : 07.03.2017, 14:52:12 »
Kyllä vaan tuo kehikko jonka sisään jarrupalat tulevat. Voiko olla mahdollista että pultin kanta olisi kokoa 13 mm nimittäin ihan hylsyräikällä niitä yritin avata ja tuo 13 mm hylsy mulla on täytynyt olla silloin käytössä. Boschin sylinterit edessä ja taitaa olla TRW:n sylinterit siellä taka-akselilla.
« Viimeksi muokattu: 07.03.2017, 14:55:32 kirjoittanut TKI »

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 3008 - Etujarrulevyjen ja -palojen vaihto
« Vastaus #11 : 07.03.2017, 18:49:04 »
Jostain netistä löytyi epävirallinen tieto siitä, että vanhemmissa sisä-torx-kantaisissa pulteissa avainkoko olisi T55 ja ulko-torx-kantaisissa pulteissa E16.

E16-kantaan tosiaan sopii ainakin Bilteman 13 mm:n ns. "monitoimihylsy", mutta tavallisella kuusikulmaisella 13 mm:n hylsyllä sitä ei varmaan kannata yrittää avata, kanta voi pyöristyä.

Monitoimihylsysarja: http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasityokalut/Hylsy--ja-Veto-tyokalu/Hylsyt-sovittimet-ja-jatkovarret/Monitoimihylsyt-12-2000019863/
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 966
Vs: 3008 - Etujarrulevyjen ja -palojen vaihto
« Vastaus #12 : 07.03.2017, 21:36:04 »

TKI

  • Vieras
Vs: 3008 - Etujarrulevyjen ja -palojen vaihto
« Vastaus #13 : 09.03.2017, 12:51:28 »
Jostain netistä löytyi epävirallinen tieto siitä, että vanhemmissa sisä-torx-kantaisissa pulteissa avainkoko olisi T55 ja ulko-torx-kantaisissa pulteissa E16.

E16-kantaan tosiaan sopii ainakin Bilteman 13 mm:n ns. "monitoimihylsy", mutta tavallisella kuusikulmaisella 13 mm:n hylsyllä sitä ei varmaan kannata yrittää avata, kanta voi pyöristyä.

Monitoimihylsysarja: http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasityokalut/Hylsy--ja-Veto-tyokalu/Hylsyt-sovittimet-ja-jatkovarret/Monitoimihylsyt-12-2000019863/

Pultteja kävin kysymässä jälleenmyyjältä. Ei hyllytavaraa, olisi pitänyt tilata Ranskasta ja viikon toimitusaika. Yleensä menee kyllä pitkäksi kun viikossa luvataan. No paikalliseen pulttiliikkeeseen kysymään ei löydy tuolla E16 kannalla mitään pulttia. Onko tuo jokin valtionsalaisuus ettei mistään muualta voi ostaa? No E16 hylsy mulla kuitenkin nyt on ;) vielä kun pultit jostain löytäisin. No eihän kanta tarvitse olla tuo E16 jos vaan muuten on sopiva.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 3008 - Etujarrulevyjen ja -palojen vaihto
« Vastaus #14 : 09.03.2017, 13:15:07 »
Noissahan on tavallista hienompi kierre (M12x1,5 mm) ja lujuusluokka lienee 10.9 tai 12.9 eli ei sinne kovin helposti sopivaa tarvikepulttia löydä, kun pituudenkin pitäisi olla juuri sopiva.

En tiedä, miksi korjaamokirjallisuus määrää käyttämään aina uusi pultteja. Vanhemmissa automalleissa ohjeet neuvoivat vain laittamaan kierrelukitetta. Toisaalta myös kiristysohjeena oli yleensä vain kiristäminen tiettyyn momenttiin, eikä tuollaista epämääräistä tietyn asteen verran kiristämistä. Kenties alkuperäiset pultit ovat venyviä tai sitten pultit käsketään uusimaan vain varmuuden vuoksi.

Ehkä vanhojakin pultteja uskaltaa käyttää, kunhan laittaa kierrelukitetta. Omalla vastuulla kuitenkin.

Aika omituista, että noita pultteja löydy jälleenmyyjän ja varsinkaan maahantuojan varastosta, jos kerran ovat kulutustavaraa. Samaa pulttia käytetään kuitenkin niin monessa Peugeot-mallissa. Voisi tarkoittaa sitä, ettei niitä käytännössä uusita edes merkkihuolloissa, vaikka ohjeissa niin vaadittaisiinkin.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info