Auto: 1999 Partner 1,9 (DW8, 347 000 km).
Epämääräinen öljyvuoto moottorista kiusaa jo kolmatta vuotta. Vuoto on sikäli vähäinen että se ei näy öljyn mittatikussa, mutta sotkee pihan. Koko moottorin takareuna on öljyssä.
Pyyhin moottorin alapuolen puhtaaksi öljystä, käynnistin moottorin ja makasin 10 minuuttia taskulampun kanssa tarkkailemassa vuotoja, ei näkynyt mistään tihkuvan. Puolen tunnin ajon jälkeen öljypohja on sitten taas sotkussa.
Seuraavat asiat on käyty läpi ja tarkastettu:
- öljypohjan tiiviste on vaihdettu uuteen ja ruuvit on tiukassa
- öljynsuodatin on tiukassa eikä vuoda
- öljypohjan tulppa ei vuoda
- vetoakselien tiivisteet on vaihdettu eikä vuoda
- vauhtipyörässä ei ole öljyä, mitään erikoista ei huomattu kytkinremontissa keväällä, vauhtipyörää ei irrotettu
- jarrujen alipainepumpun tiivisteet on vaihdettu uuteen
- venttiilikopassa oleva öljynerotin ei ole tukossa
- huohotinputki moottorilohkosta venttiilikoppaan ei ole tukossa
- huohotinputki venttiilikoppaan imusarjaan ei ole tukossa
- EGR venttiili ja imusarja on kaavittu puhtaaksi öljyisesta kuonasta
- EGR venttiilin alipaineletku oli murtunut, se on korjattu
- pari kuukautta sitten ilmakanavassa olevasta resonaattorikotelosta löytyi noin 0.5 L öljyä, nyt ei ollut
Vieläkö jotain pitäisi kokeilla? Voiko viallinen EGR -venttiili tehdä sen että pakokaasut työntävät painetta imusarjan kautta huohotinputkeen ja siitä edelleen kampikammioon?
Öljyinä on käytetty Motonet DieselSyn 5W40 ja Teboil Gold S 5W40, vaihdettu kerran vuoteen.