Kirjoittaja Aihe: 206 - Ei käynnisty, vaikka käynnistinmoottori pyörittää (HDi) (polttoaineputki rikki)  (Luettu 7350 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

206hdi

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2004 206 1,4 HDi (160 000 km).

Osaisiko joku neuvoa, mikä on vikana, kun auto ei lähde käyntiin? Auto on temppuillut muutaman kerran ja oireet ovat seuraavalaiset: auto on seisonut mäessä keula mäen huippua kohti niin ei ole millään meinannut lähtenyt käyntiin. Kun pumppasi konehuoneessa olevasta polttoainejärjestelmän käsipumpusta, niin siinä läpinäkyvässä putkessa näkyi ilmakuplia polttoaineen seassa.

Nyt auto ei lähde enää ollenkaan käyntiin. Pyörittää hyvin ja ravistaa autoa, mutta ei lähde. Siinä läpinäkyvässä letkussa ei ole enää ole polttoainetta eikä siihen tulekaan, vaikka pumppaa käsipumpusta. Sulakkeet ovat kaikki ehjiä.

Ratkaisu:

Vika löytyi korjaamolla. Polttoaineputki oli poikki, joten ei ollut ihmekään, ettei se saanut polttoainetta. Putki oli hankautunut poikki, joka on kuulemma tuossa koneessa aika yleistä. Korjaamo oli erikoistunut dieselautojen korjauksiin ja asentaja sanoi, että on muutaman samanlaisen vian korjannut.

206hdi

  • Vieras
Kuinkas vähän tankissa on polttoainetta?

Polttoainetta tankissa 1/3.

Missä se polltoainesuodatin on?

Jossain siellä moottorin kuljettajan puoleisessa päässä.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 144
  • Kuolema kuittaa univelat...
No jos järjestelmässä on ilmavuoto niin käynnistymättömyys on loogista, se ettei käsipumpulla tule polttoainetta on vähän outoa. Jos koitat irroittaa suodattimesta tulopuolen letkun ja pumpata käsipumpulla niin näkisit toimiiko pumppu lainkaan.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

SEL

  • Vieras
Avaappa tankin korkki hetkeksi ja yritä käynnistää, sitten korkki kiinni ja uudelleen käynnistys. Tällä voi testata onko tankin korvausilmajärjestelmä kunnossa.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 144
  • Kuolema kuittaa univelat...
Missä on polttoainepumppu? Mikä toi osa on ja mikä on sen tehtävä tarkoitan osaa joka on apumiehen puoleisen takapenkin alla mistä lähtee kaksi polttoaineletkua? Onko toi polttoainepumppu?

Ei, polttoainepumppu on korkeapainepumpun yhteydessä. DV4:ssa ei tietääkseni ole missään vaiheessa ollut sähköistä siirtopumppua.

Joo ei siinä ole siirtopumppua ollenkaan. Minkähän takia se ei sit ime polttoainetta tankista kun putkistot ovat tyhjiä? Sulakkeet olen kattonut ja konehuoneessa ja sisätilassa olevissa sulakerasioissa sulakkeet obvat ehjiä. Voisiko sulakkeita olla muualla? Onko autossa jossain polttoainejärjestelmässä paineensäädin tai jonkinlainen takaiskuventtiili joka estää putkistoa tyhjenemästä?

Se ei ime just siksi kun putket on tyhjät, siellä ei ole sähköistä siirtopumppua mihin sulake voisi vaikuttaa. Siirtopumppu on mekaaninen ja vaatii sen että käsipumpulla pumpataan putket täyteen. Jos putket jostain syystä vuotavat tyhjäksi ei siirtopumppu jaksa imeä polttoainetta tankista asti.

Otin eilen polttoainesuodattimen tyhjennystulpan auki ja sieltä ei tullut mitään vaikka pumppasin käsipumpusta.

No syy siihen miksi se ei käynnisty on selvä, laitos ei saa polttoainetta. Mutta missä se vika on sitte onkin toinen juttu. Ettei nyt vaan olisi polttoainemittari rikki eikä tankissa ole mitään?
« Viimeksi muokattu: 29.05.2010, 16:21:43 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.