Ongelma:
Auto: 2000 206 1,4 (30 000 km).
Eli ongelma on 206, joka on viime kesästä asti tehnyt aina silloin tällöin sellaista että kun painaa kytkimen pohjaan niin moottori sammuu. Lähtee kyllä käyntiin kun kääntää avaimesta. Joskus vain moottorin valot välähtävät, mutta moottori pysyy käynnissä. Tätä tapahtuu ehkä kerran pari viikossa. Ei siis joka kerta. Useammin tapahtuu kun autolla on ajettu muutama kilometri. Suurimman osan ajastaan auto viettää lämpimässä tallissa enkä ole huomannut eroa vian esiintyvyydessä sen suhteen, onko auto ollut kylmässä vai lämpimässä.
Useimmiten näin käy kun ajan pienillä vaihteilla, esim. tänään aamulla etsin parkkipaikaa tien vierestä ja vaihde oli kakkosella, bongasin parkkipaikan, käänsin rattia ajaakseni paikkaan ja laitoin kytkimen pohjaan, jolloin moottori sammui. Joskus tätä sattuu myös valoihin tultaessa. Harvemmin silloin, kun tarkoituksena on vaihtaa pienemmältä vaihteelta isommalle, jostain syystä. Ja moottori sammuu siis sillä sekunnilla, kun kytkimen polkaisee pohjaan.
Olen käyttänyt autoa nyt kahdesti tämän takia Automaalla, johon siihen on tehty seuraavat työt: ekalla kerralla tyhjäkäyntimoottori vaihdettu kokonaan, akku vaihdettu, sytytystulpat vaihdettu... Toisella kerralla kondensaattori tjsp vaihdettiin ja ohjausyksikkö (tai joku sellainen, itse en tiedä autoista YHTIKÄS mitään) päivitettiin. Hintaa näille korjauksille 600 e. Totesivat testiajossa "nykimistä", joka kyllä korjaantui tuolla viimeisimmällä korjausreissulla. Mutta tämä yhtäkkinen moottorin sammahtaminen vain on ja pysyy.
Mitä tässä nyt pitäisi tehdä? Missä vika voi olla? Auttakaa avutonta, alkaa jo jurppia tämä. Suoraan sanottuna ketuttaa maksaa näistä korjauksista ilman, että varsinainen vika korjaantuu.
Ratkaisu:
Vika paikallistettu ja korjattu. Syy löytyi sytytyspuolasta. Ihmetyttää että vikakoodia kolmannella huoltokerralla luettaessa osoitti vian olen puolassa, mutta kahdella aiemmalla huoltokeikalla vikaa ei paikallistettu. Olisikohan vaan ettei vikakoodia edes katsottu, sohittiin vain johonkin suuntaan. Kokonaislaskuksi kolmelta korjauskerralta n. 800 e, kun olisin voinut säästyä pelkällä 250 eurolla, jos vika olisi paikallistettu heti.