Kirjoittaja Aihe: 407 - Vaihteisto-ongelma (HDi)  (Luettu 4681 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

rainett

  • Vieras
407 - Vaihteisto-ongelma (HDi)
« : 31.12.2011, 18:09:49 »
Ongelma:

Auto: 2005 407 1,6 HDi (186 000 km).

Jaaha. Eka turbo ja sit tämä... Ja vain 2 kk ollut ajossa mulla. Huoh.

Mikähän nyt sitten voisi olla vikana, kun eka hävis vitosvaihde. Se ei pysy ollenkaan ja jouduin ajelee nelosella. Nyt sitten ykkösellä, kakkosella ja kolmosella huutaa hoosiannaa laatikko?

Kytkin lauennut vai odotettavissa isompaakin remonttia? Autolla nyt ajettu 186 000 ja myyjäliikkeen mukaan kaikki huollot hoidettu asian mukaisesti. On siis huoltokirja, mutta turbon kohdalla pysty kyllä toisin korjaamoliike sanomaan.

Ratkaisu:

Jeps, vika löyty kuivasta laatikosta ja tämän takia vitosen synkro sökönä. Viikon odotellut pajalta, että pääsis ajaa ja huomenna pitäs olla valmis. :) Onneksi koko lasku ei mene taaskaan omaan piikkiin, vaan myyjäliike osallistuu kustannuksiin. :)

TEMP_ARKISTOON

Hexy

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 82
Vs: 407 - Vaihteisto-ongelma (HDi)
« Vastaus #1 : 02.01.2012, 07:00:28 »
Vaihdelaatikko on rikki. Siinä on joko vivusto, synkronointi tai siirtohaarukka kulunut. Olisikohan jossain välissä ollut joku vuotopaikka ja ollut vähän aikaa kuivana tai vähillä öljyillä? ??? Tällaisia juttuja ei huoltokirjasta välttämättä näe. Moni laitattaa vaan vuodot kuntoon ja sitten myyntiin... ::)
« Viimeksi muokattu: 02.01.2012, 07:15:03 kirjoittanut Hexy »
Peugeot 508 2.0Hdi Allure 140 FAP ja kaverina
Audi TT Quattro 165kw

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 407 - Vaihteisto-ongelma (HDi)
« Vastaus #2 : 03.01.2012, 00:14:36 »
Kannattaa aloittaa siitä, että tarkastaa tai tarkastuttaa asiansa osaavalla vaihteensiirtovaijereiden ja niiden päiden kunnon jne. Ehkä olisi mahdollista, että eivät vedä siirtovipuja riittävän pitkälle, ja vaihteet ei kytkeydy. Vasta sitten tarvittaessa siirrytään kalliimpien osien tutkimiseen.

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Vs: 407 - Vaihteisto-ongelma (HDi)
« Vastaus #3 : 30.05.2016, 11:58:28 »
Auto: 2005 407 1,6 HDi (VF36D9HZC21175936, 220 000 km).

Vitonen hävisi yhtäkkiä, kuulema menee normaalisti päälle, muttei vetoja löydy. Kytkin tuntuu normaalille, öljyistä ei tietoa. Auto siis tyttäreni ja illalla menen tutkimaan asiaa. Kuinka noi vaijerit menee, pääseekö kohtuudella näkemään niiden toiminnan? Entä öljyn lisääminen, mistä helpoiten?

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Vs: 407 - Vaihteisto-ongelma (HDi)
« Vastaus #4 : 30.05.2016, 13:45:43 »
Kävin ruokatunnilla testaamassa pököttiä. Kaikki muuten tuntui pelaavan, paitsi vitonen, "mukamas menee paikalleen, muttei tunnu mitään vastetta" eli voisikos joko vaijeri olla vioittunut tai vaihteen siirtäjä kulunut/pois pelistä. En tunne tuota rakennetta ollenkaan. Yritin tihrustella yläpuolelta, kun vitosta tuupitaan "silmään", mut en nähnyt ku toisen vaijerin pään haarukoineen ja se ei liikkunut silloin.
Kuinkas tuo 2-vaijerijärjestelmä oikeen toimii (vai onko siinä vaijereita enemmänkin)?  Pitäs päästä alta tutkimaan, mutku ei ole nosturia :(

M5-vaihteinen loota kyseessä

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Vs: 407 - Vaihteisto-ongelma (HDi)
« Vastaus #5 : 02.06.2016, 16:40:10 »
Nonni, lisätutkimukset paljasti vaihdelaatikon käyneen kuivana => loota hajalla.

Kysymys kuuluukin, onko kaikki 5-vaihteiset laatikot keskenään samoja/sopivia.
Esim. tähän 1.6hdi:n 1.8be:n laatikko? Vai kui...

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Vaihteisto-ongelma (HDi)
« Vastaus #6 : 02.06.2016, 22:35:55 »
Kannattanee selvittää. Luettelon mukaan ei. Autosi VIN?
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Vs: 407 - Vaihteisto-ongelma (HDi)
« Vastaus #7 : 11.10.2016, 22:09:39 »
Palataampas tähän pösöön eli tytär ajellut 4-vaihteisella menemään, mutta kyllähän tolle pitää jotain tehdä. Siispä kyselenkin, jot millainen homma on vaihtaa 5:n synkro ja siirtäjä (ebaysta satkulla korjaussarja)? Vaihdelaatikot eivät ole kovinkaan tuttuja, mut eiköhän tuon osaa ainakin purkaa :)

ps. 2005 1.6hdi kyseessä (VF36D9HZC21175936), mitkäs laatikot tähän sopinee?

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Vs: 407 - Vaihteisto-ongelma (HDi)
« Vastaus #8 : 20.10.2016, 13:30:02 »
Kysytään nyt vielä kerran, jot pääseekö laatikon päästä vaihtamaan vitosen synkroa jne? Olisi paaaaljon nätimpi homma, kun ei tarvitsisi koko lootaa pöydälle kantaa.

pst. Vissiin laatikoiden sopivuudet ei ole tiedossa kenelläkään?

keijokos

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 263
Vs: 407 - Vaihteisto-ongelma (HDi)
« Vastaus #9 : 20.10.2016, 14:46:27 »
Joskus vaihdoin 306 pösön laatikkoon 5 vaihteen jonkun osan olisko ollut laakeri ja ratas sieltä peltiluukun alta.Oli mutteri löystynyt. Kannattaa varmaan avata se luukku ja katsoa mitä sieltä näkyy.

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Vs: 407 - Vaihteisto-ongelma (HDi)
« Vastaus #10 : 20.10.2016, 16:36:03 »
Saa vaihdettua ainakin xantiaan rempanneet kun se mutteri ollu löysällä.
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Vs: 407 - Vaihteisto-ongelma (HDi)
« Vastaus #11 : 12.12.2016, 18:26:49 »
Palataampa tähän tyttären autoon eli jouluviikolle hommia (saa venähtääkkin), aski pois ja pöydälle.
Vaihdelaatikon tyyppihän on 20DM65 ja noita löytyisi ebaystä alkaen 150€ brittein saarelta, tohtineeko ostaa? Korjaussarja vitoselle lähes saman hintainen. Vai ajellaanko vajaavaihteisella kuukausi ja sit otetaan tuo 307 liikenteeseen korvaajaksi ( ei viitsi katsastaa kahta kertaa parin kuukauden sisälle), niin saa rauhassa ihmetellä 407:aa.