Mitä ainetta pitäisi käyttää kytkimen osien voiteluun? Mieluiten vaikka jotain
Motonetista löytyvää, jottei tarvitse etsiä kauempaa. Peugeotin korjaamokirjallisuuden suosittelemia tuotteita tuskin löytyy kovin helposti tarvikeliikkeistä ilman tilaamista? Joskus kytkinsarjojen mukanakin tulee pieni tuubi rasvaa.
Tuotteet Molykote BR2 Plus, toinen aine viitteellä G10 ja Molykote Spray G Rapid on mainittu ohjeissa.
Listan (
suomeksi) mukaan:
Grease for surfaces: viite G12, tuote Molykote BR2+, varaosanumero 9731 89 (6,20 e).
Molykote G. Rapid plus grease (grease to be used when fitting cylinder head bolts): viite G10, tuote Molykote G, varaosanumero 9732 05.
Molykote BR2 Plus:
Molykote BR2 Plus
KIINTEITÄ VOITELUAINEITA SISÄLTÄVÄ MONITOIMIRASVA
Käyttökohteet: korkeasti kuormitetuille metalli/metalli pinnoille, hitaasta-nopeille liikkeille esim. vierintä- ja liukulaakerit, liuku- ja rullaohjaimet, pallonivelet, kiilaura-akselit, kierrekarat.
Ominaisuudet: korkea kuormituksen kestokyky 3600N, pitkäaikainen voitelu, hyvä hapettumisen estokyky, hätävoiteluominaisuus kiinteillä voiteluaineilla ja korkeanpaineen lisäaineistuksella, hyvä vesihuuhtelunestokyky, erittäin hyvä korroosiosuoja 0, hyvä hankauskorroosiosuoja, lämpötila-alue -30…+130°C, lyhytaikaisesti +150°C, tippumispiste +175°C, NLGI 2, DN-arvo 450.000, väri/musta.
Koostumus: mineraaliöljy, saostin/litium saippua, kiinteät voiteluaineet, korkeanpaineen lisäaineistus, korroosionestoaine.
http://www.dowcorning.com/applications/search/products/Details.aspx?prod=01512854&type=PROD&country=FINhttp://www2.dowcorning.com/DataFiles/090007c880002d48.pdfhttp://www3.dowcorning.com/DataFiles/090007c880003d47.pdfhttp://www3.dowcorning.com/DataFiles/090007b28124b4b3.pdfhttp://www.ytm.fi/tuotteet/teollisuuskemikaalit_voiteluaineet/molykote_erikoisvoiteluaineet/rasvat/mineraalioljyrasvat/http://www.ytm.fi/files/ytm//pdf/YTM_TEOLLISUUSKEMIKAALIT_SUOSITUSHINNASTO_2010.pdfPeugeotin korjaamokirjallisuudesta löytyy ristiriitaista tietoa voitelukohteista liittyen kytkinakselin uritetun pään voiteluun. Vanhempien ohjeiden mukaan kytkinakselin pään uria ei saisi voidella lainkaan, mutta joissakin uudemmissa ohjeissa puolestaan käsketään voitelemaan. Samaa voitelua suosittaa Haynesin korjausopas. Erityisesti Service Boxin dokumentti B2CM40K1 (Improvement of gear changing on cold starting with all types of manual gearbox) kehottaa voitelemaan, koska muuten mahdolliset hapettumat ja lika kytkinakselin ja kytkinlevyn keskiön välissä saattavat aiheuttaa vaikeuksia vaihteiden vaihtamisessa, erityisesti vaihdettaessa vapaalta 1. vaihteelle kylmäkäynnistyksen yhteydessä.
Voitelu tulee kuitenkin suorittaa maltillisesti käyttäen siihen soveltuvaa hyvin tarttuvaa rasvaa, jotta se ei pääsisi missään nimessä leviämään kitkapinnoille aiheuttaen seuraavia oireita: ääntä vaihteen ollessa vapaalla ja kytkimen luistamista tai ravistamista. Koko voideltava akseli pitää puhdistaa huolellisesti hapettumista ja liasta teräsharjalla ja voidella hyvin ohuelti. Ylimääräinen rasva poistetaan rätillä urien päältä ja akselin päästä. Lisäksi netistä löytyneiden yleisten ohjeiden mukaan kytkinlevyä voidaan käyttää voitelun jälkeen väliaikaisesti paikallaan, jonka jälkeen ylimääräiset rasvat pyyhitään pois.
Myös kytkinakselilla sijaitseva painelaakerin ohjainholkki ja kytkinhaarukan nokat sekä sen muoviholkkeihin laakeroidut päät pitäisi voidella ohuesti.