Kirjoittaja Aihe: 607 - Pysäköintitutkan korjaus  (Luettu 13264 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
607 - Pysäköintitutkan korjaus
« : 18.03.2009, 13:09:40 »
Tuli ostettua 2005-mallinen 607, jossa tehdasasennettu etu- ja takaparkkitutka. Kuulemma yksi anturi viallinen. Riittääkö sen vaihto vai pitääkö tehdä jotain ohjelmointeja? Mikä noissa antureissa oikein menee rikki? Eikös ne ole vain piezokiteitä? Hinnoittelu on aika erikoinen, kun Automaassa osa (6590A5) maksaa 108 euroa, Saksassa 67 euroa ja Vehossa 49 euroa. Biltemasta taas saa 80 eurolla koko systeemin neljällä anturilla ja LCD-näytöllä.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Pysäköintitutkan korjaus
« Vastaus #1 : 18.03.2009, 21:25:25 »
Sisar merkillä noita on uusittu takuuna vaikka takuu ei enää voimassa. Kannattaa kysyä maahantuojalta.

Maahantuojalta käskettiin ottamaan yhteyttä jälleenmyyjän huoltoon ja Automaan huollossa sanottiin ettei takuu tule kyseeseen, koska auto on selkeästi yli 2-vuotias. En myöskään saanut varmaa vastausta siihen riittääkö pelkkä anturin vaihto vai pitääkö se jotenkin "ohjelmoida".

Joakim
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Peugeot 307 SW

  • Vieras
Vs: 607 - Pysäköintitutkan korjaus
« Vastaus #2 : 18.03.2009, 22:51:31 »
Omassa 307:ssa on Cobran setti ja asentaja sanoi että jos anturi hajoaa esim. kolarissa niin se on nopea ja helppo vaihtaa vaikka yksitellen. Tuntuu monessa autossa olevan tehdasasennuksinakin noita Cobria. Itse kävin jälkikäteen laitatuttamassa.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Pysäköintitutkan korjaus
« Vastaus #3 : 19.03.2009, 13:45:51 »
Aika masentavaa luettavaa oli tämä: http://citroen-foorumi.com/index.php?PHPSESSID=69d45b56fb85075c0d621cfb35eac29e&topic=214.0 , sillä varaosanumero on sama ja kävin juuri ostamassa Vehosta tuon vähän alta 50 euroa. Ilmeisesti on turha kuvitellakaan, että parkkitutka toimisi useamman vuoden tuon vaihdolla. Automaassa eivät lainkaan myöntäneet anturiongelmaa!

Kaipa tuon nyt viitsii vaihtaa, kun osat on hankittu ja toisaaltaan olen varsin tyytyväinen siitä, etten erehtynyt maksamaan asennuksesta osineen 250 euroa. Aika kallis turhake, jos antureita pitää vaihtaa (tai vaihdattaa) jatkuvasti!

Jos nyt oikein ymmärsin Citroen-forumista, ongelmana on anturin takaosan "kuminen" alue, joka vuotaa suolavettä anturin sisällä olevalle piirilevylle. Citroenilla on annettu ohje suojata tämä Teroson massalla: http://www.henkel.fi/cps/rde/xchg/SID-0AC83309-D7AE8765/henkel_fis/hs.xsl/1104_1112_FIS_HTML.htm Ilmeisesti jotain Sikaflexin tapaista?

Joakim
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Pysäköintitutkan korjaus
« Vastaus #4 : 19.03.2009, 16:25:59 »
Mitä kannattaa purkaa, jotta antureihin pääsee käsiksi? Alakautta tuli "puskuripalkki" vastaan eikä tavaratilan kauttakaan onnistanut. Pitääkö irroittaa koko muovipuskuri vai ainoastaan lista, jossa anturit näkyvät?

Saakos 607:aan jotain "korjaamokäsikirjaa"? Alfamerin nettisivuilta ei löytynyt sen paremmin Haynesiä kuin Etaitakaan.

Joakim
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Pysäköintitutkan korjaus
« Vastaus #5 : 20.03.2009, 21:17:16 »
Nyt on vaihdettu viallinen anturi, mutta hetken onnen jälkeen tuli suru, kun uudestaan tuli "parking assintance failure". 10 minuutin kokeilun jälkeen on toimii ei toimi. Toinenkin viallinen anturi?

Vaihdettu anturi oli selvästi "diagnoosin mukainen". Elektroniikkaa suojaava n. 5 mm kerros jotain kumimaista mömmöä oli erittäin havaittavasti pullistunut liitintä lähinnä olevaa päätä. Laitoin uuteen anturiin piirilevyn suojalakkaa, kun sellaista sattui olemaan. Jotenkin luulen, että vesi tulee liittimen kautta eikä kumimömmön läpi. Anturin sisällä oli piirilevy, jossa yksi mikropiiri ja muutama pintaliitos vastus tai konkka. Pitää katsoa suurennuslasilla mikä piiri on kyseessä. Anturi ei siis ole tyhmä piezokide, kuten luulin vaan siinä on "älyä". Soitin Boschille ja he myyvät vastaavia jälkiasennusarjoina ja erillisantureina kaivinkoneisiin jne. Ei kuulemma ole ollut minkäänlaisia kosteusongelmia. Epäili johtosarjaa vesivuodon lähteeksi ja liitin ei tosiaan näyttänyt vesitiiviiltä.

Puskuria en saanut kunnolla irti, joten en nähnyt kuin viallisen anturin. Ilmeisesti anturit olisi saanut esille irroittamalla pelkän listan puskurista, mutta autossani oli ko. lista kiinni nippusiteillä sellaisesta paikasta, jonne ei olisi päässyt uusia laittamaan puskuria irroittamatta. Ilmeisesti ennenkin vaihdettu antureita? Puskuri oli kiinni yhdellä ruuvilla aivan pyöräkotelon vierestä alapuolelta (sisälokasuoja piti ottaa alapäästään irti, jotta pääsi raottamaan) ja neljällä ruuvilla akun ympäriltä sisäkautta. Nämä irroittamalla pääsi niukasti käsiksi reunimpaan anturiin. Puskuri oli kiinni myös keskeltä alta, mutta tuntui olevan keskeltä jostain ylempääkin kiinni. Tämä ylempi kiinnityskohta jäi löytymättä, joten en saanut puskuria kunnolla raotettua.

Joakim
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Pysäköintitutkan korjaus
« Vastaus #6 : 16.04.2009, 22:37:22 »
Jos nyt jotakuta kiinnostaa, harjoittelin lisää parkkitutkan korjaamista. Nostamalla takaluukun "kynnyssuojamuovi" (on kiinni melko tiukasti, mutta lähtee suoraan ylöspäin vetämällä) löytyi 2 mutteria, jolla puskurin keskiosa on kiinni. Samalla sai helposti pelkääjän puolen verhouksen irti. Sen takaa löytyi teline CD-vaihtajalle (ei ole). Telineen takaosassa oli parkkitutkan ohjausyksikkö.

Ny olisin saanut siis koko puskurinkin helposti irti, mutta tyydyin raottamaan toista reunaa, jolloin sain irti 3 anturia eli vain aiemmin vaihtamani jäi.

Tietysti ko. hommaa edeltäneen pesun ja kuivauksen aikana parkkitutka innostuikin toimimaan moitteita. Aiemmin virheilmoituksia antanut anturi oli hyvin lievästi pullistunut ja massa oli hiukan irti reunoistaan. Kun se nyt toimi, päätin kokeilla sen kunnostamista. Otin massat pois piirilevyn päältä kuivattelin hetken (ei havaittavaa kosteutta) ja pistin päälle ensin piirilevyn suojalakkaa monta kerrosta ja sitten Sikaflexia reilusti. 2 muuta anturia käsittelin massa päälle piirilevylakalla. Toimi kun lähin pois korjauspaikalta, mutta kotimatkalla autojonossa tuli jo virheilmoitus. Toimi kuitenkin taas kotona. En jaksanut katsoa virhekoodia.

Purin sen aiemmin vaihtamani osan kokonaan. Piirilevy on kokonaan valettu siihen samaan massaan, joka näkyy taakse. Massa on jotenkin "huonosti kuivunutta" eli on sisältäkin käsiä tahmaavaa. Anturissa on sauma sylinterimäisen osan keskellä. Päällä on muovirengas ja sen alla samantapainen tiiviste, kuin puskuria vastaan painuva. Kun muovirenkaan poistaa, lähtee koko kärkiosa helposti irti. Tästäkin voinee helposti päästä kosteutta sisään, mutta ko. anturin piirilevy oli hapettunut vain toiselta puolelta. Liittimen sisäosa näytti siistiltä ja liittimessä oli hyvä tiiviste, joten vuoto lienee tosiaan massassa.

Joakim
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

mk58449

  • Vieras
Vs: 607 - Pysäköintitutkan korjaus
« Vastaus #7 : 28.04.2009, 02:39:24 »
407:ssa on varmaankin samanlaiset anturit - kosteusviat ainakin kuulostavat samalta.
Parkkitutka antoi virheen kun syötti pakkia päälle. Koska vikalogi kertoi, että kaikissa antureissa oli vikaa, niin purin järjestelmän pois kokonaan - jos sen olisi saanut johonkin korjattavaksi/testattavaksi irrallisena. Ja samalla pääsin kokonaan eroon virheilmoituksesta kun johto ohjausboxiin on irti.
Totesin puretusta sarjasta, että jokaisen anturin sisältä pursuaa tahmeaa nestettä, kun sitä painaa, ja jokaisen anturin takareuna oli enemmän tai vähemmän haljennut.

Edellinen kirjoittaja väläytti mahdollisuutta myös itse kunnostaa kostunut anturi, joten tästä kaipaisin kokemuksia. Myös järjestelmän varaosien päivän hinta kiinnostaa - ja tietääkö joku saako boschilta tai muualta halvemmalla sopivia tarvikeosia (eli niitä parkkitutkan antureita)?

Osku77

  • Vieras
Vs: 607 - Pysäköintitutkan korjaus
« Vastaus #8 : 14.10.2010, 00:29:07 »
Uppausta!

Hain Veholta Citroen C5 Berlinen tutkat ( muorilla oli moinen kesäkuun loppuun toisena autona, kunnes möi pois 607:n rinnalta turhaan seisomasta, ),  hinta oli anturille 49 euroa, tosin suurin ongelma tuli Raision Veholla, kun varaosapäällikkö kyseli alustanumeroita ja rekkaria, äyks!!.. Mistäs tuota olisi muistanut, mutta ei se onneksi tahtia haitannut sitten enempää, kunhan muisti vuosimallin ja valmistajan, joko PSA tai Bosch...

No, arvatkaapa, muistaako muorin ex-sitikan rekkarin kirjaimia pidemmälle kuin kaksi ensimmäistä.. No en todellakaan.

Nyt tuli jo huhtikuussa takatutkaongelmia muorin 607:aan ja pari kuukautta sen jälkeen omaani ja olin olin täältä lukenut tuon tutkapalstan, että sitrosen osat sopivat. Noh, sieltä kävin koppaamassa osat nyt kahdesti ja Bosch luki laatikossa, sellainen valkoinen laatikko... En vain tiedä, että laitettiinko tuota Ferodo- massaa anturiin, vaikka kolme tuntia oli sisällä nyt lokakuussa meidän auton käydessä - tuskin, vaikka Vehossa varaosamyyjä painotti, että pitää tuon massan kuivua vähintään vuorokausi.
-Miksei Automaassa ollut puhettakaan? Muorin auto oli sisällä viitisen tuntia tuolloin, eikä ollut suurempia muita juttuja mukana huollossa...

Enkä huijannut Raision varaosapäällikköä Veholla käydessäni, emäntäni lainasi juuri tuolloin muorin C5:aa, kun 206 nokkahihnan vaihdossa pajalla, eikä saa oppituntien aikana häiritä.. en siis valehdellut, muokkaan vain siis totuutta.

Mutta, jos pyytää 05:seen C5 sedaniin ( Facelift Ph.2 ), niin tulee sama osa kuin 607:aan. Ainakaan Automaa Raisiossa ei rutissut, kun vein 607:n anturinvaihtoon ja oli sitrosen osa mukana keskikonsolissa 05:aa viedessä, eikä Muorin 03 2,2:sen kanssakaan ole ollut ongelmia aiemmin, tuossa tutka vain takana.
Muine töineen ( paikkapuikko ja ilmastoinnin valokytkimien uusinta) Raision Automaassa ei ollut kuin 110 euroa, jota itse pidän Keskusautohalliin verrattuna ( volvo) suorastaan järkihinnoitteluna. Itse poltin "ongelmajäte" 06 S40 2,4i Summum automaattiin tänä kesänä vain noin 6000,-.... mukaanlukien uusi automaattilaatikko, uusi ilmastoinnin keskusyksikkö ynnä paljon muuta, vain siksi, että oli Saksan uittoromu  kesä 10 ja tuulilasi vuosi vedet kojelaudan taakse sateella - HALLELUJA!

Vaihtotyötä meiltä laskutettiin vain tuo 2x tuntia, jonka aluksi toinen huoltoneuvoja kertoi, iso kiitos palvelusta, kun todetaan, että myöhästyy siihen kolmeen tuntiin, mutta kerrotaan myös syy, ettei toinen huoltoneuvoja sitten kai tiennyt, että koko takapuskuri pitää repiä irti tutkan vaihdossa. Toinen kaveri, jolta huollon tilasin oli koko autonomistusaikani asiallisin aspa ja myös iso kiitos toiselle huollon vastaanottaneella kaverille..! " Naantali " tulee jatkossakin käymään kyllä Teillä...
HOX! Tämä ei ole maksettu mainos!
Noh, hankkikaa uusikoppainen S40 volvo ja kokeilkaa kesä keskusautohallilla, niin tiedätte, mitä voi olla " tulppaanipuimurin" epäluotettavuus ja kuinka huollosta noutaessa saatte " ei valmista"... Uskomaton ongelmajäte! Onneksi on vielä kaksi takavetoista aitoa ennen 98 tehtyä takatuupparia automaateilla ( tehtaan lippulaivat 765 ja 780 Bertone coupè jenkkiturboina ja uudesta lähtien olleet perheessä diplomaattiautoina)  - ei ole ongelmia ja kestäviä ovat, kuten pökötitikin ja siksi ovat jakaneet ilman ongelmia pihan sulassa sovussa jo yli 20 vuotta!!
« Viimeksi muokattu: 14.10.2010, 00:43:43 kirjoittanut Osku77 »

Osku77

  • Vieras
Vs: 607 - Pysäköintitutkan korjaus
« Vastaus #9 : 14.10.2010, 09:12:20 »
Sama pää kesät ja talvet.
Kävin tuossa tallissa kääntymässä ja anturi vielä tallessa auton keskikonsolissa, ettei emäntä vielä siivousinnossaan ollut ehtinyt tuotakin " tomuttamaan" roskikseen.

Tällainen koodisarja löytyy siis tuohon C5 Ph2:een tarkoitetusta anturista, Vehon tiskillä tuo 49 oli päivän hinta pari viikkoa sitten: 6590.A5, muuten lukee CAPTEUR 003 ja Made in Spain ( Jahas, tämän piti olla Bosch-osa, näköjään manana-tyypit näitäkin sitten jo kasailevat) ja viivakoodi alla 0 263 003 246-85P.
Tuollainen siis sopi suoraan 05:seen taakse, samanlainen meni muistikuvan mukaan 03:seen, mutta nyt en olekaan 100% varma, että oliko silloin tuo vaihdettu anturi Ph1:seen vai Ph2:seen sitikkaan, epäilen tilatun Ph2:sen sitikan vuosimallin mukaan, ainakin osa sopi ja sitikkana tuotakin olin hakemassa..

Varmistan tuonkin, jos olisi autossa tuo laatikko vielä tallessa. On vain aika hintaero Automaa vs Veho ja sama osa kyseessä. Toivon mukaan toimisi tämäkin turhake edes seuraavaan pesuun asti taas, ei taida tehdasta paljoa kiinnostaa, mitä täällä kaukaisella markkina-alueella tapahtuu ja tehdä suolaa sekä kuraa kestäviä antureita, eihän tätä harmaata sotkua kestäkään kuin vain puolet vuodesta... Takuuseenhan noita rikkoja ei enää saa ja osat ovat varsin kalliita uusia, jos menee enemmän kuin yksi kerralla päivän varaosahintaan, onneksi Veholta saa vähän edullisemmin samaa palikkaa  :'(
Noh, ainakin suolasotku meillä vähentää ajoja reippaasti, joten kai tämä sitten on omalta osaltaan ympäristöystävällisyyttä.
« Viimeksi muokattu: 14.10.2010, 09:17:44 kirjoittanut Osku77 »

Osku77

  • Vieras
Vs: 607 - Pysäköintitutkan korjaus
« Vastaus #10 : 14.10.2010, 12:31:57 »
Ph1. 607, takana sama osa C5 Berline 05 ja tutka Bosch.

Varmistin tuossa hetki sitten muorilla käydessäni kylässä penkomalla keskikyynärnojan " jemmapaikan "!
Toimii ihan oikein, vaikka auto onkin 03 mallinen, että pitäisikö tuonkin sittenkin olla Ph1 ja sitikkaa, siis C5 Ph1.... Mystinen juttu, nämä tutkat, toimii kyllä ja kokeilin juuri muorin autoa ( 03 78t 2,2 tiptronic Ebene) peruuttelemalla... Saisi olla vähän selvempi tuo systeemi, kuin nuo palkit ja piippaus, mutta kyllä se takana olevan työkaluvajan "näkee".. . ;)

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Pysäköintitutkan korjaus
« Vastaus #11 : 25.08.2012, 17:46:12 »
Keväällä meni sitten rikki se 2009 Sikaflexillä korjaamani anturi. Onneksi tuli silloin "turhaan" ostettua  ja maalattuakin yksi ylimääräinen Vehosta alle 50:llä, sillä nyt tuon 6590A5:n hinta on 148 € Peugeot-liikkeissä ja 161 € Citroen-liikkeissä. Aika erikoinen hintakehitys ja täysin sikamainen hinta! 60 eurolla näyttää saavan paketin, jossa on 4 vastaavaa anturia, kamera ja näyttö: http://www.tarvikkeet.fi/tuotteet/sahkotarvikkeet/peruutustutkat
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Pysäköintitutkan korjaus
« Vastaus #12 : 26.08.2012, 01:41:58 »
...Vehosta alle 50:llä, sillä nyt tuon 6590A5:n hinta on 148 € Peugeot-liikkeissä ja 161 € Citroen-liikkeissä. Aika erikoinen hintakehitys ja täysin sikamainen hinta!

Juu, meinaavat varmaan marmoritiskien varaosamyynnissä, jotta reilusti hintaa niin eivät tule 'munkkikahveillaan' häirityksi.

Anturin 'markkinahinta' ei juuri 50 eurosta ole noussut mihinkään.
http://seekpart24.com/search?q=6590A5

Jostain näyttää saavan merkittävästi edullisemminkin - seekpart ei sekään ole edullisimmasta päästä toimittajia.
http://www.autodielymt.sk/parkovaci-senzor-bosch_4773530.html

Veroineen alle 32 eur.
http://asp-shop.eu/de/search?page=search&page_action=query&desc=on&sdesc=on&keywords=0263013622&x=14&y=4
« Viimeksi muokattu: 26.08.2012, 01:53:55 kirjoittanut Benkku »

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 607 - Pysäköintitutkan korjaus
« Vastaus #13 : 30.05.2013, 20:07:01 »
Voinko mitenkään mitata rikkinäisen peruutusanturin? Ne on kolminapaisia. Tai onko jotain konstia löytää rikkinäinen anturi ilman Lexiaa?
Audi A4 Tdi Q

ritani

  • Vieras
Vs: 607 - Pysäköintitutkan korjaus
« Vastaus #14 : 02.06.2013, 23:03:33 »
Kuski autoon, pakki päälle ja toinen kaveri kiertää läpi sormella nämä tunnistimet.  Pelaavat anturit tuntuvat sormen päässä hienoisena tärinänä kun sievästi sormella anturia painaa ja pelistä pois olevat eivät reagoi mitenkään.