Kirjoittaja Aihe: 607 - Lisäakku (käyttöakku tavaratilassa)  (Luettu 27158 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 607 - Lisäakku (käyttöakku tavaratilassa)
« Vastaus #30 : 12.05.2017, 19:23:48 »
Muistaakseni taka-akun irroituksessa ei muuta dramaattista käännettä ollut, kuin kellon ja esiasetettujen radiokanavien resetoituminen.
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

ariathon

  • Vieras
Vs: 607 - Lisäakku (käyttöakku tavaratilassa)
« Vastaus #31 : 13.08.2017, 18:34:40 »
Voiko taka-akusta ottaa virran huoletta 1,5kW vahvistimeen?

A.Steel

  • Vieras
Vs: 607 - Lisäakku (käyttöakku tavaratilassa)
« Vastaus #32 : 14.09.2019, 15:12:56 »
- Mahtaakohan kukaan lukea, tai ainakaan kukaan tietävä vastata enää näin vanhaan ketjuun? - Kokeillaan, en nyt viitsi uuttakaan heti avata.

Onko tuon taka-akun idea mikään muu, kuin estää starttiakun purkautuminen seisonnassa niin ettei saa enää käynnistettyäkään?
Jollei, niin mikä estää yhdistämästä sarttiakun plussalta riittävän kokoista johtoa siihen viereen, sulekotelossa olevaan taka-akun johdon liittimeen ( KIITOS vaan paljon tässä ketjussa tuon paikan kertojalle). Liitosjohdon laiton jälkeen ehkä kuitenkin hyvä kaivaa taka-akku esille ja vähintään irrottaa siitä napakenkä, jottei se kuollut akku turhaan ole rinnan starttiakun kanssa..vaikka, niinhan se on nytkin, auton käydessä

Näin tietysti menetetään alkuperäinen idea ettei vahingossa starttisähkötkin häviä... mutta muuten, onko mitään muuta merkitystä? Hajoaako jotain?  Tai jotain häiriöitä? Näin ei tarvitsisi ostella kahta akkua, vaan vain yksi hyvä riittäisi niinkuin yleensäkin autoissa (ja faceliftissä). Ja ainakin "väliaikaisena" patenttiratkaisuna, jos taka-akku alkaa tuottaa hankaluuksia ( hulluja turhia vikavaloja yms, niin kuin se taitaa tehdä) tuo olisi helppo, nopea, hyvä pikaratkaisu... ellei jotain ongelmaa sitten tule jostain ihan mystisestä syystä, mutta sitä juuri olen kysymässä ennen kuin aiheutan savujen poistumisen jostain kalliista rasiasta kokeilemalla tuota itse..

Sinällään, eihän tuossa ole mitään muuta eroa em lisäksi kuin se, että nyt "taka-akun sähköpiirissä" tulee normaali jännitealenema starttauksen ajaksi. Mutta jos sen jännite muutenkin jo kyykkää alle 10V pelkän kehnouden takia, niin entä sitten? Korkeintaan käy niin, ettei vikailmoituksista pääsekään eroon, jos ne tsekataan juuri ja vain käynnistyshetkellä. (jolloin jännite notkahtaa).

ONKO jotkut kokeilleet? Tai siis ihan varmasti se muillekin mieleen on tullut, mutta miten siinä kävi?


pele1977

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
Vs: 607 - Lisäakku (käyttöakku tavaratilassa)
« Vastaus #33 : 14.09.2019, 15:30:11 »
Sanoisin. että en lähtisi kyllä sähköjen kanssa leikkimään. Eihän tuo taka-akku taida paljon maksaa kumminkaan.
Peugeot 508, Allure 2016 1.6 e-THP.

petrile_83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 137
Vs: 607 - Lisäakku (käyttöakku tavaratilassa)
« Vastaus #34 : 14.09.2019, 17:09:55 »
Joskus kun 607 kytkentäkaavioita tutkin, akkujen kytkentä oli muistaakseni seuraavanlainen. Moottoritilan akku on kytketty vain starttimoottoriin ja taka-akku syöttää muita laitteita. Jos kytket akut yhteen, startatessa saattaa kärähtää jotain taka-akun johdotuksista, koska niitä ei ole mitoitettu starttivirralle.

A.Steel

  • Vieras
Vs: 607 - Lisäakku (käyttöakku tavaratilassa)
« Vastaus #35 : 14.09.2019, 17:18:45 »
Eihän se taida olla kuin 7,5 prosenttia koko auton hinnasta    :) ..., mikäli tuo 75€ akku sinne sinne sopii?
https://m.motonet.fi/fi/tuote/909503/Exide-EB440-44Ah400A-akku-P175xL175xK190

 ja siihen sitten haut vaivat nostelut päälle.

Ja täydennän nyt itse aiempaani: Jos joku oikeasti tietää, niin eikö tuo sulakerasian em kaapeli tule vaan suoraan taka-akun plussalta??? ? Silloin ei TIETENKÄÄN tarvi repiä verhoiluja ym kaapelin irrottaakseen, vaan tuon irrottelu sulakkeiden luota riittää  ;D  siinä samalla kun tilalle lyö piuhan starttiakun plussalta.

- Toki, eihän niiden sähköjen kanssa kannatakaan leikkiä, siksipä kysyinkin onko minkälaiset kokemukset jollakulla, joka on saman (ilmiselvän) ajatuksen yksiakkuiseksi muuntamisesta  saanut. Ennenkuin siis leikin niitten kanssa tarkemmin tietämättä.

Youtubestakin löytyi tarina autosta jota oli KOKONAAN ajettu ilman hupiakkua. (mikään sähkö ei toiminut ennen starttaamista) Sen mukaan (?) silloinkin kaikki klaaraantui, kun akun laittoi paikoillleen. Mikä on sama asia kuin yhdistää ylim. 12v akku tuonne sulakerasian liitäntään, jos ko johto vain tulee suoraan takaa. Mikä taas on auton seisoessa iahan sama, kuin tuon ylim akun korvaisi starttiakusta tulevalla (joojoo, paitsi että nyt se purkaantuu, joojoo). Käydessähän nuo akut ovat muutenkin sähköisesti yhdessä ( sama maa korissa, sama lataus laturilta)


PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - Lisäakku (käyttöakku tavaratilassa)
« Vastaus #36 : 03.09.2020, 18:32:57 »
Tuota, niin mikä on se akun koko. Jossain oli että 340 pitkäkin sopisi. Mikä on isoin mikä menee?

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - Lisäakku (käyttöakku tavaratilassa)
« Vastaus #37 : 27.06.2021, 17:37:23 »
Tuo suurin akun pituus on 215. Tämä on mitä ilmeisimmin tarkoitettu 212 akulle joka on esimerkiksi Varta AUX1. Pienempi tästä on 207 ja sitten seuraava on 242. On vain muuten melko jämerä hinta tuolle auxilary akulle kun on paripuolisataa. Siitä saattais saaha siitä 242 akusta kun leikkais siitä ne pohjakiinnitys liepeet pois. Niitä saisi AGM versiona jos sellaisen haluaa. Tai ei se taida mennä kun ne pohjarimat on 10½ niin se tekkee 220. Joo ei mene sekään. Joo se on ainoa se 207/205 riippuen valmistajasta.
« Viimeksi muokattu: 27.06.2021, 18:33:12 kirjoittanut PeugeotDriver »

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - Lisäakku (käyttöakku tavaratilassa)
« Vastaus #38 : 29.06.2021, 21:08:49 »
Tilasin YBX9012 niin toimii talvellakin. Liettuassa oli halvin. Samaan rahaan melkein mitä täällä on vanhanmallin akut. Saapa nähä onko vaikutusta ABS valoon. Ainakin radiota voi sitten kuunnella mökilla ilman ecnomy modeen menoa. parin minuutin päästä.

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 607 - Lisäakku (käyttöakku tavaratilassa)
« Vastaus #39 : 29.06.2021, 21:48:02 »
. Ainakin radiota voi sitten kuunnella mökilla ilman ecnomy modeen menoa. parin minuutin päästä.
20 minuuttia voi kuunnella niin joutuu käynnistämään jotta saa uuden 20 minuuttisen.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

rantpe

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 152
Vs: 607 - Lisäakku (käyttöakku tavaratilassa)
« Vastaus #40 : 30.06.2021, 00:51:28 »
Eli oikealla puolen takana tavaratilassa CD-Boxin vieressä on paikka lisäakulle? Syvennys ,  Onko siellä myös johdotus ym valmius? Ja mistä ostaa siihen sopiva akku? Ja tarviiko tehdä muuta kuin akku paikoilleen johdot kiinni?

poirotti

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 482
Vs: 607 - Lisäakku (käyttöakku tavaratilassa)
« Vastaus #41 : 30.06.2021, 05:49:16 »
Ei ole faceliftissa.
405, 605, 406, 406, 607, 407, 307

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Lisäakku (käyttöakku tavaratilassa)
« Vastaus #42 : 30.06.2021, 06:17:21 »
Tilasin YBX9012 niin toimii talvellakin. Liettuassa oli halvin. Samaan rahaan melkein mitä täällä on vanhanmallin akut. Saapa nähä onko vaikutusta ABS valoon. Ainakin radiota voi sitten kuunnella mökilla ilman ecnomy modeen menoa. parin minuutin päästä.

Hyvä juttu, Yuasa-akku on laatua. Akkupojiltakin saatavilla https://www.hameenakku.fi/tuotteet/group/henkilo-ja-pakettiautot/product/yuasa-ybx9012
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - Lisäakku (käyttöakku tavaratilassa)
« Vastaus #43 : 30.06.2021, 19:04:29 »
Kyllä se on hyvä merkki ja se taitaa olla Euroopassa tehty merkki jos en ihan pihalla ole. Pienimpiä AGM akkuja. Oli tuolla Liettuan perällä päin 130 kuljetuksineen ja jos lyijyakku on siinä seittemänkymppiä niin minusta kannattaa. Se taitaa olla parisattaa täälläpäin. Se on niin verraton se latauksen vastaanottokyky kylmillä, ja kestävyys. Akku mikä on paikoilaan on minusta vajaa vedestä. Pitää käyttää sitä akkuliikkeessä jos siitä olis johonkin, mutta tuskinpa. Saapi Lapinradiota kuunnella kun polttopuita sahailee. Joko ne siellä Etelässä vetelät on saanu halot liiteriin talvea varten?

antsu

  • Vieras
Vs: 607 - Lisäakku (käyttöakku tavaratilassa)
« Vastaus #44 : 30.06.2021, 20:35:25 »
Joko ne siellä Etelässä vetelät on saanu halot liiteriin talvea varten?

Mitä ne on?  :o