Kävin hakemassa auton eilen, ja turbo oli vaihdettu kuten pitääkin, ja samalla oli putsattu se öljypohja ja muutenkin tarkistettu kaikki paikat, ettei koneeseen ole päätynyt metallinpaloja. Selvitettyäni liikkeessä, että koneeseen ei ole kotikonstein tehty ikinä mitään koko moottorillle öljyntarkistamista lukuun ottamatta, myyjäkin totesi, että asiakas ei mitenkään kykene vahtimaan öljyn laatua tai öljypohjan päällä makaavan öljyn sakkaisuutta.
Myyjä oli pyytämässä maksua, kun otin esille tämän virhevastuun. Myyjä hämmentyi hieman, että joku asiakas tästäkin tietää. Keskustelimme hetken, ja myyjäkin oli sitä mieltä, että ei turbon pitäisi, (huom. pitäisi!) hajota tällaisella ajomäärällä. Vielä kun otin esille sen, että tuosta kyseisestä liikkeestä on meidän talouteen ostettu yhteensä 4 uutta Peugeotia, ja kaikki huollot on tehty tuossa samassa liikkeessä, niin myyjä oli helposti suostuvainen neuvottelemaan maahantuojan kanssa. Ilmeisesti asiakassuhteen säilyttäminen merkitsee tuolla sentään jotakin. Huoltomyyjä kertoi, että on turboja vaihdettu muihinkin pösöihin. Yhden korvasi takuu (ajettu 40 000km), toisessa asiakas ei edes puhunut mitään korvaamisesta (ajettu noin 380 000km). Yhden turbon olivat ilmeisesti pari vuotta takaperin korvanneet virhevastuun piiriin, takuu oli ajallisesti loppunut ja autolla oli ajettu 90 000km.
Tilanne eteni siihen, että myyjä tekee selvityksen maahantuojalta. Kuluu kuulemma pari-kolme viikkoa, ennen kuin tuolta voi mitää olettaa kuuluvan. Tein tarjouksen, että olen valmis maksamaan kaikki työt ja pientarvikkeet, öljyt ja ehkä osan turbostakin, mutta missään nimessä en koko turboa ole valmis maksamaan.
Osaako kukaan muuten sanoa, onko noiden turbojen akselit yleensä karkaistuja? Tuota ei ainakaan oltu karkaistu lainkaan. Totesinpa vaan, kun tuota puhallinta käsissäni pyörittelin.