Kirjoittaja Aihe: 308 - Ei aina käynnisty  (Luettu 16946 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

monsteri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 287
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #45 : 01.02.2016, 12:02:25 »
STOP-START systeemeissä ainakin muut merkitkin käyttää AGM akkuja. Esim. omassa mersussa 95 AH.

Rami308

  • Vieras
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #46 : 03.03.2016, 18:54:58 »
Eilen käytin auton ensimmäisessä huollossa ja tuli puheeksi toi käynnistysongelma. On kuulemma tullut aika paljon kyseisiä ongelmia tietoon ja nyt on mennyt reklamointi Peugeot tehtaalle... Ja nyt sitten vaan odotellaan, että tuleeko jotain korjauspäivityksiä tai jotain muuta korjaustoimenpiteitä autoihin, toivotaan ainakin..;)

empee

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #47 : 06.05.2016, 15:36:10 »
Kysyin tänään huollosta, onko tullut mitään selvitystä kyseisestä käynnistysongelmasta.
Vastaus: "Käynnistysongelmaan liittyen syynä näyttäisi olevan akun tila. Kylmäkäynnistyksen yhteydessä akun varaustila laskee eikä se ehdi vakiintua / latautua lyhyellä ajolla jolloin seuraavassa käynnistyksessä akku voi olla vielä entistäkin tyhjempi ja saattaa syntyä tämä ongelma."
NYT: C5 Aircross PT 180 Shine EAT8 A /2020,
Exät: 3008 II PureTech 130 Allure A /2017, Peugeot 308 II 1,2 Puretech 130 A /2014, 308SW Sport THP 156 A /2010 + 17 muuta ranskalaista, 3 saksalaista, 2 japanilaista, 3 Fiatia ja 1 Messerschmitt

Pajari

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 123
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #48 : 07.11.2016, 12:36:18 »
Alkoi taas nuo käynnistysongelmat kelien viilentyessä. Huomasin että n. 20 km ajon jälkeen, siis moottori oli käyntilämmin ja akunkin luulisi jotain latausta kitusiinsa saaneen, startti ei virkkanut mitään -6C pakkasella parilla ensimmäisellä yrityksellä. Kolmannella pyöräytti koneen käyntiin kuin ns. palmupuun alla.
Autohan on vm. 2015 308 SW 1,2 puretech 130. perinteisellä "rauta"avaimella. Viime talvena oli sama juttu, huolto ei osannut sanoa sitä eikä tätä, mistä moinen johtuu.
Kevään ja kesän ja alkusyksyn aikana ei ollut minkaanlaisia käynnistysongelmia. Onko kohtalotovereita, joille olisi joku syy keksitty ja vika korjattu. Tuo akun lataus tuskin on syynä, olisiko käynnistyksenesto tms.?

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #49 : 08.11.2016, 08:01:40 »
Käynnistyksenesto kyllä antaa startata, ei vain lähde käyntiin.
Start&stop autothan ei lataa akkua ikinä täyteen. Varaustaso lienee jotain 70% luokkaa.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

Premium

  • Vieras
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #50 : 08.11.2016, 08:59:03 »
Onko niin, että kytkimen on oltava pohjassa kun käynnistää, muuten startti on "mykkä" ?  Jos kytkin on pohjassa mutta startti ei osoita elonmerkkejä, yksi syy voisi olla tässä kytkimen asennon tunnistimessa ?

Rohmu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 107
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #51 : 08.11.2016, 09:41:56 »
Minäkin ihmettelen Antsun tavoin, että miksi  AGM-akku ladattaisiin vain 70%:iin. AGM on kyllä herkempi ylilataukselle, mutta luulisi kuitenkin  ladattavan paljon  täydemmäksi.
Oman käynnistysongelmani  jälkeen älylaturi kyllä latasi akkua AGM-asetuksellakin aika tovin, joten ei akku täynnä ollut.  Auto on lämpimässä tallissa, ja aamulla ajoa noin puoli tuntia ennen työpaikalle pysäköintiä, luulisi että ehtii latautua. Mutta tosiaan viime talvena liki  30 asteen pakkasessa päivän ollut auto käynnistyi nöyrästi napin painalluksella, mutta  puolen tunnin kuluttua kaupan pihassa käynnistysyrityksessä ei tapahtunut yhtään mitään, startti ei pyörinyt ollenkaan. Tuo kytkimen asennontunnistin on hyvä pointti, voisi selittää asian. Toisaalta muistan, että joskus huolimattomasti käynnistäessäni (kytkin ei ihan pohjassa),  näyttöön  on tullut teksti "Fully declutch and press start" tms., eli olisiko tunnistimia useampi?  Ja kuten aiemmin kirjoitin, sähköisen käsijarrun räplääminen herätti syteemin, ja käynnistys onnistui normaalisti.

« Viimeksi muokattu: 08.11.2016, 10:00:08 kirjoittanut Rohmu »

Superrandonneur

  • Vieras
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #52 : 08.11.2016, 10:41:40 »
OT: Miksi näin olisi :o

Vaikea keksiä syytä moiseen, kannattaa mittailla niitä jännnitteitä kenties...

En aivan varma ole mutta muistelen mitanneeni loppukesästä akun jännitteen (havaitsin että syksy taitaa olla tulossa ja ensi kertaa laitoin ylläpitolaturiin sitä) - sen edelleen ollessa kiinni autossa ja mittari näytti noin 12,45 V. Joten varmaankin autosta irroitettuna olisi yli sen joten näyttää S&S-autossakin olevan yli 70% (sormituntumalla AGM akku ehkä 12,10 V. ~ 50% 12,45 V. ~ 75% ja 12,7 V. ~ 100% niissä lämpötiloissa eli oisko ollut 10 astetta plus... ja jonkun päivän ollut ilman käyttöä).

Meillä se ajo on lyhyttä ja satunnaista joten siinä hysterian rajalla akkuja tulee latailtua noin kaikissa kulkineissa. Toiset ei moisesta piittaa ja hakee vähän useammin uuden akun kaupasta. Ei iso juttu mutta ikävä jos yhtäkkiä akku lopahtaa ja niinhän se voi tehdä vaikka kuinka sitä hellisi ja hoivaisi. On joskus käynyt niinkin likipiti että varaosaliikkeen edessä on joutunut akun vaihtamaan kun auto ei enää käynnistynyt (olin akunhakureissulla ja tarkoitus oli vaihtaa se kotona - aamulla käynnistyi vielä ok illalla oli goodnight irene).

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #53 : 08.11.2016, 10:47:17 »
Autothan ei muutenkaan koskaan lataa akkua 100 % täyteen ja AGM-akuissa on lisäksi erilainen latauskäyrä, kuin tavallisissa SMF-akuissa.

Joskushan voi käydä jopa niin, että käynnistinmoottori pyörittää hienosti, mutta akun alhaisesta varaustilasta johtuen jännite pääsee käynnistysvaiheessa liian matalaksi (< 10 V), eikä auto käynnisty ohjainlaitteiden liian vähäisen virransaannin takia.

Akuista lisää aiheessa: Auton akut.
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

Pajari

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 123
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #54 : 08.11.2016, 12:18:21 »
Onko niin, että kytkimen on oltava pohjassa kun käynnistää, muuten startti on "mykkä" ?  Jos kytkin on pohjassa mutta startti ei osoita elonmerkkejä, yksi syy voisi olla tässä kytkimen asennon tunnistimessa ?

Kokeilin käynnistää jalat ulkona. Pyörähti nätisti käyntiin. Eli tuossa ainakaan ole mitään vaikutusta kytkin pohjassa tai ylhäällä. Liekö sitten tuo kytkimen asennontunnistin viallinen? Taitaa olla valtuutetulle paikalliselle korjaamolle ilmeisen vaikea pähkinä purtavaksi.
« Viimeksi muokattu: 08.11.2016, 12:21:23 kirjoittanut Pajari »

Superrandonneur

  • Vieras
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #55 : 08.11.2016, 16:44:04 »
En tiedä onklo nuokaan kaikki oikein mutta kivampi lukea kun ei oo niitä normi kinasteluita/viisasteluita: http://jgdarden.com/batteryfaq/index.htm

Jos jotakuta moinen huvittaa, tietty. Ite aina hiukan ns pikalukuna käyn enkä huomenna ehkä muista sen kummemmin. Ikä tekee tehtävänsä. ;D

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #56 : 08.11.2016, 16:52:46 »
Muutama kokemus rauta- ja älyavain käynnistyksistä useammalla eri 308 II. Rauta-avain ja manuaali, ei koskaan mitään ihmeellistä. Viime kesänä yksi älyavain automaatti ei ensin lähtenyt käyntiin napista painamalla, syy ei selvinnyt koskaan, toinen vastaava ei tehnyt samaa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Jani

  • Vieras
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #57 : 11.01.2017, 15:42:45 »
Auto: 2014 308 SW 1,2 PureTech Allure.

Noin kerran talvessa on sattunut tämä meille ettei auto käynnisty. Johtunut molemmissa tapaukissa siitä että autolla ajettiin liian lyhyt matka jolloin akku ei ollut tarpeeksi lämmin ottamaan virta sisään (arvaus). Eka kerralla riitti kun katsoi manuskasta hätäkäynnistyksen ohjeet. Toisella kerralla piti sen lisäksi poistua autosta, laittaa ovet lukkoon ja auki uudestaan niin sitten se suostui käynnistymään (kieltämättä hieman jänskätti jo tuossa vaiheessa).

Täytyy mainita huollossa tuosta.

-3-0-8-

  • Vieras
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #58 : 17.09.2017, 20:53:42 »
Auto: 2015 308 SW 1,2 PureTech Allure (automaatti, älyavaimella).

Hiukan eri juttu mutta en viitsinyt uuttakaan ketjua aloittaa. Auto käynnistyy hyvin mutta muutaman metrin ajon jälkeen sammuu. Käynyt nyt muutamaan otteeseen ei kuitenkaan vaivaksi asti. Auto seissyt yleensä muutaman tunnin ja tapahtumahetkellä ajonopeus lähes paikallaan ryömimistä. Löytyykö muilta samanlaista oiretta?

MTN

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 235
Vs: 308 - Ei aina käynnisty
« Vastaus #59 : 12.02.2018, 19:04:00 »
Auto: 2015 308 SW 1,6 HDi Active (automaatti).

Ostettuani auton marraskuussa 2015 se ei seuraavana päivänä lähtenyt käyntiin. Kun hinausauto tuli, se käynnistyi taas. Huollossa vika viimein löydettiin: sähköliitin, joka kuulemma oli tehtaalla haljennut paikalleen survottaessa. Akussa ei vikaa. Tämän jälkeen auto on käynnistynyt moitteetta, myös pakkasilla.

Oliko tästä tarkempaa tietoa mikä liitin oli kyseessä?
308 SW GT BlueHDi 180 Aut. -15, 306 Cab 2.0i -94, Citroen C3 Picasso 1.6 HDi -09.
ex: 308 HB Sport 1.6 HDi -08, 206 HDi -01, 605 SRi -90