Auto: 2014 308 2,0 HDi (AM6-automaattivaihteisto, 95 000 km).
Etsiskelin täältä keskustelua automaattivaihteiston terävästä toiminnasta, mutta varsinaisesti samaa asiaa käsittelevään en löytänyt, joten ajattelin aloittaa uuden.
Kyseessä on Peugeot 308 2.0 HDI, 6-lovinen automaatti. Vuosimalli on 2014 ja taivalta taitettu nyt rapiat 95tkm kilometriä.
Vaihteenvaihto tapahtuu ikään kuin 2-erässä, joista jälkimmäinen osuus tekee nytkähdyksen ajoon. Välillä voimakkaamman, välillä hillitymmän. Pahimmillaan nytkäys tuntuu vaihdossa 3->4. Myös 2-3 ja 4-5 nytkäyttää, mutta vähemmän. 5-6 nykäystä ei enää tunne. Lisäksi nytkäys on voimakkaimmillaan pienellä kaasulla ajettaessa, reippaammassa kiihdytyksessä vaihdot ovat tasaisempia. Etenkin tuossa vaihdossa 2-3 on perstuntuma se, että veto loppuu hetkeksi kokonaan (myös kierrokset kuulostavat, että nousisi), jonka jälkeen 3 -vaihde putoaa terävästi päälle.
Nytkäys on sellainen "kumilenkkimäinen", eli vähän kuin kumiköydellä hidastaisi auton kulkua ja sitten päästäisi irti. Myös vauhtia hidastaessa pienemmälle vaihtaessa nytkähtää. Juuri ennen pysähtymistä liukkaalla kelillä pyörät jopa luistavat, koska nytkähdys on niin voimakas. Nopeammassa jarrutuksessa tuntuu että "veto jää päälle." Moottori alkaa jurruttamaan samaan tapaan, kuin manuaalissa painaisi jarrua kytkin ylhäällä ja saavutaan tyhjäkäyntikierroksille. Jurina kestää noin sekunnin.
Oma veikkaukseni on, että itse vaihteisto on mekaanisilta osilta kunnossa, sillä lämpötila vaikuttaa vaihteiston toimintaan suuresti. Kylmällä vaihteistolla yli 10 asteen pakkasilla menee melko tasaisesti, kun ilmeisesti ei kytke momentinmuuntimen lukkoa päälle yhtä ärhäkkäästi, josko lainkaan. Kierrokset ovat ensimmäisen kilometrin aikana melko korkeat vaihteesta riippumatta, eli antaa luistaa aika paljon. Samoin jo alta 50km/h vauhdissa vaihteisto iskee 5. vaihteen pääle. Lämmetessään vaihdot terävöityvät, etenkin aina momentinmuuntimen lukkiutumisen tuntee pomppauksena.
Lämpimällä laatikolla liikkeellelähtö paikaltaan on myös terävä. Kun nostaa jalan pois jarrulta, menee noin 1-2 sekuntia, ennen kuin auto lähtee liikkeelle. Nykäys on niin terävä, että jäisellä tiellä pyörät luistavat.
Näiden perusteella epäilisinkin että vika voisi olla joko momentinmuuntimen lukossa tai venttiilistössä.
Nyt viime päivinä on tullut vielä uusi ominaisuus. Yön seisonnan jälkeen, ensimmäisen kerran kun kytkee vaihteen R-asentoon, keppi vaatii enemmän voimaa P->R vaihdossa, ja auto nytkähtää ja R-vaihde menee päälle ”jysähtämällä”.
Asiaa on 2 kertaa jo selvitetty merkkikorjaamossa (Palin Pori). Korjaamon mukaan vaihteistossa ei ole vikaa (koska ei ole vikakoodeja), mutta itse olen toista mieltä. Vaihteistoon on tehty tästä johtuen öljynvaihto, ohjelmistopäivitys ja sopeutus noin 85tkm kohdalla, jonka jälkeen toiminta parani hieman, mutta vain vähäksi aikaa. Vaihteisto sopeutettu uudelleen noin 90tkm kohdalla, jonka jälkeen ongelma taas väheni pieneksi aikaa. Nyt taas ongelma päällä ja mielestäni aina vaan pahenee.
Olen ostanut auton käytettynä, ja autossa on voimassa kuntoturvatakuu, joka kattaa tällaisia vikoja. Takuu umpeutuu keväällä, joten tämä olisi kiva saada kuntoon ennen sitä. Huoltoliikkeen saa valita itse. Osaatteko suositella Satakunnan alueelta jotain korjaamoa, joka ymmärtäisi näistä jotain? Palinia en kyllä itse suosi millään muotoa.
Lisäksi vielä toinen oire, en osaa sanoa liittyykö tähän. Ihan tasaisessakin ajossa kierroslukumittarissa on pientä seilaamista, sellaista melko nopeaa liikettä. Joko itse mittarissa on joku ongelma, tai sitten kierroslukuanturi toimii jotenkin väärin? Voisiko tämä aiheuttaa vaihteiston toiminnassa omituisuuksia? Samoin tyhjäkäynti kuumalla moottorilla saattaa joskus muuttua epätasaiseksi, ja konehuoneesta kuuluu "nilkuttava" ääni. Ihan kuin joku venttiili/läppä tms. säädin vaihtaisi asentoa jatkuvasti edestakaisin.