Kirjoittaja Aihe: 3008 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)  (Luettu 4903 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Aiheeseen liittyvää keskustelua: Vaihteistoöljyt (manuaalivaihteistot)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: Vaihteistoöljyt - Vaihtoväli ja vaikutus toimintaan (manuaalivaihteistot)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 3008 - Vaihteistoöljyn vaihtaminen (manuaalivaihteistot)


5-vaihteinen BE4-vaihteisto:

BE4-vaihteistoa on käytetty seuraavien 3008-mallien moottorien yhteydessä:

- 1,6-litraiset VTi-bensiinimoottorit EP6 ja EP6C.

5-vaihteisen BE4-vaihteiston tyhjennystulppa (16 mm) on vetopyörästökotelon alaosassa ja mahdollinen täyttö- ja tarkistustulppa (14 mm) on vaihteiston päädyssä, johon pääsee käsiksi etupyöräkotelon kautta. Kaikissa vaihteistomalleissa ei täyttö- ja tarkistustulppaa ole, vaan täyttö tapahtuu vaihteiston päällä olevan korvausilma-aukon (huohottimen) kautta. Oikea öljymäärä varmistetaan tyhjentämällä vaihteisto ja täyttämällä se uudelleen sen tilavuutta vastaavalla öljymäärällä. Tyhjennystulpan kiristysmomentti on 35 Nm ja mahdollisen täyttö- ja tarkistustulpan 22 Nm.

Vaihteiston öljytilavuus on tyhjennyksen jälkeen 1,8 litraa (purkamisen jälkeen 1,9 litraa).

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.



6-vaihteinen MCM-vaihteisto:

MCM-vaihteistoa on käytetty seuraavien 3008-mallien moottorien yhteydessä:

- 1,2-litrainen Puretech-bensiinimoottori EB2DTS.
- 1,6-litraiset THP-bensiinimoottorit EP6DT ja EP6CDT.
- 1,6-litraiset HDi-dieselmoottorit DV6TED4, DV6C ja DV6FC.

6-vaihteisen MCM-vaihteiston öljytilavuus on tyhjennyksen jälkeen 2,1 ± 0,1 l (purkamisen jälkeen 2,2 ± 0,1 l). Tyhjennystulppa on vetopyörästökotelon alaosassa, mutta täyttö- ja tarkastustulppaa ei ole, joten täyttö tapahtuu vaihteiston päällä olevan korvausilma-aukon (huohottimen) kautta. Tällöin oikea öljymäärä varmistetaan siis tyhjentämällä vaihteisto ja täyttämällä se uudelleen sen tilavuutta vastaavalla öljymäärällä.



Tyhjennystulpassa on 8 mm:n neliökolokanta, 16 mm:n kuparirengastiiviste ja sen kiristysmomentti on 35 Nm. Tyhjennystulpan päässä on magneetti, jonka tarkoituksena on kerätä öljyn joukossa olevat mahdolliset metallisilput. Puhdistuksen jälkeen magneetti on syytä rasvata, jolloin se sitoo epäpuhtaudet itseensä paremmin.

6-vaihteinen ML6C-vaihteisto:

ML6C-vaihteistoa on käytetty seuraavien 3008-mallien moottorien yhteydessä:

- 2,0-litraiset HDi-dieselmoottorit DW10CB, DW10FD ja DW10CTED4.

ML6C-vaihteiston tyhjennystulppa on vetopyörästökotelon alaosassa, mutta täyttö- ja tarkistustulppaa ei ole, vaan täyttö tapahtuu vaihteiston päällä olevan korvausilma-aukon (huohottimen) kautta. Oikea öljymäärä varmistetaan tyhjentämällä vaihteisto ja täyttämällä se uudelleen sen tilavuutta vastaavalla öljymäärällä.



Tyhjennystulpassa on 8 mm:n neliökolokanta, 16 mm:n kuparirengastiiviste ja sen kiristysmomentti on 33 Nm. Tyhjennystulpan päässä on magneetti, jonka tarkoituksena on kerätä öljyn joukossa olevat mahdolliset metallisilput. Puhdistuksen jälkeen magneetti on syytä rasvata, jolloin se sitoo epäpuhtaudet itseensä paremmin.

Öljytilavuus (DW10CB-, DW10FD- ja DW10CTED4-dieselmoottorit):

ML6CRivoittamaton vaihteiston koteloVaihteiston kotelo rivoituksella
Tyhjennys2,6 litraa1,9 litraa
Korjauksen jälkeen2,9 litraa2,2 litraa

Uudemmat (02/2006 lähtien) ML6C-vaihteistot on varustettu kuoren alaosan rivoituksella ja samalla niiden öljytilavuutta on pienennetty aiempiin verrattuna. Sarjanumeron yhteydessä vetopyörästökotelon päällä on öljytilavuusmerkintä (21.03.2006 lähtien). 3008:ssa on luultavasti käytetty vain kotelon alaosan rivoituksella olevia vaihteistoja. Ensimmäisessä kuvassa on vaihteisto ilman kuoren rivoitusta ja toisessa kuvassa on vaihteisto kuoren rivoituksella:



Öljytilavuus kannattaa epäselvissä tapauksissa varmistaa Peugeot-huollosta kysymällä.
« Viimeksi muokattu: 06.08.2017, 00:27:58 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info