Kirjoittaja Aihe: 406 - Näppäiltävän ajonestolaitteen johtojen korjaaminen  (Luettu 2532 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Olen huomannut, että johtosarja liikkuu luukun mukana; johdot eivät taitu, kun luukkua avataan ja suljetaan.

Vaan poikki menevät kuitenkin. Suosittelen katsomaan johtojen kuntoa aika-ajoin.

Oma (edellinen) autoni oli lähellä jäädä työpaikan pihalle kun koodin syötön jälkeen ilmoitti vain virheestä eikä startannut. Laitoin sisälämppärin puhaltamaan konehuoneeseen elektroniikkabokseihin päin kun oli erittäin sumuiseksi ilma muuttunut ja satoi välillä vaakasuoraan ohutta tihkua. No ei se auttanut eikä liittimien rämppääminenkään joten soitin vaimolle joka pakkasi lapset autoon ja lähti hakemaan minua. Soitin myös kaverin hinaamaan auton lähimpään huoltoon. Mutta sitten aivoissa naksahti ja muistin lukeneeni vuosia aiemmin jonkun omistajan vuodatuksenn kun piti vaihtaa koodinäppiksen johdot.

Seuraavaksi marssin takaisin auton luo ja avasin sulakekotelon kannen josta myös näkee näppiksen johdot. Kolme johtoa oli irtipoikki ja muutamasta muusta kuori poikki. Arvasin että ne olivat menneet poikki yksi kerrallaan. Löysin kriittisen johdon (onneksi molemmissa puolissa oli kuorta jäljellä) ja sain jotenkin pidettyä sitä paikallaan kun näpyttelin numeroita. Hurraa, koodi hyväksytty. Kun johdon irroitti uudelleen ei koodia enää tarvinut syöttää vaan näytti vihreää aina. Samalla hetkellä sitten tulikin kaveri ja vaimo heti perään (30km päästä, joten oli "iloinen" kun kuuli turhaan tulleensa).

Koska kyseessä on selvä tyyppivika, soitin (kolmisen vuotta sitten) Automaan:n ajanvaraukseen ja ehdotin että kun testerin liittimen takia muutenkin avaavat sen luukun niin katsoisivat johtojen kunnon, kaikista vastaavista autoista ja ihan pyytämättä. No siellä heppu sanoi että ehei onnistu, ei sellaiseen ole aikaa. Puhelun jälkeen alkoi taas päässä pihistä ja höyryjä päästelläkseni soitin huollon esimiehelle. Hänpä olikin aivan eri maata ja otti huoleni tosissaan (hyvä hyvä).

Korjasin itse johdon ensin irroittamalla liittimen ja lyhentämällä johtoja pari senttiä. Korjaus onnistui, mutta vastaavaa vikaa ilmeni vielä joskus. Luukun availu tällöin auttoi. Investoin kuitenkin 60+ euroa johdon korjaussarjaan ja juotin itse sen paikalleen. Sen jälkeen ei ongelma enää vaivannut.

Tuon ensimmäisen korjauksen jälkeen jouduin vaihdattamaan antennin ja sen yhteydessä huoltohallissa näppäimistö temppuili jälleen. Ilokseni huomasin että sähkötöihin erikoistunut (nais)asentaja oitis katsoi johtojen kunnon. Luulen että jokin johto oli sisältä poikki joten se ei näkynyt päälle. Tiedä sitten onko tarkastus otettu normaaliin huoltorutiiniin.

Toisen korjaukseni jälkeen vikaa ei siis enää ilmennyt.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

hannujuhani

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1997 406 2,1 TD.

Mitä tehdä, kun 406:n näppäiltävä ajonesto ei toimi? Luukkua liikuteltaessa näppikseen valot menevät välillä kokonaan pimeäksi. Kun valot palavat ja näppäilee koodin, vihreä valo syttyy, mutta punainen ei sammu. Auto ei tietenkään lähde käyntiin. Onko ainoa keino pistää kärry narun päähän ja nokka kohti Pösö-huoltoa?

Ratkaisu:

Sulakeluukun avaamisen jälkeen totesin, että 13 johdosta 6 oli irtipoikki ja lopuistakin  suojukset murtuneet. Nyt johdot on tinattu samiK:n linkin kautta löytyneiden jäsen Geen ohjeiden mukaan. On siinäkin järki, että samaan johtonippuun pannaan samanvärisiä johtoja. Katkeamiskohdan perusteella saa arvata, kumpi ruskea, violetti, sininen ja mitä nyt onkaan kuuluu mihinkin päähän. Ennen käynnistysyritystä pitää vielä löytää ohjeet, miten käynnistyksenesto deaktivoidaan lopullisesti...

hannujuhani

  • Vieras
Irrota akun kaapelit ennen työhön ryhtymistä!

Näppäiltävän ajonestolaitteen pistokkeen irrotus:

Ensin avataan sulakekotelon kansi. Sitten irrotetaan näppis luukuineen kannesta kampeamalla sitä varovasti ruuvarilla. Myös kaksi kannen palautusjousta pitää irrottaa. Vielä kannattaa irrottaa itse näppis luukusta ja se tapahtuu kampeamalla muovisia pitimiä sivulle. Kun näppis on kädessä, on helppo havaita, että pistoketta pitää paikallaan lukitusnasta. Sen kun painaa pohjaan, niin pistoke lähtee kampeamalla irti.

Katkenneiden johtojen korjaaminen:

1. Tein maalarinteipistä pienet laput, joilla merkkasin johdot katkaisu- tai katkeamiskohdan molemmilta puolilta.
2. Katkaisin ehjät johdot (13 johdosta seitsemän oli vielä ehjää) siten, että pistokkeeseen jäi noin 10 sentin pätkät.
3. Katkaisin johtojen päistä vielä 2-3 senttiä, että jäljelle jäi vain ehjää johtoa. Kuorin johtojen päistä noin sentin verran.
4. Olin hankkinut tilalle taipuisaa 0,25 neliömillin silikonipäällysteistä johtoa, josta tein 13 kpl reilun 10 sentin pätkiä. Johdossa on 135 säiettä, kun alkuperäisessä on korkeintaan 10. Uskon tämän uuden johdon kestävän taivuttelua aivan eri tavalla kuin alkuperäisen tönkköjohdon. Johto maksaa noin 1,5 € metri eli kustannus oli pari euroa. Kuorin myös silikonijohdon päistä noin sentin verran pois.
5. Juotin pöydällä pistokkeen johtojen päihin 10 sentin silikonijohtojen pätkät.
6. Suojasin juotoskohdat kutistesukalla ja ennen juottamista autossa oleviin johtoihin pujotin jokaiseen piuhaan parin sentin pätkän kutistesukkaa, jolla voin suojata myös toiset juotoskohdat.
7. Sitten tinasin pistokkeen johdot autossa oleviin päihin ja sen jälkeen kutistesukat liitoskohtien suojaksi. Tinaaminen autossa on helpompaa, kun ottaa johtonipun kiinnikkeistään irti ja kuorii nipun suojuksia sen verran, että johdot ovat noin 10 sentin matkalta erillään.
8. Ennen näppiksen asentamista luukuun kannattaa kokeilla, että se toimii. Asennettaessa näppis luukuineen paikalleen kannattaa varmistaa, että johtonippu taittuu siltä osalta, joka on uutta silikonijohtoa. Tämä hoituu eristysnauhalla ja nippusiteillä.

Aikaa hommaan menee pari - kolme tuntia, kun tekee rauhassa huolellista työtä. Rahaa kuluu ehkä kolme euroa ja sen jälkeen voi uskoa, että ajonesto ei vähään aikaan temppuile ainakaan poikkinaisten johtojen vuoksi.

Itse päädyin siihen, että jätin koko ajoneston pois toiminnasta. Johto on siis irti, eikä tarvitse näpytellä.

Ajoneston poiskytkemiseksi liitin on irrotettava moottorin käydessä. Ajonesto kytketään uudelleen käyttöön painamalla liitin paikoilleen moottorin käydessä. Liittimen voi irrottaa ja kiinnittää uudelleen myös silloin, kun moottori ei käy, mutta siten ei voi kytkeä ajonestoa käytöstä/käyttöön.

hannujuhani

  • Vieras
5. Juotin pöydällä pistokkeen johtojen päihin 10 sentin silikonijohtojen pätkät.

Ratkaisusi saattaa olla huolella mietitty, mutta kerron kuitenkin että johdon liittimenhän voi purkaa ja laittaa uudet johdot lähtemään heti liittimestä asti. Ainakin teoriassa, sillä liitin on periaatteessa sellainen haarukka johon johdot työnnetään piikkien väliin ja toivotaan että haarukan välit uppoavat johtimen eristeen läpi ja tekevät kontaktin johdosta haarukkaan.

Purkaminen onnistuu nostamalla liittimen takakansi pois sen jälkeen kun (muistaakseni) lukitukset liittimen päistä on vapautettu (siis muovia taivutetaan samalla kun liitintä väännetään auki). NÄin siis muistaakseni. Yhden olen kerran korjannut, mutta kun epämääräiset oireet jatkuivat, ostin uuden liittimen johdonpätkineen ja vaihdoin sen. Samalla tosin vaihdoin akun joten en ole varma kumpi auttoi enemmän.

Kyllä harkitsin uusien johtojen vetämistä liittimelle asti, mutta oli kaksi asiaa, joiden vuoksi jätin vanhoista pätkät jäljelle.

1. Työkaveri varoitteli, että liitin ei ehkä kestä purkamista ja uudelleen kasaamista.
2. Nyt uusien johdonpätkien molemmissa päissä on jäljellä alkuperäisen väristä johtoa, mistä voi olla apua tulevaisuudessa ehkä tulevien ongelmien selvittämisessä. Tosin johtonipussa on useita samanvärisiä johtoja, mikä on omiaan vaikeuttamaan värien hyväksi käyttöä.

hbg

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 406 1996.

Muutaman päivän kevyiden pluskelien jälkeen pakastui, jonka ajan auto vietti parkissa. Tämän jälkeen näppäiltävän ajoneston näppäimistö lakkasi reagoimasta: nappeja paineltaessa ei kuulu ääniä tai näppis muutenkaan reagoi mihinkään. Ensiapuna kokeiltu näppiksen kuivattamista (sisätilalalämppärillä) ja akun irrottamista (ajoneston resetointia), joista kumpikaan ei vaikuta tilaan.[/quote]

Ratkaisu:

Kehotuksesta innostuneena irrotin näppiksen ja avasin puukolla hivellen kangassukan. Lisäksi asennuksessa oli kangasteippiä, joten ei tainnut olla ihan originaalikuosissa ao. ajonesto. Ohessa kuvia tapahtuneesta muille viisaudeksi.

Sisältä löytyi kaksi katkennutta kaapelia ja puolenkymmentä jotka olivat hiertyneet toooooodella pahasti. Hiertymispaikkoja on matkalla kaksi, joten helppo "kaikki poikki ja takaisin juottaen" ei toimi. Juotin kuitenkin nyt vain ensihätään kaksi katkennutta, myöhemmin palaamme silikonikaapeleiden kera asennuspuuhiin.

Koska näppis oli nyt käsillä, niin pitihän se kokeilla toimivuus ajoneston deaktivoinnille. Auto käyntiin, meisselillä leveän liittimen keskellä olevaa peintä klipsiä liitintä kohti (johtoa kohti) painaes ja toisella meisselillä varovasti johtojen alta liitintä irrottaen liitin nousi mallikelpoisesti paikaltaan. Ajonesto katosi, mutta sammuttaessa kuuluva ääni ("piip") muuttui pieneksi ujahdukseksi. Muttama testikäynnistys ja sammutus, tuntui pelaavan (ovet ym. kaikki auki, joten ei sen varmempaa tietoa). Lopuksi ilman turhia urheiluita piuha kiinni auton käydessä ja kaikki taas OK.

HUOM! Jos joku ei samassa onnistu, niin turha minua syyttää - mulla toimi mutta en ota vastuuta muiden tekemisistä!