Auto: 2007 307 2,0 HDi (automaatti, 240 000 km).
Löytyiskö täältä apua tai arvausta mistä vikaa lähtisi ehtimään. Eli kahdeksan vuotta olen ajanut kyseisellä kulkineella erittäin pienillä korjauksilla, ei mitään ongelmia voimalinjassa. Normaalit huollot tehty, vihreäkorkkista Mobilia.
Nyt viikko sitten nykäisi kerran pikkutiellä ylämäessä. Pysäytin, kuuntelin tyhjäkäynnillä, kaikki ok. Sammutin, katsoin öljyt (mustat, mielestäni aavistus liikaa - onko dieseliä seassa? - asteikolla kuitenkin). Käynnistin, seuraavassa ylämäessä nykäisi jälleen mutta matka jatkui. Noin viiden kilometrin jälkeen (isompi mäki) nyki muutaman kerran ja huomasin että lämmityslaitteen näyttö sammui nykäyksissä vajaaksi sekunniksi. Mäen päällä sammui ja ei yritystäkään lähteä käyntiin. Hinurilla korjaamolle. Ei vikakoodeja näytössä eikä OBD-testerillä.
Moottorista on jostain takareunasta (turbon suunnalta!) valunut aavistus mustaa öljyä. Arvelin että vika pakopuolella: turbossa, egr:ssä tai hiukkassuodatin tukossa koska on edelleen vaihtamatta. Tukossa oli. Irrotin ja putsasin. Todellakin lähti käyntiin. Annoin käydä 10min tyhjäkäyntiä, kaikki näkyi ja kuulosti ok. Lähdin koeajolle 10km, otti kierroksia, veti hyvin, jätin uudelleen tyhjäkäynnille 10 min, kaikki ok. Lähdin isommalle tielle nostattamaan lämpöä ja pääsin ensimmäiseen isoon ylämäkeen ja nykäys! Kiireesti ympäri ja kohti pajaa pintakaasulla normaalivauhtia ja pääsinkin 9,5km - ylämäkeen asti. Siinä teki alkuperäiset temput: nyki muutaman kerran ja sammui. Ei käynnisty. Öljyt edelleen toki mustat mutta järkevissä rajoissa eikä kermaiset tms. Nesteet myös ok eikä merkkejä öljystä. Ei vikakoodeja näytössä eikä OBD-testerillä. Polttoainetta on ja suodatinkin vaihdettu melkein lähiaikoina.
Nyt mietin onko turbo/egr syyllinen? Voiko ne sammuttaa autoa? Tuo öljyn valuminen moottorin siltä alueelta, onko joku putki tukossa tms (koska öljy haiskahti hieman ja valumajälki, oisko voinut tukkia myös hiukkassuodatinta vai onko vaan ajan kanssa...)? Entä miksi valot nuukahtivat? Onko vika sittenkin sähköpuolella tai polttoaineen saannissa? Vai se kampiakselin asentotunnistin (minulle uusi tuttavuus)? Yhteistä näille että ilmaantuivat varoittamatta, aina ylämäessä silloin kun tarvittiin hieman lisää tehoa (ei siis silloin kun kierroksia on paljon, vaan nimenomaan kun painetta turbolle).
Peruskunnoltaan erinomainen ja miellyttävä auto, joten mielelläni ajaisin edelleen jos vaan järkevä korjauskustannus - tai siis ois edes tietoa mistä aloittaa... Lapsiperhe, on tarvetta just tämäntyyppiselle kyydille eikä liikaa rahaa uudemman hankkimiseen. Anteeksi yksityiskohtainen selostus, mutta ehkäpä teistä asiantuntijat huomaavat jonkun piirteen mikä minulla mennyt ohi... Kiitos jo etukäteen!