Kirjoittaja Aihe: Etupään kallistuksenvakaajan yhdystangon kesto ("koiranluu")  (Luettu 8085 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

wenski

  • Vieras
mitä ootte ihmiset maksanu 406:n koiranluista?? soitin äsken porin merkkiliikkeeseen eli palinille ja sanoivat hinnaksi huimat 120€  :o :o. en meinannut uskoa korviani!! eikös koiranluun hinta pitäisi olla lähempänä 20€ kuin 120€ ?

Patu

  • Vieras
Motonet:
KALLISTUKSEN VAKAAJAN OSIA    PEUGEOT 406
Hinta / 1 kpl ("koiranluu")
P406 vakaajan yhdystangot:
 Eteen --97 (toinen pää suora, toinen sivulle). . . . . . . 17-2831    19.90 e
 Eteen 98-- (päät vastakkaisille sivuille). . . . . . . . . 18-1461    19.50 e
 Taakse/pystytanko (pallonivelpäät vastakkaisille sivuille) 18-1394    17.50 e
 Taakse/vaakatanko (pallonivel- ja helapää "L"-mallinen). . 18-2459    29.90 e
 Vihje: vaakatanko = "aurauksen säätötanko". . . . . . . .  18-2459    29.90 e

Knuutila:
Tunnus  Tuotenimi  Hinta
22341   Etuvakaajatangon keskikannatinkumi ø 23 mm (2/auto) 5.40 €
22342   Etuvakaajatangon keskikannatinkumi ø 24 mm (2/auto) 5.40 €
22343   Etuvakaajatangonpään pystytanko alkuper. -10/97 29.80 €
22344   Etuvakaajatangonpään pystytanko tarvike -10/97 18.40 €
22345   Etuvakaajatangonpään pystytanko alkuper. 11/97- 28.80 €
22346   Etuvakaajatangonpään pystytanko tarvike 11/97- 17.80 €
22347   Etuvakaajatangonpään pystytangon mutteri alkuper. 2.90 €
22348   Takavakaajatangonpään pystytanko alkuper. 23.80 €
22349   Takavakaajatangonpään pystytanko tarvike 15.80 €

SEL

  • Vieras
Kokemuksesta voin kertoa, että Motonetin koiranluu kesti noin 30 tkm ja Knuutilan on kestänyt yli 80 tkm ja toimii edelleen.

taimen

  • Vieras
Mulla on kaikki alkuperäisiä paitsi oikealla takana, vaihdettiin 264tkm ajettuna. Nyt alla tuo alkuperäisosa knuutilalla, toivottavasti kestää samanverran  :D Tarvikeluita ei kyllä voi suositella kenellekkään.

pasisto

  • Vieras
Pököliikkeessä (pikahuollossa) vaihdatin etuoikealle koiranluun ja asennuksineen maksoi n. 70€. Kyseessä Jyväskylän autobest eli pösön merkkiliike pari vuotta sitten. Taisikin olla sitten aika halpa.  :)

neonfry

  • Vieras
44 euroa eteen oikealle. Alkuperäisosa ja merkkiliikkeestä.

wenski

  • Vieras
homma hoidettu menestyksekkäästi. paikallisessa nyrkkipajassa öljynvaihto(omat öljyt+suodatin) ja koiranluun vaihto tuli kustantamaan 45€. voisin sanoa jo asiakasystävälliseksi hinnaksi  :D.

ja loppui muuten kolinat!

perahaan

  • Vieras
Itse ostin koiranluut Motonetista... Kävin kysymässä Porin Palinilta hintoja: eteen: 65 €/kpl ja taakse 45 €/kpl.
Motonetissa just nuo hinnat, mitä aikasemmassa viestissä mainittiin. Aattelin, et vaihdan mielummin 30tkm välein nuo tarvikeosat, kun ostaisin alkuperäiset tolla hinnalla, vaikka ne kestäisikin pidempään. Noilla Palinin hinnoilla saa hakea monta Motonetin koiranluuta.

Vaihto oli sitten vähän vaikeempi homma, mutta rälläkällä pultit poikki ja uudet tilalle... Vaihdoin joku nurkkaan
uudet. Kolinat ehkä vähän pieneni, mutta suurin ero ohjaus tuntumassa. Menee hienosti.  :)

- perahaan -

Aapeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 283
Onko kukaan muuten purkanut koiranluuta? Onko siellä liukupintoina metalli-muovi(teflon?)?

Tuntuu olevan - automerkistä riippumatta - ongelmana kallistuksenvakaajan pystytankojen kestävyys. Miksei niitä saada kestämään? Voiko se johtua siitä, että nämä "pakkasmaat" ovat sen verran marginaalialuetta, ettei rasvan ja/tai muovin (siis jos siellä edes on muovia liukupintana) kylmänkestävyyteen uhrata ajatustakaan? Onko nivelosa liian "siro" ja alimitoitettu, jotta se saataisiin kestämään? Osa kuin osa saadaan kyllä kestämään jos vain niin halutaan.

Onko lain puitteissa sallittua, että koiranluun tekisi itse? Päihin esim. Skf:ltä kunnon nivelet ja väliin pätkä tankoa. Skf:n nettikatalookista löytyy nivellaakereita vaikka kuinka. Kestäisi ikuisuuden.
Citroen Evasion 2.0 turbo CT -99, Citroen Xantia 2.0 16v -99, Kawasaki z650 -83, Tunturi Super Sport -83

Benkku

  • Vieras
Mikä nottei? Kolinahan kielii välyksen kasvamisesta eli kulumisesta. Jokin aika sitten laskin/suunnittelin nivellaakerin, joka saatiin kestämään yli 600 tonnin paino. On se nyt kumma, jos ei nivellaakeria saada koiranluun yhteydessä kestämään.

Kyllähän nuo mekaanisesti kestävät vaikka niissä pieni välys olisikin, mutta välys suurenee nopeasti alkuun päästyään.

Rasvaa kuljettavien kanavien/pallopinnan kuoppien puute näissä 'standardi' nivelissä ongelma joka lyhentää niiden 'kesto-ikää' (kesto-ikä tässä tapauksessa siis pientäkin kolinaa aiheuttava) sekä tietty täyshalvennettu pallon vastapinnan materiaali.

Ongelma ei siis ole saada niveltä kestämään vaan saada se äänettömäksi - edullisimmat 'normi häränsilmät' kolaavat jo uutena.

artsi

  • Vieras
Pököliikkeessä (pikahuollossa) vaihdatin etuoikealle koiranluun ja asennuksineen maksoi n. 70€. Kyseessä Jyväskylän autobest eli pösön merkkiliike pari vuotta sitten. Taisikin olla sitten aika halpa.  :)

En ollut tullut tämän foorumin jutuista luulotautiseksi ;) vaan eteen oikealle piti vaihtaa, kilometrejä reilu 97000. Vajaa seitsemänkymppiä Automaa Herttoniemen pikahuollossa.

SEL

  • Vieras
Koiranluiden kestoon vaikuttaa ainakin kaksi asiaa:
1. Tasapainota pyörät vuosittain, sillä pieni epätasapaino, jota et itse huomaa, syö niveliä.
2. Laita sellaiset koiranluut, joissa on kierrekaran päässä kolo kuusiokoloavaimelle. Kun kiristät mutteria, pidä kiinni karasta kuusiokoloavaimella ettei kara pyöri, sillä pyöriminen saattaa muuttaa nivelen suojakumin tiivistystä ja vesi pääsee nivelen sisään.

perrye

  • Vieras
En ollut tullut tämän foorumin jutuista luulotautiseksi ;) vaan eteen oikealle piti vaihtaa, kilometrejä reilu 97000. Vajaa seitsemänkymppiä Automaa Herttoniemen pikahuollossa.

Eipä tosiaan ole paha hinta, varsinkin kun maksoin pelkästä luusta Raumalla 59 €!! Olisin maksanut kyllä sen 11 eetä siitä asennuksestakin.. >:(

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Kokemuksesta voin kertoa, että Motonetin koiranluu kesti noin 30 tkm ja Knuutilan on kestänyt yli 80 tkm ja toimii edelleen.

Motonetin "kallistuksen vakaajan pystytankojen" käyttöä puoltaa niiden hinta. 306:n tapauksessa Motonetissa ne maksoivat n. 15 e/kpl, kun alkuperäiset olisivat maksaneet n. 45 e/kpl. Eli periaatteessa niitä kyllä vaihteleekin tuohon hintaan useamman kerran, kunnei homma yleensä ole kovin monimutkainen tai aikaa vievä.

Juuri hankittujen Motonetin osien laatu ja ominaisuudet kyllä hieman arveluttavat. Alkuperäisiin verrattuna nämä tarviketangot ovat kuin "ohuet tikut"... Motonetin tankojen ohuus selittyy sillä, että ne ovat metallitankoa, kun taas alkuperäiset ovat tiettyyn muotoon valettua muovia.

Lisäksi toisen osan toisesta päästä kierteet korkkasivat ennen kuin sitä ehti juurikaan kiristämään - siis todella kevyellä väännöllä. Valmistusvirhe siis. Eräs toinen henkilö kävi tuota Motonetissa vaihtamassa uuteen. Onnistui, mutta aika kovan "vääntämisen" jälkeen - paikalle piti kutsua joku ylempi herra ja sillekin piti kai kovasti vakuutella, että valmistusvika tuotteessa on oltava, jos sen kierteet eivät kestä alkuunkaan (toisessa päässä ja toisessa osassa kestivät hyvin kuten voisi olettaakin). Alkuperäisten osien kanssa tuollaista laadun vaihtelua ei varmaan ole.

Mutta katsotaan, kuinka pitkään nuo kestävät ja seuraavan osan alkuperä valitaan sen mukaan.
« Viimeksi muokattu: 09.07.2008, 22:01:25 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Maksoin Herttoniemen tarvikeliikkeestä 25 euroa per kappale 1996 malliin. Saas nähdä miten kestävät.
Vaihtavat samalla, kun ylätukivarren laakerit ja kumit vaihdetaan, niin ei tarvitse kun yksi ylimääräine mutteri avata  :D
Kumilaakerisarja maksoi 54,50 euroa Motonetista ja laatu SKF, eli odotan ohjauksen takertelun jälkeistä ajonautintoa. Kumien vaihtaminen pitäisi pehmentää kulua ja nähdä muuttuvatko hiljaiset Michelint vieläkin hiljaisemmix.

- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -