Kirjoittaja Aihe: Peugeot 306 - Osto-opas  (Luettu 37173 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pugfan

  • Vieras
Peugeot 306 - Osto-opas
« : 25.10.2005, 14:01:15 »
PEUGEOT 306 -OSTO-OPAS

Kirjoittanut Pugfan. 25.10.2005

Peugeot 306 on vuosina 1993-2002 Suomen markkinoilla ollut alemman keskiluokan malli. Auto oli saatavilla aluksi kolmi- ja viisiovisina, hieman myöhemmin porrasperänä ja malliuudistuksen jälkeen myös farmarina, joka olikin suosittu. Avoautokin oli valikoimassa, tosin niitä löytyy Suomesta varsin vähän. Moottorivalikoima ulottui Suomessa bensiinimoottoreissa 75 hp 1.4:stä aina 167 hp kaksilitraiseen, dieseleissä 65 hp 1.9:stä 90-hevosvoimaisiin 1.9 Turbodieseliin ja 2.0 HDI:hin.

Auto on osoittautunut taloudelliseksi sekä mukavaksi ajaa. Varsinkin viimeisimpien vuosimallien ajan auto oli runsaasti varusteltu niin turvallisuuden kuin mukavuudenkin kannalta mutta kuitenkin merkittävästi kilpailijamerkkien vastaavankokoisia malleja edullisempi. Tästä johtuen 306 on myös käytettynä edullisempi kuin vastaavankokoiset autot.


MOOTTORIT

- 1.4 ja 1.6 ovat vahvoja ja taloudellisia perusmoottoreita, joissa ei ole varsinaisia tyyppivikoja. Vanhemmiten kannentiiviste voi vuotaa ja aiheuttaa jäähdytysnestessä öljyisyyttä. Venttiilikopan tiiviste voi vaatia vaihtoa, oireilee siten, että vuotaa öljyä moottorin kylkiä pitkin.
- 1.8-moottorissa on ollut ongelmia nokka-akselin voitelun kanssa vuosimalleissa 1993-95. Lähes poikkeuksetta kaikki korjaustarpeessa olevat yksilöt on korjattu jo eikä niissä sen jälkeen ole ollut normaalista poikkeavaa kulumista.
- 1.8 16V -moottorissa on ollut muutamissa yksilöissä ongelmia öljynkulutuksen kanssa johtuen vääränkokoisista männistä.
- 2.0-moottoreissa ei ole esiintynyt tyyppivikoja tai normaalista poikkeavaa kulumista
- 1.9 Diesel ja Turbodiesel (XU-sarjaa, 1993-1999) ovat kestäviä moottori, jotka huollettuna ja ilman käyttövirheitä kestävät helposti yli 400 tkm. Tyyppivikoja ei näistä kauan tuotannossa olleista koneista ole tullut esiin.
- 1.9 Diesel (DW-sarjaa, 1999-2001) löytyy todella harvoista autoista eikä siitä ole pahemmin tietoja. Samaa moottoria on käytetty myös 206 dieselissä ja Partner dieselissä HDI-moottorien rinnalla. Tämä moottorityyppi on samaa tuoteperhettä kuin HDI mutta ilman yhteispaineruiskutusta ja turbotekniikkaa.
- 2.0 HDI 66 kW edustaa modernia tekniikkaa yhteispaineruiskutuksineen. Moottorissa on ollut ongelmia apulaitteita pyörittävän hihnapyörän kanssa. Sen kuluneisuus ilmenee käyntiäänen muuttumisesta 'vanhan dieselin' tyyliseksi. Myös EGR-venttiilin jumiutumisia on ollut, ongelma näkyy runsaana mustana savutuksena ja tehonlaskuna.
- 1.8-2.0 bensiini- sekä 1.9 dieselmoottoreita koskien: Huohotinputkiston lämmitysvastusten kunto kannattaa tarkastaa ja asentaa myös eristeitä jäätymisen estämiseksi. Keulaan saa myös muovisia suojuksia estämään ajoviiman jäädyttävää vaikutusta, toki itsekin voi kehitellä erinäisiä viimasuojia.
- Jakohihnan vaihtovälit (jakohihnavaurio aiheuttaa kaikissa moottorityypeissä tuhoa):
3v tai 90 tkm jos auto ensirekisteröity ennen 15.9.1994
4v tai 120 tkm jos auto ensirekisteröity 15.9.1994 jälkeen
- urheilullisessa ajossa tai taksikäytössä kilometriraja 100 tkm.

VOIMANSIIRTO

- Ei normaalista poikkeavaa kulumista oikein käytettynä. Vaihteisto on jäykkätoiminen jo uutena mutta varsinkin talvikäytössä esiintyvä pakkasjäykkyys vähenee kun vaihtaa öljyksi ESSO 75W80.

ALUSTARAKENTEET

- Etuakselistossa kulutusosia ovat varsinkin kallistuksenvakaajan pystytangot ("koiranluut"). Kuluneisuus ilmenee kolinana. Muita mahdollisia kolinan aiheuttajia ovat kuluneet tukivarsien helat.
- Taka-akselistossa on kulutusosina akseliston ja korin väliset tukikumit. Myös tukivarren ja akseliputken laakerointi voi olla kulunut raskaassa käytössä olleessa paljon ajetussa autossa.
- Ohjauksen jäykkyys tai huono palauttaminen voi johtua iskunvaimentimen ylälaakereiden (kääntölaakerit, iskunvaimentimen tukikumit) huonosta kunnosta. Kannattaa myös tarkistaa muun ohjauslaitteiston kunto mikäli on oireita, voihan esimerkiksi ohjaustehostin olla rikki.
- Takajousituksen kuormankestoa voi parantaa laittamalla autoon lisäjouset. Ainakin MAD-merkkisiä on saatavana, hintaa reilut 100e. Jousi tulee pohjaanlyöntikumin ja tukivarren väliin. HUOM! Jouset eivät nykyisin enää täytä katsastusvaatimuksia.

KORI

Peugeot 306:n korin ruosteenesto on osoittautunut varsin onnistuneeksi. Ruostetta esiintyy lähinnä sellaisissa paikoissa, jossa esimerkiksi toistuva hiekkasuihku pääsee rikkomaan maalipinnan ja galvanointi ei riitä estämään ruosteen alkamista.

Korin ruosteherkät kohdat:
- Kynnyskotelojen takapäät niissä malleissa, joissa ei ole muovisia helmalevikkeitä suojaamassa niitä - käytännössä siis suurimmassa osassa 306-kantaa. Hiekkasuihku syö maalin pois eikä galvanointi aina riitä pitämään ruostetta kurissa. Ongelmaa voi välttää kunnollisilla roiskeläpillä (vakiovarusteena olevatkin riittää) sekä pitämällä auton hyvin vahattuna sekä korjaamalla maalivauriot säännöllisesti. Helmalevikkeet voi asentaa myös jälkeenpäin.
- Tavaratilan pohja, siis koko pohja taka-akselista eteenpäin. Vararenkaan päällä muhiva lika ruostuttaa tavaratilan pohjaa altapäin. Ongelman voi estää pitämällä alustan puhtaudesta huolta, samalla tulee huolehdittua vararenkaan ja sen kiinnitysmekanismin kunnosta.
- Takasivuovien tiivisteiden alla voi olla ruosteisuutta

Muuta huomioitavaa korissa:
- oven saratapit ja rajoittimet ovat kulutustavaraa varsinkin jos säännöllinen huolto on laiminlyöty. Vika ilmenee rajoittimen kovaäänisenä paukkumisena ovea avatessa ja sulkiessa sekä myös silminnähtävänä väljyytenä.
- ovesta koriin menevä sähköjohtonippu hapertuu vanhemmiten, ilmenee esimerkiksi keskuslukon toimintahäiriöinä tai sähkölasin/lasien toimimattomuutena. Korjauksena uusi johto/johtosarja.
- sumuvalojen ruostuminen, koskee vuosimallien 97-00 kulmikkaita valoja (esim. Cristal), uudet noin 70 euroa/kpl. Varaosina myytävissä ruostumisongelman aiheuttava kosteuden tiivistyminen on estetty paremmalla ilmanvaihdolla. Myös pyöreissä valoissa on usein kosteutta sisällä mutta niissä ei ole esiintynyt vastaavanlaista ruostumista.

Sisustus
- Istuinlämmittimien toiminta voi vanhemmiten hajota.
- Airbagin merkkivalo voi vilkkua jos istuimen alla oleva johtoliitos on löystynyt.
- XT (2000>) ja XR (2001>) malleissa olevan vaihdekepinnupin metallikuori on useimmissa autoissa irronnut tai halkeillut. Kuoren voi repiä pois kokonaan, alta paljastuu vaalea pinta.