Kirjoitin aiemmin vastaavasta asiasta toiseen viestiketjuun:
Kyllä kyseiseen autoon saa ostettua merkkiliikkeestä pelkän takavaimentimen ja muutkin putkiston osat erikseen, vaikka tehdasasenteinen pakoputkisto onkin yhtä kappaletta.
807, pakoputkisto
1730 N8, REAR SILENCER, 353,00 e (Citroen 271,00 e)
Tuo siis on takavaimennin 2,2-litraisen EW12J4-bensiinimoottorin tapauksessa. Esim. alkuperäisen takavaimentimen vaihtamiseksi pakoputkisto katkaistaan ennen vaimenninta siinä olevan pienen merkin kohdalta (putkeen lyöty pistemäinen merkki) ja uusi vaimennin kiinnitetään liitosholkilla (joka saatetaan toimittaa myös uuden vaimentimen mukana, joten sitä ei välttämättä tarvitse tilata erikseen; maksaa merkkiliikkeessä n. 50 e).
Service Box:sta löytyvät myös vastaavat tiedot 2,0-litraisen moottorin osalta. Venäläisen osaluettelon tiedot ovat tässä tapauksessa osittain vanhentuneita/puutteellisia, joten liitän tähän uusimmat versiot varaosakuvista.
Kumpi moottori autossasi on, EW10J4 (RFN) vai uudempi EW10A (RFJ)? Tämä selviää esim. VF3-alkuisesta valmistenumerosta (selvintä on, jos ilmoitat sen kokonaan tässä tai vaikka yksityisviestillä). Jos EW10A, niin onko pitkittäisellä vai poikittaisella takavaimentimella, koska siitä näyttää olevan nuo kaksi vaihtoehtoa?
EW10J4:
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.
1717 Q8, EXHAUST SILENCR, F-AP-AC-AT 8669, INJECTION EW10J4, + 1736 09 (2), 158,00 e (Citroen 141,00 e,
GP 86,33 e)
1730 N7, REAR SILENCER, F-AP-AC-AT 8670, INJECTION EW10J4, + 1736 09 (1), 183,00 e (Citroen 218,00 e,
GP 193,20 e)
1736 33, FRT PIPE SLEEVE, DIAM 55, INJECTION EW10J4, 47,80 e (Citroen 49,00 e,
GP 31,12 e)
1755 69, EXHAUST MOUNTG, INJECTION EW10J4, 14,20 e (Citroen 8,60 e,
GP 5,36 e)
6991 95, HOG RING, 10X24, 0,40 e (Citroen 0,60 e,
GP 2,74 e/10 kpl)
EW10A INJECTION AND LONGITUDINAL REAR SILENCER:
1717 FW, EXHAUST SILENCR, F AP AC AT 8669, EW10A INJECTION AND LONGITUDINAL REAR SILENCER, 141,00 e (Citroen 126,00 e,
GP 71,40 e)
1730 N7, REAR SILENCER, F-AP-AC-AT 8670, EW10A INJECTION AND LONGITUDINAL REAR SILENCER, 183,00 e (Citroen 218,00 e,
GP 193,20 e)
1736 33, FRT PIPE SLEEVE, DIAM 55, EW10A INJECTION AND LONGITUDINAL REAR SILENCER, 47,80 e (Citroen 49,00 e,
GP 31,12 e)
1755 K0, RP 1755 R7, EXHAUST MOUNTG, EW10A INJECTION AND LONGITUDINAL REAR SILENCER, 7,40 e (Citroen 7,00 e,
GP 4,14 e)
EW10A INJECTION AND TRANSVERSE REAR SILENCER:
1730 67, REAR SOUNDPROOF, F AP AC AT 8739-8731, EW10A INJECTION AND TRANSVERSE REAR SILENCER, ei hintaa (Citroen 468,00 e,
GP 286,61 e)
1755 L4, EXHAUST MOUNTG, EW10A INJECTION AND TRANSVERSE REAR SILENCER, 16,00 e (Citroen 18,80 e,
GP 12,34 e)
1755 H2, EXHAUST MOUNTG, EW10A INJECTION AND TRANSVERSE REAR SILENCER, 8,60 e (Citroen 7,60 e,
GP 6,81 e)
1755 N8, BRACKET, EW10A INJECTION AND TRANSVERSE REAR SILENCER, ei hintaa (Citroen 14,40 e,
GP 8,19 e)
1736 18, FRT PIPE SLEEVE, DIAM 50, EW10A INJECTION AND TRANSVERSE REAR SILENCER, 44,20 e (Citroen 47,80 e,
GP ei löydy)
6935 09, NUT WITH BASE, 8X125-7,3-13, 0,60 e (Citroen 1,00 e,
GP 6,78 e/10 kpl)
6923 78, SELF-TAP SCREWS, DIAM 8X125-25, 1,20 e (Citroen 2,40 e,
GP 8,81 e/10 kpl)
Alkuperäisosien hinnat ovat siis melko kohtuullisia suurimmaksi osaksi, mutta ne on syytä varmistaa ennen tilaamista. Esim. EW10J4:n etu- ja takavaimentimet Peugeotilta yhteensä 341,00 e ja siitä kenties 5-10 prosenttia alennusta. Huomioi myös aiempi toteamukseni liitosholkkien tarpeellisuudesta (todennäköisesti tulevat vaimentimien mukana eli ei välttämättä tarvitse ostaa erikseen). Liitosholkkeja saanee edullisemmin myös tarvikeliikkeistä. Pakoputkiston vaihtoon katalysaattorista taaksepäin tuskin menee tuntia kauempaa eli työkustannuksia ei luulisi paljon tulevan.
GP-nettikaupassa joidenkin vaimentimien hinnat ovat sen verran alhaisia, että ne saattavat olla virheellisiä, mutta se selviää kysymällä.
Tarvikevalmistajien luetteloista voi yrittää etsiä vastaavia osia, mutta näköjään ainakaan Bosalilta, Walkerilta, Mufflexilta tai FennoSteeliltä ei löydy osia bensiinikäyttöisiin 807-malleihin. Car Soundilta löytyy vain katalysaattori EW10J4-moottorille:
http://www.car-sound.eu/02product/displayeurope01.asp?catalogid=1921&partnumber=76032807:n tapauksessa ongelmallista on se, että autoa rinnakkaismalleineen (Citroen ja Fiat) on käsittääkseni myyty melko vähän ja varmasti suurimmassa osassa on käytetty dieselmoottoria. Lisäksi auton alkuperäinen putkisto kestänee melko kauan varsinkin auton suurimmilla myyntialueilla, joten kysyntää pakoputkiston osille ei ole ainakaan bensiinimoottorien osalta niin paljon, että tunnetuimmat tarvikevalmistajat jaksaisivat asiasta kiinnostua.