Kirjoittaja Aihe: 306 - Polttoainehöyryjen kierrätysjärjestelmän aktiivihiilisuodatin  (Luettu 2703 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Auto: 1994 1,8 306 Cabriolet (VF37DLFZ230708002).

Pösön tankin ilmanoton aktiivihiilisuodatin tai miksi sitä kutsutaankin koki mekaanisen vaurion ja ei hoida enää hommaansa. Kuinka tuolle voisi suorittaa väliaikaisen ohitusleikkauksen? Laitoin kokeeksi letkut toisiinsa kiinni, mutta se ei ollu hyvä. Käynti alkaa seilaamaan. Toimiiko jos tökkään molemmat irtopäät vaikka pulloon ja tiivistän suun? Ihan tarkkaan en tuon systeemin toimintaa ymmärtänyt, mutta umpinaiselts se suodatin näyttää poislukien letkuliitännät.

Tällaisesta purkista kyse. https://www.ebay.de/itm/Peugeot-306-F-Aktivkohlefilter-Kraftstofffilter-PSA-2601-01720063-/253241895113

Muuta en osanunerolla löytänyt. Onko noita edelleen saatavilla tai mikä olisi vastaava asiallinen ratkaisu.



ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Kuinkas toi systeemi ihan oikeesti toimii? Toinen letkuista lähtee tankin suuntaan ja toinen menee imusarjaan. Tai ainakin siinnä toisessa on alipaine koneen käydessä. Imusarjaan menevässä letkussa on myös solenoidi. Mikä sen rooli on tuossa systeemissä. Entä mihin kohtaan tankille lähtevä letku menee. Nyt kun purkki on pois ja letkut oli yhdessä niin tankatessa pääsi pieni liraus tulvimaan ilmeisesti täyttöputken ylivuodosta.

Pitänee romarilta katsella uutta osaa. Eiköhän noita vielä jossain mätäne. Voiko tuon suotimen tukkeutumisella olla tekemistä sen kanssa, että tyhjähköllä tankila kaarteisiin ajaessa on bensan saanti hetkeksi katkennut. Tasaantuu kun auto oikenee. Alkaa tekemään tuota vaikka tankissa on vielä ainetta yli sadan kilsan ajoon.

 

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Polttoainetankin tuuletusventtiili on polttoainetankin ja imusarjan välillä sijaitseva polttoainejärjestelmän osa. Tämän sähkömagneettisen osan tehtävänä on kompensoida polttoainetankissa  polttoaineen kulumisen johdosta syntyvää alipainetta.
Polttoainetankin tuuletusventtiilin rakenne

Venttiilin imiessä ilmaa tankkiin  polttoaineen alipaine tasaantuu ilmakehän paineella. Osa on asennettuna  aktiivihiiltä sisältävään kerääjään. Aktiivihiili tiivistää polttoainejärjestelmään tulevia bensiinihöyryjä. Ilman tuuletusta ja tyhjennystä tämä osa ei pysty toimimaan kunnolla. Tämä hoidetaan sähkömagneettisella venttiilillä.
Vinkkejä polttoainetankin tuuletusventtiilin käyttöön

Jotta osa kestäisi mahdollisimman pitkään, noudata seuraavia ohjeita:

    suosi laadukkaita osia;
    noudata ajoneuvon valmistajan antamia käyttösuosituksia.

Polttoainetankin tuuletusventtiilin vikoja

    venttiilin jumiutuminen auki-asentoon;
    likaantuminen.

Merkkejä polttoainetankin tuuletusventtiilin vioista

    bensaluukusta kuuluva sihinä;
    klikkauksia ei tapahdu venttiilin toimiessa;
    tyhjäkäyntinopeuden laskeminen;
    ajoneuvon ajettavuuden heikkeneminen;
    polttoaineen haju ajoneuvon sisällä.

Polttoainetankin tuuletusventtiilin vikojen aiheuttajia

    huonolaatuisten osien käyttö;
    osien väärin asentaminen.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
No jo on mylly. :) Mut kiitos seikkaperäisen vastauksen kaivelusta.

Jos nyt kesäautossa tukin sen imusarjaan menevän letkun jottei se haittaa moottorin toimintaa ja vastaavasti tankille lähtevän letkun päähän laitan suodatusta jottei imase hyönteisiä ja pölyä kitusiinsa niin mistä ministeriöstä ovat yhteydessä ja kuinka vakavasta rikoksesta on kyse? Toimiiko noin ja mitä menetän jos en sitä aktiivihiiltä siihen väliin hommaa? Bensa varmaankin haisee sen mitä siitä tankiin menevästä letkusta kykenee.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
https://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=58999
Tuskinpa tuo maailman pelastumiseen vaikuttaa, Audi-foorumilla on otettu kokonaan pois, kulutus on olevinaan pienentynyt.

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Minulla oli 307:ssa sama "kanisteri" rikki (oli ilmeisesti venttiilin käämi kärvähtänyt).
Korvasin venttiilin normi releellä ja "plopsautin" sulkuventtiilin "auki asentoon".
Näyttää pökötti olevan liikenteessä edelleen, eikä vikailmoja enempi ilmennyt.
Tietty jos itse kanisterin kuori särki, niin eri juttu.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Polttoainetankin tuuletusventtiili on polttoainetankin ja imusarjan välillä sijaitseva polttoainejärjestelmän osa. Tämän sähkömagneettisen osan tehtävänä on kompensoida polttoainetankissa  polttoaineen kulumisen johdosta syntyvää alipainetta.
Polttoainetankin tuuletusventtiilin rakenne

Venttiilin imiessä ilmaa tankkiin  polttoaineen alipaine tasaantuu ilmakehän paineella. Osa on asennettuna  aktiivihiiltä sisältävään kerääjään. Aktiivihiili tiivistää polttoainejärjestelmään tulevia bensiinihöyryjä. Ilman tuuletusta ja tyhjennystä tämä osa ei pysty toimimaan kunnolla. Tämä hoidetaan sähkömagneettisella venttiilillä.
Vinkkejä polttoainetankin tuuletusventtiilin käyttöön

Jotta osa kestäisi mahdollisimman pitkään, noudata seuraavia ohjeita:

    suosi laadukkaita osia;
    noudata ajoneuvon valmistajan antamia käyttösuosituksia.

Polttoainetankin tuuletusventtiilin vikoja

    venttiilin jumiutuminen auki-asentoon;
    likaantuminen.

Merkkejä polttoainetankin tuuletusventtiilin vioista

    bensaluukusta kuuluva sihinä;
    klikkauksia ei tapahdu venttiilin toimiessa;
    tyhjäkäyntinopeuden laskeminen;
    ajoneuvon ajettavuuden heikkeneminen;
    polttoaineen haju ajoneuvon sisällä.

Polttoainetankin tuuletusventtiilin vikojen aiheuttajia

    huonolaatuisten osien käyttö;
    osien väärin asentaminen.

Mielenkiintoista.

Kuin olisi Google -kääntäjällä kirjoitettua tekstiä. Sinne päin. Kaavio selventäisi asiaa. 406 nakutteli aikoinaan tuota aktiivihiilisäiliön mankkua ja
moottoritilassa oli kumilla erotettu rungosta, ettei kuuluisi kabiiniin.
« Viimeksi muokattu: 12.07.2019, 23:11:29 kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -