Kirjoittaja Aihe: 406 - Sähköongelmia  (Luettu 3829 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Noviisi

  • Vieras
406 - Sähköongelmia
« : 26.05.2015, 13:09:52 »
Auto: 2002 406 2,0 HDi (RHZ, DAM 09160).

Ongelmat alkoivat keskuslukitushäiriöllä, illalla kotiin tullessa avain ei toiminut. Vaihdoin pariston => ei vaikutusta. Aamulla ajoon lähtiessä konetilasta kuului "normaalia ajoonlähtösurinaa" ja startti pyöritti normaalisti. Auto ei kuitenkaan käynnistynyt, kojetaulu on täysin pimeänä, samoin monitoiminäyttö ja radio. Konetilan ja kuskin jalkatilan sulakkeet on läpikäyty, ei palaneita.

Yritin tehdä netistä kaivamillani ohjeilla BSI bootin, mutta kun sähköiset ikkunannostimetkaan eivät toimi, ei akun irroittaminen ovien ollessa kiinni onnistu ilman apumiestä

Mikä avuksi? Ajanko ikkunan ulkoisella virtalähteellä alas vai saanko jotenkin huijattua BSI:n uskomaan kuljettajan oven olevan kiinni? Onko tuo yleensäkään enää elvytettävissä toimivaksi?

SEL

  • Vieras
Vs: 406 - Sähköongelmia
« Vastaus #1 : 26.05.2015, 15:26:53 »
Mitä tarkoittaa tuo "avain ei toiminut, siis avain vai kauko-ohjaus ei toiminut. Jos sulakkeet varmasti ehjät, virtalukon pohja saattaa olla viallinen. Kun kone starttaa, herjaako se immobilizer erroria?

Noviisi

  • Vieras
Vs: 406 - Sähköongelmia
« Vastaus #2 : 26.05.2015, 22:41:19 »
"Avain ei toiminut" = kauko-ohjain ei lukinnut ovia.

Startatessa monitoiminäyttöönkään ei tule virtoja, se on ihan pimeänä.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 406 - Sähköongelmia
« Vastaus #3 : 27.05.2015, 08:19:14 »
Itse tarkistaisin maadoitukset tuossa tilanteessa, erityisesti kuskin jalkatilasta löytyvät.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

Noviisi

  • Vieras
Vs: 406 - Sähköongelmia
« Vastaus #4 : 28.05.2015, 12:02:42 »
Unohtui mainita aloituksessa, kuskin jalkatilan purkamisen yhteydessä tarkastin sen yhden ainoan maadoituspisteen, jonka sieltä löysin. Johdot ja liitokset ok.

Olen irroittanut virtalukon, tutkailen tässä virtalukon pohjaa. Näkyviä merkkejä kipinöinnistä tai sulamisesta ei löydy, nyt pitäisi selvittää mittaamalla mahdolliset sisäiset viat. Pohjalle tulee 5kpl arviolta 4mm^2 johtoa kahdessa nipussa (kahdelta eri liittimeltä). Toisessa on keltainen ja oranssi, toisessa sininen, oranssi ja punainen. Sähkökaavioita en omista, alfamerin kirjasta löytyy pienesti apuja. Osaako joku sanoa suoralta kädeltä, mihin kukin johto yhdistyy?

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 406 - Sähköongelmia
« Vastaus #5 : 28.05.2015, 12:22:46 »
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

Noviisi

  • Vieras
Vs: 406 - Sähköongelmia
« Vastaus #6 : 31.05.2015, 15:52:01 »
Sain haltuuni muutamia sähkökaavioita sulakerasioista ja BSI-yksikön johdotuksista. Niissä on merkitty moottoritilan sulakerasialle maxisulakeita, joita ei kuitenkaan Delphin rasiassa ole. Sulakerasian etupuolella lokasuojan ja akun välissä on kyllä mystisen näköinen boksi, johon en vielä ole kajonnut. Onko tämä joku erillinen maxisulakeboksi vai löytyykö hukassa olevat sulakkeet jostain muualta konepeiton alta?

Mittaamalla on jo selvinnyt, että esim. radion takapanelin sulakkeelle asti virtaa tulee, mutta kuitenkaan sitä ei saa heräämään (ei aukea, koska BSI:ltä saatava lukituskoodi puuttuu => BSI mykkä?). Tutkimukset jatkuvat...

Noviisi

  • Vieras
Vs: 406 - Sähköongelmia
« Vastaus #7 : 02.06.2015, 16:33:11 »
Edelleen vika löytymättä. Haeskelin foorumilta tarkemmin ja löysin vikakuvaukseltaan hyvinkin vastaavan tapauksen. Täytyy vielä varmistaa polttoaineen kulku, mutta mittariston täysi pimeys ja valokytkimen toimimattomuus (virrat päällä valot palavat koko ajan, reagoimatta valokytkimen asentoon + pitkät ei toimi) viittaavat BSI:n lauenneen. Vai osaako joku viisaampi auttaa valaisemalla asiaa?

Lisäkysymyksenä: riittääkö, jos vaihdan BSIn ja ECUn? Vaatiiko nuo kaveriksi virtalukon tunnistinrenkaan ja avainsirun? Joissain paketeissa on mukana myös moottoritilan sulakepohja.

purflux

  • Vieras
Vs: 406 - Sähköongelmia
« Vastaus #8 : 02.06.2015, 23:48:26 »
Lisäkysymyksenä: riittääkö, jos vaihdan BSIn ja ECUn?

Jos BSI on rikki, niin miksi vaihtaa ECU? Eikös ECU ole kallis juttu, jos olen oikein ymmärtänyt se on konehuoneen oikealla puolella se iso laite johon tulee hirveä määrä johtoja.

Noviisi

  • Vieras
Vs: 406 - Sähköongelmia
« Vastaus #9 : 04.06.2015, 21:22:42 »
Esimerkiksi täältä on tullut luettua, kuinka ECU & BSI ohjelmoidaan tehtaalla toimimaan yhdessä. Ne eivät toimi tietokoneen komponenttien tapaan "plug-and-pray"-moodissa vaan alkuperäisen ohjelmoidun parinsa kanssa.

Totuudenperää lähteen väitteelle en ole löytänyt, mutta toisaalta en ole löytänyt myöskään mitään perusteltua ja lähteenä luotettavaa väitteen kumoavaa. Anyone?

Noviisi

  • Vieras
Vs: 406 - Sähköongelmia
« Vastaus #10 : 22.06.2015, 17:03:22 »
Pientä päivitystä tilanteeseen:
muutaman aikaa masentuneena oltuani päätin ladata pösön akun ja kokeilla vielä kerran, ennen kuin käytän sitä valohoidossa autosähköasiantuntijalla. Parin tunnin latauksen jälkeen pistin akunkengän paikalleen ja katso: keskuslukitus rapsahti. Tästä innostuneena syöksyin torppaan hakemaan avainta ja kun sitä virtalukossa käänsin, auto pamahti tulille kuin ei olisi koskaan ikiunessa ollutkaan. Onnesta soikeana napsautin autoradion päälle ja puolentoista sekunnin sulosointujen jälkeen ilo loppui kerrasta: monitoiminäyttö, mittaristo ja radio pimenivät. Samalla jalkatilasta alkoi kuulua tasaista napsutusta ja ajovalot syttyivät ja sammuivat samassa tahdissa. Hetken haeskelin naputuksen aiheuttajaa ja se löytyi BSI-boksista, rele ep2f-b3g1st. Mittaristo, monitoiminäyttö, ratio ja ilmastointi alkoivat elää omaa elämäänsä syttyen ja sammuen ihan oman rytminsä mukaan. Yhdessä vaiheessa tuulilasinpyyhkijät lähtivät liikkeelle, vaikka ohjainviiksi oli perusasennossa. Kääntelin BSI:lle tulevia johtoja ja jossain vaiheessa luulin löytäneeni viallisen nipun eli sitä tiettyyn asentoon liikutellessani mittaristo&co toimivat pidempiä pätkiä. Lopulta kuitenkin käytös vakiintui huolimatta johtonipun asennosta eli vianhaku johtosarjasta hankaloitui huomattavasti.

Flektiviasta johtuen uskaltauduin lopulta kokeilemaan auton sammuttamista, käänsin toki saman tien tulille => lähti. Sammutin uusiksi ja käytin avaimen pois virtalukosta n. 2s ja uusi yritys => ei käynnisty. Prkl. Starttaa kyllä hyvinkin ponnekkaasti, mutta ei käynnisty...   :'(

Onko kellään tietoa mikä tuon releen ep2f-b3g1st funktio BSI:ssä on? Esim EBAYssä niitä on myynnissä useammassa paikassa nimenomaan BSI-releenä. Tuon saa vielä itse vaihdettua pikkuvaivalla, mutta alkaa pikkuhiljaa usko mennä tähän herättelyyn. Kohta helpompi ja ennen kaikkea halvempi vetasta auto paaliin ja alkaa katella uutta...  :-\


antsu

  • Vieras
Vs: 406 - Sähköongelmia
« Vastaus #11 : 22.06.2015, 17:58:49 »
Minkäs vuotinen akku on? Onko akun napajännitettä mitattu siinä vaiheessa kun niitä outouksia tapahtuu?

Kuulostaa olevan finaalissa jos latauksen jälkeen toimii vain hetken.

Noviisi

  • Vieras
Vs: 406 - Sähköongelmia
« Vastaus #12 : 22.06.2015, 18:47:52 »
Niin, akku vaihdettu 03/2011. Liekö tuo jo vaihtokunnossa? Silti jos tämän akun voimin starttauttaa normaalia terhakammin, en uskoisi vian olevan akussa. Täytyy kuitenkin antaa sen ässehtyä hetkisen ja mittailla napajännite.

xJone

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 70
  • RCZ 2011 Asphalt
Vs: 406 - Sähköongelmia
« Vastaus #13 : 22.06.2015, 19:58:01 »
Ihan samoja ongelmia tullu itsellä kun akku vaan oli ihan sipissä. Heti kun vaihdoin uuden akun lähti käyntiin ja kaikki mystiset "viat" katosi.

Noviisi

  • Vieras
Vs: 406 - Sähköongelmia
« Vastaus #14 : 22.06.2015, 20:22:19 »
Auto oli muutaman tunnin omassa rauhassaan, yritin pari starttia => no luck. Napajännite lepotilassa 12,66V, käsittääkseni ihan kelpo lukema.