Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, 125 hv, 09/2006, 81 000 km).
Tulinpa katsoneeksi onko etupyörän takapuolella olevan etulokasuojan alaosan taakse kertynyt ropaa kolmen vuoden aikana. Irroitin 5 ruuvilla (ruuvattu muoviosiin, hyvä juttu) kiinnitetyn eturoiskeläpän ja sain väännettyä lokarin alaosan kiinnikkeistään auki siitä etupyörän takaa. Lokaria raottamalla paljastuu sekä kynnyskotelon avoin etupää että lähes samalla tavalla takaa avoin lokasuojan alapää. Vasemmalta puolelta löytyi muutama pikkukivi joista ei ollut haittaa. Samalla tuli katsottua ruostesuojauksen laatu.
Avasin myös oikean puolen. Kynnyskotelon etuosa näytti jokseenkin puhtaalta. Sen sijaan sen yläpuolella olevan lokasuojan alapään takana näytti olevan jonkin verran hiekkaa. Aukko oli sen verran pieni kunnon puhdistamista ajatellen, että päätin irroittaa koko lokarin takaosan (kaksi muovimutteria takaseinässä ja kaksi tyypillistä tappikiinnitintä jotka siis irtoavat kun keskitapin varovasti nostaa ensin pois). Irroitus onnistuu pyörää irroittamattakin, kun nostaa keulaa tunkilla ylös, jolloin moottoritilan kyljessä oleva kiinnitin paljastuu renkaan yläpuolitse. Lisäksi rengas kannattaa kääntää takareuna sisään. Yllätykseksi sieltä löytyi "ranta"hiekkaa täyteen mätetyn kourallisen verran, ehkä siis 4 desilitraa.
Minulla ei ole oikein käsitystä kuinka hiekka on sinne päässyt. En edes tiedä onko se kerääntynyt pikkuhiljaa vai kertarysäyksellä. Lokarin ja pellin välissä on max. 5*10mm aukko (siinä missä lokari tulee lokasuojan pokkauksen takaa näkyviin pokkauksen etupuolelle), mutta sekin jää roiskeläpän taakse. Saattaa olla että lokarin ja roiskeläpän välissä on sen varran rakoa että hiekka pääsee esim. veden mukana valumaan ko. aukkoon. Tiedä häntä.
Katsokaapa siis onko omassanne sattumoisin samaa vaivaa. Hiekkaa oli siis lokasuojan alapään kiinnityspellin yläreunaan asti.